Väliseinä harkoista, mutta minkälaisista?
Väliseinä harkoista, mutta minkälaisista?
Terve
Sellainen kysymys tuli vielä mieleen, että pitäisi tehdä sellainen kahden kolmen metrin väliseinä, johon keskelle tulee ovi, niin olisiko harkot oikea ratkaisu. Minkälaiset harkot ovat tämmöiselle näpertelijälle hyvä ratkaisu helpon työstettävyyden yms. kannalta. Tietenkin kustannuksetkin saisivat olla alhaiset. Itse olen miettinyt Siporexia ja Hb -priimaa?
Hannu
Sellainen kysymys tuli vielä mieleen, että pitäisi tehdä sellainen kahden kolmen metrin väliseinä, johon keskelle tulee ovi, niin olisiko harkot oikea ratkaisu. Minkälaiset harkot ovat tämmöiselle näpertelijälle hyvä ratkaisu helpon työstettävyyden yms. kannalta. Tietenkin kustannuksetkin saisivat olla alhaiset. Itse olen miettinyt Siporexia ja Hb -priimaa?
Hannu
Re: Väliseinä harkoista, mutta minkälaisista?
Mihinkäs meinaat seinän pystyttää?
Kellariin betonipermannon päälle harkot on hyvä valinta mutta ylemmissä kerroksissa puulattian päälle ei niinkään.
Kellariin betonipermannon päälle harkot on hyvä valinta mutta ylemmissä kerroksissa puulattian päälle ei niinkään.
Riippuu paljolti seinän sijainnista kuten Juha_P totesi, mutta myös tarkoituksesta. Itte värkkäsin kellariin väliseinän metallirangoista ja gyprocista. Semmoinen 4 metrinen kulmaus syntyi lähes "tosta vaan", levyt tietty hankalia kuskata kellariin (lyhensin toki ne ulkona) mutta tukirakenteet kulki melkein kerralla kainalossa ja ruuviaski toisessa kädessä. Sen verran hifistelin harjoituksen vuoksi että nauhoitin ja tasoittelin saumat ja maalasin koko komeuden lopuksi vaikka rakennelma on pannuhuoneessa (no onhan se lähes pyhä paikka rmt:n isännälle). Tämä seinä tuli muovisten öljysäiliöiden eteen, ne kun eivät tykkää päivänvalosta. Ei siis kosteaan tilaan, kantavaksi, eristäväksi tms, pelkkä "sermi".
Harkoista ensin meinasin itsekin tehdä mutta kun räknäsin harkkojen painoa ja laastin ja terästen tarvetta niin alkoi vähän sylettämään. Ja aika lailla kalliimpikin olisi ollut kuin tuo kipsilevystä tehty. Samalla huomasi kuinka helppoa on tehdä uutta nykyaikaisista materiaaleista
Muoks: Tässon kuva pöntöistä ja seinän tukirakenteista. Klikkaamalla suurenee.

Harkoista ensin meinasin itsekin tehdä mutta kun räknäsin harkkojen painoa ja laastin ja terästen tarvetta niin alkoi vähän sylettämään. Ja aika lailla kalliimpikin olisi ollut kuin tuo kipsilevystä tehty. Samalla huomasi kuinka helppoa on tehdä uutta nykyaikaisista materiaaleista
Muoks: Tässon kuva pöntöistä ja seinän tukirakenteista. Klikkaamalla suurenee.

Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Ihan tuohon kuvaan vaan viitaten... Vantaalla yritin palotarkastajalle selittää, että tekisin kuvanmukaiset seinät öljypyttyjen ympärille paloluukkuineen. Ei käynny. Vaati, että pyttyjen yläpuolella on 50cm ja samoin pyttyjen ympärillä 50cm jokapuolella. Hermot vaan meni kun se ei tajunnu, ettei kertakaikkiaan mahdu pieneen kellariin sellanen rakennelma.
Pitäisköhän poistaa kuva kun kerran on paikkakunta merkittynä profiilissa
Tämähän ei ole varsinainen paloseinä, kun pöntöt on paloluokitellussa pannuhuoneessa. Puhelimitse kysyin asiasta ja mulle kerrottiin että näin voi tehdä. Ilman tota seinääkin olisi homman voinut toteuttaa mutta sitten olisi pitänyt tukkia akkuna
Ja "yllätyspalotarkastus" on tehty kertaalleen näiden asennuksen jälkeen, ei ollut huomautettavaa ainakaan tästä asiasta.
Tämähän ei ole varsinainen paloseinä, kun pöntöt on paloluokitellussa pannuhuoneessa. Puhelimitse kysyin asiasta ja mulle kerrottiin että näin voi tehdä. Ilman tota seinääkin olisi homman voinut toteuttaa mutta sitten olisi pitänyt tukkia akkuna
Ja "yllätyspalotarkastus" on tehty kertaalleen näiden asennuksen jälkeen, ei ollut huomautettavaa ainakaan tästä asiasta.
Kari
Toihan on pirun hyvin tehty ja viksulle tarkastajalle varmasti kelpasi.
Se mun tapaus oli vaan kirjaviisaan ja ilman käytännönjärkeä varustettu tarkastaja, se luki vaan papereista miten asia on, mutta ei suostunut mihinkään mikä olisi ollut mahdollista.
