Oma nurkka

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
jtbo
Jäsen
Jäsen

Re: Oma nurkka

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti:Eläimillä on oikeus lajin mukaiseen käyttäytymiseen, paitsi ihmisellä.
Olenkin aina ihmetellyt miten ihmistä ei lueta eläimiin, ihan samanlainen eläinhän ihminenkin on, vähän paremmin ehkä osaa kommunikoida ja omaa kätevät räpylät, mutta DNA ei nyt kovin kaukana ole monesta eläimestä, rakennusaineet ovat samankaltaisia ja esim. kissoilla ja ihmisellä oli muistaakseni hyvin samankaltaiset aivot noin lokeroiltaan jne. Tietty molemmat lajit ovat aika kovia kommunikoimaan, liekke se osatekijä.

Remppasin tänään jopa taloa, merkki kalenteriin, ei monesti tapahdu :shock:

Kellarin ikkunaan laitoin villan ja lahoihin karmeihin ruuvasin puulevyn pitämään veden ja lumen poissa kellarista. Ikkunaruudunkin nostin turvaan ja laitoin lahot sekä kappaleina olevat pokatkin kuivamaan, jos niistä nyt malliksi olisi, keväällä pitää tehdä ne karmitkin uudet, tietty voisihan sitä ostaa ikkunan, mutta luulen ettei mun budjetti siihen taivu.

Sitten viimeinkin sain yläkerran alkoviprojektia eteenpäin, viistossa katto-osassa on nyt pari kakkosnelosta, vielä yksi pitää laittaa ja tuohon viistoon katto-osaan villaakin vielä, sitten olisi pystysuorien seinien osalta vielä tehtävä vähän ja mulla olisi äänieristetty alkovi melkein valmis. Tosi paljon mielestäni vaikutti jo tuo kaksi villa levyä jotka sain laitettua kattoon, jotenkin paljon seesteisempi tunnelma jo näinkin, varmaankin huomenna saan tehtyä loput.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Villalla on tuollaisessa paikassa hurja vaikutus myös akustiikkaan. Laitatko siihen ihan vain kuitulevyn pintaan?

Neliöitä tuossa ei ole kovinkaan paljoa, joten ihan fiksua olisi ehkä hankkia siihen sellainen valmiiksi verhoiltu Haltex-levy pinnaksi, niin ei tarvitse sitten enää tapiseerata tms.

Ai jaa, saattaa tosin Haltex olla liian kissaystävällinen materiaali sulle: siitä saattaa tulla kynsien terotuspuu alta aikayksikön.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Saatan laittaa finnfoamia pintaan, ihan ohuesti vain, tämä kun on kuitenkin vain sellainen väliaikainen yhden talven asennus, tosin pyrin tekemään niin, että mahdollisimman pitkästi voin käyttää uudelleen myös tarpeet kun sitten teen homman oikein. Tässä on kuitenkin pieni ongelma, on urtsilevyjä vaahdon kanssa asennettuna, eli se on tiivis pinta tuota seinää vasten, mutta kun on villa urtsia vasten niin siinä välissä on ongelman paikka, pitää saada höyrynsulkua myös sisäpuolelle koska muuten villan ja urtsin välissä tiivistyy kosteus, mikä ei ole hyvä, ei sekään toki ole hyvä, että on villa kahden hengittämättömän pinnan välissä, mutta parempi kuin se että huoneen kosteus on siinä noin nollassa asteessa joka villan ja urtsin välissä mahdollisesti on, ohuempi villa olisi ehkä parempi sen takia.

Lopullisen kun teen niin mieluusti ottaisin seinää auki ja laittaisin villaa sen 200mm. Tuleekohan peräti 7 neliötä jos ihan kaiken laskee, 6-7 sanoisin. Sitten jos pistää verhon tilalle villaseinän, niin siitä tulee noin 3.5 neliötä lisää ja sillehän olisi tuo pinta kahta puolen tehtävä, mutten ehkä ihan vielä sitä tee, koska se edellyttäisi hieman enemmän pohdintaa ilman riitävyyden ja silti riittävän äänieristyksen säilyttämisen kannalta, sillä jos moisen tekee niin pitäisi sen olla äänieristykseltään kuitenkin aika erinomainen.

