homeen haju autotallin romuissa.
homeen haju autotallin romuissa.
Tuossa vuosi takaperin katselimme sopivia taloja ja minä kävin talojen alla konttaamassa. Laitoin sitten haalarit muovipussiin ja autuaasti unohdin sinne.
Talo löytyi ja muuttotavarat kuskattiiin tammikuussa 2011.
Isoon autotalliin mahtui melko hyvin tavaraa ja sinne menivät myös homeiset haalarit muovipussissa.
Ilmeisesti emäntä (sata varmaan minä itse) käynyt tavaroita tonkimassa ja kurkannut muovipussiin jossa haalarit on, pussi jäänyt auki ja oli siellä koko talven.
Talli on eristetty mutta kylmillään talven enkä homeen hajua huomannut vasta kuin kesällä (makea ihana haju).
Haalarit meni roskiin ja haju haihtui.
Tuossa kuukausi sitten piti autosta repiä kansi irti ja opetella moottorin korjausta... muutama päivä meni autotallissa ja raahasin läppärinkin mukanani sinne ohjekirjaksi.
Ikävä yllätys oli se kun huomasin takin haisevan homeelle. ei mitenkään voimakkaasti, mutta kun työnsi nokan kiinni niin kyllä oli tuttu haju.
Pesi sitten takin 90 asteessa ja ei helpotuksekseni enään haissut (kysyin töissä kavereilta että haiseeko takki vielä ja kukaan ei tunnustanut).
Läppäri haisi myös ja minä sen avasin ja puhdistin eikä haise enään.
Talli on rakennettu 80-luvun alkupuolella ja 10cm lasivilla ja muovia löytyy. sisäpinnassa on maalaamaton gyproc-levy...
Onko home miten tarttuvaa? pitäiskö pääsiäisenä/juhannuksena sytyttää talli palamaan ja nauttia lämmöstä, vai riittääkö kun hävitän kaikki romut autotallista.
En homeen hajua huomaa kun talliin menen, mutta kyllä vaatteet alkaa haisemaan kun päivän pyörii auton kimpussa.
Talo löytyi ja muuttotavarat kuskattiiin tammikuussa 2011.
Isoon autotalliin mahtui melko hyvin tavaraa ja sinne menivät myös homeiset haalarit muovipussissa.
Ilmeisesti emäntä (sata varmaan minä itse) käynyt tavaroita tonkimassa ja kurkannut muovipussiin jossa haalarit on, pussi jäänyt auki ja oli siellä koko talven.
Talli on eristetty mutta kylmillään talven enkä homeen hajua huomannut vasta kuin kesällä (makea ihana haju).
Haalarit meni roskiin ja haju haihtui.
Tuossa kuukausi sitten piti autosta repiä kansi irti ja opetella moottorin korjausta... muutama päivä meni autotallissa ja raahasin läppärinkin mukanani sinne ohjekirjaksi.
Ikävä yllätys oli se kun huomasin takin haisevan homeelle. ei mitenkään voimakkaasti, mutta kun työnsi nokan kiinni niin kyllä oli tuttu haju.
Pesi sitten takin 90 asteessa ja ei helpotuksekseni enään haissut (kysyin töissä kavereilta että haiseeko takki vielä ja kukaan ei tunnustanut).
Läppäri haisi myös ja minä sen avasin ja puhdistin eikä haise enään.
Talli on rakennettu 80-luvun alkupuolella ja 10cm lasivilla ja muovia löytyy. sisäpinnassa on maalaamaton gyproc-levy...
Onko home miten tarttuvaa? pitäiskö pääsiäisenä/juhannuksena sytyttää talli palamaan ja nauttia lämmöstä, vai riittääkö kun hävitän kaikki romut autotallista.
En homeen hajua huomaa kun talliin menen, mutta kyllä vaatteet alkaa haisemaan kun päivän pyörii auton kimpussa.
Re: homeen haju autotallin romuissa.
Onkos tämä nyt hyvä yhdistelmä?kimmo.r kirjoitti:Talli on eristetty mutta kylmillään talven
Olen antanut uskotella itselleni, että villaeristeistä rakennusta pitäisi edes vähän lämmittää talvella ettei se kostu ja ala homehtumaan.