Se mun tapaus oli vaan kirjaviisaan ja ilman käytännönjärkeä varustettu tarkastaja, se luki vaan papereista miten asia on, mutta ei suostunut mihinkään mikä olisi ollut mahdollista.
Terve
Niin, tuosta väliseinästä. Meillä on talossa sellainen "elintasopatti", missä sijaitsee työhuone, jossa käy asiakkaita, ja patin ja varsinaisen talon välissä on tukeva ovi. Tarkoitus olisi, että elämisen ääniä ei kuuluisi tuonne pattiin. Nykyinen ovi sijaitsee sellaisessa kymmenen sentin syvennyksessä, ja seinästä tulisi tasainen kun parin kolmen metrin matkalle tekisi vähän uutta seinää ja siinä samalla ääniongelma ainakin vähenisi kun patti olisi kahden oven takana. Parilta tuttavalta olen kuullut, että tuplaoviratkaisu on äänieristyksen kannalta hyvä ratkaisu. Äänieristysovilla ja palo-ovilla ei kuulemma pääse lähimaillakaan yhtä hyvään ääneneristykseen.
Niin en oikein edes tiedä, miksi ajattelin harkkojen olevan hyvä ratkaisu. Kyllähän tuo onnistus parilla väliseinätolpalla ja kipsilevylläkin. Miten lie äänieristyksen laita?
Hannu
Niin, tuosta väliseinästä. Meillä on talossa sellainen "elintasopatti", missä sijaitsee työhuone, jossa käy asiakkaita, ja patin ja varsinaisen talon välissä on tukeva ovi. Tarkoitus olisi, että elämisen ääniä ei kuuluisi tuonne pattiin. Nykyinen ovi sijaitsee sellaisessa kymmenen sentin syvennyksessä, ja seinästä tulisi tasainen kun parin kolmen metrin matkalle tekisi vähän uutta seinää ja siinä samalla ääniongelma ainakin vähenisi kun patti olisi kahden oven takana. Parilta tuttavalta olen kuullut, että tuplaoviratkaisu on äänieristyksen kannalta hyvä ratkaisu. Äänieristysovilla ja palo-ovilla ei kuulemma pääse lähimaillakaan yhtä hyvään ääneneristykseen.
Niin en oikein edes tiedä, miksi ajattelin harkkojen olevan hyvä ratkaisu. Kyllähän tuo onnistus parilla väliseinätolpalla ja kipsilevylläkin. Miten lie äänieristyksen laita?
Hannu
Onko noi säiliöt yhteensä alle 3 m3? Sen verran saa säilyttää pannuhuoneessa, muuten tarvii palo-osastoivan seinän.KariFS kirjoitti:Tämähän ei ole varsinainen paloseinä, kun pöntöt on paloluokitellussa pannuhuoneessa. Puhelimitse kysyin asiasta ja mulle kerrottiin että näin voi tehdä. Ilman tota seinääkin olisi homman voinut toteuttaa mutta sitten olisi pitänyt tukkia akkuna![]()
Ehdotus: kakkosnelosesta tolpat, joiden väliin kivivilla ja tupla gyproc molemmin puolin.Tukka74 kirjoitti:Kyllähän tuo onnistus parilla väliseinätolpalla ja kipsilevylläkin. Miten lie äänieristyksen laita?
Työasioissa olen ajoittain tekemisissä lääkäriasemien kanssa ja vastaaottohuoneiden seinissä käytetään jonkunverran kahta kipsilevyä päällekäin. Syynä lienee juuri äänieristys.
Ja jos levytykseen tulee saumoja niin erikohtiin kerroksessaan.Juha_P kirjoitti:Ehdotus: kakkosnelosesta tolpat, joiden väliin kivivilla ja tupla gyproc molemmin puolin.Tukka74 kirjoitti:Kyllähän tuo onnistus parilla väliseinätolpalla ja kipsilevylläkin. Miten lie äänieristyksen laita?
Työasioissa olen ajoittain tekemisissä lääkäriasemien kanssa ja vastaaottohuoneiden seinissä käytetään jonkunverran kahta kipsilevyä päällekäin. Syynä lienee juuri äänieristys.
Äänihän kulkee pirun pinestä reijästä...isotkin sanat. Eli jonkinlainen ilmatiiviys myös oltava.
Et jos kerta kipsilevyä niin miksei sit saman tein urtsivaahdolla raot tukkoon.
Jep, 750 litraa per pytty, eli reilusti alle kolmen motin jää. Tollasia pieniä otin kun ei isommat olisi mahtuneet ovista ja portaista kulkemaan, nämäkin oli hilkulla, piti valumapaljuja vähän puristella tiukemmissa mutkissa, itse säiliöt meni nippa nappa mutta ei kädet mahtuneet ympärillä olemaan.Juppe kirjoitti:Onko noi säiliöt yhteensä alle 3 m3? Sen verran saa säilyttää pannuhuoneessa, muuten tarvii palo-osastoivan seinän.KariFS kirjoitti:Tämähän ei ole varsinainen paloseinä, kun pöntöt on paloluokitellussa pannuhuoneessa. Puhelimitse kysyin asiasta ja mulle kerrottiin että näin voi tehdä. Ilman tota seinääkin olisi homman voinut toteuttaa mutta sitten olisi pitänyt tukkia akkuna![]()
Kari