Pönttöuunin purkaminen

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
retales
Jäsen
Jäsen

Re: Pönttöuunin purkaminen

Viesti Kirjoittaja retales »

Oto (ja muutkin) hoi, osaatko yläkerran pönttiksen purkaneena antaa vinkkejä, miten yläkerrassa oleva pönttöuuni on voitu perustaa ja/tai millaisia kannattimia/niskoja välipohjasta kannattaisi etsiä? Puisia, metallisia? Asun 1920-luvulla rakennetun talon yläkerrassa ja haluan rakennuttaa asuntooni pönttöuunin. Eräs aiempi asukas on purkanut uunin pois ehkä 1990-luvulla. Hormi löytyi ja on käyttökunnossa, palomuurit on ja lattian alta löytyi helposti murenevan laastin peittämä tiilinen pohjakerros. Jee jee!

Nytpä pitäisi enää tietää enemmän lattian kantavuudesta ja siitä, minkä varassa uuni on seissyt, koska kantavuus huolettaa mm. palotarkastajaa ja isännöitsijää. Minulle tuleva pönttis on pohjan ympärykseltään näillä näkymin 5 cm kapeampi kuin se aiemmin tässä ollut. Kantavuutta riittää ainakin sillä perusteella, että tuleva uuni on kevyempi kuin edeltäjänsä. Mutta maalailtu on myös sellaisia kuvia, että kapeampi uuni voi huonolla tuurilla seistä vähemmillä niskoilla kuin edeltäjänsä --> kuorma kovenee ja pahimmassa tapauksessa jostain kuuluu räks. En halua luovuttaa pönttistäni alakerran naapuriin (alakerrassa lisäksi on jo yksi, ei se toista tartte :cool: )

Kronkin laastia irti eräästä tiilen kolosesta aivan pohjan reunalta, ja pölyn alta alkoi paljastua kakkosnelosen tyyppinen "lyhyt sivu ylöspäin" makaava puu. Voiko olla mahdollista, että se on jokin uunin kannatusniska? Jos uuneja on perustettu puuniskojen varaan, kuinka tiheässä niitä voi olla?
jarkkis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Oikeanlainen uuninperustus puutalon yläkerrassa on savupiippuun sekä alakerran palomuureihin tukeutuva betonilaatta,laatta voi olla myös pelkästään riittävän massiiviseen monihormiseen savupiippuun tukeutuva.Vanhemmissa taloissa voi olla myös em.rakenteiden varaan ratakiskoista tms.rautapalkeista tehtyjä perustuksia.

Mutta oikein vanhoissa taloissa on yläkerran uuneja saatettu muurata puurakenteidenkin varaan,itse olen nähnyt käsittämättömän hataria uuninpohjia niin että voi vaan ihmetellä kuinka uuni ei ole tullut katon läpi alakertaan.Muuratulla uunilla pitää olla ehdottomasti luja ja liikkumaton perusta,puurakenteisiin tukeutuvalle pohjalle ei uunia pidä nykyaikana muurata.Joten kannattaa tarkkaan selvittää,miten tuo alkuperäinen uuninpohja on toteutettu.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Mulla on yläkerrassa kaksi alkuperäisen tulisijan paikkaa, Porin Matti -kamiinalle olkkarissa ja keittiössä Porin Maija -liedelle. Porin Matin paikan alla on valu, keittiössä ei, eikä ole ollut alunperinkään: muovimattokerrosten alta löytyneen puulattian peittona oli lieden kohdalla kipinälevy, jonka alla sitten maalaamaton alkuperäinen puulattia.

Olen yrittänä kuikuilla josko puulattian alla olis ko. kohdassa valua, mutta en löydä. Tietääkö kukaan paljonko mahtaa Maija painaa, 140 kiloa? Voihan se olla että tuossa kohdassa on vahvistettu niskoja tai jotain muuta. Täytyy varmaan tuon huoneen nätti puulattia repiä palasiksi ja tsekata että uskaltaa ikkunasta nostaa uuden Maijan paikalleen..

