Nää energiaremonttijutut ovat naurattaneet mua jo vuosia. Kukaan ei koskaan kirjoita missään sitä, että sisälämpötilan laskeminen siitä 23:sta esim kahteenkymppiin säästää ihan hemmetisti energiaa. Silloin ei vaan uretaani mene niin hyvin kaupaksi:-)
Eilen tipahti lootaan tämä öljylämmitysalan mainosläpykkä, eli Lämmöllä-lehti.
Jäin oikeen ajatuksen kanssa miettimään, miten öljynkulutuksen laskeminen, jopa 20%, on öljynmyyjien (=lehteä kustantavat) etu. Kirjaimellisesti sahaavat omaa oksaansa. Tai sitten perustelevat hinnannostoja. Omistajat kun tahtovat pääomilleen osinko- ym tuottoja. Sama juttu sähköyhtiöillä. Ja Alkolla. Se ihan lain takia joutuu pittään kustantamiaan(!) alkoholin vaaroista ja käytön lopettamisesta kertovaa matskua, kassojen tuntumassa.
Kai se perustuu siihen, että kompensoidaan enin osa säästöstä hinnoittelulla js sen jälkeen saadaan sama kassavirta pienemmästä öljymäärästä, jolloin myytyä litraa kohti tulee vähemmän kustannuksia.
Nyt sisällä 18,5 astetta ja tätä menoa pystyisin halutessani lämmittämään koko torppani sähköllä alle 10000kwh:n vuosikulutuksella. Maalämpö- tai uretaanimiesten on vaikea saada mulle myytyä yhtään mitään.
KMS kirjoitti:Kai se perustuu siihen, että kompensoidaan enin osa säästöstä hinnoittelulla js sen jälkeen saadaan sama kassavirta pienemmästä öljymäärästä, jolloin myytyä litraa kohti tulee vähemmän kustannuksia.
Yksi vaihtoehto on myös se, että yrittävät pitää kiinni olemassaolevista asiakkaistaan muistuttamalla että voi säästää muutenkin kuin vaihtamalla öljystä pois. :)
KMS kirjoitti:Kai se perustuu siihen, että kompensoidaan enin osa säästöstä hinnoittelulla js sen jälkeen saadaan sama kassavirta pienemmästä öljymäärästä, jolloin myytyä litraa kohti tulee vähemmän kustannuksia.
Yksi vaihtoehto on myös se, että yrittävät pitää kiinni olemassaolevista asiakkaistaan muistuttamalla että voi säästää muutenkin kuin vaihtamalla öljystä pois. :)
Tai sitten valtio, joka on pakottanut esim. lämmitysenergiaa myyvät tahot kertomaan vinkkejä, miten vähennät päästöjä.
KMS kirjoitti:Nyt sisällä 18,5 astetta ja tätä menoa pystyisin halutessani lämmittämään koko torppani sähköllä alle 10000kwh:n vuosikulutuksella. Maalämpö- tai uretaanimiesten on vaikea saada mulle myytyä yhtään mitään.
Toki sisälämpötila on totuttelukysymys, mutta jotenkin silti veikkaisin ettei taloudessa asu kovinkaan pieniä lapsia eikä kovin herkkähipiäistä emäntääkään. Omaan mieltymykseeni 18,5 astetta on kuitenkin liian viileä muualle paitsi makuuhuoneeseen.
----
Täyskellarillinen RMT vm. 1958.
Maalämpö, Vallox 90 SE, varaava tulisija ja pari ilppiä seinässä.
Osallistun itsekin energiatehokkuusinventointeihin, osittain kylläkin mukavuussyistä: rossypohjaan asensin jo tuulileijonat, yläkertaa remontoidessa laitan toisen kerroksen 12 mm. puukuitulevyä ja tiivistä ilmansulkupaprulla neuroottisen tarkasti, yläpohjan vanhat purut vaihtuu puhallusvillaan ja 70 vuotta vanhat täysin palvelleet molempien rappujen ulko-ovet vaihtuu uusiksi, mutta alkuperäisen mukaisiksi.
Omien investointien suuruus tullee siis olemaan, rossipohjan levyt 500 €, yläkerran sekundapuukuitulevy 200 €, ilmansulkupapru 72 €, yläpohjan puruimurin vuokra ja puhallusvilla 800 € ja ulko-ovet vaihdan työhön, mutta maksaahan se minun työkii, eli 1 600 €.
Paljos tost tulee, oho 3172 € on meitsin energiatehokkuusinvestoinnit. Ei kyl Pipatille riitä!
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Siis 50 miljardia?
No jos Suomessa olisi rakennuksia vaikka 5 miljoonaa, niin sehän tekisi vain kymppitonnin per rakennus. Heleppo homma. (montakohan kertaa pittää laskee, että menee oikein )
Kuinka monta rakennusta Suomessa on?
(tilastokeskuksen sivuilta lunttasin, että noin 1,5 miljoonaa rakennusta).
Eli about 30 000 per rakennus.
Toki sisälämpötila on totuttelukysymys, mutta jotenkin silti veikkaisin ettei taloudessa asu kovinkaan pieniä lapsia eikä kovin herkkähipiäistä emäntääkään. Omaan mieltymykseeni 18,5 astetta on kuitenkin liian viileä muualle paitsi makuuhuoneeseen.
.
Kotona 2- ja 5-vuotiaat lapset, eli ei tosiaan aivan vauvaikäisiä, mutta lapsia kuitenkin. Kyllä vetoisuus on pahempi asia, mitä pari astetta totuttua pienempi lämpötila - ja tosiaan: mä olin itsekin hämmästynyt, kuinka nopeasti tähän tottuu. Samalla esim. unen laatu on parantunut koko porukalla. Tää alkaa helposti kuulostamaan fanaattiselta, mutta ihan oikeasti: kokeilkaa pari viikkoa. VÄitän, että alle puolet palaavat takaisin siihen +22-23 asteeseen:-)