Peltikaton maalaus
Peltikaton maalaus
Talossa on oletettavasti alkuperäinen saumattu peltikatto vuodelta 1939. Pelti on muutoin oikein hyvässä kunnossa, mutta maali on hilseillyt rumannäköisesti pois. Katto on huoltomaalattu n. 10 vuotta sitten, mutta kuvien perusteella se oli alkanut hilseilemään jo viisi vuotta sitten ja nyt tarvitsisi tehdä jotain. Pyysin yhdeltä firmalta tarjousta katon maalaamisesta ja he arvioivat sen pyörivän n. 3000 euron hujakoilla. Tuntuu silti vähän hurjalle, jos maali kestää vain sen 5 vuotta. Mielenkiinnosta pyysin yhdeltä kattofirmalta tarjousta koko katon uusimisesta ja se olisi noin 20 000 euroa, joten ei sekään oikein houkuta ja miksipä hemmetin hyvää kattoa uusimaan.
Minkälaisia kokemuksia palstalaisilla on ollut peltikaton maalaamisesta? Minkälaisia operaatioita olette suorittaneet, minkälaisilla kustannuksilla ja onko maali pysynyt katossa? Itseäni kiinnostaisi suorittaa moinen operaatio itse, mutta talon katto on sen verran jyrkkä, että taitaa jäädä haaveeksi.
Minkälaisia kokemuksia palstalaisilla on ollut peltikaton maalaamisesta? Minkälaisia operaatioita olette suorittaneet, minkälaisilla kustannuksilla ja onko maali pysynyt katossa? Itseäni kiinnostaisi suorittaa moinen operaatio itse, mutta talon katto on sen verran jyrkkä, että taitaa jäädä haaveeksi.
-"Vain paras on minulle liian hyvää.."-
- miguel1983
- Jäsen

Re: Peltikaton maalaus
Alkydipohjaiset peltikattomaalit on hyvä laittaa historiaan. Eli tärpättiohenteiset. Eli EU:n direktiivit on tehneet niistä kovin laimeita, eli suomeksi sanottuna ne hilseilee.
Tuossa on maalattu useita maatalouden kohteita noin 10 vuotta sitten alkydi-Panssarimaalilla ja kaikki on niin pahasti hilseilleet. Eli käytännössä ne ketkä ammatikseen kattoja maalaa, pääsääntöisesti maalaa RK-peltikattomaalilla, Vesiohenteisella!
Itse maalasin rintamamiestalon katon, noin 150 neliötä ja 45 asteen kulmassa :). Maalina oli Tikkurilan vesiohenteinen Repco. Erittäin hyvää maalattavaa, geelimäistä eikä roisku rumasti. Kuivuu erittäin nopeasti, esim. pilvisenä päivänä kesti jo tunnin kuluessa päälleastumista. Aurinkoisella kelillä kuivuu aivan liian nopeasti, eli vartissa on kestää astumista ja jähmettyy jo siveltäessä ---> ei kannata maalata aurinkoisella kelillä.
Yksi tärkeä asia nykymaaleista: maalaa Kahteen Kertaan! Yhteen kertaan maalasin minä ja pitäisi kyllä maalata toiseen kertaan, eli kirkkaassa valossa tietyissä kulmissa selvää laikukkuutta havaittavissa.
Tuossa olen seurannut kattoni maalipintaa, kynnellä jos raaputtaa jotain huonommin maalattua kohtaa, niin se menee semmoseksi hileeksi, ei lähde lastuina. Eli en usko, että vesiohenteinen lähtisi hilseilemään.
Eli nykymaali on lähinnä muovipinnoite, jolla ruosteenesto-omainaisuutta ei juuri ole, eli ruosteenesto tehdään ruosteenestopohjamaalilla. Tein käytännön testin; maalasin auton peltivanteet Repcolla ilman pohjamaalia, porakoneen teräsharjalla putsasin ruosteista. Sitten renkaat auton alle ja suolakeliä heti peliin. Vain kaksi viikkoa ja ruoste tuli läpi!
45 asteen kattojyrkkyys vaatii järjestelyjä; eli jonkin sortin lapetikkaat tarvitaan ja ehdottomasti turvavaljaat köyden kera!
Kustannuksia: Kolme 9 litran pönttöä Tikkulan Repcoa, noin 300 e. Rostek super jotain 30e. Peltipesu kloorilla ~10e. 50-80 millin kateruuveja noin 1050 kpl, joku öm 50e. (vaihdoin kaikki naulat kateruuveihin).
