Oma nurkka

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
jtbo
Jäsen
Jäsen

Re: Oma nurkka

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Enpä minäkään noita Xenoneita lähivaloiksi kaipaisi, mua ei sinällään mikään häikäise, kun olen opetellut katselemaan muualle kuin vastaantulevaan autoon, mutta noita ihan itse asennettuja xenoneita lähivaloissa näkee välillä jotka varmasti kiusaa jos on vähänkin yliherkkyyttä.

Siihen 200tkm ajan käytettyyn tummuneeseen umpioon, jossa ihan samea lasi, isketään xenonit, usein vieläpä juurikin H4 malliin joka on liki mahdotonta saada kunnolliseksi Xenonilla, sitten ollaan niin tyytyväisiä kun näkee, vaikka suurin osa siitä valosta leviää kaikkialle muualle mihin pitäisi, no varmaankin näkee paremmin kuin niillä +90% halogeeneillä, onhan noissa Xenoneissa noin 3 kertaa enemmän valotehoa, mutta paremmin näkisi jos uusisi ne umpiot laseineen.

Muistaakseni oli jotain alle 140 euroa tohon omaan romuun molemmat umpiot, H1 mallia ja kyllä noilla lähivaloilla näkee tosi hyvin, tosin niitä sai jonkin verran säätää, että sai näyttämään riittävän ylös, toinen on siltikin säädetty ihan tappiin, että hyväksyisivät katsastuksessa, kumman huonosti tehtyjä ovat siinä mielessä. No kuitenkin, olen uusinut umpiot jokaiseen autoon joka mulla on ollut, ihan siitä syystä, kun ne heijastimet ovat aina täysin kelvottomassa kunnossa ja sitten nuo lasitkin ovat yleensä ihan sameaksi hiekkapuhallettuja.

Ajovalojen suuntaus ei vaan aina yksin riitä, pitää suunnata vielä se polttimon pidikekkin.

Ranskiksissa olen huomannut sitten sellaisen piirteen, että ainoastaan long life kestää, kaikki plussapolttimot hajoaa viimeistään 6kk sisään.

Xenon lisäpitkissä on se hyvä puoli, että ei tarvitse mitään tasosäätöjä tai pesimiä, DR kun löytyy lasista ja lyö E-hyväksytyn sarjan sisään, niin ei tarvitse repiä katsastusta varten poiskaan.

Ai niin, lähilisävaloja on nykyään todella vaikea ostaa, niitä ei oikeastaan tehdä enää lainkaan, joten eipä sekään onnistu, niin ja joskus 1996 jälkeen tehdyistähän ei saa omia valoja lainkaan kytkeä pois käytöstä, täysin järjetön pykälä tuokin.

Muuten, kannattaa miettiä tuota lähivaloa se mielessä, että 22 metriä kuljetaan sekunnissa tuolla maanteillä, lähivalojen kantama on jotain 50 metriä, eli pikkaisen reilu 2 sekuntia, mitä siinä kahdessa sekunnissa kerkeää tekemään? Jos on oikein kärppänä niin jarruttamaan 1.5 sekuntia, maksimi hidastuvuus olisi 1G, mutta käytännössä jäädään siitä jopa puoleen eli parhaimmillaan 1.5 * 9,81 = 14,715 metriä sekunnissa vauhtia pois, tosin voi jäädä sinne 7 metriä sekunnissa tasoon, jäljelle jää vielä vauhtia 7,284 - 15 metriä sekunnissa (26-54km/h), mutta virallisen totuuden mukaan reaktioajaksi pitää laittaa 2 sekuntia, jolloin saa olla kyllä aika horroksessa.

No laissa sanotaan, että ajoneuvo tulee kyetä pysäyttämään ajoradan näkyvällä osuudella kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa, siitä sitten pohtimaan pitäisikö alkaa himmailemaan vauhti sinne alle 60 (80->60 tiputtaa jarrutusmatkan noin puoleen, liike-energia kasvaa nopeuden neliössä) aina kun laittaa lyhyet päälle ja mitkä asiat luetaan ennalta arvattaviksi.

