Ja kyllä, olen täysin aloitteleva pihanlaittaja
Millä peittää ruma rautaverkkoaita?
Millä peittää ruma rautaverkkoaita?
Kaunista taloa ja pihaa peittää ruostunut rautaverkkoaita, joka on entisellä omistajalla palvellut koira-aitana. Olisiko esim villiviini sopiva kasvi jolla peittää aitaa ja näkyvyyttä pihalle? Vai kaipaako ihan talon seinämää kasvaakseen?
Ja kyllä, olen täysin aloitteleva pihanlaittaja
Ja kyllä, olen täysin aloitteleva pihanlaittaja
Re: Millä peittää ruma rautaverkkoaita?
Vois olla villiviinille/humalalle ihan oiva paikka.
Kärhöt myöskin ovat nättejä.
Kärhöt myöskin ovat nättejä.
-
umbrawhite
- Jäsen

- Viestit: 99
- Liittynyt: Su Maalis 16, 2008 21:38
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Millä peittää ruma rautaverkkoaita?
En suosittele valitsemaan mitään köynnöstä joka kuolee maata myöten talven tulessa. Esim humalan leikkaaminen verkkoaidasta voi viedä syksystä tai keväästä ison osan kun se on oikein solmussa verkon kanssa. Joku puuvartinen tai vaikka köynnösruusu joka kestää pakkasta hyvin. Verkon vaihtaminen vaikka puuaitaan voi olla jopa nopeampaa ja huokeampaakin verraten siihen että joutuu ostamaan jotain köynnöskasvia puolen metrin välein istutettavaksi.
Re: Millä peittää ruma rautaverkkoaita?
Jos tolpat ovat tukevat ja suurinpiirtein pystysuorat, niin vedä verkko rullalle ja tee kevyt lauta-aita olemassaolevia tolppia hyödyntäen. Tai sitten kokonaan kaikki pois ja vaikka aroniaa tms pensasta tilalle, jos et itse tarvitse koira-aitaa. Tai sitten maalaa tolpat ja laita uusi verkko.
Ruosteista verkkoaitaa sinänsä ei saa nätiksi millään, ja komppaan aikaisempia vastauksia noiden köynnösten suhteen. Jossain vaiheessa ne kasvavat liian painaviksi ja/tai keräävät lunta talvella ja verkko venyy pussille.
Ruosteista verkkoaitaa sinänsä ei saa nätiksi millään, ja komppaan aikaisempia vastauksia noiden köynnösten suhteen. Jossain vaiheessa ne kasvavat liian painaviksi ja/tai keräävät lunta talvella ja verkko venyy pussille.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
-
Lunttilan herra
- Jäsen