Niin että rakennuksessa olisi ainakin muutaman (3-5'C) lämpimämpi kuin ulkona.
Ei varmasti ole hyvä yhdistelmä. ilmeisesti talli on allut aina kylmä. nyt tosin laitoin pari sähköpatteria seinälle pitämään peruslämpöä päällä. pitänee ensikesänä tai nyt syksyllä jos kiinnostaa niin repiä yksi levy irti ja katsoa seinän väliin.Juha_P kirjoitti:Onkos tämä nyt hyvä yhdistelmä?kimmo.r kirjoitti:Talli on eristetty mutta kylmillään talven
Olen antanut uskotella itselleni, että villaeristeistä rakennusta pitäisi edes vähän lämmittää talvella ettei se kostu ja ala homehtumaan.
Niin että rakennuksessa olisi ainakin muutaman (3-5'C) lämpimämpi kuin ulkona.
Onneksi taloon ei ole lasivillaa laitettu.
Ei se nyt varmasti ole varsinaisesti lasivillan vika jos lämmittämätön autotalli haisee hiukkasen (tai vaikka paljonkin) homeelle. Lasivilla on aivan kelvollinen eristemateriaali, mutta ei sitä toki pidä käyttää väärin sen paremmin kuin mitään muutakaan eristettä.kimmo.r kirjoitti:Onneksi taloon ei ole lasivillaa laitettu.
Ennen kuin alkaa enempiä hötkyämään kannattaisi katsoa kuntoon seuraavat asiat:
- Tallin lämmitys
- Tallin ilmanvaihto
Varsinkin jos tallissa säilytetään autoa kosteilla keleillä ja talvella pitää löytyä molemmat ja molemmissa pitää olla potkua aika rajusti jotta sekä auto että talli kuivuvat kunnolla ja kumpikaan ei mätäne käsiin. Kun em jutut on kunnossa ja paikat varmasti kuivat voi alkaa tekemään syvällisempiä analyysejä siitä mistä on kyse.
Sinänsä täytyy kyllä ihmetellä että kuinka jumalaton se homeenkäry on jos sen haistaa konerempan läpi käyneistä vaatteista ja läppäristä... tekisi mieli epäillä että haju ns omassa nokassa. Täytyy sanoa että ei ne vaatteet, joilla itse norkoilen autotallissa tuoksu ruusulta (saati näytä), mutta en kyllä pystyisi siitä öljyjohdanneisten, liuottimien, pakokaasun, maalin, hitsauskäryjen ja ties minkä muun joukosta hometta poimimaan vaikka aiva 100% varmuudella meikäläisen tallissa joku paikka on homeessa ihan reilusti...
-
tessu
ILMAN VAIHTO onko vai ei? jos on niin talvella on mullakin( eli nyt justiinsa) kiinni ja kesällä KAIKKI auki ovia myöten,ja mulla saa vielä läpi ja ristivedonkin!
Tallina toimii navetasta seuraava eli entinen hevostalli,ei haise enää kyllä navetalta eikä ees homeelta,kyllä siellä haisee se mitä siellä tekee,TOSIN tuossa ei olekkaan muovia välissä missään on vain ulkovuori, purut, sisävuori ja maalatut gyprocit.
Senkin olen muutes huomannu että jos laitan täysin pestyt vaattet jemmaan johonkin naulaan niin eipä tuoksahda MUTTA laitappas jo hiemankin käytetty takki ym johonkin niin jopas lemahtakin ja etenkin tuolla kylmissä ulovarastoissa kun ne on.
Tuli vaan mieleen että kannattaa ehkä tarkistaa niitä tallin seiniä ettei ne ole lahoja ylteistään!! muuten tulee täysylläri kun joku nurkka alkaakin painua ykskaks,sen oon huomannu että jos on täysin eristetty uudelleen niin pitää olla hyvä se ilmanvaihtokin,vanhoissa tönöissä se ilma kun vaihtuu jo melkein seinänrakosistakin ja ne kun tilkitsee muoveilla niin eipäs enää vaihdukkaan!!