Tumma kivi on mielestäni äärimmäisen kaunista, sellaisen pinnan tahtoisin johonkin laittaa, sellaista grafiitin väristä kohokuvioista laattaa olen aina himoinnut, sellainen on kyllä lattiassakin mainio, mutta seinässä erityisesti komea. Toinen on hirsi, mutta ehkä sellainen hirren näköinen paneeli on fiksuin, no noiden yhdistelmä saattaisi olla se mitä yläkerran yhteen huoneeseen sitten tulisi, lattiana lankku oikein paksulla lakalla, sellainen vähän kellertävä kullan kimaltava puu jossa tummia oksia, en tiedä mitä se on, mutta livenä sellaisen päällä on tullut useastikkin tepsuteltua tenavana, mielestäni parhaimman näköinen lattia. Tosin kattien kanssa ehkä parin vuoden välein vaihdettava muovimatto olisi se järkevin, laatta olisi ainoa joka kestäisi, mutta se ei ole kovin hyvä pienten töppösten alla, noiden kynsillä kun aika nopeasti mikä tahansa puu alkaa menettämään pintansa, tuo noin millin paksuinen kirjahyllyn taustalevy maalattuna on kestänyt kyllä yllättävänkin hyvin, käsittelemätön lankku kyllä taas omaa merkkejä aika paljonkin, nuo kun juoksentelvat edes takaisin ja tietty kynnet hakevat pitoa kurveissa.

Mattojahan inhoan äärimmäisen paljon, en tahdo sellaisia, tietsikkapöydän alla mulla on pala finnfoamia, se on mukavan lämmintä ja katitkin tykkää kynsiä sitä, jolloin pinnasta tulee mainion karhea paljaita varpaita siinä heilutella...
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti: Remppasin tänään jopa taloa, merkki kalenteriin, ei monesti tapahdu :shock:
Merkattu :-)

Se on jännä että molemmat teistä aktivoituu kun mun remppainto alkaa osoittamaan hyytymisen merkkejä mutta eipä silti muutenhan nämä ketjut latistuisivat lauseisiin, jotka alkaisivat aina vain verbillä, pitäisi :mrgreen:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
jtbo
Jäsen
Jäsen

Tässä olen muutaman päivän evästänyt leipää, joten lämpimän veden että lieden käyttö on ollut olematonta, sähkönkulutuksessa ero on kohtalainen, noin 5kWh / vrk, se on noin 0,75 euroa per päivä.

Ellen ihan hakoteille laskenut, niin tokihan pelkän leivän mutustaminen tulisi halvemmaksi, mutta tässäpä onkin veikeä pointti, uunipellillinen Pizzaa maksaa 4,5 euroa, kun päivän annos leipää ja tarpeita maksaa 3,2 euroa, toki leivän voi tehdä myös itse, olisiko jotain 2,75 euroa sitten kustannus siitä, kuukauden ruokailukulut siis olisivat 82,5 euroa, tai jos oikein nuukailisi päällysteissä niin ettei jaksa mitään tehdä (niinkuin se olisi jokin muutos) niin noin 50 eurolla kuukaudessa voisi säilyä hengissä, tosin jaksaisiko sitä edes ruisleipää sitten leipoa, sehän kun on ainoa jota kannattaa oikeastaan leipoa koska muut ovat seuraavana päivänä jo huonoja, ruisleivän kun käyttää paahtimen kautta niin se on vaan sitä parempaa mitä vanhempaa se on :lol:

No, siinä sähkölasku tietty kutistuisi sitten, vaikkei mielestäni paha tuo nykyinenkään ole.

LVV:n säätelyn jälkeen keskiarvo on ollut alle 10kWh/vrk, tietty jos leipoo niin pomppaa sinne noin 15 leipomispäivinä. Sen kun oppisi kuinka taikina ei turpoaisi jääkaapissa niin voisi kahden päivän leipomisen tehdä kerralla ja sähkökulut olisivat jonkin verran alhaisemmat.