- Viestit: 427
- Liittynyt: Ke Joulu 03, 2008 15:54
- Paikkakunta: Forssa
Re: Millä peittää ruma rautaverkkoaita?
villiviini! se on nättiä. meidän piharakennuksessa oli muuttaessa (4 vuotta sitten) yhdessä kulmassa vähän kasvustoa ja nyt se kulma ja vähäntoinenkin on jo täynnä sitä. Peittää kivasti ruman mineriitin. katkaisin keväällä siitä oksia ja istutin sinnekin missä sitä ei ollut. Nopea kasvamaan, isot lehdet jo alkukesästä. Alun saa ihan vain kun nappaa pätkän kasvista ja tökkää maahan niin että yksi lehtipari jää maahan. Oikeastaan se kasvaa ihan miten vaa kunhan maan kanssa on kosketuksissa.
En tiedä kuinka viisas ratkaisu meillä tuo sinänsä on kun se menee ulkorakennuksen katon alle ja sieltä "vintille". Pitäis leikata ainakin se vintilä kasvava osuus pois,,kun jaksais vaa. Todenälöisesti ei mitään hyvää tee tuolle tiilikatollekaan, mutta saapahan sitte syyn vaihtaa katon parempaan.
Ja verkossa pysyy takuulla kiinni niin ettet irti saakaan. pysyy kiinni puskusaumatussa mineriittipinnasskin! Niihin saumoihin se tarttuu. Itse taloon ei raaski laittaa vaikka kaunista olisikin. Eikä tuo mielestäni kuole talveksi. Samoista rimpsuista ne lehdet puskee läpi taas ensikeväänä.
EDIT: eikä tuota villiviintä tarvii mistään ostaa. Sitähän kasvaa vähän jokapuolella. Tuu vaikka meiltä hakee jos et muualta saa =)
Oman lisäistutuksen tein niin että kevällää, ilman mitään tietoa suotuisista vuodenajoista tms. Katkaisin siitä jo olemassa olevasta, roikkuvasta viinistä niitä "puutuneita" osia ja pätkin ne sellaisiksi 30 cm pätkiksi ja tökkäsin maahan johon olin laittanut 10cm multaa. samana kesänä tais tulla kaikkiin lehtiä!!
En tiedä kuinka viisas ratkaisu meillä tuo sinänsä on kun se menee ulkorakennuksen katon alle ja sieltä "vintille". Pitäis leikata ainakin se vintilä kasvava osuus pois,,kun jaksais vaa. Todenälöisesti ei mitään hyvää tee tuolle tiilikatollekaan, mutta saapahan sitte syyn vaihtaa katon parempaan.
Ja verkossa pysyy takuulla kiinni niin ettet irti saakaan. pysyy kiinni puskusaumatussa mineriittipinnasskin! Niihin saumoihin se tarttuu. Itse taloon ei raaski laittaa vaikka kaunista olisikin. Eikä tuo mielestäni kuole talveksi. Samoista rimpsuista ne lehdet puskee läpi taas ensikeväänä.
EDIT: eikä tuota villiviintä tarvii mistään ostaa. Sitähän kasvaa vähän jokapuolella. Tuu vaikka meiltä hakee jos et muualta saa =)
Oman lisäistutuksen tein niin että kevällää, ilman mitään tietoa suotuisista vuodenajoista tms. Katkaisin siitä jo olemassa olevasta, roikkuvasta viinistä niitä "puutuneita" osia ja pätkin ne sellaisiksi 30 cm pätkiksi ja tökkäsin maahan johon olin laittanut 10cm multaa. samana kesänä tais tulla kaikkiin lehtiä!!
-
Lunttilan herra
- Jäsen

- Viestit: 427
- Liittynyt: Ke Joulu 03, 2008 15:54
- Paikkakunta: Forssa
Re: Millä peittää ruma rautaverkkoaita?
ärsyttävästi toi näimmä korvaa sanan
(v i i n i) tuollaisella ryyppäävällä hymiöllä
-
nummentie 434
- Jäsen

- Viestit: 564
- Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 9:34
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Millä peittää ruma rautaverkkoaita?
Se on näköjään perjantai, ku alkaa hymiötkin ryypiskelemäänLunttilan herra kirjoitti:ärsyttävästi toi näimmä korvaa sanan(v i i n i) tuollaisella ryyppäävällä hymiöllä
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
-
RisaPeikko
- Jäsen

- Viestit: 163
- Liittynyt: To Helmi 03, 2011 15:17
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Millä peittää ruma rautaverkkoaita?
Asian vierestä:
Ja jos päädyt purkamaan sen verkkoaidan, niin mä olisin kiinnostunut siitä. Saisi jatkaa verkko koira-aitana meidän pihassa, jos sullei muuta käyttöä sille ole.
Ja jos päädyt purkamaan sen verkkoaidan, niin mä olisin kiinnostunut siitä. Saisi jatkaa verkko koira-aitana meidän pihassa, jos sullei muuta käyttöä sille ole.
Re: Millä peittää ruma rautaverkkoaita?
Tontti on niin iso ja "mäkinen" ja möykkyinen, ettei taideta ruveta puuaitaa laittamaan. Eli villiviinit, humalat sun muut on ilmeisesti sopivia mutta pitäis aina ennen talvee parturoida?
Puuaita antaa mun mielestä jotenkin erakkomaisen ja sisäänpäin kääntyneen vaikutelman
Puuaita antaa mun mielestä jotenkin erakkomaisen ja sisäänpäin kääntyneen vaikutelman
Re: Millä peittää ruma rautaverkkoaita?
Tuu Iittalasta hakemaan jokunen metri-pari hirviaitaa (taiteltu alle metrin levyiseksi pakaksi) ja alumiinista verkkoaitaa (maasta kaivettu pohja, 2x2m ehkä)..RisaPeikko kirjoitti:Asian vierestä:
Ja jos päädyt purkamaan sen verkkoaidan, niin mä olisin kiinnostunut siitä. Saisi jatkaa verkko koira-aitana meidän pihassa, jos sullei muuta käyttöä sille ole.
En vielä saanut noita molokin kitaan vietyä kun purin vihdoinkin edellisten aikasen koiratarhan pihasta pois..
-
Lunttilan herra
- Jäsen

