karit kirjoitti:Palkka-armeija, johon yhdistetään armeija, poliisi, pelastuslaitos, rajavartijat, jopa vartijat yleensä yms.
Luulisi tänne hakeutuvilla olevan motivaatiota. Ammatillista koulutusta ja laaja-alainen eteenpäinpyrkiville.
Mukaan vielä lyhyt "jokamiehen" koulutus kaikille pakollisena. Olisi todennäköisesti kustannustehokkaampaa
nykyiseen verrattuna
Usein unohdetaan että yleinen asevelvollisuus on demokratian viimeinen tae ja vakuus. Palkka-armeija menee minne se, joka maksaa, käskee ja tekee mitä käsketään - Asevelvollisarmeijaa on hyvin vaikea kokonaisuudessaan kääntää kansaa vastaan (se voi hajota tai jakaantua ja osittain osallistua vallankumouksiin, mutta kokonaisuudessaan sitä ei voi kääntää kansaa vastaan).
Kun viedään samaa ajatusta vielä pidemmälle päästään ajatusmalliin, josta esimerkiksi Sveitsissä, Kanadassa ja USAssa tykätään, mitä enemmän kansan käsissä on aseita sitä vakaammalla pohjalla obn demokratia (Sveitsissä osa reserviläisistä säilyttää palvelusaseitaan kotona ja Pohjois-Amerikan manner taas on tunnettu siitä yksilön vapauksien kunnioittamisesta tällä alueella). Ajatuksena on siis yksinkertaisesti että: "Ne uskalla viedä meiltä valtaa koska meilläkin on pyssyt".
Ihan tota historian kirjojen välistä luettuna järjestyksen, eli lailisuuden, valvontaa ja asevoimia ei saa sekoittaa samaan kuppiin.
Ainakan jos aiotaan elää vapaassa ja turvallisessa demokratiassa. Oikeesti vapaassa ja turvallisessa siis.
Meinasin juurikin kirjoittaa mitä mieltä tulevista uhkista olen niin jo joku ehti mainita palkka-armeijan ja kääntämisen omaa kansaa vastaan.
Olen nimittäin sitä mieltä että seuraava konflikti ei ole Venäjää vastaan vaan tapahtuu maan rajojen sisällä. Jos oikeasti mietitään miksi venäjä haluaisi hyökätä Suomeen niin ei taida oikein järkeviä syitä olla yhtään. Suomessa ei ole öljyä eikä luonnonvarojakaan niin paljon että hommassa olisi järkeä.
Uskon että Euroopassakin soditaan seuraavaksi ns. luokkayhteiskuntien kesken. Esimerkiksi Lontoon mellakat ja Pariisin parin vuoden takaiset autonpolttotalkoot. Malmössäkin tais olla jonkinlaista kahnausta.
Jos mietitään mistä nää johtuu niin yksinkertaisesti siitä että rikkaiden ja köyhien kuilu kasvaa. Kun huomataan että Kataiset ja kumppanit on syytänyt Suomen taloudelliseen vararikkoon ja itse pääsee kuin koira veräjästä niin laman aikana - kun ihmisiltä viedään kodit ja rikkaat ostaa ne alihintaan taskurahoillaan - kasvaa takuulla kapinamieliala. Asiaa siedetään muutamia vuosia mutta kun jokin yksittäinen tilanne laukaisee väkivallan rikkaita kohtaan - lähtee siihen kaikki joilla ei ole taloudellisesti hävittävää. Vaikka oikeudessa määrättäisiin maksamaan satoja tuhansia vahingonkorvauksia, ei sillä ole väliä kun elämä on vararikossa jo valmiiksi.
