Varttikatteen harjan korjaus

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
JJ
Jäsen
Jäsen

Varttikatteen harjan korjaus

Viesti Kirjoittaja JJ »

Tervehdys pitkästä aikaa. Alla pienimuotoinen ongelma.

Kohteena on 70-luvun varttikate (ainakin mielestäni tämä on varttikatetta) jossa yksi harjalevyistä on rikki.
Onko tietoa mistä saisi tai löytyykö joltain jemmasta tuollaista harjapalaa (jos vielä pääkaupunkiseudulta :-))?

Kuva liitteenä.

Voiko tuollaisen korjata? Itse en oikein keksinyt tapaa.

Yksi vaihtoehto on toki korvata tuo harjatiili koko matkalta vastaavalla peltisellä.

Leveyttä harjatiilellä on noin 30cm (kaarea seuraten) ja pituutta yhdellä palasella 125cm. Kyseessä ihan vaan tuollainen mökkeröinen joten värilläkään ei ole niin väliä.
Liitteet
Kuva katteesta ja harjasta
Kuva katteesta ja harjasta
kate.jpg (42.95 KiB) Katsottu 5119 kertaa
koppelo
Jäsen
Jäsen

Re: Varttikatteen harjakorjaus

Viesti Kirjoittaja koppelo »

Ota rikki mennyt palanen irti, taivuta pellistä alle paikkapala ja kiinnitä alkuperäinen pala takaisin.

Varttilevyssä on muuten asbestia. Varo rikkomasta levyjä. Varttijäte on käsiteltävänä erikseen ongelmajätteenä.
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Ei paha vinkki, pitääkin testata. Ongelmana on vaan se, että tuolloin pitäisi halkeaman olla ihan suora ja ehjä. Jos puuttuu paloja niin korjaus ei ole ihan yhtä helppo, pitäisi täyttää kolotkin jollain?

Asbestia on kyllä, mutta eipä tuota tule hengiteltyä (onneksi).
Asbestin takia ihmiset haluavat kovasti lahjoittaa näitä vanhoja katteita kattoremppojen yhteydessä kun kukaan ei halua maksaa kierrätysmaksuja (arvelisin). Ongelmana on vaan se, että tuskin kukaan haluaa 180m2 varttikatetta pihalle varaosiksi :-) ja aina on ehtona, että pitää viedä kaikki pois.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Eikös noita saa yhä uutenakin? Tuote on Vartti Ranch Max. Vai onko mitoitus muuttunut, ei muista.
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Jep, tuo Ranch-sarja on eri mitoilla. Joten ei käy. Kiitos kuitenkin vinkistä, törmäsin myös itse tuohon kun etsiskelin korvaavaa tuotetta.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Niitä asbestia sisältäviä varttikatteita ei muuten virallisesti saa lahjoittaa mihinkään vaan ne pitää aina toimittaa ongelmajätteen käsittelyyn...

Voihan ne puuttuvat kolot valaa täyteen sementillä tai vaikka saneerauslaastilla sitten kun alla on pellin pala. Kuituvahvisteista sementtiä se varttikate on, joten melkein mikä vaan laasti ajaa asian. Värin voi säätää kohdalleen vaikka maalaamalla. Ei se matkan päästä mitenkään häiritsevästi erotu.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: Varttikatteen harjan korjaus

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Sen alle tulevan paikan ei tarvitse olla edes peltiä. Itse olen joskus paikannuyt tuollaisia liimaamalla kattohuopaa bitumilla alapuolelle. Pysyy hyvin ja pitää vettä.

Betonitiiliä pystyy liimaamaan taas ehjiksi saneerauslaastilla, mutta ei varmaan toimi noin ohuissa.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Ok, taisi olla sitten niin että tuon ranch-sarjan läpiviennit kuitenkin sopivat vanhaan katteeseenkin. Tai sitten ei...
Onkohan tää oikea ketju todeta, että mulla on muutama harjakappale varastossa mutta en anna pois kun voin itsekin niitä tarvita.
Tuli vain mieleen että tuonhan voisi korjata lasikuidulla, epoksilla pari rättiä rikkinäisen tiilen yli (tai alapuolelle) niin ihme jos ei pysy. Tosimies tekee tietty ehjästä tiilestä muotin ja sillä sitten uusia kappaleita.
Nää kattoasiat on välillä ihan mystisiä, mulla on tosiaan 40-vuotta vanha Varttikatto eikä se vuoda mistään, siis ei tipan tippaa vaikka miten olen hakenut. Silti ainakin kaksi harjatiiltä on halki, läpiviennit on kitattu jollakin massalla ja näyttää hurjalta ja kaiken päälle tikkaiden kohdalla ei ole harjatiiltä lainkaan, sinne on vaan heitetty pala huopakatetta.
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Kiitos paljon vinkeistä, toivottavasti tuo pelti tai bitumikikka onnistuu. Eiköhän se onnistu...
Vastaa Viestiin