RTM asujan hankintalistaa.

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
vmj
Jäsen
Jäsen

Re: RTM asujan hankintalistaa.

Viesti Kirjoittaja vmj »

Suuri osa näistä on jo tullutkin, mutta voithan laskea näille ääniä ja hankkia tavaraa sen perusteella mikä artikkeli on eniten mainittu... :mrgreen: Seuraava lista perustuu omiin kokemuksiini rintamamiestalon remppaa sekä itse tehden että teettäen.

Runko/sisähommiin:

- otsalamppu, kannattaa panostaa merkkiin, esim. Petzl
- suojalaseja useampi pari (tuppaavat olemaan "hukka"-nimisessä paikassa)
- hengityssuojaimia
- kengät joissa naulaanastumissuoja ja turvakärki
- pehmusteet polville (nämä voit tehdä itsekin jostain solumuovialustasta tms.)
- puukkosaha, Lidlin halpis on haukkunut meillä hintansa moneen kertaan ja monessa paikassa. Näillä on kolmen vuoden takuu... mietin olisiko pitänyt ostaa heti kaksi: toinen käyttöön ja toinen varalle mutta toistaiseksi tuo yksikin on kestänyt.. jo kohta sen kolme vuotta. Sekameteliterä niin ei haittaa naulaiset laudatkaan.
- hyvä vasara
- akkuporakone, jossa on vara-akku. riittävästi laadukkaita kärkiä
- purkurauta (Tokmanni, Hong-Kong)
- pieni sorkkarauta (Tokmanni, Hong-Kong)
- hyvä käsisaha, ei mitään "kaksi kympillä Sandvikia" tähän vaan oikeasti hyvä käsisaha. Axminsterin omat sahat ovat yllättävän hyviä ja edullisia (haitta? on sitten UK:sta tilaamisen riemu..)
- halpoja raksapuukkoja, ei tarvitse nauloja/betonilautoja pelätä
- rullamitta, noin 5 metriä, isompaa ei monastikaan viitsi kuljettaa mukana/ei mahdu taskuun, lyhyempi taas ei riitä..
- jiirisirkkeli mallia siirrettävä.
- halkaisuun riittävän tehokas sirkkeli. Pitää pystyä halkaisemaan viiden sentin paksuista puuta (kakkosneloset, lankut) isommin kakistelematta. Itse hommasin aikanaan Prismasta halpissirkkelin, 200 euroa ja vielä 3-vaihekoneella. Tarkkuus ja teho riittävä.
- vatupassi, vähintään 120 mm ja sitten noin 60-80 cm lyhyempi
- vinkoja

Jos betoni/laastihommia mietit niin

- rälläkkä, katkaisu- ja timanttilaikkoja
- sekoitukseen toimii oliko-se-nyt liettulalainen hidaskierroksinen porakone. Pitää hirveää meteliä (kuulosuojaimet!), mutta tehoa piisaa vaikka ison reiän kairaamiseen hirteen. Hieman monikäyttöisempi siis kuin pelkkä laastinsekoitin.
- mustia raksaämpäreitä ei ole koskaan liikaa
- muurauskauha, saumarauta, pari liippiä (pidempi ja lyhyempi)
- alumiinilinjaari (tätä voi käyttää lattiahommien lisäksi myös vatupassin jatkona)
ei oo rintamamiestalo eikä mikään jos tulilankaa ja nalleja ei rempassa löydy
werty-
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja werty- »

Itse tuli hankittua tuo Dewaltin kaappasirkeli DW717XPS. Loistava laite ja tullut tutuksi töistä päin. Kaikkea ko. laitteella tehneenä voin suositella. Tämä ei ole kyllä kaikista edullisin laite. Hintaa tulee pöydän kanssa tonnin verran, mutta uskon että ei tarvitse toista ostaa ikinä. Toinen, joka on tullut töistä päin loistavaksi laitteeksi on tuo Makitan pikkunäppärä väännin iskulla. Malli: BTD145. Itse toivoisin, että pukki tuon toisi minullekin :-) Tuo 18V Makitan setti jo löytyykin, jossa kolme sahaa ja väännin/pora ja näistä ilman tuota puukkosahaa en pärjäisi. Toisaalta voisin ajatella ostavani ihan piuhallisen versionkin puukkosahasta. Tällaisia omia kokemuksia noista koneista.
rkk
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rkk »