Muovi ei kuiteskaan ole pahasta jos ilma kiertää,jos taas ei kierrä se lahottaa kun seinät kostuu, ja erityisesti viel tallirakennuksethan on aina hieman märkiä
Tallina toimii navetasta seuraava eli entinen hevostalli,ei haise enää kyllä navetalta eikä ees homeelta,kyllä siellä haisee se mitä siellä tekee,TOSIN tuossa ei olekkaan muovia välissä missään on vain ulkovuori, purut, sisävuori ja maalatut gyprocit.
Senkin olen muutes huomannu että jos laitan täysin pestyt vaattet jemmaan johonkin naulaan niin eipä tuoksahda MUTTA laitappas jo hiemankin käytetty takki ym johonkin niin jopas lemahtakin ja etenkin tuolla kylmissä ulovarastoissa kun ne on.
Tuli vaan mieleen että kannattaa ehkä tarkistaa niitä tallin seiniä ettei ne ole lahoja ylteistään!! muuten tulee täysylläri kun joku nurkka alkaakin painua ykskaks,sen oon huomannu että jos on täysin eristetty uudelleen niin pitää olla hyvä se ilmanvaihtokin,vanhoissa tönöissä se ilma kun vaihtuu jo melkein seinänrakosistakin ja ne kun tilkitsee muoveilla niin eipäs enää vaihdukkaan!!
Muovi ei kuiteskaan ole pahasta jos ilma kiertää,jos taas ei kierrä se lahottaa kun seinät kostuu, ja erityisesti viel tallirakennuksethan on aina hieman märkiä
Vedin ton lasivillan tähän siksi, että käsittääkseni se on kylmillään olevassa tilassa pahempi kuin vaikka puru, koska se kastuu heti toisin kuin puru.Aaltju kirjoitti:Ei se nyt varmasti ole varsinaisesti lasivillan vika jos lämmittämätön autotalli haisee hiukkasen (tai vaikka paljonkin) homeelle. Lasivilla on aivan kelvollinen eristemateriaali, mutta ei sitä toki pidä käyttää väärin sen paremmin kuin mitään muutakaan eristettä.
Onhan rintsikoissa ollut purueristeisiä porrashuoneita ja kuisteja lämmittämättöminä kymmeniä vuosia eikä ne ole pilalle menneet. Tosin nekin kyllä joskus lievästi tuoksahtavat. Ovista kuljettaessa niihinkin tulvahtaa kosteaa sisäilmaa lämmitetyltä puolelta.
Juur näin. Vrt hirsiseinä. Voi olla, että seuraava on lähtöisin kivivillatehtaalta, mut on puhuttu, että kivivilla ja paperi sisäpuolella kestäis kylmilläänoloa. Tiedä sitten.Juha_P kirjoitti:Vedin ton lasivillan tähän siksi, että käsittääkseni se on kylmillään olevassa tilassa pahempi kuin vaikka puru, koska se kastuu heti toisin kuin puru.
Jos läpiveto on siis seinään nähden suorakulmaisesti, ni onko ristiveto sit riagonaalisesti? =)tessu kirjoitti:... saa vielä läpi ja ristivedonkin! ...
Ratkaiseva tekijä on varmaankin se muovikassi sisäpinnoissa ja muutenkin tiiviit pinnat ja kylmä tila. Mikä tahansa vuotava umpio ulkosalla kylmiltään kastuu sisäpinnoistaan ulkoilman lämpötilan ja kosteuden vaihdellessa. Vielä jos lattialaatta olisi suoraan hiekalla niin olosuhteet olisi melkein kuin myyränkolossa.
Homeet kun ei tarvitse kuin yli 70% suhteellisen ilmankosteuden ja +5 astetta. Nämä ehdot täyttävässä tilassa on aina hometta enemmän tai vähemmän. Helpoiten haisevat homeet viihtyvät puu, kovalevy, lastulevy, paperi jne luonnonmateriaaleissa ja haju tarttuu kaikkeen rasvaliukoiseen (maaöljypohjaiset tuotteet kuten muovit jne). Etenkin kastunut lastulevy haisee kyllä kilometrien päähän, ennenhän siihen lisättiin formaldehydiä ettei se jo varastossa alkaisi haista ennen asennusta.
