Toinen vinkki: jos et halua hakea lääkäriltä reseptiä, hanki parsakaalista tai apteekista tryptofaania, josta elimistö valmistaa melatooniinia ja serotoniinia.jarsbo kirjoitti:viikon vinkki. lääkäristä saatu melatoniini
V***tus ketju
Re: V***tus ketju
pitoisuus jää pieneksi,samoten "yö" maidon juonti on hyödytöntä. 
-
kappalainen
- Jäsen

Kyll on joskus troppia koitettu. Kerran valvoin 5 vuorokautta ja menin huonoon jamaan. Polilla tekivät sitten oikein coctailin eri lääkkeistä, että nukun vähintään vuorokauden. Otin litkun siellä ja kyydillä kotiin. Käväisin suihkussa, menin maate. Ja yllätys, uni tuli oitis. Nukuinkin sitten ihan kokonaisen vartin, ennen kuin heräsin. Seuraavana iltapäivänä nukahdin ja nukuin sitten normaalit 19 tuntia.jarsbo kirjoitti:viikon vinkki. lääkäristä saatu melatoniini
Olisi tarvinut anestesia saada...
Yleensä olen huomannut,. että jos univaikeudesta tekee ongelman, siitä tulee ongelma, mutta kun otan sen löysin rantein, uni tulee helpommin. Jos valvon, niin valvon.
Yksi alkoi nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin koko roskan.
Mun vuorokausi ei ole 24 tuntia, se on 25-26 tuntia, toki sitä pystyy pakottamaan itsensä 24 tunnin sykliin, mutta jotkut viikot sitten menee ihan zombiena, vaan jos valvoo ja nukkuu sisäisen kellon mukaan sitä on ihan suht virkku, mutta siitä on haittaa jos aamulla klo 7 käy nukkumaan ja illalla klo 7 maissa heräilee, täyden vireyden saavuttaminen kun edellyttää 10-12 tunnin unia.
Lisäksi 24 tunnin rytmiin kun pakottaa itsensä niin noin klo 17-18 iskee väsymys, on sitä luokkaa että istuillaankin välillä herää siihen kun pää tapaa näppäimistön, iskee siis aika rajuna ja kuin katkaisimesta käännettynä, jos sinnittelee klo 19 saakka niin ei muuta ongelmaa kuin se että ennen aamuyön tunteja on liian virkeä nukahtaakseen mutta liian nuutunut saadakseen mitään järkevää aikaiseksi.
Olen kokeillut välillä nukkua kattien tahtiin, siinä on puolensa, uni tulee heti ja vuorokaudessa tuntuu olevan paljon enemmän tunteja, mutta ei sitä niin virkku ole. Olikohan se DaVinci joka nukkui max 15min kerrallaan ja olikohan se muutaman tunnin välein, sai paljon enemmän aikaa vuorokauteen.
Mulla alkaa tuo kello nimittäin käymään jo tuplatahtia, vuorokaudessa tuntuu olevan aika vähän tunteja verrattuna mitä aiemmin oli, sitä on tullut sen verran hitaaksi, että kun kolaa pihan, hakee puut, lämmittää takan, tekee sapuskan ja syö, niin ei päivässä muuta kerkeä ja tuolla määrälläkin tahtoo jo tulla kiirus.
Lisäksi 24 tunnin rytmiin kun pakottaa itsensä niin noin klo 17-18 iskee väsymys, on sitä luokkaa että istuillaankin välillä herää siihen kun pää tapaa näppäimistön, iskee siis aika rajuna ja kuin katkaisimesta käännettynä, jos sinnittelee klo 19 saakka niin ei muuta ongelmaa kuin se että ennen aamuyön tunteja on liian virkeä nukahtaakseen mutta liian nuutunut saadakseen mitään järkevää aikaiseksi.
Olen kokeillut välillä nukkua kattien tahtiin, siinä on puolensa, uni tulee heti ja vuorokaudessa tuntuu olevan paljon enemmän tunteja, mutta ei sitä niin virkku ole. Olikohan se DaVinci joka nukkui max 15min kerrallaan ja olikohan se muutaman tunnin välein, sai paljon enemmän aikaa vuorokauteen.
Mulla alkaa tuo kello nimittäin käymään jo tuplatahtia, vuorokaudessa tuntuu olevan aika vähän tunteja verrattuna mitä aiemmin oli, sitä on tullut sen verran hitaaksi, että kun kolaa pihan, hakee puut, lämmittää takan, tekee sapuskan ja syö, niin ei päivässä muuta kerkeä ja tuolla määrälläkin tahtoo jo tulla kiirus.