Alakertaan pönttistä muuraamaan tuleva uunimuurari olis sitä mieltä, että ei kun siihen vaan. Toimiiko muuten tällaisissa taloissa palomuuri(t) yläkerran tulisijakohtien tukirakenteena? Ainakin ne samoilla kohdilla menee alakerran katosta läpi..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
joonak
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja joonak »

Olen itselleni antanut ymmärtää että Matit eivät tarvitse sen kummaisenpia perustuksia. Jos Matti painaa 200 kiloa huoneen reunalla niin entäs sitten kun raavas mies (en minä) kävelee keskellä lattiaa.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

retales kirjoitti:Oto (ja muutkin) hoi, osaatko yläkerran pönttiksen purkaneena antaa vinkkejä, miten yläkerrassa oleva pönttöuuni on voitu perustaa ja/tai millaisia kannattimia/niskoja välipohjasta kannattaisi etsiä? Puisia, metallisia? Asun 1920-luvulla rakennetun talon yläkerrassa ja haluan rakennuttaa asuntooni pönttöuunin. Eräs aiempi asukas on purkanut uunin pois ehkä 1990-luvulla. Hormi löytyi ja on käyttökunnossa, palomuurit on ja lattian alta löytyi helposti murenevan laastin peittämä tiilinen pohjakerros.
Kivi- vai puutalo?

Onpa kumpi tahansa, niin ei pitäisi olla puisten perustusten päällä. Niitäkin tosin näkee, mutta onneksi harvemmin. Puisia perustuksia löytyy yht'lailla alakerran huoneista maahan tukeutuen ja yläkertojen huoneista väliseiniin tukeutuen.

Mulla oli omassa rytöläjässä valettu pienet laatat yläkerran tulisijojen alle. Ne tukeutuivat piippuun ja alakerran palomuureihin. Laattojen alla kulki kyllä tavalliset välipohjan niskarakenteet, mutta ne eivät kannatelleet laattoja. Niskojen varaan kylläkin oli tehty muotit valuja varten, jotka sitten oli luonnollisesti jätetty paikoilleen.

Sulla voi olla sen muuratun nollakerroksen alla kantava laatta. Monesti näkee, että se muurattu nollakerros oon isompi kuin laatta eli tiilet tulevat laatan reunojen yli. Voi olla, että ei sulla edes ole laattaa siellä vaan voi löytyä esmes ratakiskon tyylistä rautaa, joidenka väliin on muurattu holvaamalla tiilistä kantava rakenne.

Kaikki on mahdollista eli sun pitää penkoa rakennetta vähän lisää.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
retales
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja retales »

Puutalo on, pystyhirsirakenne, piippu keskellä ja pönttöuunit seinänaapurissani + molemmilla alakerran naapureilla eli uunit sijaitsevat vierekkäin ja päällekkäin. Lisäksi on ollut vielä seinän takana keittiössä leivinuunit, jotka on purettu.
Mutta kiitos vastauksista, minäpä rapsuttelen aikani kuluksi laastia vielä vaikka tuolta aivan nurkasta, jos siellä tulisi kovaa pohjaa vastaan ja soittelen toki muurarillekin, kun arki tästä alkaa. Jos vaikka helmikuussa muurattais.. huokaus.
Faabiots
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Faabiots »

Pönttöuunin purkamiseen kannattaa kyllä käyttää ihan ammattilaisen apua :D Pirkammaalla toimii ainakin semmonen yritys, ku Tulimuuri. Osoite on http://www.tulimuuri.fi
Robert.kardin
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Robert.kardin »

Terve!

Olen virolainen harrastajamuurari ja sattumalta huomasin tämän erinomaisen foorumin. Kiitos, tä on hyvää! Vanhat talot on minunkin rakkaus!!
Itse tykkään tästä linkistä: http://www.uuniduuni.fi/docs/06/10/pontto1.html
Lämpimästi, Robert!
juss
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja juss »

Pönttöuunin purkamiseen ei tarvita sitten minkäänlaista ammattiapua, jos vaan viittii itse tehdä.
Uudelleen muuraus on toinen juttu, tosin jos on jonkinlainen käsitys rakentamisesta ja varustettu normaali järjellä niin sekin onnistuu.

