pihasauna/laajennus

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
toruotsa
Jäsen
Jäsen

pihasauna/laajennus

Viesti Kirjoittaja toruotsa »

Moi,
Meillä on suunnitteilla pihasauna tuolle meidän mini tontille. Tarkastajan mukaan saa kuulemma rakentaa ilman palo-osastointiakin ja vois jopa laajennuksenakin tehdä vaikka meillä on vain piha/talousrakennusoikeutta jäljellä 30 neliöö. Nämä voi tietysti muuttua seuraavalla soittokerralla:) Tietty eäisyydet naapureihin pitää olla kohdillaan.

Nyt tarvitsis vain hyviä vinkkejä hyvistä suunnittelijoista/rakentajista/firmoista pääkaupunkiseudulta joiden kanssa pääsis alkuun, voitte laitaa myös privana. Joidenkin talofirmojen kanssa olen jotain keskustellut jo, mutta en tiedä onko ne sopivia.. Ei luxusta, mutta perus hyvää laatua kuitenkin, näöllisesti olemme ajatelleet rmt tyylistä.

Tuonne tein jossakin vaiheessa pientä suunnitelmaa, mutta ne tahtoo muuttua koko ajan. Ihan kiva ilmaisohjelma tehdä pohjapiirroksia, pystyy myös 3D:nä pyörittelemään..
http://pl.an/49vy5e

vinkkejä ja kommentteja?
Kiitos!
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Re: pihasauna/laajennus

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Mitä olet ajatellut tuon maksavan?

Teetkö itse paketista vai rakennutatko kokonaan jollakin?

Itse suunnittelin aikoinaan pihasaunan tekemistä hirsimökkipaketista. Suunnittelevat sopivat muutokset valmiisiin paketteihin ilman lisäkustanuksia. Tuohonkin sais parven ympättyä...
toruotsa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja toruotsa »

Hintahaitari on tietty aika iso, 20 ylöspäin. 30:täkin menee varmaan helposti. Hirsimökkejäkin olen kattellut, mut sen pitää olla tasanurkka, että kävis. Isommilla toimittajilta ainakin löytyy honka, kontio.. Joku firma heitti lonkalta n.18000 "avaimet käteen", mitähän sisältää ja millä laadulla:)
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

toruotsa kirjoitti:Hintahaitari on tietty aika iso, 20 ylöspäin. 30:täkin menee varmaan helposti. Hirsimökkejäkin olen kattellut, mut sen pitää olla tasanurkka, että kävis. Isommilla toimittajilta ainakin löytyy honka, kontio.. Joku firma heitti lonkalta n.18000 "avaimet käteen", mitähän sisältää ja millä laadulla:)

Melkein kaikki valmistaa myös "city-nurkalla". Itse tykkään pusta ja hirrestä. Siksi niitä muinoin katselin. Ja siksi, että talon saa tehdä ilman lisäeristeitä, kun käyttää tarpeeksi paksua puuta.
Hurja on tarjous. Tuntuis, että jotain jää tekemättä, vaikka avaimet olisikin kädessä.
Jälleen kerran noissa "talopaketeissa" suuri kustannuserä on kuljetus. Mutta kyseleppä silti myös Ikihirreltä. Itse sain edullisen tarjouksen. Hirsipaketit on siitä kivoja, että ei tartte kaupasta hake puuta. Yleensä sisältävät kaikki puuosat kaiteita myöten. Kannattaa tosin tarkistaa. Hankala sanoa mitä maksaa pystytys. Ja kaikki sähköt ja viemäröinnit ym.... On niin paikkakuntakohtaista tuo työmiesten hinnottelu.
nupa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nupa »

Tein viime kesänä vähän samantapaisen saunan omalle pihalle. Tai ei sauna vielä valmis ole, talossa kaikkea muuta "pikku" puuhaa, mutta perustukset, seinät, katto ja muuraukset on nyt tehty. Ostin itse vanhan hirsikehikon aihioksi koska halusin saunan käsin veistetystä hirrestä. Tosin aihioksi tarkoitettu kehikko osoittautui lopulta sen verran happamaksi, että sain veistää uutta hirttä saunaan yli puolet hirsistä. Hirret jäävät ulkona näkyviin ja sisällä saunan puoli jää hirrelle. Meillä budjetti saunan osalta oli 10 000 pitäen sisällään kaiken, kaivuista ja salaojista lähtien ja tällä hetkellä näyttäisi, että pitää ihan hyvin. Neliöitä meidän saunaan tulee n. 25.

Tuolla budjetilla voisi yksi vaihtoehto olla tilata joltain veistäjältä käsin veistetty kehikko. Mitä olen niiden hintoja kuullut, niin yllättävän halvalla tuollainen lähtee. Esim. puufoorumista voi kysellä kehikkojen hintoja ja veistäjiä.
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Pihasaunassa on toki ihan oma fiiliksensä. Erillisen rakennuksen lämmittäminen lienee enemmän energiaa kuluttava kuin
jos samat toiminnot on yhdessä rakennuksessa. Jos taas pidetään kylmänä välillä,niin vaatii toimenpiteitä ettei vedet jäädy.
Ja jos on ainoa peseytymistila niin tuo omat luonnetta karaisevat haasteensa,etenkin jos ajatellaan pieniä lapsia.

Anyway, WC-istuin on ulkoseinien nurkassa ollessaan nopeastikin jäätymisvaarassa jos jostain syystä lämmitys katkeaa.
nupa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nupa »

Meillä saunan lämmitys ratkesi aika helpolla. Olemme siirtämässä vanhaa hirsitaloa ja jollain täytyy pitää taloa lämpimänä rakennusaikana. Laskin, että jos ostan sitä varten ilmalämpöpumpun, niin säästän sähkössä parissa talvessa pumpun hinnan. Pumpun asentanut kaveri lupasi siirtää sen saunaan parilla sadalla, kunhan talon maalämpösysteemi saadaan valmiiksi. En ole kyllä laskenut tarkemmin saunan vuotuista energian kulutusta, mutta ei se varmasti mitään ihmeitä ole, kun suurimman osan vuotta saa tarvittavan lämmön pumpulla. Lisäksi siirrettävä patteri talvipakkasia varten. Ajattelimme pitää saunassa 12 astetta peruslämpönä ja kun sauna vielä varmasti jatkossa lämpiää vähintään pari kertaa viikossa, niin tuskin sähköön mitään ihan ihmeitä menee. Putket eristetään huolella ja laitetaan sulatuskaapelit joten niiden ei pitäisi jäätyä, vaikka peruslämpöä ei haluaisi jostain syystä jatkossa pitää. Tyttöystävän blogissa (http://villakotila.blogspot.com/) on muuten muutama kuvakin saunasta. Kuvat on tosin otettu onnettomalla kännykkäkameralla ja siksi esim. nurkat näyttävät olevan vinossa vaikka luonnossa eivät sitä ole.

Meille pihasauna oli oikeastaan pieni pakko. Olen itse nähnyt aivan liian monta vanhaan taloon tehtyä saunaa, joista on tullut pahoja ongelmia. Koska teen taloamme vanhaan tyyliin, vaikka uudisrakennus onkin, niin en halunnut saunaa taloon, suihku toki tulee sisälle. Pihasaunassa on lisäksi "sitä jotain". Aivan oma tunnelmansa verrattuna johonkin parin neliön koppiin.
Vastaa Viestiin