Oma nurkka
Re: Oma nurkka
Kyllähän siinä yksityisen tielläkin rajat tulee vastaan jossain kohdassa.
-6.5C täällä, ei ennusteissa ollut päivällä likellekkään tälläisiä lukemia, nyt toki ennuste päivittynyt -5C kun havaintoasemallakin on enemmän kuin -5C pakkasta.
Anturi on seinässä kiinni ja mun 'kasvihuoneen' sisällä, että osaa siellä olla himpun verran enemmänkin kylmää. Mua ihmetyttää ne puheet lämpimästä syksystä, suht normaalia on mielestäni täällä ollut, harvinaistahan se oikeastaan on aina ollut että lokakuussa jo tulisi lunta.
Ei tarvita kuin selkeä yö tai pari niin lämpötilat kyllä putoaa rankasti, alakertaan taitaa tarvita laittaa lämmitys takaisin päälle.
Katit tuntuu aistivan kylmän, kun kolmen rivi syöksyi heti petiin kun siitä nousin, yksi käyttää tyynyäni ja muut käyttävät toisiaan tyynyinä, henno nyt noita herätelläkkään.
Näkyy olevan varsin kirkas kuutamo tuolla ulkona, emokattia näin viimeksi aamulla, tai oikeastaan keskipäivälläkin sitä näin, mutta sittemmin ei näkynyt, aika kylmää sen olisi nyt seikkailla ulkona, paljon helpompaa olisi köllötellä lämmitetyssä kopissaan, tosin voi se nytkin siellä olla, en vain tiedä siitä mitään.
-6.5C täällä, ei ennusteissa ollut päivällä likellekkään tälläisiä lukemia, nyt toki ennuste päivittynyt -5C kun havaintoasemallakin on enemmän kuin -5C pakkasta.
Anturi on seinässä kiinni ja mun 'kasvihuoneen' sisällä, että osaa siellä olla himpun verran enemmänkin kylmää. Mua ihmetyttää ne puheet lämpimästä syksystä, suht normaalia on mielestäni täällä ollut, harvinaistahan se oikeastaan on aina ollut että lokakuussa jo tulisi lunta.
Ei tarvita kuin selkeä yö tai pari niin lämpötilat kyllä putoaa rankasti, alakertaan taitaa tarvita laittaa lämmitys takaisin päälle.
Katit tuntuu aistivan kylmän, kun kolmen rivi syöksyi heti petiin kun siitä nousin, yksi käyttää tyynyäni ja muut käyttävät toisiaan tyynyinä, henno nyt noita herätelläkkään.
Näkyy olevan varsin kirkas kuutamo tuolla ulkona, emokattia näin viimeksi aamulla, tai oikeastaan keskipäivälläkin sitä näin, mutta sittemmin ei näkynyt, aika kylmää sen olisi nyt seikkailla ulkona, paljon helpompaa olisi köllötellä lämmitetyssä kopissaan, tosin voi se nytkin siellä olla, en vain tiedä siitä mitään.
Et sä tarvitse lämpömittaria, sen kuin seuraat, mitä kissat tekee. Jos kuusi kissaa tunkee sun peiton alle, pakkasta on -30 astetta 
Aamuun mennessä pakkanen vaikutti aika selvästi, nyt on vielä reilu -1C, +18C enää yläkerrassa, kattien puolella aavistuksen vähemmänkin, alakerrassa vajaa +8C, mutta ottaen huomioon, että lämmityksestä huolehtii yläkerrassa yksi tietsikka + yksi 600w öljytäytteinen sähköpatteri, joka ei nyt lähellekkään täysiä tehoja vaikuttaisi vielä antavan, niin yllättävän hyvin yläkerrassa lämpö pysyy. Alakerrassa lämpötila notkahtaa paljon helpommin, siellä tosin on vain LVV ja jääkaappi tekemässä lämpöä, mutta siltikin siellä tipahtaa tuo lämpötila aika nopeasti ja aika paljon tarvitaan lämmitystehoa että ei siellä tulisi kylmä.