Suurella osalla ihmisitä sisäinen kello on 25 tunnin kieppeillä. Miksi sitten maapallon vuorokausi on 24, sitä voi nyt täysikuun aikaan miettiä...
Rytmiä on helpompi siirtää eteenpäin, eli aina valvoo vähän pidempään ja herää myöhemmin. Samasta syystä fysiologisesti paras työvuorojärjestelmä (päivävuoron jälkeen) on aamu-ilta-yö.
Jos oma sisäinen kello on pahassa asynkronissa ulkomaailman kanssa, niin jos mahdollista, niin kannattaa elää oman sisäisen aikataulun mukaan, ja vain tarvittaessa kääntää kelloa eteenpäin, kunnes saavuttaa muun yhteiskunnan rytmin.
Näissä "luolakokeissa", missä ihmiset ovat kokonaan eristyksissä ulkomaailmasta (eivät näe kelloa, ei päivänvaloa, eivät seuraa tv:tä, radiota, nettiä) vuorokausi rytmittyykin siten, että unijaksot ovat vain muutaman tunnin (5 tuntia) mittaisia, samoin valvejaksot.
Rytmiä on helpompi siirtää eteenpäin, eli aina valvoo vähän pidempään ja herää myöhemmin. Samasta syystä fysiologisesti paras työvuorojärjestelmä (päivävuoron jälkeen) on aamu-ilta-yö.
Jos oma sisäinen kello on pahassa asynkronissa ulkomaailman kanssa, niin jos mahdollista, niin kannattaa elää oman sisäisen aikataulun mukaan, ja vain tarvittaessa kääntää kelloa eteenpäin, kunnes saavuttaa muun yhteiskunnan rytmin.
Näissä "luolakokeissa", missä ihmiset ovat kokonaan eristyksissä ulkomaailmasta (eivät näe kelloa, ei päivänvaloa, eivät seuraa tv:tä, radiota, nettiä) vuorokausi rytmittyykin siten, että unijaksot ovat vain muutaman tunnin (5 tuntia) mittaisia, samoin valvejaksot.
Tuli tehtyä 16h työpäivä, pitkästä aikaa. Enpä muistanutkaan kuinka v****maisia ne onkaan. Joskus nuorempana niitä tehtiin taalankuvat silmissä parikin viikkoa putkeen, vaan nykyään arvostaa paljon enemmän vapaa-aikaa oman perheen kanssa, työt ja se "hillo" tuntuu toisarvoiselta sen rinnalla. Kyllähän noilla päivillä tienaa hyvin mutta sosiaalinen elämä kärsii suhteettoman paljon, ja vanhemmiten tulee äreäksi jos ei saa levätä riittävästi. Ainakin omalla kohdalla käy näin. Nyt tein pitkän päivän sosiaalisin perustein
Oma luonnollinen nukkumarytmi tuntuu asettuvan noin puolenyön ja aamukymmenen väliin, ja vuorotyötä tekevänä tuo tietysti nyrjähtää aina paikoiltaan säännöllisesti. Silloin kyllä nukun kun siltä tuntuu, olkoon kello mitä lystää. Vuorotöissä ollessa myös viikonpäivät menettävät merkityksen, minulle henk koht ei ole mitään merkitystä mihin aikaa viikkoa vapaa-päivä osuu. Toki tämä aiheuttaa sitten omat haasteensa kun suurin osa ihmisistä elää "normaalia" päivätyö-elämää. No, itse olen polkuni valinnut, ja olen tietoinen siintä ettei vuorotyötä tekevät yleensä elä niin kauaa kuin päivätöissä käyvät ihmiset. Ei siltikään vaikuta minun elämiseeni
.
Nukkumiseni on usein aika epäsäännöllistä: ennen ensimmäistä aamuvuoroa saatan nukkua tunnin pari, tai sitten en ollenkaan. Töistä tullessa parin tunnin päikkärit ja ilta menee ihan virkeänä, ja illallakin saa yleensä helposti unenpäästä kiinni. siitä kello alkaa minulle luonnollisesti kääntymään myöhäisemmäksi, ja yövuoron koittaessa se rytmi on miltei normaali. Makuupäivänä yritän sitten kääntää rytmin "normaaliksi" nukkumalla aamulla mahdollisimman vähän , mutta kuitenkin muutaman tunnin yhtenäistä unta jotta jaksaa tehdä päivän "työt". Jossakin vaiheessa vapaita rytmi alkaa taas kääntymään ilta-painotteiseksi, vaikka kuinka yrittää pitää "normaalia" päivärytmiä... Ja taas sama rumba alusta.
