Vihdoin ja viimein huomenna on lattiavalu!
Tuntuu notta kaikista isoin remontti koko talossa on ollut kellarin lattian saaminen kuntoon. Helvetin monta kuutiota ensin vanhaa betonia pois, sen jälkeen hiekat pois kalliopintaan asti, kallioo louhia vähän et saa huonekorkeuden 220cm. sen jälkeen soraa sisälle yhtä helvetin monta kuutiota mitä hiekkaa pois.
Näkymä kkh ovelta.
Tulevasta pukuhuoneesta päin.
Suihku ja sauna. pukuhuoneesta päin.
Viimeksi muokannut PTM, La Helmi 18, 2012 17:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
--------------------------------------------------
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.
Ammatilta laattaaja. 5 v. ainakin 200 kylppäriä laatoitettu.
Onneksi olkoon (tai ehkä tässä vaiheessa vasta: onnea valuun)!
Onhan lattialämmitysputkisto riittävän tiheästi kiinni, ettei lähde valaessa nousemaan kohti pintaa? Onko verkkojen limitys riittävä? Onhan pexin suojaputket sen verran mutkilla ettei putki pääse lonksumaan sisällä? Pysyyhän lattiakaivot vaaterissa ja kaadot kohdallaan?
Nimim. omaa kellaria oli raudoittamassa ja eristämässä yritys joka osoittautui varsin suharihenkiseksi... raudoituksen korko heitti muodolliset 16cm kolmen metrin matkalla.
Soitin yrityksen johdolle jotta tulevat katsomaan mitä sällit ovat tehneet... toinen heistä sanoi että "nytpä tiedetään mistä kohtaa valu halkeaa kun halkeaa se kuitenkin". Siis siitä kohdasta joka oli 4cm ylempänä kuin valun originaali pinta piti olla. Tuon lausunnon jälkeen korjasivat kolme päivää pariin otteeseen jotta kelpasi mulle.
SiltiKIN oli niin päin helevettiä että paksuimmassa kohtaa on 20cm valua. Noh, ainakin varaa jo hieman lämpöä :D
Tämä siis rohkaisuksi että ei tuo nyt niin pielessä ole kuin voisi :)
Pidä sitten ne muovit tiiviisti teipattuna siellä lattian päällä 3 viikon verran verran ja lämpöä jotta betoni kovettuu ennenkuin kuivuu. Seuraavat työvaiheet vähän viivästyy, mutta saat palkinnoksi lattian joka ei nouse niin paljon nurkista eikä halkeile niin helposti.
Tiedän muuten yhden paikan jossa kossupullo on valun sisällä niin että sen näkee hyvin, mutta sitä ei saa sieltä mitenkään ehjänä pois. Eli nyt tarkoin miettimään sille kossupullolle se paikka tulevia sukupolvia ajatellen.
Vielä kun pääsis tallusteleen ja katsomaan miltä loputkin näyttää, varsinkin saunaosasto.
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.
Nimim. omaa kellaria oli raudoittamassa ja eristämässä yritys joka osoittautui varsin suharihenkiseksi... raudoituksen korko heitti muodolliset 16cm kolmen metrin matkalla.
Soitin yrityksen johdolle jotta tulevat katsomaan mitä sällit ovat tehneet... toinen heistä sanoi että "nytpä tiedetään mistä kohtaa valu halkeaa kun halkeaa se kuitenkin". Siis siitä kohdasta joka oli 4cm ylempänä kuin valun originaali pinta piti olla. Tuon lausunnon jälkeen korjasivat kolme päivää pariin otteeseen jotta kelpasi mulle.
SiltiKIN oli niin päin helevettiä että paksuimmassa kohtaa on 20cm valua. Noh, ainakin varaa jo hieman lämpöä :D
Tämä siis rohkaisuksi että ei tuo nyt niin pielessä ole kuin voisi :)
Itse tehty kaikki, lattiavalua en suostunut tekemään :D vaikka töissä valetaankin kylppäreitä (3neliön), mut kuten lattiamies sanoi son tasottamista verrattuna tuallaasiin isompiin lattioihin.
villelap kirjoitti:Pidä sitten ne muovit tiiviisti teipattuna siellä lattian päällä 3 viikon verran verran ja lämpöä jotta betoni kovettuu ennenkuin kuivuu. Seuraavat työvaiheet vähän viivästyy, mutta saat palkinnoksi lattian joka ei nouse niin paljon nurkista eikä halkeile niin helposti.
Juu täytynee pitää ja laittaa heti kun tuo kestää kävellä, huomenissa.
Seuraavilla työvaiheilla ei oo kiirusta :D
Huonekorkeudeksi jäi se 225, mihin täytyy olla ihan tyytyväänen, valun paksuudeksi keskimäärin 11cm.
Täytynee huomenna heti aamusta hakia muovia ja peittää lattia.
Tarviikohan tuata kastella kun sidosaineena on kuitenkin pika sementti.
Mulla on kellarikylppärissä myös rapid-laatua, joka on nyt reilut pari kk kuivunut. Kävin ekoina päivinä valua kastelukannun kanssa läpi ja vetelin kaadoista sinne valunutta kasteluvettä lastalla reunoille. Muovia oli muutaman viikon, vaikkakaan sitä ei riittänyt ihan joka nurkkaan. Tuskin kastelusta haittaa oli, eikä ole ainakaan halkeillut.
Millonka uskaltaisi alkaa muuraamaan väliseiniä sekä rivinteerausta valun päälle. Ainakin 3 viikkoa aion pitää muovit lattiassa, eli voiko 3 viikonpäästä jo alkaa muuraileen?