Sitten jotkut ajelee sumarit päällä ja niillä kätevästi kutistuu se lähivalojen näyttämä sinne 30 metriin tai allekkin silmän tottuessa hyvin kirkkaaseen alueeseen siinä edessä, ok se voi tuntua siltä että näkee enemmän kun leveästi on valoa nokan edessä, mutta kun otetaan matikka mukaan niin se on vähän kyseenalainen keino.

Se hajavalo halogeenista on ihan kätevä heijastimia ja muita sellaisia poimiva tekijä, vaikka se tuokin vähän sitä häikäisyä, terävä raja on hieman ongelmallinen, toki sen voi sitten säätää ylemmäs, mutta siltikään ei ne hirveän pitkälle näytä nuo xenon lähivalot.

Aijjuu, sitikassahan ei tarvita tasonsäätöä, siinähän jousitus hoitaa sen, toki vain hydesitikoissa.

Tuossa tulee muuten pieni ongelma jos pienen vähemmistön roolissa olevana jos tahtoo kortteja ottaa pois, enemmistö kun päättää niin nehän on pian ottamassa tuolta vähemmistöltä kortteja pois turvallisuuden nimissä :lol:

Ei se valo tai valon tekniikkakaan, mutta miten se valo tulee kohteeseen, katuvalot on tosi hyvä esimerkki täysin päin mäntyä suunnitellusta ratkaisusta, siinä on tolpan kohdalla aina todella kirkas läiskä, tolppien välissä vähän valoa, sitten ojien yli ampuu tolkuttomasti hajavaloa sadankin metrin päähän. Jos valo tehtäisiin oikein, niin 10m ojan yli olisi terävä raja, yhtään valoa ei tulisi sen rajan toiselle puolelle, mutta tolpan ja tuon rajan väli olisi myös hyvin valaistu, lisäksi tolppien väli olisi täysin samalla tavalla valaistu kuin tolpan kohtakin, ei se vaatisi kuin hieman valaisimen suunnittelua, polttimon ei tarvitseisi näkyä lainkaan autoilijalle, häikäisee aivan tolkuttomasti nimittäin nuo, kesäisin en käytä aurinkolippaa, mutta talvella se on jatkuvasti käytössä noiden katuvalojen takia.
No tuo epätaisainen valaistus sitten tekee sen, että silmä sopeutuu siihen kirkkaaseen läiskään tolpan kohdalla ja tolppien väliin jää helposti katveita, etenkin kaarteissa joihin jalankulkija, hirvi jne mahtuu oikein hyvin, vaikka on valossa niin on varjossa.

Sitten tuo valon väri, ok silmä kyllä toimii siten, että punainen valo ei aiheuta pimeän näön häviämistä, mutta pahalainen sentään kun eipä se ole punaista vaan siinä on aika paljon keltaista, joten homma menee poskelleen, myös yksityiskohtien ja ääriviivojen havaitseminen on huomattavasti vaikeampaa tuollaisessa valossa, valkoinen valo on parempi, oikein heijastettuna niin että valaisee tasaisesti se on lyömätön.

Sitä vaan toivoo, että ledtekniikka yleistyisi pian noihin ja valaisimet suunniteltaisiin viimeinkin siten, että se valoteho polttimosta oikeasti tulisi sinne missä sitä tarvitaan.

Jos kaikki tuo metsään ja ympäristöön lankeava valo käytettäisiin oikeasti tien valaisemiseen, niin todennäköisesti noin puolella teholla pärjäisi, kaikki se on pois meidän veronmaksajien kukkaroista, joka sekunti:
Kuva

Sitä voisi luulla, että tie on toisessa suunnassa... Valaisimet ovat tielaitoksen mukaan full cutoff, eli yhtään hajavaloa ei pitäisi tulla, ehkä on, ehkä ei, paljon asennuskin vaikuttaa, mutta enemmän nuo haittaa näkemistä kuin hyödyttävät mitään.
Kuva
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Lähivalojen valaisualueen pituus ja leveys vaihtelevat paljon, ranskalaiset eivät ennen olleet sieltä huonommasta päästä.

