Soodapuhallus tee-se-itse-miehelle

Ajatuksena kertoa mm. "järkevän" hintaisista tuotteista ja vinkeistä niiden hankintaan. Keskustelua myös tarjouksista ja käytetyn tavaran myyntipisteistä ja kierrätyskeskuksista.
benicio
Jäsen
Jäsen

Soodapuhallus tee-se-itse-miehelle

Viesti Kirjoittaja benicio »

Motonet näyttää myyvän soodapuhalluslaitetta kotikäyttöön hintaan 69 €. Onko kukaan uskaltautunut jo koittamaan? Käyttökohteita rintsikassa asuvalla varmaan on loputtomasti, mutta ongelmat saattaa olla samat kuin ammattipuhalluksessakin, eli puun syöminen (siis puhallus syö puuta, ehe-ehe).
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=75-1006
http://nordblasthome.com/fi/

Huonot nuo NB:n nettisivut, muuten.
TommiT
Jäsen
Jäsen

Re: Soodapuhallus tee-se-itse-miehelle

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Kyllä tuolla varmaan jotain pikkuosia saisi puhdistettua, mutta en mä tuolla kyllä talon seinää alkaisi puhaltamaan. Isoimmilla pinnoilla voisi olla tehokkaampaa ottaa hiekkakuorma pihaan ja viskoa lapiolla hiekkaa seinään.

Terv Tommi
benicio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja benicio »

TommiT kirjoitti:Isoimmilla pinnoilla voisi olla tehokkaampaa ottaa hiekkakuorma pihaan ja viskoa lapiolla hiekkaa seinään.

Terv Tommi
Eikä siinä isoakaan hiekkakuormaa tarvita, hiekkaa kun voi käyttää monta kertaa, heittää seinälle aina uudestaan ja uudestaan. :cool:

Joku ikkunanpokien putsaus itselläni tuli ekana käyttökohteena mieleen, siinä kun ei pehmeän puun syöpyyntyminen olisi niin haitallista, vaan tietyissä rajoissa jopa tavoitteena. Tai rännien ja syöksyjen maalinpoisto.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

benicio kirjoitti:Huonot nuo NB:n nettisivut, muuten.
Näin on! Meinaa hyypiö alkaa pahoinpitelemään kannunsa kanssa kauniisti patinoitunutta Saabia :evil:

Googlaa "DIY soda blaster", monella on tuollaisiin tarvikkeet kotona valmiina :wink: En oo kokeillut, ehkä kun (jos) kesä joskus tulee niin pihalla vois vaikka pyörän kaasuttimiin tai muihin kimurantteihin osiin koittaa. Kokonaisia talojahan on soodapuhallettu isommilla laitteilla puhtaaksi maalista puun sen kummemmin kärsimättä, mutta ilmaista ei ole se.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Yölento
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Yölento »

Soodapuhallus ei syö puutakaan, kohtalaisen hyvin irrottaa pienelläkin laitteella. Itselle rakensin autonosien yms. puhdistusta varten pienen puhalluslaitteen, hintaa tuli ehkä 15 euroa...ja toimii kun muistaa ettei mopolla mahdottomia. Ainoa haitta on soodan kilohinta.
Karhis
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karhis »

Meillä puhallettiin soodapuhalluksella kellarin 60 v likaa keränneet seinät soodapuhalluksella, ennenkuin lähdettiin vetämään uutta rivinteerausta päälle.
Ihan "firmasta" kävivät...Tuli hyvännäköiset, eikä syönyt yhtään itse seinää, liat ja turhat maalit lähti. Kokeiltiin kans ulkoseinään, kun meillä on käynyt toi lateksipeikko kylässä
vetämäs originaalilaudoitukseen ilman tuuletusrakoa jotain "panua". Siihen se ei VALITETTAVASTI tepsinyt, ei siis syö kaikkia maalilaatuja. Mutta ei siis
todellakaan myöskään jyrsi herkintäkäämn pohjamateriaalia. Kellarin seinät kyllä näet murenee ihan sormella tökkäämällä, mutta soodapuhalluksen
kestivät tosi hyvin.