Vaikka tyypilliseen talouteen verrattuna mun energian kulutus on ehkä noin puolet, niin silti siitä tahtoisi vielä nipistää, se on vähän kuin urheilua :lol:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Säästön sijaan lisäsin sähkönkulutusta ja sain herätettyä henkiin 80-luvun Philips yleiskoneen :P

Tuo saattaa hankkia haukkomansa sähkön takaisin, sillä voin käyttää pientä astiaa ja se tietää paljon vähemmän vedenkulutusta tiskatessa. Noita taikinaisia kun ei oikein altaassakaan viitsi pestä, koko vesi on sitten ihan taikinamönjäistä, joten tulee laitettua likoomaan ja sitten nopeasti suht vähällä vedellä saa huljautettua puhtaaksi kun on lionnut, likoamisvedeksi otan vettä aina kun laskettaa hanasta että tulisi kylmää, niin ei mene vettäkään turhaan kiertoon, se viemäriin laskettu kun ei todellakaan katoa mihinkään, taitaa aika monessa paikassa haihtua taivaalle tai päätyä käsiteltynä kiertoon, jossa siitä lopulta tulee ihan kelvollista juomavettä.

Veden voi aina korjata haihduttamalla, se sataa sitten aikanaan alas ja täydentää pohjavesiä.

Vaan kun vedestäkin jotain maksan, niin mieluusti säästelen sitä.

Tuo kone kuitenkin helpottaa kummasti jos leipää teen, siinä kun on aika vaivaaminen ruisleipätaikinassa, tulee varmastikkin helpommin kokeiltua kaikenlaista kun kone tekee kaiken työn, se mukavampi osuus jää itselle.

Täällähän on tosiaankin hanget valkeat ja pakkastakin reilu -2.4C näköjään nyt, laskee aika rajusti parhaillaan, viikon keskilämpö on näköjään -0.1C, päivällä oli sellaista noin -1.5C pakkasta, nähtäväksi jää onko nyt pysyvä lumi jo maassa, jos tuota tulisi vähän lisää niin sitten todennäköisyys olisi aika hyvä siihen.

Vain 26.11 lähtien on tilastoa tältä syksyltä, mutta siitä saakka näyttäisi olevan keskilämpö -0.4C, tiedä sitten mitä muualla on, mutta mielestäni suht tavanomaista, joulun tienoiltahan ne pakkaset perinteisesti on aina alkaneet ja näyttää nytkin olevan niin, että alkaa pikkuhiljaa tuo joulu iskemään päälle ja samoin pakkaset.

2008 mielestäni tämän mörskän hankin ristikseni ja silloin muistan kuinka noin tammikuun toisella viikolla olin katsomassa taloa, pakkasta oli jotain reilu -15C ja lunta ei juuri nimeksikään, ennen tuota pakkasta oli ollut suojasäätä, katoilta oli lumia tipahdellut keoiksi ja ne olivat jäätyneet. Pikkukengissä pystyi ihan hyvin kuitenkin hangessa kävelemään, ei ollut paljoa lunta, silti täällä oli enemmän lunta kuin muualla missä ajelin, tämä kun on aika runsaslumista seutua, jossa on kovia pakkasiakin, no kylmyydestä johtuen tulee herkemmin lunta kuin vettä talvisaikaan.

On ollut kyllä erinomainen tämä Joulukuun alku ja myös Marraskuu näin lämmityskustannusten kannalta. Lokakuukaan ei ollut paha, luulen että tässä on säästänyt jo yli satkun inhimillisten kelien ansiosta. Muistan kuinka joskus Marraskuussa ja varsinkin Joulukuussa kannoin 3 kantimellista puuta tupaan päivässä, nyt yksi kantimellinen riittää oikein reilustikkin. No toki on tässä muitakin muutoksia ollut.