Joskus tuota selitettiin keltaisilla polttimoilla, huonojen umpioiden kanssa niitä ei olisi voinut käyttää koska valoteho olisi jäänyt liian pieneksi.

Nykyisin valmistusmaa ei taida paljoa merkitä.

Alkuperäisiä ajovaloja ei kai saa kytkeä pois siksi, että se mahdollistaisi parempien valojen asentamisen auton nokalle?
Amiz
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Amiz »

pvalila kirjoitti:Kamerajuttuja olen taas vähän pohtinut, nykyinen pikkupokkari tekee näemmä aina välillä vähän datasotkua muistikortille ja on muutoinkin alimittainen perheen ykköskameraksi.

Fujin vanha HS10 on hyvä kamera, mutta sitä on jo vaikea saada ja varsinkin videokuvaukseen se on vähän hankala: mekaaninen pumppuzuumia on vaikea liu'uttaa tasaisesti ja videotilassa HS10 ei oikein ehdi tarkentaa riittävän nopeasti.

Gigantti huutaa Panna FZ-100:sta 529 euroa mutta eräs toinen myymälä myy vikaa kappaletta hintaan 299. Tuo on se 14 megan malli, joka kärsii kohinasta isommilla isoilla: uudempi FX-150 onkin taas 12 megan vehje.

Järkkärit eivät ole oikein mun juttu, rahat kun eivät riitä kuitenkaan kuin siihen halpaan kittizuumiin, jolla ei sitten ainakaan jäähallissa poimita jäältä kuvaan mun omia kakaroitani. Järkkäriin ei superzoomin hinnalla saa edes kunnon objektiivia, eli rungon halpuutta ei kannata liikaa tuijottaa.

Muuten, Fujin EXR-kennon idea on siinä, että kamera tiputtaa reson 16 megasta 8 megaan jotta kohina ei kasva liikaa. Hassua, mutta kameratesteissä nuo kamerat pakotetaan tekemään 16 megan kuvia eli EXR pistetään pois päältä ja sitten purnataan, että kuvissa näkyy kohinaa. Aika epäreilua, sillä kyllähän tuo 8 megaa oli hetki sitten vielä pro-tason kameroiden reso eli varmasti edelleen aivan riittävä normijuttuihin.
Itse juurikin viimeviikolla tilasin ja sain Fujin HS-20 exr:n. Toisella foorumilla kyselin halpisjärkkäresitä niin tuli ehdotus ostaa mieluummin tollanen "superzoom". En ole vielä paljoa kerennyt tutkimaan/opettelemaan, mutta ixus 95 jälkeen tuntuisi saavan parempia kuvia vähä joka tilanteessa.. :cool:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Kokoonsa nähden nuo Ixuksethan on ihan uskomattomia, tai ainakin toi Ixus75 on, harmi vaan että rikoin aikoinaan näytön siitä, mutta silti se ottaa ihan hyviä kuvia, alkaa vaan ikä vaivaamaan ja mekaniikkakin takertelemaan.

Tuo mun Ixus pärjää kyllä kuvanlaadussa monelle superzoomillekkin, kun siinä ei vielä ole liikaa pikseleitä.

Minähän muuten pidän tuota Nikon D3100 järkkäriäni keskikokoisissa kuvissa ihan sen takia, kun täydellä pikselimäärällä tulee niin huonoja kuvia ja se pienempikin pikselimäärä on täysin riittävä. Sitä en edes tiedä onko tuossa mitään kykyä käyttää niitä ylijääviä pikseleitä johonkin, mutta en minä oikein ole keksinyt käyttöä täydelle pikselimäärälle, ehkä jossain aurinkorannalla keskipäivällä se voi olla ok, mutta kun mulla kuvaus on aina enemmän tai vähemmän huonossa valossa, niin kyllä tuo keskitaso on ihan riittävä, sekin taitaa olla kuitenkin enemmän kuin D40 Nikonissa joka oli ennen ja olen sitä mieltä, että D40:llä siltikin suurempi osa kuvista onnistui.

