Oma nurkka
Re: Oma nurkka
Tätä naputtelen tabletilla, Blade toimii hotspotina. Ja on aivan kylmä, salaukset ovat tosin kaikki pois päältä.
Bladen näyttö on turhan pieni, mun lähinäköni heikkenevä ja sormeni liian isot.
Resistiiviset näytöt olivat sikäli hyviä, että stylukset toimivat niiden kanssa tosi hyvin.
Bladen näyttö on turhan pieni, mun lähinäköni heikkenevä ja sormeni liian isot.
Resistiiviset näytöt olivat sikäli hyviä, että stylukset toimivat niiden kanssa tosi hyvin.
Ajatellajtbo kirjoitti:Tuuma, ei se kyllä ole likikään niin mahdoton ajatus tuo auton printtaaminen kuin voisi kuvitella:
http://www.youtube.com/watch?v=-rprfWfgnFc
Olisi se muuten hienoa kun kauppalapun näpyteltyä koneelle vain printtaisi kassillisen sapuskaa tulostimesta...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
jtbo voi näitä printtailla ja saa aikaiseksi monta Volvoa 
Tavaroiden printtaaminen on jo todellisuutta.
Netistä voi ostaa tulostuspalvelun eli omia vehkeitä ei välttämättä tarvita.
Kansainväliselle avaruusasemalle tehtiin kalusteiden protoja printtaamalla, niistä tuli niin hyviä protoja että niistä tuli saman tien lopullisia tuotteita: siellä avaruudessa on nyt printtaamalla tehtyjä kalusteita.
Nasalla on isompi budjetti kuin jtbo:lla, joten sitä pikkuvolvoa ei ainakaan täyskokoisena kannata ihan heti tulostuttaa. Pienoismalli voisi olla kova juttu...
Netistä voi ostaa tulostuspalvelun eli omia vehkeitä ei välttämättä tarvita.
Kansainväliselle avaruusasemalle tehtiin kalusteiden protoja printtaamalla, niistä tuli niin hyviä protoja että niistä tuli saman tien lopullisia tuotteita: siellä avaruudessa on nyt printtaamalla tehtyjä kalusteita.
Nasalla on isompi budjetti kuin jtbo:lla, joten sitä pikkuvolvoa ei ainakaan täyskokoisena kannata ihan heti tulostuttaa. Pienoismalli voisi olla kova juttu...
Kyllä minä noita kokeilin printata, tuhottoman monta paparia siihen meni ja joku niistä vaan puuttui, vaikka kuinka istuin sisälle ja pärisin, niin ei liikettä kovin paljoa tapahtunut...RMT-49 kirjoitti:jtbo voi näitä printtailla ja saa aikaiseksi monta Volvoa
Wanhukset kiilaa
Niin, mulle tuo tavaroiden printtaaminen on vähän samanluokan ihmetys kuin aikoinaan tv oli sen aikakauden ihmisille, jotka sen ihmeen näkivät ensimmäisen kerran, ainut vaan, että olen tuota printtaamista nähnyt paljon ja joka kerta se leuka loksahtaa ja silmät kiiluu haltioituneesti, se on jotain hämmentävän hienoa.
Mietin tässä sitä, että voisi olla tehdas jossain, jossa on noita printtereitä, sitten suunnittelijat jostain muualta maailmasta ostavat vain printtausaikaa ja printtaavat ne tuotteet, jotka sitten isketään pakettiin ja tulee kotiovelle rahdattuna, kun hinnat laskevat, niin samaa palvelua aletaan tarjoamaan kuluttajille, jotka voivat vaikka sketchupilla ottaa keittiötuolin tai pöydän ja printata sitten tuonne, jonnekkin. Tehtaassa itsessään ei olisi mitään muuta kuin henkilökunta joka lataa noita printtereitä ja huoltotiimi, itse firma joka pyörittäisi toimintaa voisi olla myös jossain verkossa lähinnä.
Sitten voisi olla ihan sellaisia suunnittelupalvelua myyviä firmoja, joiden nimissä sitten 3d mallintajat voisivat toimia, asiakas maksaisi siis sellaiselle firmalle ja mallintaja vain mallintaisi sen mitä asiakas tahtoo, varmasti tälläistä jossain onkin, mutta en tiedä sellaisesta.
Periaattessa voisi olla sitenkin, että teen jonkin 3d mallin joka olkoon vaikka oma taideteokseni, sitten myyn ebayssa tai vastaavassa tekeleitäni ympäri maailmaa, jotka sitten printataan siellä jossain ja lähetetään asiakkaalle.
