Sikäli osaan kyllä olla melko hyvin hiljaakin mutta se perustuu lähinnä siihen että olen asunut vuokrallakin muutaman vuoden elämässäni, missä kaikki säännöt on yhteisiä ja naapuri tulee ottaa huomioon. Tämä ilmenee lähinnä sillä että siirrän ilta kymmeneltä sirkkelin talliin/kellariin ja jatkan sahausta siellä.
Vanhalle rivitalonaapurille olen joutunut kerran tokaissut päin naamaa että "Jos haluat rauhaa ja hiljaisuutta niin muuta maalle". Oltiin silloin erään ystävän kanssa takapihalla keskustelemassa (iloiseen sävyyn tietenkin) ja nauttimassa suomen kesästä (jopa ihan selvinpäin) kun naapuri pamppaa aidan taakse ja kysyi "ettekö voisi edes joskus olla hiljaa?".
Tosin kys. naapuri myös edellytti että meillä oltaisiin hiljaa klo 19 jälkeen (ilmaisi mielipiteensä kirjeen muodossa) koska hänen lapsensa menee nukkumaan silloin. Mielenkiintoista on toki että mitä meteliä ollaan mahdettu sen jälkeen pitää koska meillä on saman ikäinen poika kun nillä ja ne menee ~bout samaan aikaan nukkumaan. Isännöitsijä oli asiasta sitä mieltä että klo 22 asti saa pitää vaikka joka kesäilta kaveriporukan grilli-istuntoja jos siltä tuntuu, ja säännöt on yhteiset eli sama pätee myös mun rauhaa rakastavalle naapurille.

Vaikka olenkin se m**ku niin multa on turha odottaa, että saisi ikinä valitusta mistään metelistä tai asiasta. Kynnys on niin korkea että teot pitäisi olla lähes yliluonnollisia jotta mua alkaisi häiritsemään. Jos jotain touhuilee ja metelöi niin korkeintaan saa auttavan käden ja jos oikein mukavia rupeaa juttelemaan niin tiedä vaikka saisi saunotukset ja olusetkin.
Mun nykyiset naapurit ei ottaneet nokkaansa edes kun huudatin kolme päivää (18h päivässä) 2-tahti polttomoottorista trimmeriä jotta sain tontin ½ metrin heinän matalaksi, ostohetken jälkeen. Enkä ollut siihen varautunutkaan. Jos olisi huomauttaneet niin olisin saattanut trimmata koko lähiön tienvarret samalla kiukulla, yömyöhään.
Löysätkää pipoa ja huudattakaa niitä laitteitanne. Ja edellyttäkää että kaikki muutkin tekee samoin. Lähtökohtaisesti naapurin tekemisistä ei tulisi ikinä valittaa. Käsittäkää asia vähän niinkuin oma tonttinne olisi teidän Luxemburg ja naapurilla olisi omansa. Kummankaan ei käy puuttua toistensa asioihin, tai jos käy niin korkeintaan avunannon merkkinä.