Kysymys ilmanvaihdosta pönttöuunin omaaville
-
maalaistallukka
- Jäsen

Re: Kysymys ilmanvaihdosta pönttöuunin omaaville
Tässä ketjussa ollut puhetta että ilmanvaihtokanavat olis hormien yhteydessä. Hoksasin juuri tämmöisen: tuvassa meillä on puuhella ja erilliseksi yksikökseen muurattu leivinuuni (siis ei semmonen joka on hellan yhteydessä liesitason alla kuten usein). Muurissa on kolme peltiä hellan yhteydessä ja leivinuunilla omat pellit, muistaakseni kaksi (en nyt jaksa sitä tarkistaa kun ne on niin hankalassa paikassa että niihin ei edes ylety ilman tikkaita). Lähinnä nyt askarruttaa nämä hellan pellit, miksi niitä on kolme? Kuulemma yksi pelti on "kesäpelti" mitähän tämä tarkoittaa? Sitten vielä ylhäällä katon rajassa on rautainen ritilä jonka yläpuolella noin 2 cm on se kolmas pelti. Niin nythän mulle lamppu syttyi että voiskos tuo ollakin ilmanvaihtokanava??? Ja se ritilän yläpuolinen pelti sitä sitten säätää? Vähän niinkuin vanhanajan liesituuletin (tooosi hankala vaan käyttää kun tarvitaan tikkaat että sinne ylettää, huonekorkeus reilut 3 m).
Jos olen oikeilla jäljillä niin pitäisikö tuota ilmanvaihtokanavan peltiä pitää auki kesät talvet, vai vain kesäisin ts. lämmityskauden ulkopuolella, vai miten?
Jos olen oikeilla jäljillä niin pitäisikö tuota ilmanvaihtokanavan peltiä pitää auki kesät talvet, vai vain kesäisin ts. lämmityskauden ulkopuolella, vai miten?
Onkos ne hellanpellit niin,että kaksi on alempana vierekkäin ja niiden yläpuolella on vielä yksi pelti?Jos ne on noin,niin noilla alemmilla vierekkäisillä pelleillä ohjataan hellan palokaasujen kierto joko paistinuunia kiertäen tai sitten hellan alaosan kanavan kautta.Ylin pelti sulkee nuo molemmat kierrot,tämä järjestely on vanhoissa helloissa yleinen.Ilmanvaihto ritilän päällä oleva pelti sulkee ilmahormin,jos talossa on painovoimainen ilmanvaihto,niin sitä kannattaa pitää auki sopivassa määrin.Tuommoisessa ritiläventtiilissä on ritilän takana myös säleikkö,kannattaa kattoa että se on auki.Ritilän alareunassa pitäis olla nupikka,mistä sitä säädetään.
-
maalaistallukka
- Jäsen

Jep, jetsulleen noin. Tosin tässä hellassa tosiaan ei ole sitä leivinuunia mutta nyt tämän neuvomasi perusteella oivallan tuon "kesäpellin" merkityksen: senhän on pakko tarkoittaa sitä että kun kesällä ei ole tarvis niin kuumaksi lämmittää niin sen pellin kiinni pitämällä savukaasut ei ohjaudu sieltä alakautta jolloin hellasta ei tule niin kuuma! Käsittämättömän simppeliä! Edit. Vai olisko sittenkin toisinpäin: jos se on kiinni, ne nimenomaan ohjautuu, jos taas auki niin kaikkoavat "taivaan tuuliin".jarkkis kirjoitti:Onkos ne hellanpellit niin,että kaksi on alempana vierekkäin ja niiden yläpuolella on vielä yksi pelti?
Ja meinaat että sitä ilmanvaihtohormin peltiä pitäisi pitää auki (kokonaan/raollaan?) myös talvipakkaset?
Ja nyt taidan ymmärtää miksi en ole saanut hellaa vetämään, en itkemälläkään... kun se ylin pelti on aina ollut tiukasti kiinni. Jos siis on niin että se sulkee hormit ikään kuin "pääkatkaisijasta" vaikka kuinka niitä kahta alimpaa pitäisikin auki.
Joo,se ylin pelti pitäis saada auki,eiköhän ala hella vetämään.Yleensä tuollaseen systeemiin kuuluu hellan sisässä oleva rautainen,hellan palokaasuilla kuumeneva paistinuuni.Painovoimaisessa ilmavaihtohormissa veto on parhaimmillaan talvipakkasella ja yleensäkin kylmänä vuodenaikana,kesähelteellä tai muuten huonoissa veto-olosuhteissa voi olla olematon.Sitähän voi käytellä sen mukaan miten kokee tarpeelliseksi,itse pidän tuommoisia räppänöitä talvellakin sopivasti auki,ilmanvaihdon puoleen.
Tietysti tuommoset peltisysteemit on näkemättä arvailua,on mahdollista että siinä on muunkinlaisia viritelmiä.
Tietysti tuommoset peltisysteemit on näkemättä arvailua,on mahdollista että siinä on muunkinlaisia viritelmiä.
-
maalaistallukka
- Jäsen