Muutama vielä, saattaa olla jo mainittu mut lista on pitkä ja remppa aivoilla ei kaikkee muista.
-isot työkalupakit, tavarat järjestyksessä eikä jaloissa pyörimässä
-työhousut polvisuojilla ja riipputaskuilla
- alumiini tikkaat ( itellä 4,7 m jotka liian lyhyet esim. räystäiden puhdituksessa)
- jatkojohtoa
-matkaradio

Lämmin varasto ois kyllä mukava , ku kattoo jo nyt muodostunutta tarvike listaa, ja siihen ku lisää viel maalipurkit ym. rakennusmateriaalit.
TommiT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Kesällä tuli puukkosahalle hommia ja pitkän aikaa palloilin makitan ja ryobin sahan välillä - hintaeroa 150€. Ajattelin, että ei sille nyt niin kauheasti tarvetta ole joten otetaan halvempi ja pienempitehoisempi. Käyttöähän tuolle on ollut miljoonassa hommassa niin raudan kuin puun katkaisussa yms. Hemmetin kätevä peli ja tuntuikin, että kun tuo taloon tuli niin loi itse itselleen tarpeen... Teriin kannattaa kuitenkin panostaa rahaa varsinkin jos rautoja meinaa enemmänkin katkoa.

Terv Tommi
akim
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://vanha-talo.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja akim »

Yritin alkuunsa näpertää ekologisilla käsityökaluilla ja ihan kivaa puuhaahan se on, jos on aikaa. Mutta kun piti alkaa valmista saamaan niin aloin hankkimaan konevoimaa käytettynä avuksi. Sahaisin varmaan muuten vieläkin lattialautoja käsisahalla. Yhdestä seinästä purin ulkokautta lahovaurion ja naputtelin naulat vasaralla. Meni sen keikan jälkeen kompura ja naulaimet ostoon. Pääsääntöisesti käytän nykyään sähkötyökaluja joilla homma käy lennokkaasti. Huomattavasti nopeammin kuin käsityökaluilla. Itselleni aika on remonttia tehdessä rahaa. Oma projekti on tietenkin sieltä perusteellisimmasta päästä, vaikka talo onkin pieni. Käytetyt laadukkaat sähkötyökalut menee yleensä ihan hyvään hintaan kaupaksikin. Toki sama koskee niitä käsityökalujakin jos ovat laadukkaita.

Feinin multimaster on sellainen työkalu, jolla on varmasti käyttöä paljonkin. Peräkärry 130x300 olisi pitänyt ostaa heti ensimmäisenä. On mennyt se peräkärryn hinta jo nyt jätelavavuokriin ja rautakaupan rahteihin. Jätelava viikonlopuksi oli vuosia sitten 360€+jätemaksu. Rautakaupan rahti aina 14 km matkalle 70-80€. Vannesaha on kyllä tärkeä peli jos meinaa puukuitueristeitä leikellä enemmän. Villaveistsi soveltuu korkeintaaan leikkuukohtien merkkaamiseen. Oheisessa linkissä yhden päivän villoitukset jämäpalat. Ei olisi onnistunut villaveitsellä.

http://1.bp.blogspot.com/-vxcsm7usPLw/T ... 06_003.jpg
TommiT
Jäsen
Jäsen

Mulla on käytössä jiirisirkkeli esim. ulkovuorauslautojen katkomiseen, mutta mun hommat on yleensä semmoisia pikapyrähdyksiä, ettei aina ole mielekästä ottaa sirkkeliä ja sahaustelinettä käyttöön. Tämnän vuoksi sahailen ihan mielellään ihan käsisahallakin. Taannoin mulla oli kaksi bahcon hyvää sahaa käytössä jolla tuli siisitä jälkeä ja homma toimi. Sittemmi nolen ostanut muistaakseni irwin merkkisen käsisahan vähän erikoisemmalla hammastuksella joka entisestään nostaa käsisahauksen nautintoa...