Peltikattomaaleista on tehty tälläinen opinnäytetyö:
https://thesis.edu.metropolia.fi/lisaa/ ... h&page=176
Tuossa on maalattu useita maatalouden kohteita noin 10 vuotta sitten alkydi-Panssarimaalilla ja kaikki on niin pahasti hilseilleet. Eli käytännössä ne ketkä ammatikseen kattoja maalaa, pääsääntöisesti maalaa RK-peltikattomaalilla, Vesiohenteisella!
Itse maalasin rintamamiestalon katon, noin 150 neliötä ja 45 asteen kulmassa :). Maalina oli Tikkurilan vesiohenteinen Repco. Erittäin hyvää maalattavaa, geelimäistä eikä roisku rumasti. Kuivuu erittäin nopeasti, esim. pilvisenä päivänä kesti jo tunnin kuluessa päälleastumista. Aurinkoisella kelillä kuivuu aivan liian nopeasti, eli vartissa on kestää astumista ja jähmettyy jo siveltäessä ---> ei kannata maalata aurinkoisella kelillä.
Yksi tärkeä asia nykymaaleista: maalaa Kahteen Kertaan! Yhteen kertaan maalasin minä ja pitäisi kyllä maalata toiseen kertaan, eli kirkkaassa valossa tietyissä kulmissa selvää laikukkuutta havaittavissa.
Tuossa olen seurannut kattoni maalipintaa, kynnellä jos raaputtaa jotain huonommin maalattua kohtaa, niin se menee semmoseksi hileeksi, ei lähde lastuina. Eli en usko, että vesiohenteinen lähtisi hilseilemään.
Eli nykymaali on lähinnä muovipinnoite, jolla ruosteenesto-omainaisuutta ei juuri ole, eli ruosteenesto tehdään ruosteenestopohjamaalilla. Tein käytännön testin; maalasin auton peltivanteet Repcolla ilman pohjamaalia, porakoneen teräsharjalla putsasin ruosteista. Sitten renkaat auton alle ja suolakeliä heti peliin. Vain kaksi viikkoa ja ruoste tuli läpi!
45 asteen kattojyrkkyys vaatii järjestelyjä; eli jonkin sortin lapetikkaat tarvitaan ja ehdottomasti turvavaljaat köyden kera!
Kustannuksia: Kolme 9 litran pönttöä Tikkulan Repcoa, noin 300 e. Rostek super jotain 30e. Peltipesu kloorilla ~10e. 50-80 millin kateruuveja noin 1050 kpl, joku öm 50e. (vaihdoin kaikki naulat kateruuveihin).
Peltikattomaaleista on tehty tälläinen opinnäytetyö:
https://thesis.edu.metropolia.fi/lisaa/ ... h&page=176
RMT vuosimallia 1956, 9x11 metriä ulkomitat, täysikokoisella kellarilla. Lämmitys; reilut 50 vuotta öljy (2000-2500l/v), nyt puu :) Juuri hankittu Termax 600 varaaja Jäspin Tupla II:sen kaveriksi. Kovilla pakkasilla 7-leivän uuni tulee hätiin.
-
tessu
HYVÄ että tuli puheeksi nää nykymaalit,vaatiikos sitten jo jokainen nykymaali pysyäkseen raudassa sen ruoste esto pohjamaalin?
Ittellä kun ei tietoa ole kun vanhoilla maaleilla viel pärjänny,naapurin putkiliikken Tojota kuulemma jouduttiin maalaamaan takuuseen uudelleen kun kukki JO yhdesä talvessa läpi,mikä lie tehtaalla käyny ja eiks noi automaalit ole nykyään jotai vesiohenteisia kakskomponenttimaaleja,näin ne puhuu?
Nykymaaleista sais kyllä puhua enempikin siellä täällä!
Ittellä kun ei tietoa ole kun vanhoilla maaleilla viel pärjänny,naapurin putkiliikken Tojota kuulemma jouduttiin maalaamaan takuuseen uudelleen kun kukki JO yhdesä talvessa läpi,mikä lie tehtaalla käyny ja eiks noi automaalit ole nykyään jotai vesiohenteisia kakskomponenttimaaleja,näin ne puhuu?
- miguel1983
- Jäsen

Nykymaalit ovat kovin mielenkiintoisia, eli tuo Repco -peltikattomaali on oikea "kameleontti" kuivuessaan. Eli mulla oli sävynä sinimusta, purkissa se oli tumman vihreää. Kun se kuivui, välillä oli tumman purppuran sävyjä ja sitten sinimustaa ja sitten mustaa :) Ei ole ruoste tullut läpi, kun Rostex Superilla ruosteiset kohdat käsittelin. Eli Rostex Super on "suoja", Repco on taas pikemminkin muovipinnoite, joka kestää säätä!tessu kirjoitti:HYVÄ että tuli puheeksi nää nykymaalit,vaatiikos sitten jo jokainen nykymaali pysyäkseen raudassa sen ruoste esto pohjamaalin?
