yläkerran rappujen eristys?

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Vastaa Viestiin
tee-se-itse
Jäsen
Jäsen

yläkerran rappujen eristys?

Viesti Kirjoittaja tee-se-itse »

Mitenkä kannattaa eristää yläkerran rappuset? ovat tällä hetkellä kylmän kerrarin yläpuolella ilman minkäänlaista eristystä. Nyt kun on tarkoitus ottaa yläkerta käyttöön kuhan se valmistuu pitää myös portaat eristää alapuolelta, mutta miten se kannattaa tehdä? Oisko uretaani helpoin ratkaisu?
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
janneju
Uusi jäsen

Re: yläkerran rappujen eristys?

Viesti Kirjoittaja janneju »

Itse tein juurikin samanlaiseen paikkaan eristyksen, eli alapuolella on kylmä kellaritila.

Portaiden alapintaan tuli rimasta juoksut (2kpl), eli portaiden reunoihin. Näihin juoksuihin kiinnitin ruuveilla joiden kantaan laitoin isot prikat, niin ihan tavalliset styrox-levyt. Jätin parin sentin raot molempiin reunoihin, joihin sitten pursottelin vielä uretaanit, kun kaikki levyt oli asennettu. Jo loppui portaista vedon tunne samantien ja muuttuivat lämpöisiksi. Kunhan ehdin ja viitsin, niin tarkoituksena olisi vielä levyttää ohuella vanerilla toi styroxien alapinta...

Meillä edellinen omistaja oli levyttänyt kokonaan umpeen noi kellariin johtavat portaat ja vanha kylmäkellari oli kokonaan pois käytöstä. Avasin itse levytykset auki ja nyt vanhassa kellaritilassa toimii oma pikku paja =)
munamies
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja munamies »

Mulla olis sama homma edessä just nyt plus kellarin ja keittiön välinen seinä huokuu niin pirun kylmää kovemmilla pakkasilla, että saa puuhella hohkaa punasena, vaikka muualla kämpässä on lämmin.
Nyt vaan askarruttaa se, että itekkin mietin ton tyyppistä eristystä, sekä niiden portaiden kohtaan ja tohon kyökin väliseen seinään MUTTA onkohan tää turvallinen konsti, ettei tuu "Janne Kataja" hommia...tarkotus ei siis ole alkaa kellaria lämmittelemään, eikä alkaa sokkeliin mitään eristeitä liimailemaan.
Mahtavaa olis jos sais pikasesti osaavilta kommenttia!
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Notta jos se puuhella vetää korvausilman sieltä kellarin portaikosta ??

Mutta mennäkseni asiaan...itsellänikin tuo joskus tulee tehtäväksi. Jotain 40 mm- max 70 mm uretaania tuohon on käynyt mielessä laittaa,
kauheasti kun ei korkeudesta ole vara tinkiä.
ramirez
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/

Viesti Kirjoittaja ramirez »

janneju kirjoitti:Itse tein juurikin samanlaiseen paikkaan eristyksen, eli alapuolella on kylmä kellaritila.

Portaiden alapintaan tuli rimasta juoksut (2kpl), eli portaiden reunoihin. Näihin juoksuihin kiinnitin ruuveilla joiden kantaan laitoin isot prikat, niin ihan tavalliset styrox-levyt. Jätin parin sentin raot molempiin reunoihin, joihin sitten pursottelin vielä uretaanit, kun kaikki levyt oli asennettu. Jo loppui portaista vedon tunne samantien ja muuttuivat lämpöisiksi. Kunhan ehdin ja viitsin, niin tarkoituksena olisi vielä levyttää ohuella vanerilla toi styroxien alapinta...
Kyseessa,ilmeisesti,suorat portaat,isssellä portaat tekee puolikierroksen ylösmennessä...löytyskö tähän helppoa eristysratkaisua alapuolelle???
munamies
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja munamies »

Ei ole suorat portaat..tekee kaikkiaan 180 asteen lenkin, totta kai, ettei liian helpoks menis :-) Mutta eihän noi hengittävyys/tuulettavuus/kondenssi/kastepiste ym. asiat vaikuttaa siihen jos sinne laittelee lisä eristettä ko. kohtiin, kunhan ei tosiaan sokkeliin mitään liimaile, eikä ala lämmittään kellaria muutenkaan?
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuossa vuosi sitten tuli rakennettua keskikerrokseen kylpyhuone- tai ei se vielä valmis ole...

Kylpyhuoneen lavuaarin laitoin vanhan yläkertaan vievien portaiden kylmään porrashuoneeseen. Samassa porrastilassa menee myös portaat kylmään kellariin. Osa vanhoista yläkerran portaista on vielä jäljellä. Kulku on nykyään toista kautta.

Eristeeksi lavuaarisyvennykseen laitoin 30mm DOW-polystyreenieristettä. Eriste on umpisoluista, joten ei kerää itsensä kosteutta. Eristelevyt saumasin pullouretaanivaahdolla. Hyvin ovat pitäneet kylmän loitolla. Kylpyhuoneessa ei ole mitään lämmitystä - ainoastaan muurin takana oleva leivinuuni hohkaa lämpöä. Toisaalta yksikään kylpyhuoneen seinä ei ole kosketuksissa ulkoseiniin. Ainoastaan tuo entisen oven paikallla oleva lavuaari / kaappi on yhteydessä vanhaan kylmään porrastilaan.

Uskoisin, että "tee-se-itse":n kohteen voisi eristää vastaavalla tavalla.Pääasia on - ettei mahdollisesti kondensoituva vesi pääse valumaan rakenteisiin. Minun kylppäritapauksessa kondenssia ei ole ilmaantunut. Vaikka viime talvena on pari- kolmekymmentä pakkasta ja ei siinä porraskuilussa paljoa lämpimämpää ollut.
Casa La Utoja
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hippula07 »

Mulla on vastaava homma tehty. Täällä kuvia:
http://merililja.kuvat.fi/kuvat/Kellarin+portaikko/

- AJ
Vastaa Viestiin