Jos olisin oikein hyvä, niin tuossahan olisi periaatteessa mulle sopivaa duunia, mutta olen todella huono tekemään tuollaista 3d mallia ja noita tekijöitä on hirmuisesti ja ovat pääosin mua parempia, joten ei siitäkään mitään tule, mutta täytyy opiskella, luulen, että tuolla saralla on tulevaisuutta paremmin kuin atk perusopetuksessa.
Olen joskus nähnyt tv-ohjelman (tooodella tarkkaa tietoa
) jossa suunnittelija hahmotteli huonekalun 3d-mallinnuksella ilmaan, ja sen jälkeen se printattiin polymeeristä. Lopputuloksena oli ihan istuttavia tuoleja jne.
Tekniikka ja jopa sovellukset ovat olemassa, markkinat eivät ole vielä niitä vain löytäneet.
Tekniikka ja jopa sovellukset ovat olemassa, markkinat eivät ole vielä niitä vain löytäneet.
Esimeriksi tuolla onnistuu printtaus, 3 kuutiotuumaa olisi 75 taalaa, noita varmasti on monia muitakin ja näin alkuvaiheessa taso varmasti heittelee, eihän tuo koko ala taida paljoa yli 5 vuotta vanha olla, kun mielestäni ko. laitteiden protot tuli alle 10 vuotta sitten, mutta tosi nopeasti ne sitten ovat vallanneet markkinoita.sahrami kirjoitti:Olen joskus nähnyt tv-ohjelman (tooodella tarkkaa tietoa) jossa suunnittelija hahmotteli huonekalun 3d-mallinnuksella ilmaan, ja sen jälkeen se printattiin polymeeristä. Lopputuloksena oli ihan istuttavia tuoleja jne.
http://www.printo3d.com/
Tuon 3d mallintamisen opiskelu on ainakin yksi juttu mikä pitää hoitaa pois alta, lisäksi pitää opiskella vähän mitkä tuon tekniikan rajat on ja millaisia hintoja niissä rajoissa sitten pyydetään. Aika monesti on tarvetta jollekkin pikkuosalle joka mennyt rikki jne, mitä ei mistään tietenkään enää saa, sorvarit voi tehdä vain osan noista, luulen että tuolla tekniikalla olisi mahdollista tehdä monia asioita jotka perinteisin mentelmin olisi kovasti työläitä ja hankalia toteuttaa, jos tuota opiskelisi sen verran että voisi edes jossain määrin myydä sitä osaamistaan sitten, niin sillä voisi saada edes jotain tuloa, jos tilanne nyt oikein huonoksi menee, kuten nyt toistaiseksi näyttää.
-----
Jaa muuten, mitenkäs ilppien osalta onko mitään halpaa ja edes kohtalaista mallia tilaan jossa ei pääosin asuta ja jossa tarve on lähinnä ylläpitolämmölle?
Tässä nyt vähän mietinnässä tuo ilppi vai tilatakko puita, lämmityskustannushan on liki sama ja puut koko talveksi kustantaa jotain luokkaa 300, ilpillä kun käyttöikä on pisempi, niin siitä voi kai sitten kuvitella maksavansakkin enemmän, onko alle 600 euron mitään?
edit: Jaa, hmm, Ultilla olisi 10 Pro plus basic toimitettuna, tyhjiöpumpulla ja muilla vermeillä 436€, ottoteho siinä on pikkaisen vajaa 1000w, joten kai se vastaa teholtaan vähintään tuollaista 1kW sähköpatteria, mutta ehkä vie kokonaisuudessaan vähemmän sitten sähköä? Hyvää siinä olisi tuo 10 asteen ylläpitotoiminto, jota lähinnä tässä 1kW sähköpatterillakin ajan takaa.
Sanoisinko että edustat jo nyt jotain promillen pienempien osasten luokkaa maailman väestöstä 3D mallintamisessa, ettei kannata ajatella että muut ovat parempia. Tokihan joku Pixar:in grafiikkasuunnittelija pyöräyttää mallin kuin mallin tuosta noin vaan muttei juuri sellaista mitä tarvisi...jtbo kirjoitti: Jos olisin oikein hyvä, niin tuossahan olisi periaatteessa mulle sopivaa duunia, mutta olen todella huono tekemään tuollaista 3d mallia ja noita tekijöitä on hirmuisesti ja ovat pääosin mua parempia, joten ei siitäkään mitään tule, mutta täytyy opiskella, luulen, että tuolla saralla on tulevaisuutta paremmin kuin atk perusopetuksessa.