Teollisuuspuolella on kunnon maaleja, tuossa aikoinaan maalattiin vuonna 1995 maatalouden kultivaattori (syysmuokkaus) Duasolidilla. Ruosteisen raudan päälle maalattiin ja säilytetään ulkosalla. Hitsaussaumoista tullut ruoste ulos, mutta ei ole mitään tarvetta maalata sitä uudestaan.
RMT vuosimallia 1956, 9x11 metriä ulkomitat, täysikokoisella kellarilla. Lämmitys; reilut 50 vuotta öljy (2000-2500l/v), nyt puu :) Juuri hankittu Termax 600 varaaja Jäspin Tupla II:sen kaveriksi. Kovilla pakkasilla 7-leivän uuni tulee hätiin.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Kysyin muutamalta firmalta tarjousta noin 140 neliöisen katon maalauksesta grafiittimaalilla. Vesikattoliikkeen mies kysyi het, että "pelkäätkö korkealla työskentelyä?" ja kehoitti kieltävän vastauksen kuultuaan hankkimaan valjaat ja köydet ja maalaamaan itse. Heidän käyttämänsä alihankkija kuulemma veloittaa 28 € neliö maalauksesta. En huomannut kysyä, että plus alviko ja tarvikkeet ja että mitenkäs kun pitäis vissiin maalata kaks kertaa..
Toinen tarjous ol tämmönen:
Sitä paisti kotitalousvähennystä saa maksaja vähentää max 2 000 € lasku. Just juu, uus katto tähän torppaan maksais aluskatteen ollessa kunnossa 15 000 €..
Hulahuhhahei, mistä halvimmalla saadaan! Maalaan itse, vaikka menis koko kesä..
Toinen tarjous ol tämmönen:
Eli jotain rapiat 6 donaa 140 neliöö peltiä, joka nyt sattuu olemaan 5-8 metrin korkeudessa ja kaltevalla?Tervehdys!
Tarjouksemme sisältää:
-Alv.
-Katon pesu.
-Katon maalaus 2 kertaan pensselillä.
-Maalit ja tarvikkeet.
Kotitalousverovähennyksen alainen työnosuus 5000 e.
Työn voisimme suorittaa touko-kesäkuun aikana.
Hulahuhhahei, mistä halvimmalla saadaan! Maalaan itse, vaikka menis koko kesä..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ei siihen koko kesää mene, ei edes koko kesälomaa.PetteriKivimäki kirjoitti:Maalaan itse, vaikka menis koko kesä..
Homma on yllättävän nopea ja kivuton jos on helposti liikuteltavat (=kevyet) lapetikkaat ja turvavaljaat ja lisäksi kelit eivät tee kiusaa.
Missään kohtaa ei kannata lähteä oikomaan koska homma on kuitenkin sen verran v-mäinen että sitä ei mielellään tee kovin usein... eli suosiolla kannattaa unohtaa painepesuri pesuhommissa ja ruisku tai tela maalaushommissa.
Pesu tapahtuu juuriharjalla hinkaten ja runsaalla vedellä huuhtoen. Painepesuria ei kannata käyttää edes huuhtomiseen koska kotikäyttöön myytävistä koneissa ei yksinkertaisesti tuotto riitä... vettä tulee liian vähän. Toki jos omistaa ammattikäyttöön tehdyn painepesurin (luokkaa 15-20l/min@200bar) niin painepesurillakin voi leikkiä, mutta parin kilowatin kärcherit kannattaa jättää suosiolla maton ja terassin pesuun.
Pesemiseen olen ainakin itse käyttänyt nimellä "mattoharja" tai "matonpesuharja" myytävää versiota. Hiukan pehmeämpi kuin juuriharja mutta toimii hyvin.
Kyllä tämä menee itsetehtailuksi tavalla tai toisella. Aika jyrkkiä nuo annetut tarjoukset. Halvimillaan pääsin 3000 euron tarjoukseen. Alkaa kummasti lievä korkeanpaikankammo hellittämään kun laskee mitä se itse tehtynä tulisi maksimissaan maksamaan.
-"Vain paras on minulle liian hyvää.."-
-
warixenjalka
- Jäsen

Ihan törkeitä noi hinnat! Meillä makso kattopellit asennettuna tuon verran kaksi vuotta sitten 
- Puolihullu varttisavolainen -