Ehkä kuvittelen, mutta mielestäni kellarin ikkunan tulppaaminen vähensi lämmön putoamista alakerrassa entisestään, jos en ihan väärin muistinvaraisesti vahtinut, niin noin 1 aste / 10 tuntia, kuitenkin on pakkastakin ollut. Tuota pitää vielä seurailla hieman, mutta nyt on näillä pikkupakkasilla tullut poltettua vain 1 kantimellinen 2 päivään, sekin kahdessa-kolmessa osassa eli tyyliin pesällisen polttaa ja sitten pelti kiinni, vaikka jos tahtoisi lämpöä kunnolla ladata niin pitäisi polttaa pari pesällistä putkeen.
sahrami
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sahrami »

Et ole sitten Jtbo marttavinkkejä kuunnellut. Ei taikinakulhoja laiteta likoamaan! Taikinainen kulho jätetään kuivumaan, ja kun taikina on kuiva, se on helppo rapistella pois sieltä. Ei taikinaklönttistä harjaa, ei litroittaIn pesuvettä! Ruistaikinaa ei edes pitäisi pestä pois, vaan se jää juureksi uudelle taikinalle (no okei, tää toimii vaan puutinuissa ja hapanleivällä, toki hiivataikinalla saa sen ekan juuritaikinan alkuun).
jtbo
Jäsen
Jäsen

sahrami kirjoitti:Et ole sitten Jtbo marttavinkkejä kuunnellut. Ei taikinakulhoja laiteta likoamaan! Taikinainen kulho jätetään kuivumaan, ja kun taikina on kuiva, se on helppo rapistella pois sieltä. Ei taikinaklönttistä harjaa, ei litroittaIn pesuvettä! Ruistaikinaa ei edes pitäisi pestä pois, vaan se jää juureksi uudelle taikinalle (no okei, tää toimii vaan puutinuissa ja hapanleivällä, toki hiivataikinalla saa sen ekan juuritaikinan alkuun).
Kuka Martta? :shock: :lol:

Mulla vaan tulee tuossa se ongelma, että koneeseen on vain yksi pieni astia, eikä se kerkeä vuorokaudessa niin kuivaksi että voisi kopistella jämät pois.

Isompaa ei oikein voi käyttää ellei tee tosi reilua taikinaa ja epäilen että tuo kone enää noilla välyksillä jaksaa isoa tehdä oikuttelematta, mun kolmessa sekunnissa puutuvilla jäsenillä ei kovin hurjia taikinoita kyllä väännetä, tosin palautuminenkin on parin sekunnin luokkaa, sekoitus pätkissä :?

Tuo pieni astia on jotain 1-1.5l tilavuudeltaan, käsin kun tekee niin se on kai jotain 7l se palju minkä tarvitsen että homma luonnistuu, tosin ei senkään tiskaamiseen periaatteessa vettä paljoa kulu, kun käytän vettä joka muutoin pitäisi valuttaa pois, kun ei mullakaan tule heti kylmää + seisonutta vettä ei pitäisi juoda, siinä on jotain liskoja.

Eilen yritin selvitellä myös astianpesukoneen ongelmia, kahdesti sen latasin kuumalla vedellä ja onnistuin sitten kuluttamaan yli 15kWh veden lämmittämiseen kaikkinensa, sen pitäisi tarkoittaa 7.5 tuntia 2kWh kulutusta, ihmettelen vain vähän sitä, että miten tuo on mahdollista, LVV ei vie enempää kuin 2kWh, aikaa ei mennyt todellakaan 7.5h ja sitäpaitsi 7.5h ajan jos 2kWh on niin sillä lämmittää aika helkkarinmoisen määrän kuumaa vettä, tuo 80l lämpiää nyt kumminkin aika tavalla paljon nopeammin vaikka kaiken laskisi kylmää.

Epäilenkin hieman kulutusmittarin todenmukaisuutta.