Yksi pönderö on tullut purettua ja useita tulipesiä korjattu, no problem.
Robert.kardin
Jäsen
Jäsen

Hei!

No kyllä see uunin purku hyviin onnistu ja olen juuri nyt korjamassa 150 v vanhaa uunia Virossa. Oven päällä oleva lattarauta oli melkein solmussa ja tiilet tippunet. Nyt sinne tulevat tiiliholvit. Juuri see oven päälinen on tehtävä eritäin tarkasti jokaisessa uunihommassa.
Liitteet
raud ahjus.jpg
raud ahjus.jpg (22.66 KiB) Katsottu 12529 kertaa
ahjus2.jpg
ahjus2.jpg (26 KiB) Katsottu 12508 kertaa
jarkkis
Jäsen
Jäsen

Robert.kardin kirjoitti:Terve!

Olen virolainen harrastajamuurari ja sattumalta huomasin tämän erinomaisen foorumin. Kiitos, tä on hyvää! Vanhat talot on minunkin rakkaus!!
Itse tykkään tästä linkistä: http://www.uuniduuni.fi/docs/06/10/pontto1.html
Lämpimästi, Robert!
Moro!
Jonkunlainen harrastajamuurari olen minäkin,ei vaan meinaa terveys kestää tuollasia hommia.Mutta tulisijakulttuuri on mulle ykkösharrastus kuitenkin ja koitan kuitenkin välillä tehdä noita hommia sopivassa määrin.
Jollain työmailla on ollut tilaisuus jutella Eestiläisten työmiesten kanssa teidän tulisijakulttuuristanne,samantapaisia uuneja teillä kai käytetään kuin täällä Suomessakin,varaavia kaakeli,pönttö ja tiiliuuneja ja erilaisia muurattuja lämmityskiertoja?
Robert.kardin
Jäsen
Jäsen

No hei Virosta!

Just joo...on paljon samanlaisia uuneja. Yksi ero on ehkä see, että Virossa aina yksi isompi uuni lämmitä kahta- kolmea huonetta. Suomessa on taas joka huonessa oma uuni.
Virossa oli ennen paljon isoja kiuasuuneja, missä oli sisällä pari m2 kranitia ja savu tuli kivikasasta piipun. Olen juuri nyt korjamassa sellaista isoa uunia. Yksi kiuasuuni on mulla Suomessakin tehty ( Askolassa).
jarkkis
Jäsen
Jäsen

Onkos nuo tuommoset kiuasuunit teillä päin saunan kiukaita vai onko niitä käytetty muuhunkin lämmitykseen?
Robert.kardin
Jäsen
Jäsen

Juu, kyllä niitä on ollut melkein joka maalaistalossa ennen. Aika moni on käytössä nytkin ja aina ei osa edes arvata, että kysessä on kiuasuuni.
Liitteet
Kiuasuuni.jpg
Kiuasuuni.jpg (28.31 KiB) Katsottu 12340 kertaa
Kerisahi väljast..jpg
Kerisahi väljast..jpg (28.28 KiB) Katsottu 12292 kertaa
Ahju sees on maakivid.jpg
Ahju sees on maakivid.jpg (28.92 KiB) Katsottu 12366 kertaa
Robert.kardin
Jäsen
Jäsen

http://nagi.ee/photos/photo_sizes.php?i ... 515&size=l

Siinä on kuva netistä. Sellaiset oli ne tavaliset kiuasuunit ennen. Uunin päällä nukutiin. Oma kokemus kiuasuunista on hyvä, sillä see anta tasaisesti lämpöä ja samalla saa luukusta aina lisälämpöä jos halua. Jokainen voi itse rakentaa vaikka vanhoista tiilistä seinät ja kiuaskiviä kyllä löytyy ilmaiseksi.
Vastaa Viestiin