Terv Tommi
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Kääntöpöytäsaha mullakin on. Aikanaan sen ostin "vahingossa" kun asioin yhdessä rautakaupassa ja siellä oli alkamassa remontti. Möivät salia tyhjäksi ja piruuttani tarjosin sahasta jotain. Pakko oli ostaa kun kauppis sanoi, että nosta kyytiin.
Ajattelin että ostan sitten myöhemmin oikean sirkkelin mutta en olekaan tarvinnut kun kääntöpöydällä on saanut karskimmatkin hommat tehtyä.

Aikamoinen ohjainten säätäminen ja välysten passaaminen näissä halpiksissa on jos meinaa tarkempaa tehdä. Ja täytyy opetella koneen oikut ja mielialat.

Naulaimia on kaksi ja molemmat halpamalleja, samoin poravasara. Ihan hyvin niillä on pärjännyt.
Aika herkästi ostan jonkun koneen jos luulen tarvitsevani mutta yleensä halvimmasta päästä.
zhikuli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja zhikuli »

Otsalamppu jolla näkee. Kestävä. Hyvä akku.
http://www.dealextreme.com/p/t6-assault ... -set-82508
Itte olen ostanut noita jo 7kpl
Nyt joulun alla varmaan pitkät toimitusajat.
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Tuosta peräkärrystä vielä. Itsekin olin varma että tarvitsisin kärryn. Osin kyllä ostin sen siksi että voi myös autoprojekteja kuljettaa. Eli ihan trailerikokoa.

Paljon sillä on kuskattukin tavaraa, mutta vasta jälkikäteen on selvinnyt kuinka hyvin joka paikasta saa kärryn lainaan ja miten edullisesti liikkeet tuovat kaiken myös kotipihaan. Tosin tuotettuna en uskaltaisi mitä tahansa ottaa. Itse kun pääsee valitsemaan niin tietää mitä ostaa.
csinos
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://rajalanremontti.blogspot.com/
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csinos »

Ihan ei tähän ketjuun liity mutta,..

Suositelkaa moottorisahaa. Lähinnä remontti- ja polttopuunkaatohommiin. Ei kauhean painava kun käyttäjä on pääasiassa pienikokoinen naisimmeinen. Polttomoottorilla kun pitää aina pari kertaa vuodessa käydä tuolla metikössä (en kyllä mitään hirmusen isoja puita kaada vaan ennemmin useamman pienemmän). Lainamalli otti ja hajos kesällä eikä lainaaja ole ostanut uutta joten pitänee ostaa ihan oma :lol:
Setämies
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Setämies »

Itse aion hankkia tuon mainitsemani Stihl MS170 199€ Pieni edullinen testeissä menestynyt mökkisaha.
Pitäisi olla hinta/laatu kohdallaan.

Remonteista varmaan selviäisi peräkärryä lainailemallakin jos remontoisi kotipaikkakunnalla, vieraaseen kaupunkiin muuttaessa vähän huonommin.
Enkä tykkää ottaa lainaan mitään kun en halua antaakkaan, aina tulee enemmän kiroamista jos lainapelit hajoaa.
TommiT
Jäsen
Jäsen

lehmikangas kirjoitti:Tuosta peräkärrystä vielä. Itsekin olin varma että tarvitsisin kärryn. Osin kyllä ostin sen siksi että voi myös autoprojekteja kuljettaa. Eli ihan trailerikokoa.