Homeet kun ei tarvitse kuin yli 70% suhteellisen ilmankosteuden ja +5 astetta. Nämä ehdot täyttävässä tilassa on aina hometta enemmän tai vähemmän. Helpoiten haisevat homeet viihtyvät puu, kovalevy, lastulevy, paperi jne luonnonmateriaaleissa ja haju tarttuu kaikkeen rasvaliukoiseen (maaöljypohjaiset tuotteet kuten muovit jne). Etenkin kastunut lastulevy haisee kyllä kilometrien päähän, ennenhän siihen lisättiin formaldehydiä ettei se jo varastossa alkaisi haista ennen asennusta.
Autotallista maakellareihin:
Minä olen joskus jäänyt miettimään kun puhutaan "maakellarin hajusta" ja kauhistellaan, että se on ihan takuuvarma merkki tappavasta vaarallisuudesta; homeesta sun muista sädettäjäsienistä. En mä nyt väitäkään, että se hyvä merkki olisi asuintiloissa, mutta olisiko syytä myös kauhistella, että maakellarin hajuisissa maakellareissa säilytetään ihan syötäväksi tarkoitettuja ruokatarpeita (pottuja, porkkanoita, juureksia) Niitä homeen/sienten ympäröimiä ja kyllästämiä tarvikkeita sitten vielä oikein luomuhenkisesti ja iloisesti terveellisenä ruokana syödään?
Kyllä kai maakellarissa haisee
maakellarille? Huono juttu, vai?
Kellareissa ja luolissa kypsytetyistä ranskalaisista juustoista puhumattakaan...
Minä olen joskus jäänyt miettimään kun puhutaan "maakellarin hajusta" ja kauhistellaan, että se on ihan takuuvarma merkki tappavasta vaarallisuudesta; homeesta sun muista sädettäjäsienistä. En mä nyt väitäkään, että se hyvä merkki olisi asuintiloissa, mutta olisiko syytä myös kauhistella, että maakellarin hajuisissa maakellareissa säilytetään ihan syötäväksi tarkoitettuja ruokatarpeita (pottuja, porkkanoita, juureksia) Niitä homeen/sienten ympäröimiä ja kyllästämiä tarvikkeita sitten vielä oikein luomuhenkisesti ja iloisesti terveellisenä ruokana syödään?
Kyllä kai maakellarissa haisee
Kellareissa ja luolissa kypsytetyistä ranskalaisista juustoista puhumattakaan...
Eihän ne juustot edes kypsy, jos ei niitä kypsytetä siellä homeella kyllästetyssä kellarissa. Parhaat homekannat ovat tarkoin varjeltuja aarteita, joiden säilymistä varjellaan ilmankostuttimin ja tarkkailemalla luolastojen lämpötiloja.
Painovoimainen ilmanvaihto tällähetkellä.Aaltju kirjoitti:
Ennen kuin alkaa enempiä hötkyämään kannattaisi katsoa kuntoon seuraavat asiat:
- Tallin lämmitys
- Tallin ilmanvaihto
Laiskana ihmisenä en autoja talliin aja kun katoksesta pääsee nopeammin Lähtemään.Varsinkin jos tallissa säilytetään autoa kosteilla keleillä ja talvella pitää löytyä molemmat ja molemmissa pitää olla potkua aika rajusti jotta sekä auto että talli kuivuvat kunnolla ja kumpikaan ei mätäne käsiin. Kun em jutut on kunnossa ja paikat varmasti kuivat voi alkaa tekemään syvällisempiä analyysejä siitä mistä on kyse.
No, oli ensimmäinen "remontti" tässä autotallissa, eikä kansiremontti nyt niin sotkuista puuhaa ole.Sinänsä täytyy kyllä ihmetellä että kuinka jumalaton se homeenkäry on jos sen haistaa konerempan läpi käyneistä vaatteista ja läppäristä...
Se tässä välähti mieleen että takki ja läppäri lojuivat remontin ajan jotakuinkin samassa paikassa saman lipaston päällä missä ex haalarit olivat ennen... ja... ja... Niin oli viimeksikin kun öljyt ja nesteet vaihdoin emännä autoon.
Kyllä sitä ihminen on tyhmä.
Otin tänään ihan mielenkiinnosta ikkunan alta levyn pois ja ihan tervettä näytti olevan
Tämä luku loppui toistaiseksi tähän
Pahoittelut ehkä "hieman" turhan ketjun aloittamisestä. Pitänee jatkossa tutkaailla ja miettiä ensin enne maailmanlopun julistusta..