Tuossa alakerrassa vaikuttaa huono eristys lattiassa, että nuo kaksi peiliovea ovina kylmään tilaan, että niiden kelvottomat tiivistepinnat. Tosin taidanpa laittaa tuohon eristeitä talveksi ja katsoa mitä se vaikuttaa. Toki purut seinissä ei taida olla ihan priimassa tilassa nekään näiden kymmenien vuosien jälkeen.
Mun tekisi oikeastaan mieli tuohon kellarin ja keittiön väliin heittää kunnon eristeet, mutta se on aika iso projekti, pitäisi keksiä vielä mihin kaikki ne kalusteet saa siksi aikaa jne. Niin ja pitäisi olla se käsisirkkeli ei kai tuota muuten saa auki.
Olohuoneen ajattelin antaa pakastua, kun sen lämpimänä pitäminen olisi aika toivotonta sen huonoista seinistä johtuen, tai yksi nurkkahan siinä lähinnä on ikkunoiden alta ja ympäriltä sellainen, että läpi tuulee.
Samanpaksuiset eristeet tuossa on jokaisessa seinässä olohuoneen ympärillä, lisäksi tuohon oviaukkoon laitan tietty eristyksen.
On muuten aikamoinen työ yrittää saada katit ymmärtämään, että sängyn alle ei ole mitään asiaa, taidan päätyä laittamaan verkon tuohon niin etteivät pääse sinne tekemään pahojaan.
Olen melkoisen varma myös siitä, että korvaan purut kivivillalla jollain aikavälillä, puruhan on ihan hyvä eriste, mutta sitä pitäisi vaan olla aika paljon, että tämä lämmittäminen nykymaailman energianhinnoilla olisi edes jotenkin siedettävää.
Tuossa alakerrassa vaikuttaa huono eristys lattiassa, että nuo kaksi peiliovea ovina kylmään tilaan, että niiden kelvottomat tiivistepinnat. Tosin taidanpa laittaa tuohon eristeitä talveksi ja katsoa mitä se vaikuttaa. Toki purut seinissä ei taida olla ihan priimassa tilassa nekään näiden kymmenien vuosien jälkeen.
Mun tekisi oikeastaan mieli tuohon kellarin ja keittiön väliin heittää kunnon eristeet, mutta se on aika iso projekti, pitäisi keksiä vielä mihin kaikki ne kalusteet saa siksi aikaa jne. Niin ja pitäisi olla se käsisirkkeli ei kai tuota muuten saa auki.
Olohuoneen ajattelin antaa pakastua, kun sen lämpimänä pitäminen olisi aika toivotonta sen huonoista seinistä johtuen, tai yksi nurkkahan siinä lähinnä on ikkunoiden alta ja ympäriltä sellainen, että läpi tuulee.
Samanpaksuiset eristeet tuossa on jokaisessa seinässä olohuoneen ympärillä, lisäksi tuohon oviaukkoon laitan tietty eristyksen.
On muuten aikamoinen työ yrittää saada katit ymmärtämään, että sängyn alle ei ole mitään asiaa, taidan päätyä laittamaan verkon tuohon niin etteivät pääse sinne tekemään pahojaan.
Olen melkoisen varma myös siitä, että korvaan purut kivivillalla jollain aikavälillä, puruhan on ihan hyvä eriste, mutta sitä pitäisi vaan olla aika paljon, että tämä lämmittäminen nykymaailman energianhinnoilla olisi edes jotenkin siedettävää.
Hankinpas sitten kinkun, edellisestä kerrasta on hieman aikaa, taisi olla ennen 2000 lukua, mielestäni silloin kinkku ei ollut jäässä, mutta nyt on, joten sulatus menossa, sanovat että päiviä menisi sulattamisessa ja että jääkaapissa pitäisi sulattaa, no mulla on nyt +9C alakerrassa, kun poltin yhden pesällisen puuta, saa toimia jääkaappina siis tuo, mutta kun kinkku on vain 2kg niin ei se kovin kauaa voi kestää tuollaisen sulattaminen.