Jep, tässäkin systeemissä on semmoinen pikkuruinen savipadan mentävä uuni, mutta kun se ei ole semmoinen johon klapia laitettaisiin, olen kuvitellut sen lämpenevän pelkästään hellan lämmöllä ja siksi sopivan lähinnä lämpimänä pitämiseen, ei varsinaisesti kypsennykseen. Mutta sinun mukaasi se savu kiertelisi siellä uumenissa sen verran että ehkä tuon saa lämmitettyä kohtuullisenkin kuumaksi? Sitä en tiedä onko se pesä valurautaa, luukku ainakin on mutta sisäpuolella on tulitiiliverhoilu.
Todennäköisesti se paistinuuni lämpenee sen ympäri kiertävillä hellan palokaasuilla,mulla on omassa hellassa tuommoinen rautainen paistinuuni ja se kyllä kuumenee niin hyvin,että siinä voi ruokia laitella.Mutta kokeilemallahan se selviää,niinkuin sekin mikä pelti vaikuttaa mitenkin.Savukaasujen kiertoa voi selvitellä myös kokeilemalla nokiluukkujen pinnasta miten ja missä järjestyksessä ne lämpenee.
Kiinni juuttunut pelti saattaa olla kinkkinen tapaus,voi olla että se ruostunut kiinni kehykseensä tai se on muuten viallinen.Liukuvasaraa olen kuullut käytettävän jumittuneen pellin irottamiseen,itellä ei ole siitä kokemusta.Jos pelti on pahasti jumittunut,voi olla että muurausta joutuu pellin ympäriltä purkamaan korjaustoimien vuoksi.Jumittunutta peltiä voi katolta piipunpäästä koittaa koputella narunpäässä olevalla puntilla.Joissain tapauksissa pahasti kiinni ruostunut pelti on rikottu katolta käsin,mutta se on kyllä aika äärimmäinen toimenpide,johon kannattaa suhtautua varauksella.
Kiinni juuttunut pelti saattaa olla kinkkinen tapaus,voi olla että se ruostunut kiinni kehykseensä tai se on muuten viallinen.Liukuvasaraa olen kuullut käytettävän jumittuneen pellin irottamiseen,itellä ei ole siitä kokemusta.Jos pelti on pahasti jumittunut,voi olla että muurausta joutuu pellin ympäriltä purkamaan korjaustoimien vuoksi.Jumittunutta peltiä voi katolta piipunpäästä koittaa koputella narunpäässä olevalla puntilla.Joissain tapauksissa pahasti kiinni ruostunut pelti on rikottu katolta käsin,mutta se on kyllä aika äärimmäinen toimenpide,johon kannattaa suhtautua varauksella.
-
nummentie 434
- Jäsen

Mulla on keittiössä puuhellan ylapuolella huushollin ainoa poistoilmaräppänä, ollut ehkä alunperin ihan vain sellainen ritilä tai luukku joka narusta vetäistään joko auki tai kiinni. Jossain vaiheessa siihen on asennettu "Koneellinen poisto" eli pieni loota jossa pyörivä ropelli, narusta vetämällä luukun saa auki tai kiinni ja katkaisijasta (on joskus saanut) virran päälle eli ropellin pyörimään. En usko että tuo on paljon jälkeen 60-luvun laitettu, desing on sen verran vanhahtava.maalaistallukka kirjoitti:Jos olen oikeilla jäljillä niin pitäisikö tuota ilmanvaihtokanavan peltiä pitää auki kesät talvet, vai vain kesäisin ts. lämmityskauden ulkopuolella, vai miten?
Kuitenkin pyrin pitämään sen auki kesät talvet aina kun vaan säät sallii, kun alkaa tuntua viileältä laitan kiinni. jos esim. keitän perunoita, tai yleensä laitan ruokaa, räppänän on paree olla auki, ei huurustu ikkunat ollenkaan niin paljoa. ja kaipa se vähän ruuankäryjäkin vie ulos.
Tosin tää mun räppänä on helpossa paikassa availla ja sulkea, ei tartte tikkaita. Mutta eikö noissa kulmikkaissa ritilänmallisissa räppänöissäkin ole mahdollisuus jokinlaiseen säätö naruun, ainakin olen sellaisen jossain nähnyt jossa narusta/ketjusta vetämällä ristikon takana olevan säleikön asentoa saa säädettyä? Eli jos omassa räppänässäsi pitäisit sen pellin auki aina, saisitko kuitenkin räppänän asentoa säädettyä lattialta käsin?
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.