Järkevyys toki kiinni investoinnin ja hyödyn erotuksesta, jollain aikavälillä
Edulliseen jos saa niin takaisinmaksukin tapahtuu ennen elinkaaren loppua.
Täällä tuo on lähellä jo tapahtua, kun on paljon lämpimän käyttöveden kulutusta ja investointi kun oli edullinen ja kun itsellä riitti mielenkiintoa silloin tehdä putkisto ja muut kytkennät itse. Putkiliikkeen auto jos pihalla lojuu montakin päivää että vähän sähköliikeenkin niin silloin saattaa kannattavuus kariutua siihen.
Tosi taitaa silti olla että eipä tuo energianhinta näytä enään ikinä laskevan ainakaan öljyn hinnan suhteen niin nyt jos investoi ja otaksuu että energianhinta tuplaantuu viidessä vuodessa (kuten nyt näyttäisi trendi olevan) niin voi kannattaa jo ihan avaimet käteen periaatteellakin.
Tottahan joku aurinkovero tulee jos tuo kannattavaksi vallan muuttuu, sekin on lähes varmaa
Itse olen vähän sitä mieltä että käyttöveden lämmittämisessä ihan OK mutta tuo talon lämmittäminen vähän ontuu ainakin muuten kuin pesutilojen lattioiden osalta.
Ollaan tuolla jossain laskeskeltu että toinen kellarikerros jos olisi, joka täynnä vettä, jonka sitten kesällä lämmittäisi suurella keräinpinta-alalla ja sitten sen energiamäärän "tyhjäisi" vaikkapa lämpöpumpulla kylmäksi talvella niin silloin olisi mahdollista kerätä talven aikana tarvitsema energiamäärä kesällä. Ratkaisu on tosin huono näille jo rakennetuille taloille mutta uudisrakennusta jos olisi suunnittelemassa niin...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...