Tykkään hieman kuivasta lihasta, joten taidan paistaa sitä reilusti, 80 minuuttia kiloa kohti toki mittarilla voin mitata sitten sen onko kypsää, sitä vain mietin, että pitäisikö tuohon iskeä suolaa kylkeen.
Siitäpä sitten tuleekin kamppailu että kuka sen lopulta syö, nuo kolme riiviötä nimittäin aivan takuuvarmasti yrittävät rosvota ainakin pari haukkaisua, niin ne tekee pizzan kanssakkin, vaikka pizza olisi kädessäni ja sitä järsisin, niin joku saattaa hyökätä katveesta ja iskeä hampaansa kiinni, yritä siinä sitten torua kun suu on täynnä purtavaa, pienin alkaa sähisemään jos menee pois työntämään, hänen korkeudelleen ei moinen sovi
Zooplussalla oli tarjouksessa sellainen Furminatorin kopio, olikohan se jotain 16 euron luokkaa, hankin sellaisen ja kyllä nuo vaikuttavat pitävän siitä, tavalliseen harjaankin ovat oppineet, joten takkuja ei enää ole edes takkuneidillä ja tuosta se pitää sen verran että ei yritä edes karkuun, nuuhkii jokaisen pyyhkäisyn jälkeen toki ja sitten silmät lumpsuttaa kuin discovalot.
Aika rankasti sumua oli kun kävin kaupassa, parissa paikassa teki mieli vähän hiljentää, kun niitä hirviäkin välillä tuossa loikkii, eikä tarvitse ajaa kuin pari kolme kilsaa niin on lähin paikka jossa niitä tänäkin syksynä olen nähnyt tielle loikkimassa, onneksi eivät liiku katuvalojen alueella, niitä ei siellä näkisi ennen kuin ovat tiellä, kunnolliset pitkät valot niin ei ole ongelmaa erottaa moisia.
Tuossa taannoin teinkin vähän relekytkentöjä ja nyt pitkät kun syttyy, niin lyhyet sammuu, on aivan erinomainen parannus näkyvyyteen, samalla toki releytin kaikki valot, joten nyt saavat paremmin tuota virtaakin, kyllä tuolla sumussa oli mukavaa kun näki kaiken heijastavan, vähäsumuisissa paikoissa yli kilometrin päästäkin, nuo Xenonit eivät myöskään niin pahasti iske sumusta takaisinkaan, tosi vanhathan nuo lisävalot jo nyt on, mutta hyvä lisä.
Tykkään hieman kuivasta lihasta, joten taidan paistaa sitä reilusti, 80 minuuttia kiloa kohti toki mittarilla voin mitata sitten sen onko kypsää, sitä vain mietin, että pitäisikö tuohon iskeä suolaa kylkeen.
Siitäpä sitten tuleekin kamppailu että kuka sen lopulta syö, nuo kolme riiviötä nimittäin aivan takuuvarmasti yrittävät rosvota ainakin pari haukkaisua, niin ne tekee pizzan kanssakkin, vaikka pizza olisi kädessäni ja sitä järsisin, niin joku saattaa hyökätä katveesta ja iskeä hampaansa kiinni, yritä siinä sitten torua kun suu on täynnä purtavaa, pienin alkaa sähisemään jos menee pois työntämään, hänen korkeudelleen ei moinen sovi
Zooplussalla oli tarjouksessa sellainen Furminatorin kopio, olikohan se jotain 16 euron luokkaa, hankin sellaisen ja kyllä nuo vaikuttavat pitävän siitä, tavalliseen harjaankin ovat oppineet, joten takkuja ei enää ole edes takkuneidillä ja tuosta se pitää sen verran että ei yritä edes karkuun, nuuhkii jokaisen pyyhkäisyn jälkeen toki ja sitten silmät lumpsuttaa kuin discovalot.
