sahrami kirjoitti:Et ole sitten Jtbo marttavinkkejä kuunnellut. Ei taikinakulhoja laiteta likoamaan! Taikinainen kulho jätetään kuivumaan, ja kun taikina on kuiva, se on helppo rapistella pois sieltä. Ei taikinaklönttistä harjaa, ei litroittaIn pesuvettä! Ruistaikinaa ei edes pitäisi pestä pois, vaan se jää juureksi uudelle taikinalle (no okei, tää toimii vaan puutinuissa ja hapanleivällä, toki hiivataikinalla saa sen ekan juuritaikinan alkuun).
Kuka Martta?
Mulla vaan tulee tuossa se ongelma, että koneeseen on vain yksi pieni astia, eikä se kerkeä vuorokaudessa niin kuivaksi että voisi kopistella jämät pois.
Isompaa ei oikein voi käyttää ellei tee tosi reilua taikinaa ja epäilen että tuo kone enää noilla välyksillä jaksaa isoa tehdä oikuttelematta, mun kolmessa sekunnissa puutuvilla jäsenillä ei kovin hurjia taikinoita kyllä väännetä, tosin palautuminenkin on parin sekunnin luokkaa, sekoitus pätkissä
Tuo pieni astia on jotain 1-1.5l tilavuudeltaan, käsin kun tekee niin se on kai jotain 7l se palju minkä tarvitsen että homma luonnistuu, tosin ei senkään tiskaamiseen periaatteessa vettä paljoa kulu, kun käytän vettä joka muutoin pitäisi valuttaa pois, kun ei mullakaan tule heti kylmää + seisonutta vettä ei pitäisi juoda, siinä on jotain liskoja.
Eilen yritin selvitellä myös astianpesukoneen ongelmia, kahdesti sen latasin kuumalla vedellä ja onnistuin sitten kuluttamaan yli 15kWh veden lämmittämiseen kaikkinensa, sen pitäisi tarkoittaa 7.5 tuntia 2kWh kulutusta, ihmettelen vain vähän sitä, että miten tuo on mahdollista, LVV ei vie enempää kuin 2kWh, aikaa ei mennyt todellakaan 7.5h ja sitäpaitsi 7.5h ajan jos 2kWh on niin sillä lämmittää aika helkkarinmoisen määrän kuumaa vettä, tuo 80l lämpiää nyt kumminkin aika tavalla paljon nopeammin vaikka kaiken laskisi kylmää.
Epäilenkin hieman kulutusmittarin todenmukaisuutta.
No sen näkee parin päivän sisään kun sähköyhtiön sivu päivittyy, käytän kuitenkin vettä niin säästelijäästi, että tuolla sähkömäärällä sen pitäisi olla jo höyryä, ellei APK sitten imaise tyyliin 30 litraa kerta, tosin eihän sekään vielä riittäisi kulutukseen, mysteeri
Astianpesukoneessa on parikin ongelmaa, se ei itse osaa lämmittää vettä, että myöskin se käyttäytyy kuin pumppu ei saisi vettä riittävästi, kun sammuttaa virrat kesken kaiken ja laittaa takaisin niin se osaa hetken aina toimia, pitänee kuivatella ihan kuivaksi ja alkaa repimään pumppua irti näkyviin, liekkö tuota vuosikymmeniin niin paljoa edes avattukaan, konehan on kuitenkin muistaakseni ajalta ennen 90-luvun lamaa, ajalta jolloin kaikki oli toisin, tuohan on ihan naapurimaassa tehty vimpain, sähkömekaaninen ilman kiinalaisia palikoita.
edit: Ah, kulutusmittari olikin hinta kohdassa, kun ilmeisesti ollut joku sähkökatko jossain kohtaa, kWh kohdassa luki 2.72, tavanomaista reilumpaa kun käyttö oli, niin tuo on varsin maltillinen lukema. Alle 0.4kWh on nyt suurin osa tunneista, kun ennen LVV:n säätelyä oli 0,75kWh, vähän tuo ihmetyttää tosin, sillä tuo tekisi aika paljon päivässä, ehkä tuo yläkerran puhallinpatterikin osansa tuossa tekee. Mulla käytännössä muuten lämpimin huone on passiivilämmitetty, oven ja seinän takana on paljon viileämpää kuin mitä toisella puolella yläkertaa, kattien puolella on vain noin +16C, mutta toisaalta ne kun aika pitkästi ovat nykyään tällä mun puolella lintuja vahtimassa, niin luulen että annan olla enkä ala säätelemään sitä 2 astetta lisää lämpöä, tuon puhallinpatterin termari on aika syvältä nimittäin ja +24C että +16C ero on hiuksen hieno
Aamulla on aina yllätys mistä päin löytyy kasa katteja, nuo nukkuvat yhdessä kasassa aika usein, tietokonepöydällä on kattipeti, siinä aika usein ovat, mutta kerran olivat sulloutuneet seinälle tekemääni katin luolaan, se on yksinkertainen kipsilevy hyllyksi tehtynä ja pahviloota päällä, sisällä retkipatjasta tehty matto, pahvilootassa vähän reikiä ja oviläppä, seinällä on myös lankku jota pitkin voivat kiipeillä tuonne, periaatteessa sinne mahtuu yksi iso katti, tai pari pienempää, mutta kerran siellä oli kolme pientä ja yksi iso, tunnelma oli aika tiivis