Vanhan kuitulevyn tapetoiminen, miten alusta tasaiseksi?
Vanhan kuitulevyn tapetoiminen, miten alusta tasaiseksi?
Sisäremppa menossa ja sisäseinät näyttäisi olevaan ennestään levytetty huokolevllä tms, paksuus joku 20mm.
Levyn alla (ulkoseinää päin) vielä jotain paperi tms eli varmaan tuulensuojaa.
Eli ajattelin säästää vanhan huokolevyn ja tapetoida suoraan päälle...vanhaa tapettia revin sen verran kun irtoaa.
-Miten saada huokolevy/osaksi tapetoitu pinta tasaiseksi tapetointivalmiiksi, kannattaisiko ensin tapetoida pinkopahvilla..vai riittääkö makulatuuripaperi tms?
-Huokolevyssä muutama reikä (vanha väliseinä), kannattaako nämä vain täyttää sopivilla huokolevy paloilla ja liitoskohdat peitää laskukonenauhalla tms...eli estää tapetin repeytymisen?
Muita vinkkejä?
Levyn alla (ulkoseinää päin) vielä jotain paperi tms eli varmaan tuulensuojaa.
Eli ajattelin säästää vanhan huokolevyn ja tapetoida suoraan päälle...vanhaa tapettia revin sen verran kun irtoaa.
-Miten saada huokolevy/osaksi tapetoitu pinta tasaiseksi tapetointivalmiiksi, kannattaisiko ensin tapetoida pinkopahvilla..vai riittääkö makulatuuripaperi tms?
-Huokolevyssä muutama reikä (vanha väliseinä), kannattaako nämä vain täyttää sopivilla huokolevy paloilla ja liitoskohdat peitää laskukonenauhalla tms...eli estää tapetin repeytymisen?
Muita vinkkejä?
Re: Vanhan kuitulevyn tapetoiminen, miten alusta tasaiseksi?
Itse pinkopahvitin vanhan huokolevyseinän, jossa päällä oli lasikuitutapetti. Ulkoseinältä revin tapettia veke sen verran mikä suosiolla lähti. Muualla jätin pahvin alle. Tuolta http://www.suomenkuitulevy.fi/files/dow ... _extra.pdf löytyvillä maalarimestari Kalevi Järvisen ohjeilla onnistui pinkopahvitus suht ok ensikertalaiseltakin. Sen verran poikkesin Järvisen ohjeista, että liimaamisen lisäksi ammuin pahvit niittipyssyllä ylhäältä ja alhaalta kiinni.
Tapetoitu ei vielä ole, kun ei ole osattu päättää tapettia
Tapetoitu ei vielä ole, kun ei ole osattu päättää tapettia
Mä laittaisin pinkopahvin alle, helppoa, halpaa ja nopeaa ja saa siistin pohjan mihin lähteä tapetoimaan. Mun mielestä paljon vähemmän työtä kun makulatuuripaperissa ja tulos parempi. Jos saat paikkapaloilla siistin (lähinnä tasaisen) noista aukoista, niin hyvä, toisaalta ei se levyn vaihtaminenkaan iso homma ole. Sellaista vielä sanoisin (koska mä olen remppaluonteeltani sellainen pohjamutien kautta menijä) että kun te niitä ulkoseiniä kerran teette, niin kannattaa avata ikkunan aluset samalla jos ette ole sitä tehneet ja laittaa sinne eristettä. Meillä on ainakin järjestään ollut ikkunan alta 25 senttiä "eristetty" vain vanhoilla Seuroilla ja Tekniikan Maailmoilla ja sen on kyllä talvipakkasilla huomannutkin.
Kiitos vihjeistä.
Pinkopahvia ajattelin käyttää tasoitustapettina, eli ihan liisteröidä seinään (ei kostuttaa&naulata)...kuullemma onnistuu näinkin?
Ikkunan aluset, pääsenkö kurkistamaan / täyttämään eristettä sisäkautta? ...huokolevy pois ja ikkunan alla oleva lankku irti jne?
Pinkopahvia ajattelin käyttää tasoitustapettina, eli ihan liisteröidä seinään (ei kostuttaa&naulata)...kuullemma onnistuu näinkin?
Ikkunan aluset, pääsenkö kurkistamaan / täyttämään eristettä sisäkautta? ...huokolevy pois ja ikkunan alla oleva lankku irti jne?