Rainbown kissanhiekka on mennyt jotenkin huonoksi viimeisen kuukauden aikana, paakut ei pysy lainkaan kasassa eikä hajut sisässä, tilasin toista kissanhiekkaa joka suurinpiirtein samaa hintaluokkaa ja uskomatonta tuo helppous putsauksessa, että myöskin vähäinen jätteen määrä, jotain ihmeen mikrohiekkaa tuo, paakuista tulee paljon pienempiä, eikä tämä tuntunut oikein pölyävänkään. Käytännössä en tiedä onko kuinka samaa hintaluokkaa, litroja per kilo aika paljon vähemmän kuin Rainbowssa, mutta toisaalta menekkiä vähemmän, lootien perustaminen toki kalliimpaa, tuohon isoon lootaan taitaa mennä kaikkiaan jotain 56kg tuota tavaraa, toiseen 3/4 siitä, sitten neljään muuhun taitaa riittää 28kg, ei se ilmaista ole tuokaan, puupelletit olisi paljon halvempia, mutta kun ei nuo jästipäät tahdo oikein oppia niihin.

Samantien loppui kyllä protestipissaaminenkin kun lisäsin tuota uutta hiekkaa vanhaan, tuo vähäinenkin lisä näyttää auttavan paakkujen kasassa pysymiseen ja ilmeisesti tuo herkin näistä ei oikein tykännyt siitä että nuo paakut hajoilivat ja että toisen katin hajut tuntui nokkaan lootassa, nimittäin osa jätti peittelemättä tekosensa viimepäivinä.

Tuolta tulee tilattua nykyään aika paljon, mulla kun se kattitarpeiden hakeminen maksaa kuitenkin liki 8 euroa ja tuolta kun tilaa enemmän kerralla niin ei tule noita toimituskuluja sitten ja tuovat kotiovelle, monessa tuotteessa hinnat on aika paljon halvemmat kuin lähialueella.
http://www.zooplus.fi/shop/kissat/kissa ... vat/142312

Hill'sin katin sapuskapusseissa näkyy olevan aika kätevä tuo suljinmekanismi, paljon parempi kuin Royal Caninin isot pussit, isossa erässä otettuna ei hinnassakaan kovin isoa eroa tule, Hill'siä vaikuttavat paremmin myös kelpuuttavan evääkseen. Jos molempaa on vierekkäin, niin ei nuo Royal Canin papanat mihinkään katoa. ~6€/kg on nuo laadukkaat papanat, marketin halpiksilla jotain 2€/kg, mutta kuulemma niitä menisi paljon enemmän vastaavasti ja haju hiekkalootassa olisi todella paha, kun sitä putsaa.
Agrimarketissa huomasin muuten että oli Suomen Rehun kissanruokaa otettu sinne iso erä, enpä tiedä onko se sitten millaista, nimi olisi ollut osuva, Miuku ja Mauku (kahden kattini nimet siis) :lol:

Laatusapuskalla tämän katraan ruokkiminen on jotain 90 euroa kuussa, halvalla sapuskalla jos söisivät saman määrän olisi kustannus noin 30 euroa kuussa, mutta jos ne syö vaikka tuplasti, niin hintakin on tuplasti + jos siitä katin terveys kärsii niin lääkärikulua yms. Ainakin sanovat että kärsisi.

Lihapäivänä 1 rasia jauhelihaa riittää päivän tarpeiksi kaikille, se on 2€ tai 2.6€ riippuen hakeeko kaukaa vai läheltä, tietty kaukaa hakiessa tulee se 8 euroa hakukulua jos laskee kaikki auton kulut mukaan, pelkkä polttoaine olisi 3.6€, eli teen aika pitkästi nykyään niin, että ostan aika paljon ja pistän pakastimeen jne. Tosin käyn kaupassa aniharvoin. No, kalapäivänä on sitten kulua 2.30€ ja kanapäivät on tuhottoman kalliita, noin 6€ muistaakseni, mutta ne on tärkeitä kun noiden pitää saada luita jos saavat lihaa, joten lihapäivän kaverina on aina kanapäiväkin oltava, sitten kalapäivä on kerran viikossa, tosin sinä päivänä ne tulevat ihan hulluiksi, se kalan haju jotenkin innostaa ne.