Aika rankasti sumua oli kun kävin kaupassa, parissa paikassa teki mieli vähän hiljentää, kun niitä hirviäkin välillä tuossa loikkii, eikä tarvitse ajaa kuin pari kolme kilsaa niin on lähin paikka jossa niitä tänäkin syksynä olen nähnyt tielle loikkimassa, onneksi eivät liiku katuvalojen alueella, niitä ei siellä näkisi ennen kuin ovat tiellä, kunnolliset pitkät valot niin ei ole ongelmaa erottaa moisia.
Tuossa taannoin teinkin vähän relekytkentöjä ja nyt pitkät kun syttyy, niin lyhyet sammuu, on aivan erinomainen parannus näkyvyyteen, samalla toki releytin kaikki valot, joten nyt saavat paremmin tuota virtaakin, kyllä tuolla sumussa oli mukavaa kun näki kaiken heijastavan, vähäsumuisissa paikoissa yli kilometrin päästäkin, nuo Xenonit eivät myöskään niin pahasti iske sumusta takaisinkaan, tosi vanhathan nuo lisävalot jo nyt on, mutta hyvä lisä.
Saattais tuollainen valomuokkaus auttaa omassakin kulkineessa, turhan lähialue painotteinen kun lyhyet palaa kaiken aikaa.
Tosin hiukan auttoi xenonit noissa vanhoissa apupitkissä. Opitimi olis jonkunlainen himmennys lähivaloihin kun pitkät päällä...
Tosin hiukan auttoi xenonit noissa vanhoissa apupitkissä. Opitimi olis jonkunlainen himmennys lähivaloihin kun pitkät päällä...
Halpa kuin mikä tuo ainakin on tehdä, vaihtorele ja tavanrele mulla on tuossa nyt, mutta jos oikein nuukailisi, niin kai sitä pärjäisi ihan yhdellä vaihtoreleelläkin. Herätteeksi auton omien pitkien piuha ja 87 että 87a joista menee virta lyhyille ja pitkille, enkä taaskaan muista kumpi se oli kumpikin, mutta sehän selviää kun testaa, vaihtaa toisinpäin sitten jos meni vikaan, 30 numero taisi olla johon akulta sähköä ja sulake mieluusti väliin, 85 ja 86 oli heräte ja maa, mutta en enää muista kummin päin, ihan selvää se on kun katsoo kuvaa releen kyljessä, mutta mulla ei autosähköt ole kyllä kovinkaan selkäytimessä, unohtunut jo melkein kaikki mitä joskus osasi.petej kirjoitti:Saattais tuollainen valomuokkaus auttaa omassakin kulkineessa, turhan lähialue painotteinen kun lyhyet palaa kaiken aikaa.
Veikein juttu tuossa on se, että nyt myös lyhyille vaihtaessa näkee paremmin, kas kun ennen oli niin kirkas tuo etuala noiden pitkien että lyhyiden valaistessa sitä, että lyhyillä ei meinannut sitten hetkeen nähdä mitään, mutta nyt on suurinpiirtein tasavahva tuo valovoima, näkee pitkillä että lyhyillä paremmin siis, ehdoton viritys jos lyhyet palaa samaan aikaan kuin pitkät, tosin 1996 vuoden jälkeenköhän se oli kun moista ei saisi tehdä, jostain selittämättömästä syystä, täysin sama auto vaikka olisi kyseessä, no ennemmin minä kiistelen siitä onko hirvi tai heijastimeton jalankulkija konepellillä vai jatkaako omaa matkaansa häiriöittä kuin noudatan täysin pilkulleen noita autojen lakikukkasia. Sen nyt ymmärtää jos on xenon lähivalot, että voivat muurautua umpeen jos pitkään ajaa pitkillä, mutta siksikin niissä kai on tuo pesuripakko + se että likainen xenonin 'lasi' tekee aika hillittömästi hajavaloa, joka on ongelma myös noissa H4 xenoneissa joita tunkevat lähivaloihin, linssiumpiot erikseen, mutta niitä nyt ei taida H4 mallina ollakkaan.