Oma luonnollinen nukkumarytmi tuntuu asettuvan noin puolenyön ja aamukymmenen väliin, ja vuorotyötä tekevänä tuo tietysti nyrjähtää aina paikoiltaan säännöllisesti. Silloin kyllä nukun kun siltä tuntuu, olkoon kello mitä lystää. Vuorotöissä ollessa myös viikonpäivät menettävät merkityksen, minulle henk koht ei ole mitään merkitystä mihin aikaa viikkoa vapaa-päivä osuu. Toki tämä aiheuttaa sitten omat haasteensa kun suurin osa ihmisistä elää "normaalia" päivätyö-elämää. No, itse olen polkuni valinnut, ja olen tietoinen siintä ettei vuorotyötä tekevät yleensä elä niin kauaa kuin päivätöissä käyvät ihmiset. Ei siltikään vaikuta minun elämiseeni
Nukkumiseni on usein aika epäsäännöllistä: ennen ensimmäistä aamuvuoroa saatan nukkua tunnin pari, tai sitten en ollenkaan. Töistä tullessa parin tunnin päikkärit ja ilta menee ihan virkeänä, ja illallakin saa yleensä helposti unenpäästä kiinni. siitä kello alkaa minulle luonnollisesti kääntymään myöhäisemmäksi, ja yövuoron koittaessa se rytmi on miltei normaali. Makuupäivänä yritän sitten kääntää rytmin "normaaliksi" nukkumalla aamulla mahdollisimman vähän , mutta kuitenkin muutaman tunnin yhtenäistä unta jotta jaksaa tehdä päivän "työt". Jossakin vaiheessa vapaita rytmi alkaa taas kääntymään ilta-painotteiseksi, vaikka kuinka yrittää pitää "normaalia" päivärytmiä... Ja taas sama rumba alusta.
Sähkömittarin valo sykkii siihenmalliin, että taitaa olla jonkinlaisen orgasmin huippu menossa...

Ei se mene kuin elokuvissa...
-
MX1K
- Jäsen

- Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images - Viesti:
Samaa vikaa.Kiwikasa. kirjoitti:Sähkömittarin valo sykkii siihenmalliin, että taitaa olla jonkinlaisen orgasmin huippu menossa...![]()
Ainoo lisuke siihen on että joulukuun alussa mittari näytti 21000kWh, nyt se näyttää 345000kWh (siis tullut 300MWh+ lisää). Tarttis varmaan soitella sähkölaitokselle että tulevat kattomaan mihin se mittarin läpi tullut sähkö on mennyt piilosille kun en itse sitä löydä.
-
Vadelmapensas
- Jäsen

Putki oli viikonloppuna jäässä, sunnuntaina kävi vesilaitoksen mies sen sulattamassa. Eilen kaivoivat sulkuventtiilin tuohon keittiön seinän taakse. Odottelemme hunajaista laskua.
Vessaremontin takia käydään ulkohuussissa, perse jäässä. Miestä ahdistaa, että tuleeko tuosta vessasta susi, kun itse tehdään, minä enimmäkseen. Siitäkin on pari laskua vielä tulossa.
Autokin hajosi. Meinasin palelluttaa lapseni kädet päiväkotimatkalla.
Ihanata.
Vessaremontin takia käydään ulkohuussissa, perse jäässä. Miestä ahdistaa, että tuleeko tuosta vessasta susi, kun itse tehdään, minä enimmäkseen. Siitäkin on pari laskua vielä tulossa.
Autokin hajosi. Meinasin palelluttaa lapseni kädet päiväkotimatkalla.
Ihanata.
Keltaisen rintamamiestalon emäntä
tuuli vissiin kääntäny tv-antennia. ei näy kun ylen nippu (vähän nykii välillä), muissa nipuissa signaali on tasoltaan olematon. Ja antenni tietty jyrkän harjakaton ylimmässä kohdassa
Jos rakentais tooosi pitkät tikkaat, 7,5m ei riitä kun katon lappeelle. Kyllähän tuolla katolla kesällä keikkuu ihan mielikseen, mut nyt on vähän lisähaastetta lumesta....
