Ainoat käytetyt paksuudet teräspellistä tehdyissä saumakatoissa tänä päivänä on 0,5 ja 0,6 mm.Kun katto tehdään oikein asiansa osaavien tekijöiden toimesta on paksuudella hyvin marginaalinen merkitys siihen että paukkuuko katto vai ei.Suurempi merkitys on sillä että nykyään saumakaton rivit tehdään täysimittaisina eli koko lappeen pituisina koska nykyään rivit tehdään tähän tarkoitukseen tehdyllä koneella jolla periaattessa voidaan tehdä kuinka pitkä rivi tahansa.Ennen rivit tehtiin kanttikoneella jolloin koneen pituus määräsi rivin pituuden ja lappeelle tuli usein pari kolmekin vaakasaumaa jotka jäykistävät rivin aivan erilailla kuin nykyiset täysipitkät.jope kirjoitti: Syynä paukkumiseen on lähinnä nykyisen paksuus tai ohuus. Pitäisi olla muistaakseni vähintään 0.5mm.
Uusi konesaumakatto paukkuu - apuja!
Re: Uusi konesaumakatto paukkuu - apuja!
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
-
tessu
TUTTU JUTTU,itse asuin 25v meidän vanhassa talossa jossa oli käsinhakattu samainen katto ja tuulella HELKATIN moinen pauke,aivan kuin lyötäisi puunuijalla kattopeltiin!!
Naapurissa asui vanha peltiseppä joka sanoi että joko pelti on kyöty uutena liian löysään tai tiukkaan ,molempi pahempi löysä paukkuu aina ja kireä venyy auringossa,ota näistä selvää!
No eipäa se paljoa paremmin ole asiat tässä talossakaan,juu on peltikatto ja NAULOILLA kiinni kuten -70 luvulla tehtiin ja sehän se vasta susi onkin kun naulat nousee irti,ainakin tuolla ulkorakennuksissa nousee naulat VIELÄKIN nopeammin kun routa nostaa rakennusta niin naulat ei asetu ikinnä,ja yhdessä kohtaa on alla vielä pärekatto,VOE ÄITI!
Mutta se konesaumalatto on kyllä muutoin paras jos meteli ei haittaa,siinä kun ei ole MITÄÄN ruuveja/nauloja koko katossa jollei itte hölmönä lyö!
Naapurissa asui vanha peltiseppä joka sanoi että joko pelti on kyöty uutena liian löysään tai tiukkaan ,molempi pahempi löysä paukkuu aina ja kireä venyy auringossa,ota näistä selvää!
No eipäa se paljoa paremmin ole asiat tässä talossakaan,juu on peltikatto ja NAULOILLA kiinni kuten -70 luvulla tehtiin ja sehän se vasta susi onkin kun naulat nousee irti,ainakin tuolla ulkorakennuksissa nousee naulat VIELÄKIN nopeammin kun routa nostaa rakennusta niin naulat ei asetu ikinnä,ja yhdessä kohtaa on alla vielä pärekatto,VOE ÄITI!
Mutta se konesaumalatto on kyllä muutoin paras jos meteli ei haittaa,siinä kun ei ole MITÄÄN ruuveja/nauloja koko katossa jollei itte hölmönä lyö!
Meillä laitettiin marraskuussa suunnilleen nollakelillä. Ei ole ihmeemmin paukkunut, liekö sitten asennuslämpötilalla osuutta asiaan. Ainakin on jokseenkin eri olosuhteiden puolivälissä.
Mahtaako myös kiinnikeväli vaikuttaa paukkeeseen?
Kyllä se kattofirman vika on joka tapauksessa jos katto paukkuu selvästi ennemmän kuin hyvin tehty katto. Uusiksi vaan. Ammattilaisten pitää tietää mitä tekevät. Jonkinlainen moraali pitäisi löytyä jos asiakas maksaa niin rahalle pitää saada vastinetta eikä mitään pauketta.
Itse olen asunut 10 vuotta saumakatto talossa ja katto ei pauku, mutta pitää jonkinlaista meteliä tosi kovilla tuulilla mutta ei haitaksi asti.
Kyllä se kattofirman vika on joka tapauksessa jos katto paukkuu selvästi ennemmän kuin hyvin tehty katto. Uusiksi vaan. Ammattilaisten pitää tietää mitä tekevät. Jonkinlainen moraali pitäisi löytyä jos asiakas maksaa niin rahalle pitää saada vastinetta eikä mitään pauketta.
Itse olen asunut 10 vuotta saumakatto talossa ja katto ei pauku, mutta pitää jonkinlaista meteliä tosi kovilla tuulilla mutta ei haitaksi asti.