Tuuma ja Pvalila nyt ei tietty moisia virityksiä kaipaa, kun eivät raukat edes tiedä onko heidän autoissaan pitkiä valoja, niitä kun ei tuolla etelässä mihinkään käytetä, mutta täällä korvessa kun tähän vuoden aikaan ajetaan enimmäkseen pitkät päällä on tuo aika helkkarin hyvä parannus.
Jos arvioida pitäisi niin yli 2x enemmän nyt näkee, ihan vaan tuolla kun lyhyet sammuu pitkät päälle laitettaessa.
Kinkun kanssa kävi klassisesti, torkahdin vähän ja se oli uunissa yli 2x sen aikaa mitä pitikään, no ei se haitannut kyllä yhtään, juuri sopivaa
Noissa lähivaloissa "hajavalo" xenonit et ei tarvis kokonaan sammua muuten menee siihen syttymiseen joku aika.
Tosin toiset polttimet vasta kelpuutin ekoilla ei tullut minkäänlaista valokuviota,niin noissa H7 polttimet...
Tosin toiset polttimet vasta kelpuutin ekoilla ei tullut minkäänlaista valokuviota,niin noissa H7 polttimet...
Kaukovalot eivät täällä tosiaankaan ole ongelma, mutta lähivalot ovat. Eli kun kaukovaloja ei käytönnössä koskaan voi käyttää niin on pakko selvitä kaiken aikaa lyhyillä, eikä se lyhyillä ajaminen ole yhtään sen kivempää täällä etelässä. Vanhaan aikaan lähivalot sai tuplata, mutta tuosta on jo paljon aikaa ja nykyisin tarjolla on lähinnä kaksi ratkaisua: satawattiset halogeenipolttimot tai sitten nuo halpisxsenonit. Molemmat vaihtoehdot ovat laittomia ja satawattiset saattavat lisäksi sulataa Sitikan muoviumpiot. Xenonien kanssa ongelma on se, että halogeenivalojen umpiot on suunniteltu halogeenilamppuja varten ja niissä hehkulanka on hyvin lyhyt: xenonpolttimon kanssa kuvio menee päin metsää tai oikeastaan päin vastaantulijan silmiä.
Eikö nuo Xenonit pidä repiä joka vuosi irti ennen katsastusta?
Laillinen tapa parantaa lähivaloja on kytkeä ne alkuperäiset kokonaan pois käytöstä ja ostaa nokalle isot lähikannut. Parannus ei kauhean suuri taida olla, jos ne alkuperäisetkin ovat olleet kohtuulliset.
Muistavatko pojat sitä, kun TM:ssä oli artikkeli, jossa ensin ehdottomasti tuomittiin laittomat 80/100 watin polttimot ja sitten esitettiin, kuinka autoon laitettiin laatuluokan vakiotehoiset polttimot, vaihdettiin paksummat piuhat, asennettiin lisärele ja säädettiin jännitetaso ylemmäksi...Jälkimmäinen vaihtoehto oli tietenkin laillinen, mutta lopputulos kaiken järjen mukaan aivan sama eli siellä umpion sisällä paloi aivan yhtä kirkas tuli kuin sillä köyhemmällä miehellä, jolla lampun sisällä killitti satawattinen vanhojen haperoiden piuhojen jatkona.
Mulla oli pikku-corollassa aina 80 W lähivalo ja 100 W kaukovalo. Eikä auto palanut, vaikka TM niin väitti tapahtuvan.
Eikö nuo Xenonit pidä repiä joka vuosi irti ennen katsastusta?
Laillinen tapa parantaa lähivaloja on kytkeä ne alkuperäiset kokonaan pois käytöstä ja ostaa nokalle isot lähikannut. Parannus ei kauhean suuri taida olla, jos ne alkuperäisetkin ovat olleet kohtuulliset.