Ulkomaalin paris siis helvetillisiä rapsuttelupäiviä tiedossa...olis ollut kiva, kun siihenkin olis ollut joku poppakonsti.

Karhis
Yölento
Jäsen
Jäsen

Maalilaatu ei sinänsä ole ratkaiseva vaan se onko se kuinka kovaa ja tiukasti kiinni alustassa. Soodan puhdistusteho kun ei perustu hakkaamiseen kuten hiekalla vaan soodakiteen halkeamiseen. Tästä syystä se seinäkään ei ole kärsinyt vaikka "hieman rapea" olisikin.
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

Tuo TSi-puhalluslaite taitaa olla ihan viraton, tai korkeintaan kelpaa joidenkin pienten kappaleiden puhdistuksen, jotka kyllä saisi muillakin konsteilla puhtaaksi?
Meidän pitäisi kanssa soodapuhalluttaa sisäuima-allas puhtaaksi kaikesta 40 vuoden liasta, jotta pääsisi saumaamaan sen uudelleen.
Tuleeko siitä puhalluksesta kuinka hurja soodasumu puhallettavaan huoneeseen, täytyykö tila alipainestaa ja sitä rataa?
Puhaltavatko soodaa kuivana vai veden kanssa (uskoisin että kuivana olisi homma siistimpää)?
Soodaa saa varmaan lapioida pois ihan huolella, mutta se nyt on pieni vaiva.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Yksi soodapuhalluksen kauneus on, näin olen antanut itselleni kertoa, se, että käytetty aine muuttuu aika hienojakoiseksi puhalluksessa, ja sekin on myrkytöntä ja vesiliukoista. Eli pihalla sade hoitaa homman, uima-altaasta varmaan voi huuhtoa vedellä kunhan on ensin enimmät lakaissut roskikseen.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
sahrami
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sahrami »

Jos on kovin suuri uima-allas, niin voisi varmaan miettiä myös hiilihappojääpuhallusta. En yhtään tiedä hintoja, mutta ideana se on hauska.
Yölento
Jäsen
Jäsen

Soodaahan määrällisesti käytetään puhalluksessa vähemmän kuin hiekkaa, ja jotkut puhaltaa veden kanssa jolloin on se pölyhaitta pienempi. Uima-altaassa ei luulisi pikku roiskeiden haittaavan? Taitaa vaan olla vähän firmoja jotka tekee tuota märkäpuhallusta.
Karhis
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karhis »

Meillä oli kuivapuhallusta ja pölly ihan hornasta. Sooda ittessään on ihan vaaratonta, mutta pöly kokonaisuudessaan oli niin hienojakoista ja leijailevaa sorttimenttia, että se leijui ihan kaikkiin kolmeen kerrokseen koko talossa, vaikka kerrosten välisestä suojauksesta oli olevinaan huolehdittu. Meillä kyllä sen alipaineistamisen kans tais olla vähän niin ja näin....olis varmaan auttanut. päinvastoin tais olla joka läpi auki kellarissa....

Ulkona se vaan näisti leijali tiehensä ja sade huuhtoi loput. Asutuissa sisätiloissa en kyl menis kokeilemaan, ulkotöihin oikein passeli. Meillä koko talo rempassa ja pöllyää, joten ei niin kova ressi sotkusta missäänpäin. Koko talon ulkomaalien poistaminen olis ollut parin tonnin pieti, mutta oltais oltu valmiit se maksamaan,koska talon ulkomitat on 10m*9m ja torppa on vielä rinteessä, tosi korkeella saa meinaa rapsutella ranteet jännetupentulehdukselle. Voi olla useamman kesän harrastus. Kellarin kohdalla ammattilaisella teetettynä on ollut kyse satasista, en nyt tarkasti enää muista monistako kun täs on ollut pikkusen tota laskupinoa....