Jos rakentais tooosi pitkät tikkaat, 7,5m ei riitä kun katon lappeelle. Kyllähän tuolla katolla kesällä keikkuu ihan mielikseen, mut nyt on vähän lisähaastetta lumesta....
-
kappalainen
- Jäsen

vesamaan kirjoitti:tuuli vissiin kääntäny tv-antennia. ei näy kun ylen nippu (vähän nykii välillä), muissa nipuissa signaali on tasoltaan olematon. Ja antenni tietty jyrkän harjakaton ylimmässä kohdassa![]()
Meilläkin puuttuu osa kanavista ja jotta antennia voi säätää, pitää mennä ensin 6 metriin talon harjalla päätyyn ja laittaa sieltä 3 metrin tikkaat antenniputkea vasten. Ja sen jälkeen suunnata antennia polilla, Kun antenni on kaulan ympärillä se onnistuu päätä kääntämällä. Niitä saa kauko-ohjattuja moottorillisia antenneja haravanakin. Se olisi kätevä.
Yksi alkoi nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin koko roskan.
Lämmin päivä toi lumet alas ja katollehan se oli painuttava. Lumi oli repinyt antennijohdon antennista irti. Aikani katon harjalla hajareisin istuskeltuani (auvesamaan kirjoitti:tuuli vissiin kääntäny tv-antennia. ei näy kun ylen nippu (vähän nykii välillä), muissa nipuissa signaali on tasoltaan olematon. Ja antenni tietty jyrkän harjakaton ylimmässä kohdassa![]()
Mikähän se on siinä, että kun selkä prakaa niin ettei kumartuminen suju, niin jo aivan välittömästi alkaa kaikki putoilemaan käsistä, katit kiskomaan kaiken hyllyiltä lattioille ja yleisesti ottaen kumartelemisen tarve suorastaan räjähdysmäisesti kasvaa?
Toki loogistahan se on että sitä huomaa enemmän kumartumistarvetta, mutta melkoisen varmasti voisin vannoa, että ei yhtenäkään päivänä ole ollut sellaista, että yli 20 kertaa olisi pitänyt kummarrella nostamaan maasta jotain, tänään kyllä joutui aika paljon enemmänkin, itse-asiassa kerran pysyi esine kädessä, muuten joka kerta tippui, suorastaan alkaa pikkaisen hermo lämpenemään, kun olipa ihan mistä tahansa kyse, niin lattialle se menee, odotankin kovasti että miten kauan tätä viestiä saa kirjoitella ennen kuin läppäri tipahtaa sängyltä lattialle...
Toki loogistahan se on että sitä huomaa enemmän kumartumistarvetta, mutta melkoisen varmasti voisin vannoa, että ei yhtenäkään päivänä ole ollut sellaista, että yli 20 kertaa olisi pitänyt kummarrella nostamaan maasta jotain, tänään kyllä joutui aika paljon enemmänkin, itse-asiassa kerran pysyi esine kädessä, muuten joka kerta tippui, suorastaan alkaa pikkaisen hermo lämpenemään, kun olipa ihan mistä tahansa kyse, niin lattialle se menee, odotankin kovasti että miten kauan tätä viestiä saa kirjoitella ennen kuin läppäri tipahtaa sängyltä lattialle...
Mukavasti tuli talon katolta lumet ja piipun lähistölle muodostuneet jäät alas, harmi vaan, että tuli sitten tikkaat mukana
Eikä sekään riittänyt, olin sitten itse just sopivasti pihalla ja onnistuin nappaamaan yhden jääkimpaleen hienosti polvellani kiinni, seurauksena että polvi on nyt turvonnut, mustelmainen, jäykkä ja ihan h..vetin kipeä.
Eihän siinäkään muuta, mutta alkais just huomenna talviloma, jolloin oli tarkoitus ehtiä hyvin lasten kanssa hiihtämään, luistelemaan yms 
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Täällähän on kohtalotovereita. Selkä hajosi lopullisesti eilen vihoiteltuaan pitkin viikkoa ja tosiaan tänään tuli kattokourut ja räystäslaudat puoliväliin alas asti. Meillä on sama tilanne kuin jtbo:lla kissoineen - mukula kiskoo kaikki tavarat lattialle ja auta armias että niitä on kiva sitten puoli-invalidina sieltä kumarrella.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja