paloeristyksestä?
paloeristyksestä?
Eli tilanne olisi tämä, pitäisi tehdä yläkerran huoneeseen väliseinä harjan suuntaisesti, seinän toinen pää tulisi kiinni ulkoseinään ja toinen palomuuriin. Kysymyksessä siis rintamamiestalo. Seinä tulisi ihan puu koolauksella ja lastulevyllä. Täytyykö tuohon seinän ja muurin liittymä kohtaan jättää joku paloeristys ja kuinka paljon, entäpä puutolpan etäisyys muurista? riittääkö esim. villansoiro tolpan ja muurin väliin tai gyproc soiro?
Re: paloeristyksestä?
Hyvältä ystävältäni Googlelta on tuota itse tullut ajoittain kysyttyä, "tulisijojen suojaetäisyydet",muuratut savupiiput/hormit tms haulla saa ihan piirrettyjä esimerkkejä.
Periaatteessa kuitenkin jos hormin sisäpinnasta seinään on tiiltä/muurausta 230 mm tai enemmän voi laittaa kiini,jos taas ei ole niin 100 mm palovillaa.
Tuo 230 mm tulee kahdesta nykytiilestä...itsellä ainakin on hormissa pienempää,ilmeisesti omalla kylällä käsinlyötyjä.
Periaatteessa kuitenkin jos hormin sisäpinnasta seinään on tiiltä/muurausta 230 mm tai enemmän voi laittaa kiini,jos taas ei ole niin 100 mm palovillaa.
Tuo 230 mm tulee kahdesta nykytiilestä...itsellä ainakin on hormissa pienempää,ilmeisesti omalla kylällä käsinlyötyjä.
Re: paloeristyksestä?
Jos muurin etäisyydet eivät ole kunnossa ja päätyy levytyshommiin, muuriin kiinni mielellään Luja A- levyä.
Puupinta saa koskea piippuun, jos se on alle 30 mm leveä. Eli siis vaikka 28 mm lattialauta saa mennä piippuun kiinni.
Muulloin erotukset 100 mm palovillalla tai paloturvallinen levyvaihtoehto.
Näitä ollaan juuri selvitetty piirinuohoojalta - en tiedä onko ohjeistuksessa paikkakuntaisia eroja - googlettamalla kyllä löytyy asiaan liittyvät ohjeistotkin, kun vähän etsiskelee.
Karhis
Puupinta saa koskea piippuun, jos se on alle 30 mm leveä. Eli siis vaikka 28 mm lattialauta saa mennä piippuun kiinni.
Muulloin erotukset 100 mm palovillalla tai paloturvallinen levyvaihtoehto.
Näitä ollaan juuri selvitetty piirinuohoojalta - en tiedä onko ohjeistuksessa paikkakuntaisia eroja - googlettamalla kyllä löytyy asiaan liittyvät ohjeistotkin, kun vähän etsiskelee.
Karhis
Re: paloeristyksestä?
Elikkäs tämä menisi niin että muurin ja tolpan väliin 100mm. rako täytettynä villalla.
no saakos tuon lastulevyn sit vetää suoraan muuriin kiinni sehän on 11mm. paksu.
vai pitääkö levy loppua 100mm. päähän ja siittä jollain muulla levyllä loppu.?
no saakos tuon lastulevyn sit vetää suoraan muuriin kiinni sehän on 11mm. paksu.
vai pitääkö levy loppua 100mm. päähän ja siittä jollain muulla levyllä loppu.?
Re: paloeristyksestä?
Juuri noin, koolaus 100mm irti piipusta, väliin palovilla eli ei mitä tahansa villaa. Lastulevy saa mennä päin muuria mutta itse laittaisin gyprocista koska se on palamaton materiaali (poislukien pintapaperi).
Muutenkin olen kotona laittanut kaikki levytettävät seinät gyprocilla juuri sen palamattomuuden vuoksi.
Muutenkin olen kotona laittanut kaikki levytettävät seinät gyprocilla juuri sen palamattomuuden vuoksi.
Re: paloeristyksestä?
Itsellä samanlainen tilanne tulossa vastaan tässä kevään mittaa. Ongelmaksi vaan meinasi muodostua se että heti muurin viereen tulee ovi joten gyprocille ei tule kunnon tukea kun ei saa laitettua isompaa levyä, tulee vaan n.15cm suikale. Hetken asiaa pähkittyä meinasin tehdä niin että laitan metallisen väliseinätolpan muuria vasten ja palovillaa metallitolpan ja oven karmin väliin. Tämä ei tietysti onnistu ilman kikkailuja jos aikoo tehdä seinän 2*4" koolauksella.
Re: paloeristyksestä?
Elämä on kirjoitti:Itsellä samanlainen tilanne tulossa vastaan tässä kevään mittaa. Ongelmaksi vaan meinasi muodostua se että heti muurin viereen tulee ovi joten gyprocille ei tule kunnon tukea kun ei saa laitettua isompaa levyä, tulee vaan n.15cm suikale. Hetken asiaa pähkittyä meinasin tehdä niin että laitan metallisen väliseinätolpan muuria vasten ja palovillaa metallitolpan ja oven karmin väliin. Tämä ei tietysti onnistu ilman kikkailuja jos aikoo tehdä seinän 2*4" koolauksella.
juuri sama tilanne täälä ovi tulee kanssa 15cm. muurin viereen. tein tolpat 50x70mm. itse teen lastulevyllä ja lastulevy suoraa muuriin kiinni. aattelin tuonne muurin ja tolpan väliin laittaa muutaman laudan levysen naulaus/ruuvaus tuen että saa tuota 15cm. levy soiroo hiukan jäykistettyä ettei kokonaan ole tyhjän päällä. runko olisi nyt tehty ja levyt valmiina ruuvattavaksi.