Paljon sillä on kuskattukin tavaraa, mutta vasta jälkikäteen on selvinnyt kuinka hyvin joka paikasta saa kärryn lainaan ja miten edullisesti liikkeet tuovat kaiken myös kotipihaan. Tosin tuotettuna en uskaltaisi mitä tahansa ottaa. Itse kun pääsee valitsemaan niin tietää mitä ostaa.
Mulla on taas ihna päinvastainen mielikuva peräkärryn lainauksesta. Omistan kyllä jarruttomat kevytperäkärryt(ja venetrailerin) mutta monesti on kyllä tullut mieleen miten kätevä jarrullinen kärry olisi. Joitakin vuosi sitten tein kaverin kanssa tavaran- ja kaverin N ryhmäläisen kuljetukseen 1 akselisen 1500kg kokonaispainolla olevan 1 akselisen kärryn. Toi oli hemmetin kätevä, kun yksiakselisena kääntyi joka paikkaan nokkapyörän avustamana suht kevyesti. Kantokyky ei kauhean helposti normi kuormilla loppunut kesken. Tuohon asti tuli lainattua eri kärryjä ja täytyy sanoa että kärry haukku moneen kertaan hintansa. Kerrostaloon kun muutin eukon kanssa niiin tuli myityä pois. Nyt olis taas tarkoitus talven aikana moiset tekaista.
Mä olen monesti huomannut että tarvetta on vaikkapa yhdelle 1000kg kuivabetonisäkille, joka maksaa n.50€. Tähän sitten kuljetuksia 60€ päälle, niin alkaa vähän miettimään, että onko tässä järkeä. Eri asia jos tarvii isompaa määrää.. Nyt kun tuli siirryttyä pellettilämmittäjäksi, niin säästäisi sievoisen summan jos muutaman kuukauden välein sais haettua 1000kg pellettikuorman omin avuin..

Terv Tommi
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Tarkennettakoon että sen kärryn voi ottaa sieltä liikkeestä lainaan mistä jotain ostaa. Ei niinkään kavereilta kannata lainailla. Liikkeissä eivät aina edellytä palautusta edes samalla päivälle jos iltasella esim hakee. Mutta ylimääräinen mutkahan siinä joka tapauksessa helposti tulee. Tosin joskus olen heräteostoksilla käydessä saanut paremmat alennukset kun on alkanut jappasemaan tyyliin "Jaa, pitääpä katsoa. Eihän tuo nyt mahtuis kyytiinkään." Myyjä pudottaa vielä hintaa ja muka reiluna kaverina antaa vielä kärryn lainaan.

Mutta se on selvä että en itsekään aio omaa kärryä hävittää. Monta kuormaa saa kuienkin tehdä että alkaa olla hinta kuoletettu. Nykyisin vieläpä kulkee pakussa monesti tavarat jotka ennen tuli kärryssä.
vmj
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vmj »

lehmikangas kirjoitti:Tosin tuotettuna en uskaltaisi mitä tahansa ottaa. Itse kun pääsee valitsemaan niin tietää mitä ostaa.
Tämä on erittäin ikävän totta etenkin lautatavaran kanssa. Myydään kyllä priimaa noin hinnan mielessä, mutta tuotettua kasaa penkoessa löytää mitä kummallisempia juttuja: vajaata särmää vaikka piti olla täyssärmää, särmät ja/tai pontit runnottu vanteilla tai trukilla p*ksi, kestopuulaudoissa niin isoja oksia, että katkeaa pienestäkin taivutuksesta jne. Eipä tuolla tavaran ulkoasulla niin hirveästi väliä ole jos se piiloon jää kuitenkin, mutta olisi tietenkin mukava jos ostettu käyttökelpoinen metrimäärä olisi likimain sama kuin laskutettukin...
ei oo rintamamiestalo eikä mikään jos tulilankaa ja nalleja ei rempassa löydy
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Älkää sitten ihmeessä sortuko mihinkään halpaan roinaan työkaluhankinnoissanne. Työmaavalaistukseen kannattaa satsata, esim hankkimalla näitä puoli tusinaa tai koko tusinan, riippuen onko kellaria ja talousrakennusta vai ei:

http://www.vepsalainen.com/fi/tuotteet/ ... k-valaisin

:lol:
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Vastaa Viestiin