Koneen osia CAD/CAM systeemillä tehty tietty maailman sivu ja kolmiuloitteisia nekin mutta aina tarvittu lisäksi kasa pultteja että on saanut kasaan lopputuloksen.
Hyvin mielenkiintoinen aihealue, josta ei olla paljoa huudeltu vaikka minusta tulee mullistamaan tavarantuotannon ja samassa jää jälleen hyvin suuri osa maailman ihmisistä työttömiksi, jotka ennen kokoonpanivat osaset...
Vähissä on. Midea, joka kai samaa kamaa kuin Ulti lopetteli sivukorvalla kuultuna myyntiään. Mihin se Chunlan sitten perusti päätöksensä lopettaa myynti täällä? Voi kai niitä suoraan tehtaaltakin ostaa, tehdas näyttää yhä voivan hyvin tosin hekin vain mainostaa kaikenmaailman kukkaistuoksuja tulvivista ILP:eistäjtbo kirjoitti: Jaa muuten, mitenkäs ilppien osalta onko mitään halpaa ja edes kohtalaista mallia tilaan jossa ei pääosin asuta ja jossa tarve on lähinnä ylläpitolämmölle?
Tässä nyt vähän mietinnässä tuo ilppi vai tilatakko puita, lämmityskustannushan on liki sama ja puut koko talveksi kustantaa jotain luokkaa 300, ilpillä kun käyttöikä on pisempi, niin siitä voi kai sitten kuvitella maksavansakkin enemmän, onko alle 600 euron mitään?
edit: Jaa, hmm, Ultilla olisi 10 Pro plus basic toimitettuna, tyhjiöpumpulla ja muilla vermeillä 436€, ottoteho siinä on pikkaisen vajaa 1000w, joten kai se vastaa teholtaan vähintään tuollaista 1kW sähköpatteria, mutta ehkä vie kokonaisuudessaan vähemmän sitten sähköä? Hyvää siinä olisi tuo 10 asteen ylläpitotoiminto, jota lähinnä tässä 1kW sähköpatterillakin ajan takaa.
Tuo ulti on on/off, eli invertterivehkeille se ei pärjää.
Kannattavuuden kannalta tärkeä tekijä on laitteen elinikä.
Mitsun halvemman GE-sarjan mallia 25 älä edes harkitse, GE-35 on jo reilusti parempi.
Yritä googlata sitä Chunnukaa, luulisi sen löytyvän jollain toisella markkinointinimellä, tuskin tehdas sen tuotantoa on lopettanut.
Virossa myydään Mitsun halpismalleja (Heavy Industries) alkaen noin 500 egeä k-raudassa.
Joskus Ultilla oli poistomyynnissä kahden sisäyksikön ilppejä, mutta tietysti kovilla pakkasilla yksi lämpöä antava sisäyksikkö on parempi kuin kaksi kylmää.
Kannattavuuden kannalta tärkeä tekijä on laitteen elinikä.
Mitsun halvemman GE-sarjan mallia 25 älä edes harkitse, GE-35 on jo reilusti parempi.
Yritä googlata sitä Chunnukaa, luulisi sen löytyvän jollain toisella markkinointinimellä, tuskin tehdas sen tuotantoa on lopettanut.
Virossa myydään Mitsun halpismalleja (Heavy Industries) alkaen noin 500 egeä k-raudassa.
Joskus Ultilla oli poistomyynnissä kahden sisäyksikön ilppejä, mutta tietysti kovilla pakkasilla yksi lämpöä antava sisäyksikkö on parempi kuin kaksi kylmää.
En minä kuitenkaan vielä ammatikseni moista hommaa voisi tehdä, pitäisi osata enemmän materiaaleista yms.tuuma kirjoitti: Sanoisinko että edustat jo nyt jotain promillen pienempien osasten luokkaa maailman väestöstä 3D mallintamisessa, ettei kannata ajatella että muut ovat parempia. Tokihan joku Pixar:in grafiikkasuunnittelija pyöräyttää mallin kuin mallin tuosta noin vaan muttei juuri sellaista mitä tarvisi...
Koneen osia CAD/CAM systeemillä tehty tietty maailman sivu ja kolmiuloitteisia nekin mutta aina tarvittu lisäksi kasa pultteja että on saanut kasaan lopputuloksen.
Hyvin mielenkiintoinen aihealue, josta ei olla paljoa huudeltu vaikka minusta tulee mullistamaan tavarantuotannon ja samassa jää jälleen hyvin suuri osa maailman ihmisistä työttömiksi, jotka ennen kokoonpanivat osaset...
