No niin, nyt on sitten pihtakuuset klapeina. Päädyin hankkimaan 52cm/7tonnisen kiinalaisen klapikoneen Motonetistä, hinta taisi olla 279e. Muutamia huomioita tuli tehtyä sekä puulajista että itse vempaimesta:
- pihtakuusi on keskeltä kuivaa ja pihkatonta (eli siis kevyttä), todella märkää 5-10 senttiä ulkoreunasta
- katkeaa helposti eli ei ihmekään että myrsky oli katkaissut n. 5m maanpinnasta
- tyvipöllejä ei jaksanut nostaa vaikka 110kg:n keijukainen olenkin
- saunapuina ei vielä kokemusta, mutta on varmaan tavallista kuusta vastaavaa eli palaa nopeasti kuumalla liekillä ja jättää komean kasan hiillosta; tästä syystä pihdat onkin tarkoitus polttaa pikkuhiljaa muun puun ohessa
- 52cm/7tonnin kone ei todellakaan ollut hukkasijoitus, pienemmällä tuskin olisi pärjännyt
- ehdottomasti kannattaa hankkia/tehdä kunnon työtaso, jolloin selkä on suorana. Käytin puutarhapöytää, jossa vanha ovi päällä.
- kaupalliset jalustat kannattaa kiertää kaukaa, jos ei omista turvakenkiä ja halua nostella maasta haljenneita pöllejä, pöydän päälle ne tippuvat nätisti
- nopeusennätystä tällaisella koneella ei tehdä
- kannattaa pitää 10-15cm:n urakkapalikkaa "työntäjän" takana, niin ei turhaan palauta loppuun asti; aikaa säästyy ja kone myös
- yhden käden laitteeksi tuunaaminen ok, mutta omalla vastuulla
- jos pöllissä katkaistavia oksia, saattaa klapit lentää monta metriä
- jos kone muutamankin asteen kallellaan alaspäin (siis kiilapää), niin hydrauliikka ei toimi
- en suosittele pitkiä jatkojohtoviritelmiä, kone kuitenkin 2900w/230V ottoteholtaan
Summa summarum: hyvä ostos. Onneksi urakka on jo ohi ja pääsee saunan lämmitykseen!