-
tessu
Meillä on ainakin tapetoitu suoraan sen huokolevyn päälle niinkuin sielläkin,eihän siinä muuta kuin uusi tapettipäälle.
Vai onko siinä jotain epäsuoruuksia jotka näkyy läpi? itse maalasin tapetin päälle kun en viittiny enää tapetoida.
Vai onko siinä jotain epäsuoruuksia jotka näkyy läpi? itse maalasin tapetin päälle kun en viittiny enää tapetoida.
Jep niitä, siksi ajatus käyttää pinkopahvia tasoitustapettina alle.tessu kirjoitti:Vai onko siinä jotain epäsuoruuksia jotka näkyy läpi?
Tuota pinkopahvin seinään liisteröintiä vähän epäilen.. Pahvi on kuivana melko jäykkää ja sen verran raskasta, että ei taida onnistua. Tekisin Järvisen ohjeilla.
Sanomalehdellä. Halpaa ja nopeaa, sekä äärimmäisen tasaista jälkeä. Näin olen toiminut parin huoneen seinien kanssa, joissa on kuitulevyä alla. Päällä paperitapetit a la Pihlgren&Ritola. Vaikka itse sanonkin, tuli hienoa jälkeä
, ei oo rypyn ryppyä missään.
Mun mielestä pinkopahvi ohittaa helppoudessaan sanomalehden ja siinä ei tarvitse sitten pohtia, että leviääkö painomuste tai näkyvätkö kuvat läpi vaaleasta, ohuesta tapetista. Mutta ei huono vaihtoehto sekään, kokemusta on. Meillä on pinkopahvit laitettu Järvisen ohjeen mukaan liimaamalla, kuivana sitä ei kyllä seinälle saa mitenkään (tai no, en ole kyllä kokeillut...) ja olennaistahan on se, että se liimataan vain reunoiltaan, jotta se pääsee pingoittumaan.
Ikkunan alle on yleensä jätetty sellainen "tarkastusluukku", josta sinne pääsee käsiksi ja lisäämään eristettä. Meillä ainakin on tehty ihan erillisestä levynpalasta ja sitten listalla kiinnitetty, lauta on myös ollut helposti irroitettava. Tää nyt menee jo vähän ohi alkuperäisen aiheen mutta jos on epäilyä siitä, että ikkunoiden ulkopuolen lipoissa jne. on parantamisen varaa, niin voisi harkita samalla kertaa koko ikkunaseinän avaamista ja kunnon tarkistamista. Me ollaan sen verran käytetty lisäaikaa, että ollaan fiksattu sieltä vanhat kosteusjäljet pois (ja tietty korjattu aiheuttaja!) eikä tartte nyt sitten pohtia, että mitähän siellä mahtaa tapettikerrosten alla olla. Mutta meitä remppaajia on monenlaisia, toisille riittää nätti pinta, toiset haluavat tietää tasan tarkkaan mitä siellä sen pinnan alla on ja vähän parannellakin alkuperäisiä ratkaisuja.
Ikkunan alle on yleensä jätetty sellainen "tarkastusluukku", josta sinne pääsee käsiksi ja lisäämään eristettä. Meillä ainakin on tehty ihan erillisestä levynpalasta ja sitten listalla kiinnitetty, lauta on myös ollut helposti irroitettava. Tää nyt menee jo vähän ohi alkuperäisen aiheen mutta jos on epäilyä siitä, että ikkunoiden ulkopuolen lipoissa jne. on parantamisen varaa, niin voisi harkita samalla kertaa koko ikkunaseinän avaamista ja kunnon tarkistamista. Me ollaan sen verran käytetty lisäaikaa, että ollaan fiksattu sieltä vanhat kosteusjäljet pois (ja tietty korjattu aiheuttaja!) eikä tartte nyt sitten pohtia, että mitähän siellä mahtaa tapettikerrosten alla olla. Mutta meitä remppaajia on monenlaisia, toisille riittää nätti pinta, toiset haluavat tietää tasan tarkkaan mitä siellä sen pinnan alla on ja vähän parannellakin alkuperäisiä ratkaisuja.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Pinkopahvin käyttäminen alustapettina seinään liisteröimällä onnistuu ihan hyvin. Tai siis erittäin hyvin.
Mulla on keittiön, olkkarin ja makkarin seinät tapetoitu noin. Ensin olen esiliisteröinyt seinissä olevat huokoiset puukuitulevyt kahteen kertaan. Sen jälkeen levittänyt liisterin pinkopahville ja nostanut seinille. Ei minkäänlaisia ongelmia. Pinkopahvi pysyy kuin tauti seinässä.