Vilkun lasi kustantaa 3d printattuna 70 euroa yhdessä paikassa, tosin se ei ole silloin vielä läpinäkyvää kestävää muovia, 3-4 vuodessa hinnat ovat tulleet alas todella rajusti ja olettaisin että 5 vuoden päästä tuo on enää puolet tuosta summasta, mutta enhän minä oikeastaan mitään tiedä.
Luulen, että monet tosiaan pelkää tuon teknologian yleistymistä, se on kumminkin niin paljon rutiineita rikkovaa, että aloja mullistavaa, että konservatiivinen valmistusala ei tykkää. Sorvarit ja koneistajat kohta tarpeettomia
Hulluinta mielestäni on, että nyt voi kultaa, hopeaa, titaania ja ruostumatonta terästä printata ja valmis tuote on sitten ihan yhtä vahva kuin ko. materiaali muutenkin, tuostakin varmaankin poistuu käsityöstä iso osa kun kehittävät koneita niin että kone hoitaa koko prosessin alusta loppuun uunissa paistamisineen kaikkineen.
Hidastahan se toki on, mutta iso tehdas jos otetaan pohjaksi, niin kyllä sinne aika monta linjaa mahtuu, joista sitten uuniin malleja valmistuisi.
Tietty nykyään pitäisi olla ties kuinka monen vuoden koulut, osata lujuuslaskennat yms. että voisi mitään tehdä, varmaan vielä vuosittainen uusiminen johonkin lupakorttiin että saa edes kaverille jotain mallia tehdä, sitten ihmetellään miten kaikki maksaa ja miksi palkkoja pitää hilata jatkuvasti ylöspäin. No eipä se tuo muutenkaan ole mun juttu, mua kiinnostaa se rako jota ei ole täytetty, eli pienen kustannuksen pienen tarpeen täyttö, yksityisten ihmisten pikkunippelien tarve siis, mutta tietenkin taas on kysymysmerkki se, että tuleeko hinnat niin alas, että moisten tekeminen on kannattavaa. Web kaupan voi sitten perustaa, jossa on katalogit kaikista mitä on tehnyt ja saa automaattista kassavirtaa siitä, varmasti kovin vähäistä, mutta kumminkin jotain. Ehkä tuolla yksin ei elättäisi itseään, mutta tyhjää parempi, ainut murhe on se, että tässä maassa verotus tappaa kyllä kaiken yritystoiminnan ellei ole jo valmiina asiakkaita ja toimintaa, ei nykyään enää tyhjästä voi lähteä rakentamaan mitään.
Pienoismalliin tuolla 3d printtauksella saa alle 10 eurolla tehtyä osia, 16.7 miljoonalla värillä väritettynä, ei kovin paha. Tuossapa ideaa, omasta tönöstä malli sketchupilla tehtynä, tuolla on joku tehnyt ilman aiempaa kokemusta tuollaisen:
http://www.flickr.com/photos/imateriali ... 4962170898
Tuolla on jotain ohjeita, ihan kätevää, tuonne sivuille vaan lähettää tekemänsä mallin ja valitsee materiaalin, niin näyttää mitä tulee maksamaan jne. Toki mallin tekemiseen menee aina aikaa ja siinä pitää jonkin verran pitää mielessä valmistustekniikka, että mallin saa rakennettua kunnolliseksi, mutta kyllä tuolla jo jotain tekee tänäänkin, tulevaisuus tosin on se milloin tulee lyömään itsensä läpi.
http://i.materialise.com/3dprintlab/too ... ural-model
Ajatellaampa, että teet 3d mallin ja menet johonkin firmaan joka perinteisin menetelmin sitten valmistaa sen tuotteeksi, esimerkiksi pienoismalli jostain autosta, mitä se maksaa nykyään? Yksittäiskappaleita aika harva lähtee edes tekemään. Nykyään ei vielä massatuotantoon, mutta tulevaisuudessa se kyllä häämöttä, sanoisinko jopa loistaa aika vahvana tällä hintojen putoamisen vauhdilla.
Poistossa nuo pro basic 10 mallitkin ovat (Mideahan se tuokin on), ei juuri enempää kyllä pysty mitenkään maksamaan, mun tulot on sentään alle tonnin kuussa...
