Lumi ja kivijalka?
Lumi ja kivijalka?
Heips! Miten olette tehneet kevään lähestyessä kivijalan lumenluonnin kanssa. Onko tarpeellista poistaa lumet lapion leveydeltä talon kivijalan reunasta vai onko ajan ja voimien haaskausta. Ajatellen siis lumen sulamista keväällä. Lieneekö vaivan arvoista?
Re: Lumi ja kivijalka?
Notta kuin leveä lapio on kyseessä
Jos maan pinta on asiallisesti muotoiltu viettämään pois päin töllistä niin näkisin että on hätävarjelun liioittelua.
Ja jos taas ei ole niin ei kolan levyinenkään tyhjennys paljoa pelasta. Nimittäin,eikö sitä vettä kesällä tule viistosateena siihen
seinän vierustaan paljon enemmän. Osa lumen vedestä haihtuu ilmaan ja lumi on vaam osaksi vettä.
Mjaa...mahdanko mä vakuutella myös itseäni kun niin laiskottaa
Jos maan pinta on asiallisesti muotoiltu viettämään pois päin töllistä niin näkisin että on hätävarjelun liioittelua.
Ja jos taas ei ole niin ei kolan levyinenkään tyhjennys paljoa pelasta. Nimittäin,eikö sitä vettä kesällä tule viistosateena siihen
seinän vierustaan paljon enemmän. Osa lumen vedestä haihtuu ilmaan ja lumi on vaam osaksi vettä.
Mjaa...mahdanko mä vakuutella myös itseäni kun niin laiskottaa
Eiköhän se kevät aurinkoineen sulata ihan itsestään reilut raot siihen sokkelin ja lumipenkan väliin.
Tokko kannattaa lapioida.
Tokko kannattaa lapioida.
-
ramirez
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/
Täysin hukkahikee 
- miguel1983
- Jäsen

Riippuu myös siitä, että onko salaojitusta vai ei.
Meillä on ikuisuusongelma, eli jos jätä lumet lapioimatta sokkelin vierestä, niin sitten on vettä kellarissa, jotenkin kallion kautta tulee sisälle (keskelle kellaria).
Mutta kun parin metrin säteellä sokkelista putsaa, niin ongelmia nolla ja ei ole salaojitettu.
Lumi on muutes erittäin hyvä lämmöneriste; mulla on sokkelia yli metri maanpinnalla ja koko talo on vuorattu yli metrin lumivallilla. Voin sanoa, ettei tarvise hullunlailla lämmittää edes 30 asteen pakkasella, joita oli kahtena aamuna. Toki yläpohjassa on purujen päällä 20-25 senttiä ekovillaa, joka vaikuttaa kummasti myös.
Meillä on ikuisuusongelma, eli jos jätä lumet lapioimatta sokkelin vierestä, niin sitten on vettä kellarissa, jotenkin kallion kautta tulee sisälle (keskelle kellaria).
Mutta kun parin metrin säteellä sokkelista putsaa, niin ongelmia nolla ja ei ole salaojitettu.
Lumi on muutes erittäin hyvä lämmöneriste; mulla on sokkelia yli metri maanpinnalla ja koko talo on vuorattu yli metrin lumivallilla. Voin sanoa, ettei tarvise hullunlailla lämmittää edes 30 asteen pakkasella, joita oli kahtena aamuna. Toki yläpohjassa on purujen päällä 20-25 senttiä ekovillaa, joka vaikuttaa kummasti myös.
RMT vuosimallia 1956, 9x11 metriä ulkomitat, täysikokoisella kellarilla. Lämmitys; reilut 50 vuotta öljy (2000-2500l/v), nyt puu :) Juuri hankittu Termax 600 varaaja Jäspin Tupla II:sen kaveriksi. Kovilla pakkasilla 7-leivän uuni tulee hätiin.
Minä käytän myös tuota vanhan kansan konstia ekaa kertaa tänä talvena, olen siis lapioinut pihalta roimasti lunta tuohon sokkelin vieren melkein puuverhoiluun asti. Auttaa todellakin ihan kummasti tuossa lämmityshommassa :D
"The harder you try, the dumber you look."
Tähän asti olen luonut kunnollisen talvivaipan talolle mutta tänä talvena en kokeilumielessä laittanut. Vaikka tuli todettua että kesän remontointi ei mennyt hukkaan niin ensi talvena luodaan sokkelit kunnon lumivallin alle. Taisi potut kellarissa paleltua kun ei ollut lunta eristeenä, ihme että vesiputket pysyi sulina. Aurinko sulattelee keväällä lumet ja ilman vaihto alkaa rossipohjassa pelaamaan täydellä teholla.