No tuosta voi arvella sitten tuota kissan pitämisen kustannusta sapuskan osalta, 5 on nykyään sisällä, yksi ulkona omasta halustaan, tosin silläkin on lämmin koppi jossa asustella, sähkölämmityksellä oikein. Katin hiekka on sitten iso kuluerä, Rainbowlla kulu oli luokkaa 50 euroa kuussa, paljon vähempää se ei ole oli sitten 5 tai 7 käyttäjää, saa nähdä onko tuolla Tigerinolla kulu sitten suurempi vai pienempi, pitää tuohon tietty huomioida myös jätekulut, olikohan se 5€ per roskasäililö ja arviosta voisi laittaa 10-15€ sen osuudeksi kuussa, eli lähelle samaa luokkaa sapuskan kanssa on kulut jätteistä, halvalla ruualla tietty jätettäkin tulisi enemmän jos söisivät kerta enemmän, mutta siitä voi lähteä, että sen minkä syöttää saa maksaa vielä jätteestäkin.

Lintulautani ympärille pitänee tehdä verkko, tuo emokatti vaanii lintuja aika ahkerasti, katsoo pahasti jos menen häiritsemään :lol: Mulla on varastossa sellaista puutarha-aitaverkkoa joten siitä jos kieräyttäisi tuohon aidan ja painelisi maahan.

Niin tuo lähivalojen kuviohan vaihtelee tietty merkistä ja mallista riippuen, mulla joskus oli kreikkalaisen autobildin nettisivuilta artikkeli, jossa oli valokuviot monien autojen osalta, niitä oli vallan mahdottoman monta, mutta olen tainnut onnistua jo hukkaamaan sen. Joissain vanhoissa TM tai Tuulilasi lehdissäkin saattaisi moisia olla, kun tietäisi vain missä numeroissa, tosin vain ajalta jolloin oli autolehtiä, kumpikaanhan ei enää ole, toinen on kodinkonelehti ja toinen ekovihreiden propagandajulistus, samalle linjalle mennyt kuin Autoliiton moottorilehtikin, uusi on aina parempi, niin vai olikos se autokauppiaiden myynninedistämispläjäys sittenkin? :lol:

Jostain 60-luvulta oli TM, jossa oli ohjeet kuinka tehdä itse transistorisytytys autoonsa, yms. hyödyllisiä ja järkeviä juttuja, nykyään se on vain osta uusi ekompi ja uusi on aina parempi ja älä ainakaan itse tee mitään.
Amiz
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Amiz »

jtbo kirjoitti:Kokoonsa nähden nuo Ixuksethan on ihan uskomattomia, tai ainakin toi Ixus75 on, harmi vaan että rikoin aikoinaan näytön siitä, mutta silti se ottaa ihan hyviä kuvia, alkaa vaan ikä vaivaamaan ja mekaniikkakin takertelemaan.

Tuo mun Ixus pärjää kyllä kuvanlaadussa monelle superzoomillekkin, kun siinä ei vielä ole liikaa pikseleitä.
Jotenkin eri olosuhteissa jne äkkiseltään tolla uudella saa tasalaatuisempia kuvia. Ixuksessa varsinkin vähäkään päivänvaloa hämärämmässä äkkiä alkoi laatu huononemaan äkkiä. Tosin, en minä mikään kuvauksen ammattilainen ole, pitäs opetella asetuksien ja säätöjen vaikutuksia kuvaan.. :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Amiz kirjoitti:
jtbo kirjoitti:Kokoonsa nähden nuo Ixuksethan on ihan uskomattomia, tai ainakin toi Ixus75 on, harmi vaan että rikoin aikoinaan näytön siitä, mutta silti se ottaa ihan hyviä kuvia, alkaa vaan ikä vaivaamaan ja mekaniikkakin takertelemaan.

Jotenkin eri olosuhteissa jne äkkiseltään tolla uudella saa tasalaatuisempia kuvia. Ixuksessa varsinkin vähäkään päivänvaloa hämärämmässä äkkiä alkoi laatu huononemaan äkkiä. Tosin, en minä mikään kuvauksen ammattilainen ole, pitäs opetella asetuksien ja säätöjen vaikutuksia kuvaan.. :lol:
jtbo on kovasti mainio kameran kanssa, meikä on vain tällainen kirjaviisas joka lueskelee aiheesta mutta ei osaa itse ottaa kuvia.