Puukuitulevyjen naulankantoja tai saumoja en ole kittaillut enkä nauhoittanut. Pinkopahvi on sen verran paksua, että toimii itsessään kittinä/tasoitteena. Yksikään levysauma ei ole revennyt.
Mulla on keittiön, olkkarin ja makkarin seinät tapetoitu noin. Ensin olen esiliisteröinyt seinissä olevat huokoiset puukuitulevyt kahteen kertaan. Sen jälkeen levittänyt liisterin pinkopahville ja nostanut seinille. Ei minkäänlaisia ongelmia. Pinkopahvi pysyy kuin tauti seinässä.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Moi ja kiitos!Oto Hascak kirjoitti:Pinkopahvin käyttäminen alustapettina seinään liisteröimällä onnistuu ihan hyvin. Tai siis erittäin hyvin.
Mulla on keittiön, olkkarin ja makkarin seinät tapetoitu noin. Ensin olen esiliisteröinyt seinissä olevat huokoiset puukuitulevyt kahteen kertaan. Sen jälkeen levittänyt liisterin pinkopahville ja nostanut seinille. Ei minkäänlaisia ongelmia. Pinkopahvi pysyy kuin tauti seinässä.Puukuitulevyjen naulankantoja tai saumoja en ole kittaillut enkä nauhoittanut. Pinkopahvi on sen verran paksua, että toimii itsessään kittinä/tasoitteena. Yksikään levysauma ei ole revennyt.
Juuri tämä oli ajatuksena.
Mitä liisteriä käytit ja annoitko sen vetäytyä pinkopahviin muutaman minuutin ennen nostoa seinälle?
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
^Merkkiä en muista, mutta jotain ihan tavallista halppisliisteriä se oli. En kiinnittänyt sen enempää liisterin osalta huomiota hengittävyystekijöihin.
Oliskohan mulla ollut tuo vettyminen jotain 5-10 minuutin luokkaa. Kamalan pitkää aikaa ei kuitenkaan. Sen verran vinkkiä, että jos suinkin mahdollista, niin koita saada apulainen noihin pinkopahvivuotiin. Ne kun on leveitä vuotia, niin ovat etenkin liisteröityinä aika raskaita ja hankalan mallisia yksin nostella seinälle. Onnistuu kyllä, mutta kaverista olisi apu. Liippasin vuodat seinään tapetointilastalla, en harjalla.
Muoks eli pikku lisäys. Pinkopahvissahan on toinen reuna ohennettu. Kannattaa se toinenkin reuna ohentaa, niin ei loista seuraavan vuodan alta. Eivät tule siis puskusaumaan, vaan jonkun kymmenisen senttiä limittäen. Ohentamisesta täällä onkin ohjeita jossain ollut.
Oliskohan mulla ollut tuo vettyminen jotain 5-10 minuutin luokkaa. Kamalan pitkää aikaa ei kuitenkaan. Sen verran vinkkiä, että jos suinkin mahdollista, niin koita saada apulainen noihin pinkopahvivuotiin. Ne kun on leveitä vuotia, niin ovat etenkin liisteröityinä aika raskaita ja hankalan mallisia yksin nostella seinälle. Onnistuu kyllä, mutta kaverista olisi apu. Liippasin vuodat seinään tapetointilastalla, en harjalla.
Muoks eli pikku lisäys. Pinkopahvissahan on toinen reuna ohennettu. Kannattaa se toinenkin reuna ohentaa, niin ei loista seuraavan vuodan alta. Eivät tule siis puskusaumaan, vaan jonkun kymmenisen senttiä limittäen. Ohentamisesta täällä onkin ohjeita jossain ollut.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
Yritän pitää rakenteen "hengittävänä" eli liisteri valikoituu sen mukaan...tapetitkin jo valittu hengittävyys mielessä.
Apulainen, kiitos vihjeestä, hankitaan sellainen paikalle.
Reunan ohennus, pitääpi etsiä ohjeet.
Apulainen, kiitos vihjeestä, hankitaan sellainen paikalle.
Reunan ohennus, pitääpi etsiä ohjeet.
-
tessu
Jep ja Järvisen mukaan kun tekee niin se on jämpti,itte katoin ja on nauhalla kans hänen opit ja hyvät oli neuvot!