- Viestit: 427
- Liittynyt: Ke Joulu 03, 2008 15:54
- Paikkakunta: Forssa
Re: Millä peittää ruma rautaverkkoaita?
Tervikset kirjoitti:Tontti on niin iso ja "mäkinen" ja möykkyinen, ettei taideta ruveta puuaitaa laittamaan. Eli villiviinit, humalat sun muut on ilmeisesti sopivia mutta pitäis aina ennen talvee parturoida?
Puuaita antaa mun mielestä jotenkin erakkomaisen ja sisäänpäin kääntyneen vaikutelman
ai miks pitä parturoida? jos sen haluut kasvavan ja leviävän siihen aitaan niin eihän sitä parturoida kannata!?
-
nummentie 434
- Jäsen

- Viestit: 564
- Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 9:34
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Millä peittää ruma rautaverkkoaita?
Lunttilan herra kirjoitti:Tervikset kirjoitti:Tontti on niin iso ja "mäkinen" ja möykkyinen, ettei taideta ruveta puuaitaa laittamaan. Eli villiviinit, humalat sun muut on ilmeisesti sopivia mutta pitäis aina ennen talvee parturoida?
Puuaita antaa mun mielestä jotenkin erakkomaisen ja sisäänpäin kääntyneen vaikutelman
ai miks pitä parturoida? jos sen haluut kasvavan ja leviävän siihen aitaan niin eihän sitä parturoida kannata!?
On olemassa kasveja jotka voi/saa/kannattaa parturoida elikkäs leikata "alas" syksyllä. ja on kasveja joita ei kannata leikata ainakaan ihan kokonaan alas.
Eli toiset köynnökset aloittaa seuraavana keväänä kasvun ihan alusta, muistelen että esim. humala on sellainen. jolloin vanhat kasvustot voi ihan hyvin rapsia syksyllä irti.Toiset taas, esim.villiviini tekee uudet lehdet vanhoihin varsiin, ja ehkä vähän voi kasvun ohjailemiseksi leikata, mutta kokonaan ei kannata.
Se onko sitten kaunis tuommoinen esim.talvikuivan villiviinin koristama ruosteinen verkkoaita, on tietysti makuasia.
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
-
Lunttilan herra
- Jäsen

- Viestit: 427
- Liittynyt: Ke Joulu 03, 2008 15:54
- Paikkakunta: Forssa
Re: Millä peittää ruma rautaverkkoaita?
No harva kasvi talvella kovinkaan kaunis on
Mutta keväällä kun alkaa lehtee pukkaa niin taas on. Ja niinku sanoin niin suht aikaisin kesällä on jo yli kämmenen kokoisia lehtiä.
Re: Millä peittää ruma rautaverkkoaita?
Juuri ajattelin ehdottaa samaa - kunnes huomasin tämän kirjoituksen. Eli ehdottomasti samaa mieltä - verkkoaita alas ja uutta tilalle. Joko puuaita tai kasviaita. Jo pelkkä ajatus siitä että sen villiviinin alla on se ruma/rikkinäinen verkkoaita - vie kyllä osansa kauniin puutarhan viehätyksestä :)KariFS kirjoitti:Jos tolpat ovat tukevat ja suurinpiirtein pystysuorat, niin vedä verkko rullalle ja tee kevyt lauta-aita olemassaolevia tolppia hyödyntäen. Tai sitten kokonaan kaikki pois ja vaikka aroniaa tms pensasta tilalle, jos et itse tarvitse koira-aitaa. Tai sitten maalaa tolpat ja laita uusi verkko.
Ruosteista verkkoaitaa sinänsä ei saa nätiksi millään, ja komppaan aikaisempia vastauksia noiden köynnösten suhteen. Jossain vaiheessa ne kasvavat liian painaviksi ja/tai keräävät lunta talvella ja verkko venyy pussille.