Tjoo mutta katsosnääs elävillä kasveilla, tässä esimerkissä vihanneksilla, on vielä aktiivinen puolustus päällä, erilaisina happoina ja entsyymeinä. Eli ne ei ole itse homeessa vaikka niitä ympäröikin home, kuten aina luonnossa. Viepäs leipä sinne ja katso kuinka kauan tuo kuollut materiaali pysyy herkullisena.Hower kirjoitti:maakellarin hajuisissa maakellareissa säilytetään ihan syötäväksi tarkoitettuja ruokatarpeita (pottuja, porkkanoita, juureksia) Niitä homeen/sienten ympäröimiä ja kyllästämiä tarvikkeita sitten vielä oikein luomuhenkisesti ja iloisesti terveellisenä ruokana syödään?
Sensijaan se tapa ennenvanhaan, kun mehuista raapaistiin vain valkoinen homelautta pois päältä ja jatkettiin käyttöä, ei ollut viisasta koska mehussa oli sitten homemyrkkyjä, vaikkei näkyvä home tuottanutkaan itiöemiään näkyviin siellä mehun sisässä. Tai mistä sen tietää, ehkä tulevaisuudessa osoitetaan että tuo homeinen mehu oli penisilliinin kaltainen terveyden eliksiiri.
Oliko se lipaston kansi mahdollisesti lastulevyä tai jotain muuta liimalla puristettua puuta.kimmo.r kirjoitti: Haisiko lipaston kansi? no kyllä haisi.
Vanerilta näyttää.Oliko se lipaston kansi mahdollisesti lastulevyä tai jotain muuta liimalla puristettua puuta.
No liimaa on siinäkin, mutta vaneri ei yleensä ala haisemaan yhtä voimakkaasti kuin lastulevy ja kovalevy.
-
tessu
Heh joo tohon talliin saa kyllä vaikka minkä vedon kun on yhdet isot pariovet ja ovi vanhaan navetan puolelle jossa taas läpikulku ovet.
Tallissa on myös kaksi imuria jotka imevät hajut katolle ja yksi vanha räppänäkin löytyy mutta käyttöä ei enää ole.
Navetassa kans hormi katolle ja räppänä seinässä , entisen heinäluukun kun avaa tallinparvelle ja kaikki ovet kesällä NIIN JOHAN PUHALTAA!
Ja jos autoa käyttää sisällä on sillekkin vielä luukku putkea varten oven alareunassa,että kaikkea on ajateltu!
On kyllä ilmanvaihto ehtoja monta,talvella kyllä kaikki kiinni ja vain tarvittaessa imurit hoitaa käryjen poiston,kesällä vielä kun avais kaikki ikkunat niin johan häviää pölytkin pihalle,NIIN tai tulee sieltä talliin heeh.
Ja tuntuu et talossakin senverta on väljyyttä et hajut hävii kun päivän on poissa ja jos on ollu lämmittämättä niin vilposta riittää ennenkuin kattila taas puskee lämpöä,no eipä ainakaan homehdu ei!
Tallissa on myös kaksi imuria jotka imevät hajut katolle ja yksi vanha räppänäkin löytyy mutta käyttöä ei enää ole.
Navetassa kans hormi katolle ja räppänä seinässä , entisen heinäluukun kun avaa tallinparvelle ja kaikki ovet kesällä NIIN JOHAN PUHALTAA!
Ja jos autoa käyttää sisällä on sillekkin vielä luukku putkea varten oven alareunassa,että kaikkea on ajateltu!
On kyllä ilmanvaihto ehtoja monta,talvella kyllä kaikki kiinni ja vain tarvittaessa imurit hoitaa käryjen poiston,kesällä vielä kun avais kaikki ikkunat niin johan häviää pölytkin pihalle,NIIN tai tulee sieltä talliin heeh.
Ja tuntuu et talossakin senverta on väljyyttä et hajut hävii kun päivän on poissa ja jos on ollu lämmittämättä niin vilposta riittää ennenkuin kattila taas puskee lämpöä,no eipä ainakaan homehdu ei!