No sen näkee parin päivän sisään kun sähköyhtiön sivu päivittyy, käytän kuitenkin vettä niin säästelijäästi, että tuolla sähkömäärällä sen pitäisi olla jo höyryä, ellei APK sitten imaise tyyliin 30 litraa kerta, tosin eihän sekään vielä riittäisi kulutukseen, mysteeri :shock:

Astianpesukoneessa on parikin ongelmaa, se ei itse osaa lämmittää vettä, että myöskin se käyttäytyy kuin pumppu ei saisi vettä riittävästi, kun sammuttaa virrat kesken kaiken ja laittaa takaisin niin se osaa hetken aina toimia, pitänee kuivatella ihan kuivaksi ja alkaa repimään pumppua irti näkyviin, liekkö tuota vuosikymmeniin niin paljoa edes avattukaan, konehan on kuitenkin muistaakseni ajalta ennen 90-luvun lamaa, ajalta jolloin kaikki oli toisin, tuohan on ihan naapurimaassa tehty vimpain, sähkömekaaninen ilman kiinalaisia palikoita.

edit: Ah, kulutusmittari olikin hinta kohdassa, kun ilmeisesti ollut joku sähkökatko jossain kohtaa, kWh kohdassa luki 2.72, tavanomaista reilumpaa kun käyttö oli, niin tuo on varsin maltillinen lukema. Alle 0.4kWh on nyt suurin osa tunneista, kun ennen LVV:n säätelyä oli 0,75kWh, vähän tuo ihmetyttää tosin, sillä tuo tekisi aika paljon päivässä, ehkä tuo yläkerran puhallinpatterikin osansa tuossa tekee. Mulla käytännössä muuten lämpimin huone on passiivilämmitetty, oven ja seinän takana on paljon viileämpää kuin mitä toisella puolella yläkertaa, kattien puolella on vain noin +16C, mutta toisaalta ne kun aika pitkästi ovat nykyään tällä mun puolella lintuja vahtimassa, niin luulen että annan olla enkä ala säätelemään sitä 2 astetta lisää lämpöä, tuon puhallinpatterin termari on aika syvältä nimittäin ja +24C että +16C ero on hiuksen hieno :roll:

Aamulla on aina yllätys mistä päin löytyy kasa katteja, nuo nukkuvat yhdessä kasassa aika usein, tietokonepöydällä on kattipeti, siinä aika usein ovat, mutta kerran olivat sulloutuneet seinälle tekemääni katin luolaan, se on yksinkertainen kipsilevy hyllyksi tehtynä ja pahviloota päällä, sisällä retkipatjasta tehty matto, pahvilootassa vähän reikiä ja oviläppä, seinällä on myös lankku jota pitkin voivat kiipeillä tuonne, periaatteessa sinne mahtuu yksi iso katti, tai pari pienempää, mutta kerran siellä oli kolme pientä ja yksi iso, tunnelma oli aika tiivis :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Et kai sinä jtbo sentään ihan pizzalla elä? Mun käsittääkseni sinä olet täyslihamiehiä eli käytännössä melkein nykymuodin mukainen karppaaja, noita leipä- ja pizzajuttuja lukuunottamatta.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Et kai sinä jtbo sentään ihan pizzalla elä? Mun käsittääkseni sinä olet täyslihamiehiä eli käytännössä melkein nykymuodin mukainen karppaaja, noita leipä- ja pizzajuttuja lukuunottamatta.
Mitä tarkoitat? Pizzahan on lihas, öööö pizzaporon lihas...

200-400g lihaa pizzaan tulee, riippuen sen koosta ja mun nälästä.

Syön kerran päivässä yhden pizzan, ei muuta, joku tietty voisi syödä sen neljässä osassa neljä kertaa päivässä ja pahentaa maun mikrossa, mutta en tahdo, ei tarvitse tuhlata kuin kerran päivässä aikaa turhuuteen.

Leipä on ajallisestikkin kyllä tehokkaampi, välillä varmaankin tulee sitä mutustettua, mutta en minä sitäkään ala montaa kertaa päivässä tekemään, kaiken esille ottamiseen, tiskaukseen jne menee aivan hukkaan tehokasta aikaa, jota vuorokaudessa on nykyään aivan liian vähän.

Jos söisin 3-4 kertaa päivässä, niin enhän minä kerkeäisi mitään muuta tekemään kuin syömään ja nukkumaan, en voi käsittää kuinka muut kerkeävät moiseen.