Muistavatko pojat sitä, kun TM:ssä oli artikkeli, jossa ensin ehdottomasti tuomittiin laittomat 80/100 watin polttimot ja sitten esitettiin, kuinka autoon laitettiin laatuluokan vakiotehoiset polttimot, vaihdettiin paksummat piuhat, asennettiin lisärele ja säädettiin jännitetaso ylemmäksi...Jälkimmäinen vaihtoehto oli tietenkin laillinen, mutta lopputulos kaiken järjen mukaan aivan sama eli siellä umpion sisällä paloi aivan yhtä kirkas tuli kuin sillä köyhemmällä miehellä, jolla lampun sisällä killitti satawattinen vanhojen haperoiden piuhojen jatkona.
Mulla oli pikku-corollassa aina 80 W lähivalo ja 100 W kaukovalo. Eikä auto palanut, vaikka TM niin väitti tapahtuvan.
Mun mielestä xenonit pitäisi kieltää ja ottaa kortti pois niiltä, jotka niitä käyttää. Mulle niiden valo aiheuttaa migreenin ja tilapäisen näönmenetyksen (myös työvaloina meille hankitut xenonit aiheuttaa saman, ohohups hajotin sellaisen ihan vahingossa). Pienikin välähdys riittää, niin silmät puhkee - xenonien aiheuttama fyysinen kipu silmissä on jotain käsittämätöntä, koska kuitenkin esim. valokaareen katsominen hitsauksen yhteydessä ei aiheuta kipua, vain sokeutta.
Ja kun ajan autolla 20-65tkm vuodessa, ja siitä 75% hämärään tai pimeään vuodenaikaan, niin voi arpoa sitten sitä kilometrimäärää, minkä ajan sokkona. Ibuprofeenia on aina mukana.
Ja kun ajan autolla 20-65tkm vuodessa, ja siitä 75% hämärään tai pimeään vuodenaikaan, niin voi arpoa sitten sitä kilometrimäärää, minkä ajan sokkona. Ibuprofeenia on aina mukana.
Tuo olisi tutkimisen arvoinen juttu! Ja sä siis olet työn puolesta katsellut valokaarta hitsatessa? Voisin kuvitella, että valokaari on joskus vahingoittanut sun näköäsi jollain tavalla.sahrami kirjoitti:Mun mielestä xenonit pitäisi kieltää ja ottaa kortti pois niiltä, jotka niitä käyttää. Mulle niiden valo aiheuttaa migreenin ja tilapäisen näönmenetyksen (myös työvaloina meille hankitut xenonit aiheuttaa saman, ohohups hajotin sellaisen ihan vahingossa). Pienikin välähdys riittää, niin silmät puhkee - xenonien aiheuttama fyysinen kipu silmissä on jotain käsittämätöntä, koska kuitenkin esim. valokaareen katsominen hitsauksen yhteydessä ei aiheuta kipua, vain sokeutta.
Tarkoitat siis sitä, ettei kyse ole valon määrästä vaan laadusta, isokaan annos normaalia halogeenivaloa ei rääkkää sua samalla tavalla kuin pienempikin määrä xenonia?
Kuinka suhun vaikuttavat nuo puhdasta, kylmää valoa antavat energiansäästölamput?
Ei musta hitsaria tullut, ei kuulemma olisi uraa ollut Masayardsilla
Polttoleikkaamaan olen hyvä.
Mutta joo, valokaaria on tullut vahingossa katseltua, mutta xenonin haitat olen kyllä huomannut paljon ennen kuin tutustuin metallipajoihin.
Tämä saattaa olla samanlainen aistiyliherkkyyteen liittyvä juttu kuin sekin, että pääni hajoaa noista ultraäänijyrsijäkarkoittimista. Se ääni on muuten just yhtä aivotrepivä kuin xenonien valo. En yhtään ihmettele, että jotkut koirat sekoaa noiden karkottimien takia, mulla sentään on sivistystä vähän paksumpi kuori kuin susien jälkeläisillä.
Mutta joo, valokaaria on tullut vahingossa katseltua, mutta xenonin haitat olen kyllä huomannut paljon ennen kuin tutustuin metallipajoihin.