Kun mietin, miksi minä en lähtisi juuri nyt sotimaan, tappelisi kadulla tai tekisi jotain mistä voisi johtua vankilaan tai korvausvastuuseen, syy on selvä; minulla on liikaa menetettävää. Kun elämässä on läheisiä ei heitä halua satuttaa sotkemalla koko perheen ja ystävien verkoston. Kun elämässä on taloudellisia sitoumuksia, ei halua että muut joutuvat ongelmiin jos itse sössin taloudelliset asiani. Yksinkertaisesti niinkin pieni asia kuin kymmenien tuhansien korvausvaatimukset sotkisi koko elämäni. Niinpä en tunne siksikään mitään tarvetta opettaa ketään nyrkein - vaikka olisin muka oikeassa - vain siksi että vaurioituneen silmän korjaus voi maksaa aika helkutisti.
Mutta miettikää lähi-idästä tulevaa köyhää, jolla ei ole työtä, autoa ja perheestäkin enää puolet elossa (loput kuolleet sodassa). Tulevaisuus on tiedossa; surkeaa sinnittelyä. Joku tarjoaa elämälle tarkoituksen; kuole sodassa niin olet kunniallinen ja taivaassa odottaa ne neitsyet. Kun uhraamalla itsensä ja tappaen muita saa suvultaan arvostusta ja vielä uskotellaan että koko kansa, jumalat jne... palvoo sinua sen jälkeen, on helppo tehdä raakalaismaisia tekoja vääräuskoisia vastaan.
Samalla tavalla tulee käymään kun Suomeen saadaan enemmän ns. rikkaiden ja köyhien alueita. Ne, kenellä elämä on köyhää ja tietävät ettei millään pysty sieltä nousemaan, tuntevat olevansa kakkosluokan kansalaisia. Jos rintamamiestaloa ei kertakaikkiaan pysty ostamaan koska pankki ei myönnä pätkätöiden vuoksi lainaa, aiheutuu siitä katkeruutta. Kun huomaa että peruskansalaiselta kyllä halutaan nyhtää verot, auton käyttömaksut, kaikenmaailman tv-luvat eikä niitä pysty kiertämään kun samaan aikaan ne, jotka ansaitsevat sairaasti, pyöräyttävät tulonsa jotain kautta niin ettei veroja tarvi maksaa lainkaan.
Tätä näkökulmaa vasten on hyvinkin järkevää että päättäjät yrittävät Suomeen palkka-armeijaa. Tulevaisuuden konfliktit tulevat olemaan maan sisäisiä ja silloin on hyvä että on armeija jolla konfliktit saadaan hillittyä. Se on totta että ei nykyarmeijalla omia kansalaisia vastaan hyökättäisi.
Henkilökohtaisella tasolla armeijasta oli mun mielestä hyötyä siinä et sai kohtuu kattavan kuvan erilaisista ihmisistä, ja sit kun vielä ajattelee että osaa ei huolita armeijaan. Viestissä kun olin niin pääsi toki hiukan näpräämään tekniikkaakin mikä on aina kivaa. Saattoi tietenkin osittain johtua siitä että käsittääkseni patteriston päällikkö ei oikein arvostanut ja meille tuli enimmäkseen ns. jämät(p-kaudella mulla oli aika runsaasti vemppaa niin sen takia määkin tonne varmaan pääsin). Se tuli kans huomattua että johtajaksi ei päässyt kyllä millään järkevillä ansioilla, toki meillä oli hyviä varusmiesjohtajia, mutta oli myös täysin käsittämättömiä valintoja. Toisaalta armeija toki on suunniteltu aivan toisenlaiseen toimintaan mitä siviilielämä. Minkä takia on ihan käsittämätöntä et joittenkin mielestä auk/ruk jotenkin pätevöittäisi siviilijohtamiseen. Armeijassahan ylempiä on PAKKO totella, siviilissä voi vaihtaa työpaikkaa jollei pomo miellytä. Ja noin sivumennen käsittääkseni partio korreloi esimiesaseman kanssa paljon paremmin mitä auk/ruk, mikä on sinänsä ihan loogista.
Mahdolliseen yleisempään hyötyyn en jaksa kommentoida.