Minä en niinkään nykymuodin ilmiöistä perusta, syön sellaista jolla nälkä pysyy mahdollisimman pitkästi poissa ja jonka saa nikottelematta nieltyä, siinäpä sitä jo onkin haastetta :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Mäkin syön vain kerran päivässä, aamulla aloitan ja illalla lopetan. :roll:
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Mäkin syön vain kerran päivässä, aamulla aloitan ja illalla lopetan. :roll:
Tuo kai se on mitä terveysnatsit tavoittelevatkin, teelusikallinen kerrallaan ja jatkuvasti pitäisi olla syömässä, mutta se syömisen määrä on niin turkaisen pieni että kaikki oheistoiminta tekisi paljon kustannuksia että veisi aikaa monta kertaa sen syömisen edestä.

Ei mulla kauaa mene kun pizzataikinan väännän, mutta tiskauksiin yms oheistoimintoihin menee vähintään yhtä paljon aikaa, käytännössä vaikka tekee kaikkea limittäin hommaan menee kuitenkin se pari tuntia aikaa. Alle tunnissa ei kyllä valmista mitään.

Tosin menee siihen syömiseenkin reilusti yli puoli tuntia, pitää pureskella kunnolla, rauhassa eikä ahmia, syömiseen menee siis noin 3 tuntia päivässä, jokainen lisätty syömiskerta lisää liki tunnin nettona, joten käytännössä 3 kertaa päivässä syömällä puhutaan 5 tunnin ajasta jonka käyttää syömiseen että oheistoimintoihin, se on noin puolet valveillaolosta ja hyvinkin puolet hereilläolemisesta, kas kun en minä herättyäni pariin tuntiin kykene yhtään mihinkään, vuosiin ole kyennyt enää, joutuu odottamaan että näkö alkaa tarkentamaan että maa lopettaa heilumisen, ihan yhtä lailla tuota keinumista tulee vaikka söisi terveysnatsien oppien mukaan, kaikki on kokeiltu mitä kokeiltavissa on, vaan kuulemma kun mittarissa on yli 30 niin se on normaalia.

Keskimäärin joka 3. aamu lennän turvalleni kun nousen sängystä, lattia karkaa yks kaks seinälle, nykyään ei tuo keinuminen täysin lopu päivälläkään, aina otettava vähän varovaisesti käännöksissä ja toisinaan tukeakin vähän, koko ajan joutuu pinnistelemään ettei alkaisi keinumaan maisema, no välillä on parempia päiviä väillä pahempia.
sahrami
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sahrami »

Toi huimaus voisi olla yliherkän kuulon kanssa jo Menieren tautia.

ihmisten elimistöt toimii eri tavoin. Meillä perheessä yksi syö kerran päivässä, ei pysty virallisen suosituksen mukaiseen 5 ateriaa päivässä, ei millään. Yksi syö koko päivän, ei pysty syömään kerralla paljoa eikä pitämään pitkiä taukoja aterioiden välillä. Että keräilijä-metsästäjäperhe (keräilijä on tuo, joka syö kaiken päivää; kappas, mehevä toukka, nam, kourallinen pähkinöitä, oho, olipas happamia pihlajanmarjoja, mitähän kivoja viboja tulee näistä sienistä... metsästäjä juoksee päivän peuran perässä ja saatuaan saaliin kiinni paloittelee ja paistaa sen ja nukkuu yönsä täyden vatsansa vieressä).
jtbo
Jäsen
Jäsen

Juu, erilaisia meidän kropat on tosiaankin, se on harmi vaan että nykyterveydenhuollossa, koulussa ja oikeastaan missä tahansa olet vähintäänkin epäilyttävä jos et mahdu siihen yhteen muottiin.