Mitä lueskelin, niin kyllä se vielä pakkasillakin omaa paremman copin kuin 1 ja kovimmillakin keleillä se taitaa kumminkin päästä siihen samaan coppiin mitä sähköpatteri vastaavalla teholla? Pitää nyt verrata tuota sähköpatteria ja ilppiä, kun ne on vaihtoehtoja, tai oikeastaan takkapuut ja ilppi, takan kanssa tahtoo vaan olla se, että lämpöä tulee liikaa ja se katoaa öisin liian nopeastikkin, joten pitää ladata vielä enemmän lämpöä päivällä ja siinä helposti sitten tulee tuota kulutusta tarpeettoman paljon, käsittääkseni kun lämmönhukka ei ole vakio tai lineaarinen vaan voimistuu lämpötilaeron kasvaessa.
Yritä se Chunnuka jostain jäljittää, mikä nimi siinä nyt päällä nykyisin sitten onkin.
En oikein usko, että ilppi puolittaa sun sähkölaskusi: perusmaksut eivät siitä pienene ja toisaalta tietsikat etc. jauhavat edelleen lämpöä sulle ykkösen copilla.
Sen Matin kun saisit yläkertaan niin se olisi jo iso parannus lämmitysjuttuihin.
Samoin sekin auttaisi, jos saisit sinne alas paremman tulisijan.
En oikein usko, että ilppi puolittaa sun sähkölaskusi: perusmaksut eivät siitä pienene ja toisaalta tietsikat etc. jauhavat edelleen lämpöä sulle ykkösen copilla.
Sen Matin kun saisit yläkertaan niin se olisi jo iso parannus lämmitysjuttuihin.
Samoin sekin auttaisi, jos saisit sinne alas paremman tulisijan.
Puut koko talveksi maksaa sen 340 euroa, jos ilppi on 430 euroa, niin eiköhän tuo 2 vuoden aikana jo ole halvempi sähköineen kuin 2x 340 euroa?
Ykkösen copilla jos lämmittää niin ei siitä tule mitään, talous kaatuu ihan varmasti, sillä sähköä palaisi noin 150 euron edestä kuussa kylminä kuukausina, eli 100 euroa enemmän kuin puilla lämmittäessä. Mikään tietsikka ei alakertaa pidä +10C lämpötilassa, yläkerrasta ei nyt niin väliä, yläkerran kyllä lämmittää millä vaan, mutta alakerta täällä falskaa niin että sen kanssa tulee ongelmia helposti. Viimetalvena hukkalämmöllä sain pidettyä -20C pakkasilla vielä tämän yläkerran pienemmän puolen lämpimänä, alakertaa ei taas pidä lämpimänä hukkalämmöllä edes +15C kelissä
Ykkösen copilla jos lämmittää niin ei siitä tule mitään, talous kaatuu ihan varmasti, sillä sähköä palaisi noin 150 euron edestä kuussa kylminä kuukausina, eli 100 euroa enemmän kuin puilla lämmittäessä. Mikään tietsikka ei alakertaa pidä +10C lämpötilassa, yläkerrasta ei nyt niin väliä, yläkerran kyllä lämmittää millä vaan, mutta alakerta täällä falskaa niin että sen kanssa tulee ongelmia helposti. Viimetalvena hukkalämmöllä sain pidettyä -20C pakkasilla vielä tämän yläkerran pienemmän puolen lämpimänä, alakertaa ei taas pidä lämpimänä hukkalämmöllä edes +15C kelissä
Välistä mulle tulee paha olo ja nyt viime päivinä se jälleen on iskenyt. Mulla on tuolla yksi jemmassa mutta minä omahyväinen sitä vaan säilytän. Nykymaailman meno on kylmettämässä munkin sydäntäpvalila kirjoitti:Yritä se Chunnuka jostain jäljittää, mikä nimi siinä nyt päällä nykyisin sitten onkin.
Mutta mutta on sille täällä silti osoite ja tarve, sillä lohduttaudun...
Kyllä Chunlan on chunlan en tiedä olisiko tehdas myynyt sitä OEM:nä sitten jollekin? Chunlan muistaakseni on lähes kuin Hyundai tosin kaivinkoneiden sijaan vasta motskareita värkkäilee myös, nehän Jtbo jo kauan sitten bongasi.
Voin mä auttavan käteni muuten ojentaa sille että hommaan sen Kiinasta... Kalliiksi voi tulla ettei tule mitään muuta kuin iso huolintalasku mutta riskejä on otettava jos valtavirrasta haluaa poiketa.
Hullua. Nurmikko on kasvanut pituutta nyt viimepäivinä
Kai se talvi silti tulee mutta jos se on peruttu niin ei haittaa