Tämä saattaa olla samanlainen aistiyliherkkyyteen liittyvä juttu kuin sekin, että pääni hajoaa noista ultraäänijyrsijäkarkoittimista. Se ääni on muuten just yhtä aivotrepivä kuin xenonien valo. En yhtään ihmettele, että jotkut koirat sekoaa noiden karkottimien takia, mulla sentään on sivistystä vähän paksumpi kuori kuin susien jälkeläisillä.
Xenoneille sallitaan suurempi valoteho kuin muille polttimotyypeille kaiketi ilman mitään erityistä perustelua? Toki niiden yhteydessä vaaditaan, että on oltava automaattisäädin, joka huolehtii ajovalojen oikeasta korkeussäädöstä: aivan hyvin säätimellä varustuille autoille voisi sallia vaikka satawattiset halogeenit ja lähivalojen tuplauksen.sahrami kirjoitti:Ei musta hitsaria tullut, ei kuulemma olisi uraa ollut MasayardsillaPolttoleikkaamaan olen hyvä.
Entä ledivalot, sinertäviähän nekin ovat, tosin eivät yhtä kirkkaita?
Kamerajuttuja olen taas vähän pohtinut, nykyinen pikkupokkari tekee näemmä aina välillä vähän datasotkua muistikortille ja on muutoinkin alimittainen perheen ykköskameraksi.
Fujin vanha HS10 on hyvä kamera, mutta sitä on jo vaikea saada ja varsinkin videokuvaukseen se on vähän hankala: mekaaninen pumppuzuumia on vaikea liu'uttaa tasaisesti ja videotilassa HS10 ei oikein ehdi tarkentaa riittävän nopeasti.
Gigantti huutaa Panna FZ-100:sta 529 euroa mutta eräs toinen myymälä myy vikaa kappaletta hintaan 299. Tuo on se 14 megan malli, joka kärsii kohinasta isommilla isoilla: uudempi FX-150 onkin taas 12 megan vehje.
Järkkärit eivät ole oikein mun juttu, rahat kun eivät riitä kuitenkaan kuin siihen halpaan kittizuumiin, jolla ei sitten ainakaan jäähallissa poimita jäältä kuvaan mun omia kakaroitani. Järkkäriin ei superzoomin hinnalla saa edes kunnon objektiivia, eli rungon halpuutta ei kannata liikaa tuijottaa.
Muuten, Fujin EXR-kennon idea on siinä, että kamera tiputtaa reson 16 megasta 8 megaan jotta kohina ei kasva liikaa. Hassua, mutta kameratesteissä nuo kamerat pakotetaan tekemään 16 megan kuvia eli EXR pistetään pois päältä ja sitten purnataan, että kuvissa näkyy kohinaa. Aika epäreilua, sillä kyllähän tuo 8 megaa oli hetki sitten vielä pro-tason kameroiden reso eli varmasti edelleen aivan riittävä normijuttuihin.
Fujin vanha HS10 on hyvä kamera, mutta sitä on jo vaikea saada ja varsinkin videokuvaukseen se on vähän hankala: mekaaninen pumppuzuumia on vaikea liu'uttaa tasaisesti ja videotilassa HS10 ei oikein ehdi tarkentaa riittävän nopeasti.
Gigantti huutaa Panna FZ-100:sta 529 euroa mutta eräs toinen myymälä myy vikaa kappaletta hintaan 299. Tuo on se 14 megan malli, joka kärsii kohinasta isommilla isoilla: uudempi FX-150 onkin taas 12 megan vehje.
Järkkärit eivät ole oikein mun juttu, rahat kun eivät riitä kuitenkaan kuin siihen halpaan kittizuumiin, jolla ei sitten ainakaan jäähallissa poimita jäältä kuvaan mun omia kakaroitani. Järkkäriin ei superzoomin hinnalla saa edes kunnon objektiivia, eli rungon halpuutta ei kannata liikaa tuijottaa.