Karhis
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

Olen tuumaillut jos tekisi altaan päälle sellaisen "teltan" muovista (muovi kiinni allashuoneen kattoon, ja helmat kiinittäisi altaan reunan päälle) ja sen sitten alipaineistaisi ja puhallus sieltä suoraan ulos.
Miksei tuon altaan toki jynssäisi santapaperilla puhtaaksi käsinkin, mutta ei ole minun luonteenlaadulleni sopivaa hommaa moinen tuhertaminen :-)

Tiilijulkisivutkin pitäisi varmaan soodapuhalluttaa, jossei jostain löydy tehokkaampaa peittauspesuainetta kuin tuo RKL jota olen käyttänyt. Tahtoo 45 vuoden aikana kertynyt noki ym. olla suhteellisen tiukassa, varmaankin juuri tuollaiseen hommaan soodapuhallus olisi ihan omiaan?
gretheline
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja gretheline »

Karhis kirjoitti:Kokeiltiin kans ulkoseinään, kun meillä on käynyt toi lateksipeikko kylässä vetämäs originaalilaudoitukseen ilman tuuletusrakoa jotain "panua". Siihen se ei VALITETTAVASTI tepsinyt, ei siis syö kaikkia maalilaatuja.
...
Ulkomaalin paris siis helvetillisiä rapsuttelupäiviä tiedossa...olis ollut kiva, kun siihenkin olis ollut joku poppakonsti.
Voe kökkö. :neutral: Meilläkin on se lateksipeikko käynyt Panun kanssa kylässä edellisen omistajan aikaan ja jättänyt jälkensä ulkoseiniin, samalla talo vaihtoi väriä nätin mintunvihreästä merkilliseksi persikan, lohen ja vaaleanpunaisen pantterin risteytykseksi. Siitä ei edes hirveän kauaa ole, mutta ei todellakaan kestä Panu isältä pojalle ainakaan tässä talossa, ei, vaan on jo nyt uutta maalipintaa vailla. Tuohon ei uutta lateksia vedetä niin kauan kuin minussa henki pihisee, siispä vanhakin lateksi on saatava poies. Mie jo ehdin hetken elätellä pientä toivonkipinää että soodapuhalluksesta olisi apua ja välttyisin rapsutteluhommilta, vaan taidanpa unohtaa oikotiet ja palata alkuperäiseen suunnitelmaan, eli jos mie olen muutamana seuraavana kesänä hukassa tai vaikeasti tavoitettavissa niin se meinaa että kiipeilen seinillä lateksia rapsutellen.
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson

RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
Lunttilan herra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lunttilan herra »

kaveri osti firman joka hoitaa mm. sooda puhallusta. Puhalteli mun moottoripyörän sylinterit ja on kuin uudet! mikä parasta EI TARTTE SUOJATA MITÄÄN!
ilmaista ei ole mutta kyllä tuosta mieluummin jonkun satkun maksaa kuin ostaa uudet sylinterit..ja jos kyseessä joku vanhempi/uniikki juttu, osto ei välttämättä ole mahdollistakaan.
Niitäkin pyttyjä hinkkasin ensin bensan ja kaikenmaailman litkujen ja hammasharjojen kanssa puhtaaksi ennenkuin löytyi "tie totuuteen" =)
just se kävi puhaltamassa jonkun hirsimökin sisältä.
suosittelen jos täällä eteläsuomessa joku tarttee moista palvelua.

P.S. Sillä voi puhalta vaikka ikkunan pokat paikallaan..ei vahingoita lasia, teippaa vaa seinänpuoleiset reunat. Myös pihakivetykset, tiilikatot miltei minkä vain puhallus onnistuu. ja vehkeet on siirreltäviä. ei tartte edes sähköä olla.
Vastaa Viestiin