Se kuvanlaadun huononeminen hämärässä tarkoittaa juuri sitä kohinaa (englanniksi noise) josta kaikissa vertailuissa aina kirjoitetaan.

Filmin korvaavan kennon koko on useimmissa kameroissa tosi pieni, paljon pienempi kuin perinteisen kinofilmin ruutu (35mm). Kun kuvapisteitä eli pikseleitä on nykykameroissa aivan järjetön määrä, on yksittäisen pikselin pinta-ala myös käsittämättömän pieni: hämärissä olosuhteissa näin pienelle alalle lankeaa valoa niin vähän, että mittaustuloksesta tulee varsin epämääräinen.

Eli kuvanlaadun kannalta on parempi, että kuvassa on kolme miljoonaa oikein mitattua pistettä kuin että siinä on viisitoista miljoonaa väärin mitattua pistettä.

Eli räpellä siihen kameraasi asetukset siihen malliin, että jos se kamera joissakin olosuhteissa haluaa vaikka puolittaa pikselien määrän niin se myös saa niin tehdä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tässä vähän juttua EXR-teknologiasta, tosin sovellettuna CCD -kennoon.

http://www.dpreview.com/reviews/Fujifil ... /page2.asp

Oleellista on oivaltaa, että kukin kameran sensorin piste pystyy tunnistamaan vain yhden värin: jotta kaikki värit tulevat tunnistetuksi niin pitää sijoittaa kolme eri väristä pistettä mahdollisimman lähelle toisiaan.

Kun näitä kolmen värin paketteja aletaan niputtaa isommiksi alueiksi (pikselien yhdistäminen tarkoittaa tietysti sitä resoluution alentamista, mitä se EXR tekee) niin tuo ryhmittely voidaan sitten toteuttaa aika monella tavalla.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Yksi kohinan lähde on sitten se, kun niitä pikseleitä on niin turkasen lähellä toisiaan, niin tahtoo virtavuotoa esiintyä, pahenee mitä lämpimämpi kenno on.

Minä en kyllä ole kaksinen kuvien ottaja, enkä niin asetuksistakaan paljoa tiedä, mutta kun ottaa tarpeeksi monta niin joku saattaa olla aavistuksen epäoonistunutta otosta parempi :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Yksi kohinan lähde on sitten se, kun niitä pikseleitä on niin turkasen lähellä toisiaan, niin tahtoo virtavuotoa esiintyä, pahenee mitä lämpimämpi kenno on.

Minä en kyllä ole kaksinen kuvien ottaja, enkä niin asetuksistakaan paljoa tiedä, mutta kun ottaa tarpeeksi monta niin joku saattaa olla aavistuksen epäoonistunutta otosta parempi :lol:
Vaatimattomuus kaunistaa...

Ikävää, ettei se D3100 vastannut täysin sun odotuksiasi. Onkohan D5100 yhtään parempi? Voisin epäillä, että kameroissakin aletaan eri mallien erot tehdä hiljalleen ihan vain softalla.

Mulle sopisi järkkäriä paremmin jokin paremman pään supertsuum, nekin alkavat olla jo aivan kohtalaisia vaikka pieneen kennoon perustuvatkin.

Oliko sulla jtbo Nikonin objektiivien lisäksi nurkissa Canonin lasitavaraa?
jtbo
Jäsen
Jäsen

Ei mulla Canonia ole kuin pokkari.

Mitäs sulle tulee mieleen Vivitar VX-2 nimestä? Sellainen on ja siihen joku vajaa 200mm lasi. Tosin eihän sellaisella nykyään mitään tee.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Ei mulla Canonia ole kuin pokkari.

Mitäs sulle tulee mieleen Vivitar VX-2 nimestä? Sellainen on ja siihen joku vajaa 200mm lasi. Tosin eihän sellaisella nykyään mitään tee.
Taisi Vivitar aikoinaan tehdä runkojakin, aivan kuten myös Sigma. Tai kuka nyt rungot tekikin, ehkä ideana oli vain käyttää hyödyksi ihmisille tuttuja tuotemerkkejä?

