vanhatorppa kirjoitti:Hieman tietopäivityksiä...Tein tuossa hieman kaivuuhommia sisäpuolelta ja tuli todettua ettei ainakaan varsinaista valettua anturaa löydy. Sen sijaan hiton isoja kiviä,ainakin puolimetriä seinästä sisäänpäin ja aika pinnassa.
Menee tuo korkeuden lisääminen vaikeaksi kun nuo pitäisi poistaa anturan tieltä ensin. Ulkoa päin en ajatellut aukaista ennen kesää.
Lisäksi sain uusia mielipiteitä parikin kun rakennussuunnittelija no:2 kävi kaffeella. Näki nuo kivet ja seinän, sanoi että rakenna uusi talo viereen...Meinasi mennä pullat väärään kurkkuun mutta korjasi sitten että konetöitä on tiedossa paljon eikä kannata itse edes yrittää jos ei kokemusta. Maksaa reilusti yli kahdenkympin,lähempänä kolmea. Lisäsi vielä että varmuutta uuden rakenteen vaikutuksesta vanhaan ei osaa sanoa. Hankala tapaus muttei mahdoton. Kännit oli iltasella ihan mahdottomat...Seuraava mielipide pienen saneerausfirman: Ei ota työtä vastaan , liian iso riski ! Että silleen tästä nukkumaan rauhallisin mielin.
Älä usko kaikkea mitä sanotaan...Menetätä yöunesi ja saat ryypätä joka ilta.
Juota nyt ensin se seinä, älä itseäsi. Katsele vuosi ja nosta sitten tämä topic taas esiin, jos halkeaa uudelleen. Vetonit 600/3 juotosbetoni käy. Poraat alaviistoon reiät halkeamaan. putsaat pölyt paineilmalla, kastelet hyvin pari tuntia laitat stopparin reiästä alaspäin (lauta rakennusliimaalla) ja lirutat juotosbetonia reikään.. Jämähtää kohtuu nopeasti, joten tee ensin pikkusatsi. Huom.Juotosbetoni valuu ulos samoista rei'istä, mistä vesikin mahtuu. Jos halkeamat eivät uusi pariin vuoteen, hyvä, pääsit vähällä. . Voihan sen tietysti tukkia millä tahansa kuralla seuranta tarkoituksessa, mutta se ei rakennetta vahvista.
Minulla sanottiin että perustusta pitää laittaa uusiksi, kun tullut 5 senttiä ulos ja laattakin uusia talon alta puoliksi...Se ainakin on kestänyt 25 euron juotosbetonilla vuoden ja viietalven roudat, Laatasta en löytänyt vikaa, ei halki ei liikkunut, ei hauras, joten ihmettelen lausuntoa. No neuvojalla oli rakennusliike, minulla vain 25 euroa. Jos minulla olisi ollut kymppitonni, olisi perustus pitänyt uusia. onneksi ei ollut. Tarkoitan että korjauksen tarve tuppaa olemaan yhtä suuri kuin lompakon paksuus. Neuvoja kysytään useinmiten sieltä saaajapuolelta.
Älä missään nimessä niitä kiviä kaiva pois! Ne ovat sinun 'anturasi'.. Mieluummin täyttöä betonilla viereen (+ rautaa). Maa-aines ei niitä välttämättä enää tue, kun kerran kaivettu pois. näin minua ohjeistettiin. Niin syvälle ei saisi yleensä kaivaa.
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=t ... dA&cad=rja
Suosittelisin jatkossa halkeaminen uusiessa valamaan vahvikepalkkeja, nurkkin, alas, (joka tukeutuu myös betonilaattaan) ja ylös samoin, sekä keskelle. Rautaa, hyvät tartunnat. Kunnon betonia ja vanhojen pintojen puhdistus.
Jos siellä on vain yksi tai kaksi halkeamaa ja max 5 senttiä pullistumaa, se ei ole tavatonta vanhoissa kellareissa, jos osat ovat 'paikoillaan', korjauskin on mahdollista. Tarkoitan että vanhaa voi korjata niin kauan kuin se on olemassa. Olen noita nähnyt monessa paikassa.
Laitan ensiviikolla omaan kellariin halkemaan juotosbetonia ja seuraan vuoden. Seinä siis halki ylhäältä alas, ulkona muistaakseni n30-40mm Nukun yöni hyvin, ei se sieltä mene minnekään. Ja tuskin liikkukaan enää. Tähän pullistumaan on syypää, ettei rautaa ole ja betoni ei kestä maapainetta, vaan katkeaa keskeltä. Lisäksi maan alle ulkopuolelle jätetyt vanhat kellarin laajennuksen betoniseinät, jotka on raudoitettu perustuksiin kiinni. Siellä on noin 5 metriä pitkä ja 2,5 metriä korkea vipu maan alla roudan ja maapaineen vapaasti liikuteltavissa. Olen piikkannut ja katkaissut raudat..
Halkeaminen käy usein pysty ja vaakasuunnassa keskeltä seinää. Joskus oleellisesti heikoimmasta kohtaa muualta. Kun seinän tukee raudoitetulla betonilla, se ei enää taivu. Kun ankkuroi nurkista seiniin, ja tekee pilarit se ei liiku. kun näiden alle valaa anturat, se ei vajoa. Raudoitettu rakenne jakaa paineen aiheuttaman rasituksen laajemmalle. (Tartunnat seinään). Jos takana olisi iso kivi, jota routa painaisi, se tulisi betonista läpi ja jäisi rautoihin. Ankkuroinnit hyvä tehdä juotosbetonilla ja joskus läpiasti teräsaluslaatalla kierretangolla.
Tuommoinen 100 x 100 teräsbetoni palkki kantaa puoli rmt-taloa, joten kyllä ne siellä kestää. Ovat oletettavasti kovempia, kuin vanha säästöbetoniseinä koskaan. Ankkurointi on oltava huolellinen ja raudoitusten etöisyys betonin reunasta.
Minä en muuta osaa neuvoa, ja luottaisin tuohon ratkaisuun.
Muista tutkia, miksi näin on käynyt, vai johtuuko se vain betonin huonoudesta, rautojen puutteesta, routa, iso kivi...
Tietty 'Ves_ku'n esittämä korjaustapa parempi. Omani muistuttaa juotosbetoni mainosta...
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön