Kaipaan tietoa teiltä tämän vaiheen jo vuosia sitten rempanneilta.
Ovatko esim. sementtilaasti S30 korjatut paikkaukset pysyneet paikoillaan?
Onko vanha betoni pysynyt paikkausten ympärillä ehjänä?
Itselläni on paikattavaa sokkeleissa vanhojen sadevesiputkien ympärillä, pintalohkeamia max 3 cm syvyisiä.
Mietityttää uuden ja vanhan sokkelibetonin liitto. Ettei uusi betoni kovuudellaan rapauttaisi vanhaa sokkelipintaa ympäriltään.
Mitä laitetaan?
Ja sitten maalin valinta, ajattelin petroliöljymaalia vanhan lateksin päälle.
Betonisokkelin pinnan tasoitus ja maalaus
Re: Betonisokkelin pinnan tasoitus ja maalaus
Itselläni oli kanssa sokkeli lateksilla maalattu. Ensin märkä hiekkapuhallutin sokkelin puhtaaksi sitten serpolla tasottelu kokonaan ja lopuksi Yki rouhepinnoite. tuli just hyvän näköinen ja näyttää ainakin ensimmäisen talven pysyneen hyvin kiinni.
Minä hioin sokkelin timanttilaikalla lateksista puhtaaksi ja pintaan serpo/ petrooliöljymaali.
Halkeamat kaivoin auki ja rappasin yli ja rappausverkko rapin sisään.
Hyvin pysynyt tääläkin talven.
Halkeamat kaivoin auki ja rappasin yli ja rappausverkko rapin sisään.
Hyvin pysynyt tääläkin talven.
Maallikkonäkemys:
Minä olen mieltänyt niin, että isohin halkeamiin kannattaa laittaa S30. Sillä on betonimaista lujuutta, jota taas tasotteilla ei ole.
Se tavallaan jopa lujittaa haljennutta rakennetta jos malttaa tehdä pohjustuksen kunnolla ja avartaa halkeamaan riittävän syvälle. Lujittamisen kannalta vielä parempaa olisi juotosbetoni mutta se vaatii vesitiiviin muotin.
Tasoitteilla nimensä mukaisesti tasoitetaan ja peitetään halkeamia mutta lujuutta se ei anna. Tasoitteella voi sitten vetää koko sokkelin suoraksi vaikka isompia railoja paikkaisikin sementtilaastilla.
Jotkunhan kyllä tekee rappauksenkin S30:llä.
Toisaalta jos talo jostain perustuksellisista syistä hiukan elää niin se on sama millä sen halkeaman täyttää kun se halkeaa seuraavana keväänä kumminkin uudelleen.
Minä olen mieltänyt niin, että isohin halkeamiin kannattaa laittaa S30. Sillä on betonimaista lujuutta, jota taas tasotteilla ei ole.
Se tavallaan jopa lujittaa haljennutta rakennetta jos malttaa tehdä pohjustuksen kunnolla ja avartaa halkeamaan riittävän syvälle. Lujittamisen kannalta vielä parempaa olisi juotosbetoni mutta se vaatii vesitiiviin muotin.
Tasoitteilla nimensä mukaisesti tasoitetaan ja peitetään halkeamia mutta lujuutta se ei anna. Tasoitteella voi sitten vetää koko sokkelin suoraksi vaikka isompia railoja paikkaisikin sementtilaastilla.
Jotkunhan kyllä tekee rappauksenkin S30:llä.
Toisaalta jos talo jostain perustuksellisista syistä hiukan elää niin se on sama millä sen halkeaman täyttää kun se halkeaa seuraavana keväänä kumminkin uudelleen.