Oliko tuossa K-bajonetti vai jotain eksoottisempaa?

Mulla oli aikoinaan Ricoh XR-2, ostin sen noin 15-vuotiaana. Eikä mun rahani muuhun oikein sitten riittäneetkään, 50/2.0 lisäksi mulla oli siihen vain salama (tosin hyvä sellainen, Metz CT-45).

Näpit aivan koppurat, koko päivän pelannut kovien pesuaineiden kanssa. Koira edelleen kipeä...
jtbo
Jäsen
Jäsen

Jotkut käyttää sellaisia kumisia hanskoja joita ei ole kuin neitien ja pienten neitien kokoja, miksiköhän? :roll:

http://www.ebay.com/ctg/Vivitar-XV-2-Fi ... -/73221968
jtbo
Jäsen
Jäsen

Siinäpä nykyajan leditekniikkaa, ei ole halpa kylläkään, mutta kun aletaan puhumaan 3000 lumenin luokasta yhdellä palikalla, niin sehän on jotain 180w perinteistä hehkulampun valotehoa, aika mitättömän kokoisesta lätkästä, voisi olla aika hyvä ulkovaloksi sopivilla kuorilla ja heijastimella sellaiseen paikkaan jossa pitää nähdä tehdä töitä:
http://www.dealextreme.com/p/50w-white- ... -2-5a-5766

Tuli taas pari led poltinta tilattua tuolta, portaisiin liiketunnistimilla varustetut, niin ei tarvitse enää pimeässä haroa valokatkaisijaa, portaiden valokatkaisinhan on portaiden yläpäässä, joten usein joutuu pimeässä tuonne talsimaan.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:Siinäpä nykyajan leditekniikkaa, ei ole halpa kylläkään, mutta kun aletaan puhumaan 3000 lumenin luokasta yhdellä palikalla, niin sehän on jotain 180w perinteistä hehkulampun valotehoa, aika mitättömän kokoisesta lätkästä, voisi olla aika hyvä ulkovaloksi sopivilla kuorilla ja heijastimella sellaiseen paikkaan jossa pitää nähdä tehdä töitä:

Tuli taas pari led poltinta tilattua tuolta, portaisiin liiketunnistimilla varustetut, niin ei tarvitse enää pimeässä haroa valokatkaisijaa, portaiden valokatkaisinhan on portaiden yläpäässä, joten usein joutuu pimeässä tuonne talsimaan.
Niin se kehitys kehittyy.

Yksi hyvä asia LED maailmassa on että lumenit ilmoitetaan ja ne kaiketi jopa pitävät paikkansa. Pari seikkaa noissa toki on että kestoikä ei kai ole häävi jos ei jäähdytystä ole hoidettu kunnolla? Siinä on elektroniikka kovilla kuten prosessoreissa. Olenko muuten aivan metsässä kun luulen että tuo lämpöhukka tulee ohjauselektroniikasta eikä niinkään itse ledistä? Eikös nuo jonkin teho-ohjaimen aina kätke sisäänsä, ei kai noissa riitä että virtaa rajoittaa vain etuvastus kuten 30v sitten olevissa ledisovelluksissa oli tapana...

Tuolta samaisesta paikasta kun ostin kynttilänmallisen 25W hehkua vastaavan E14 -kantaisen niin se lämpenee juurestaan tosi kuumaksi, jossa jäähdytysrivat mutta kupu on aivan kylmä. Kummasti se kestää potkimista kun se kuistin lattialla väliaikaisena valona killuu. Hyvin siitä tulee silti valoa ja miellyttävää sävyä. Ei sekään halvin ollut mutta ei ihan sitä mitä täällä marketeissa myytävät ziljoonan ledin sisällään pitävät kylmävalo serkkunsa.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
jtbo kirjoitti:Siinäpä nykyajan leditekniikkaa, ei ole halpa kylläkään, mutta kun aletaan puhumaan 3000 lumenin luokasta yhdellä palikalla, niin sehän on jotain 180w perinteistä hehkulampun valotehoa, aika mitättömän kokoisesta lätkästä, voisi olla aika hyvä ulkovaloksi sopivilla kuorilla ja heijastimella sellaiseen paikkaan jossa pitää nähdä tehdä töitä:

Niin se kehitys kehittyy.