Tänään vaihdoin ranskanromuun talvirenkaat ja tein yläkerran huoneiden välioveen aukon, johon iskin kissanluukun, nyt noiden pitäisi vielä oppia kuinka siitä kuljetaan, kaksi rohkeaa kollia jo uskalsivat, mutta arat kollit ja neiti ei oikein ole vielä uskaltautuneet kokeilemaan, niillä on vähän se ongelma, että tuota luukkua pitäisi suht reippaasti pukata ja nuo eivät sitä meinaa uskaltaa tehdä, ruoka ja vesi on kuitenkin nyt tuossa oven takana houkuttelevasti, joten aika pian luulen että rohkaistuvat ja kun näkevät noiden kahden siitä juoksevan, niin kaipa ne siitä rohkaistuvat. Ei niitä ilman ruokaakaan voi jättää joten jos kovin pitkästi menee, että uskaltautuvat niin pitäähän niille nyt ruoka tarjoilla.

Kovasti ne säikähti kyllä tuota oven sahaamista, meni pitkästi ettei näkynyt missään yhtään kattia, vaikka pikaterällä siinä ei kovin montaa kymmentä sekuntia mennyt pistosaha huutaen, kun reikä oli valmis.

Niin, mullahan on kyllä yliherkkä kuulokin, koulussa tosi tosi kauan sitten kuulotestissä tuli kinaa kun en mahtunut taaskaan muottiin, joten jokainen sähkökoje huutaa älyttömän lujaa mielestäni, monissa melu on jopa aivan turhaa kun pienillä muutoksilla saisi ihan hiljaisen.

Sähköautoa väittävät äänettömäksi, mutta taas mun mielestä kaupunkinopeuksissakin ne renkaat kyllä pitävät pahinta mekkalaa, kuulen ihan hyvin takaa lähestyvät polkupyörätkin jos itse fillaroin ja pääosin kuuntelen mitä ympärillä tapahtuu, vähän sitten saattaa vilkaista että onko mitään eroa ja eipä noita oikeastaan ole eroja ollut. Etäisyys, suunta sekä mihin suuntaan ja millä nopeudella jokin liikkuu on mitä mielestäni ihan helposti pystyy kuulemaan fillaroidessa. Ihan jokainen pitää sitten tietty omanlaisen äänensä, joten se tekee helpoksi erotella sen kuinka monta jossain suunnassa on kulkijoita.

Juomalasin täyttämisessä en myöskään usein katso, kun kyllähän sen nyt kuulee kuinka täynnä se on, taajuus muuttuu lasin täyttyessä ja voimakkuus laskee voimakkaasti kun lasi alkaa olemaan täynnä.

Huono puoli on se, että jotkin äänet ovat sellaisia joita ei voi kestää, sekä se, että kerrostalokummuunissa kuulee kun on kahviaika, lusikat kilisee kupissa, kuppi kalahtaa lautaseen jne. ei hetken rauhaa, ei yhden yhtä sekuntia.

Täällä maalla on hyvä, sen naapurin talolle risteys on noin kilometrin päässä, tuo ei koskaan taida ottaa kaikkia tehdoja irti koneesta, vaan kiihdyttää maltillisesti, joten ääni on hiljaisempi, mutta sen kuulen sisälle ja tuon Valmetin äänen erottaa muista aika helposti, joten iltapäivällä kun aika sovittiin niin oli aika helppoa kuulostella milloin lähtee tulemaan tännepäin, tosin tuo on aika rajoilla kuuleeko sen niin että voi tunnistaa, pihalla ei mitään ongelmaa.

Täällä vain aamuyöstä on hiljaista, tosin silloinkin katuvalojen surina kuuluu selvästi jne.

Siksikin tuota makuukoppia aloin väsäämään, että olisi edes joku paikka jossa olisi edes hetken oikeasti hiljaista.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Minua eivät tasaiset äänilähteet häiritse, nukun helposti aika meluisankin tietokoneen vieressä.

Toisaalta nukun aika kevyttä unta, minusta saisi aika hyvän vahtikoiran.

Unen läpi kuulen, kuinka tuo meidän ihan oikea koira kiertelee yöllä talossa: ensin kuuluu kipi kipi tasaisesti, sitten kipitys kiihtyy ja loppuu kokonaan, silloin tiedän jo jännittää vatsalihakset ennen kuin koira laskeutuu meikäläisen masun päälle...

Ei se ihan lentokentän kokoinen ole, mutta käypänen näemmä siihenkin käyttöön. :-D
Vastaa Viestiin