Muuten, Fujin EXR-kennon idea on siinä, että kamera tiputtaa reson 16 megasta 8 megaan jotta kohina ei kasva liikaa. Hassua, mutta kameratesteissä nuo kamerat pakotetaan tekemään 16 megan kuvia eli EXR pistetään pois päältä ja sitten purnataan, että kuvissa näkyy kohinaa. Aika epäreilua, sillä kyllähän tuo 8 megaa oli hetki sitten vielä pro-tason kameroiden reso eli varmasti edelleen aivan riittävä normijuttuihin.
Ledit ei aiheuta kipua, ei suurpainenatriumlamput, ei halogeenit, ei suora auringonvalo. Vilkkuva loisteputki vie hermot, mutta en taida olla ainoa. Okei, halogeenit/aurinko häikäisee - mutta se on eri asia. Autoissa pitää olla kunnon valot, mutta xenonit ei edes valaise kunnolla (tai en ainakaan kykene havaitsemaan siitä kuin sen tiukan terävän valokuvion). En oikein tykkää ajaa itse xenon-valoilla, mutta noi vastaan tulevat autot...pvalila kirjoitti: Xenoneille sallitaan suurempi valoteho kuin muille polttimotyypeille kaiketi ilman mitään erityistä perustelua? Toki niiden yhteydessä vaaditaan, että on oltava automaattisäädin, joka huolehtii ajovalojen oikeasta korkeussäädöstä: aivan hyvin säätimellä varustuille autoille voisi sallia vaikka satawattiset halogeenit ja lähivalojen tuplauksen.
Tosin haluan muutenkin, että valokuvio on lähivaloillakin hyvin leveä, koska huomionarvoiset asiat ovat yleensä pientareella tai sen ulkopuolella (hirvet, peurat, kävelijät).
Jossain epätoivon puuskassa testasin aurinkolasien käyttöä pimeällä ajaessa, kun noi xenonit alkoivat yleistyä. Se pikkasen helpotti kyllä kohtaamistilanteessa, mutta muutenhan sitä sitten oli kohtalaisen sokea
Hei, miksi olla hankala, kun pienellä lisävaivalla voi olla mahdoton?
Joskus kauan sitten olin teollisuusvartija ja ajelin autopiiriä; tuolloin oli liikkeellä urbaani legenda aurinkolasimiehestä, joka tyylin vuoksi piti aurinkolaseja läpi työvuoron (=yön).sahrami kirjoitti:Ledit ei aiheuta kipua, ei suurpainenatriumlamput, ei halogeenit, ei suora auringonvalo. Vilkkuva loisteputki vie hermot, mutta en taida olla ainoa. Okei, halogeenit/aurinko häikäisee - mutta se on eri asia. Autoissa pitää olla kunnon valot, mutta xenonit ei edes valaise kunnolla (tai en ainakaan kykene havaitsemaan siitä kuin sen tiukan terävän valokuvion). En oikein tykkää ajaa itse xenon-valoilla, mutta noi vastaan tulevat autot...pvalila kirjoitti: Xenoneille sallitaan suurempi valoteho kuin muille polttimotyypeille kaiketi ilman mitään erityistä perustelua? Toki niiden yhteydessä vaaditaan, että on oltava automaattisäädin, joka huolehtii ajovalojen oikeasta korkeussäädöstä: aivan hyvin säätimellä varustuille autoille voisi sallia vaikka satawattiset halogeenit ja lähivalojen tuplauksen.
Tosin haluan muutenkin, että valokuvio on lähivaloillakin hyvin leveä, koska huomionarvoiset asiat ovat yleensä pientareella tai sen ulkopuolella (hirvet, peurat, kävelijät).
Jossain epätoivon puuskassa testasin aurinkolasien käyttöä pimeällä ajaessa, kun noi xenonit alkoivat yleistyä. Se pikkasen helpotti kyllä kohtaamistilanteessa, mutta muutenhan sitä sitten oli kohtalaisen sokeaxenonit käy mulla silmiin siis myös päiväsaikaan, mutta valoisalla ajalla en sokaistu.
Hei, miksi olla hankala, kun pienellä lisävaivalla voi olla mahdoton?