Ei venäjän/neuvostoliiton/Venäjän sodankäynnissä koskaan ole järkeä tarvittu. Suurvaltahan lähtee sotimaan heikointa mahdollista vihollista vastaan silloin, kun se on itse sisäisesti sekaisin. Sotimalla saadaan sisäistä vakautta. Suomi ei ole vielä riittävän heikko, palkka-armeijalla se ehkä olisikin (joukkojen koko ja etenkin joukkojen motivaatio). EU-jäsenyys nyt ehkä vähän turvaa, mutta jos mennään tiettyjen kansanryhmien mielen mukaan ja ajetaan itsemme pois Euroopan suojasta, niin kyllä me aika yksin sitten ollaan.
t.Nimimerkki puoli sukua Venäjällä.
On siitä kyllä haittaakin, tälläkin hetkellä moni varusmies saa jopa elinikäisen haitan homealtistuksesta. Esim parolassa on jääkärikomppanian talo aivan umpihomeessa ja miehet yskii kuin rakkikoirat ja nenät vuotaa verta aamulla. Siinä on huvittavaa katsella 80-luvun valistusvideoita "vihollinen vaanii joka nurkassa ja oven päällä" ja liu'uttaa karvalakkia lattianpoikki tupatarkastuksessa.
Ei taida olla muita läntisiä yhteiskuntia israelia lukuunottamatta missä pakollista asepalvelusta pidetään "hyvänä" ihan kaikille. Olkoot hyväksi tai ei, niin paha konsensusyhteiskunta meillä on, missä tässäkin ketjussa kuvatusti jossain päin olet luuseri jos olet sivari ja tosimies käy rukin. Kyllä on umpiossa kasvanutta sakkia.
laitetaas hieman vettä myllyyn
Täähän on nyt tätä 'nykyaikaa', ja siihen tuntuu kuuluvan tosiaan se että pitääs kokoaijan harkita mitä sanoo, teköö tai kattoo. Silti tuntuu olevan muotia puuttua toisten tekemisiin, jauhaa selän takana, soittaa kännykällä varmuudeksi naapurille ja ylipäänsä valittaa kaikesta mahrollisesta. Uskomattomia juttuja nämä suvi-virren lopettajaiset/ joululaulukiellot... maassa maan tavalla! kumma ku ei jo pyllistellä kaikin koko 'itsenäinen' Suomi mekkaan päin, ettei vaan tuu kellekkään sitä mielipahaa.
Asioista ei saa puhua niiden oikeilla nimillä---> tuloo rasistin/sivistymättömän/suvatsemattoman/natsin leima välittömästi. Ollaan niin hienoja suvaitsevaisia ja moterneja että ihan itkettää. Tosiaan itkettää kyllä tämä Suomen pyyhkiminen kartalta--vapaaehtoisesti(?) markka on jo annettu, ollaan lakkauttamas armeijaa, kumarrellaan toistaiseksi sen mekan sijasta toinen toistaan pöllömpiä direktiivejä...
oikeen loppuhuipennos mun mielestä tämä radios toitotettu markkakeräys veteraanien hyväksi ihan kuin kierrettäisiin veistä viimeisten veteraanien haavassa. Turhaako sekin oli?
jotenkin sopii ajankuvaan sanonta: pieni sota tekisi hyvää
meisseli kirjoitti:oikeen loppuhuipennos mun mielestä tämä radios toitotettu markkakeräys veteraanien hyväksi ihan kuin kierrettäisiin veistä viimeisten veteraanien haavassa.
Onneksi ei sentään ruplakeräys!
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Itsellä loppu kaikkiin keräyksiin osallistuminene kun sain selville paljonko eurostani loppujen lopuksi menee perille. Keräyksiä suorittaa firmat jotka vetää paljon välistä. Esim. joku lastenklinikoiden kummit ei pysty organisoimaan laajaa puhelinkeräystä joten ne ulkoistaa sen firmalle joka tekee hyväntekeväisyydellä kovaa voitokasta bisnestä.