Yksi hyvä asia LED maailmassa on että lumenit ilmoitetaan ja ne kaiketi jopa pitävät paikkansa. Pari seikkaa noissa toki on että kestoikä ei kai ole häävi jos ei jäähdytystä ole hoidettu kunnolla? Siinä on elektroniikka kovilla kuten prosessoreissa. Olenko muuten aivan metsässä kun luulen että tuo lämpöhukka tulee ohjauselektroniikasta eikä niinkään itse ledistä? Eikös nuo jonkin teho-ohjaimen aina kätke sisäänsä, ei kai noissa riitä että virtaa rajoittaa vain etuvastus kuten 30v sitten olevissa ledisovelluksissa oli tapana...

Tuolta samaisesta paikasta kun ostin kynttilänmallisen 25W hehkua vastaavan E14 -kantaisen niin se lämpenee juurestaan tosi kuumaksi, jossa jäähdytysrivat mutta kupu on aivan kylmä. Kummasti se kestää potkimista kun se kuistin lattialla väliaikaisena valona killuu. Hyvin siitä tulee silti valoa ja miellyttävää sävyä. Ei sekään halvin ollut mutta ei ihan sitä mitä täällä marketeissa myytävät ziljoonan ledin sisällään pitävät kylmävalo serkkunsa.
Saattaa tuo minuutin jaksaa ilman jäähdytystä, korkeintaan, tosin ei mullakaan sen tarkempaa ole tietoa, mutta tuohon lätkäänhän se jäähdytyselementti pitäisi piitahnan kera iskeä kiinni, tuon kanssa ilmeisesti aktiivinen jäähy tarpeen, tosin meidän kylmissä olosuhteissa taitaisi riittää ihan sellainen reilumpi heatsink.

Halpa-hallista saa jo kohtuulliseen hintaan led polttimoita, jotain 5€/kpl, jotain 25w hehkua kai nuokin vastaa, eikä mielestäni kuumu mistään kohtaa. E27 tosin.

60W hehkua vastaava väriltään ja teholtaan, oikein hyvä 150W halogeenin tilalle, vaikka valoa tuleekin vähemmän, niin se on riittävä, 150W halogeeni on liian tehokas, 300W aivan älytön, oikealla valosuunnittelulla ja sopivilla valaisimilla saa käytännössä paremman valon ulos pienemmällä teholla.
http://www.dealextreme.com/p/10w-3500k- ... 220v-49754

Tässä sitten nähdään hyvin Suomilisä tuotteessa, 79€+toimitus kotimaassa eli jotain kymppi lisää, tilaa tismalleen sama tuote Kiinasta 26.17€ toimituskuluineen, värilämpötilassa on eroa ehkä, nuo ilmoitukset ei aina ole 100% luotettavia, mutta se tuskin selittää hinta-eroa?:
http://www.dealextreme.com/p/10w-10-led ... 220v-54862
http://www.valokas.fi/www/index.php?pag ... t&Itemid=1

Samalla valmistajalla on sitten tuollaista 1600 lumenin malliakin, reilu 40 euroa DX:ssä ja 139 euroa kotimaisessa kaupassa:
http://www.dealextreme.com/p/20w-20-led ... 220v-54859

Tuolla kotimaisessa kaupassa on sitten saman valmistajan tehokkaampia, joita valitettavasti ei DX:ssä ollut, mutta DX hommaa jos pyytää aika monia tuotteita.

Jotenkin mulle tulee mieleen, että joku jossain rahastaa. Tosin aika linjassahan tuo hinta on sen suhteen, että kun kauppias myy täällä jotain, niin se on 3x mitä tuolla ulkomailla, verot, liika byrokratia vai kovat työvoimakustannukset? No tietty voi olla ihan se rahan tekemisen hinkukin...
Vastaa Viestiin