Kysymys kuuluupi, että miten vetää sähköjohto ulkoseinään tulevalle pistorasialle auton lämppäriä varten?
Paikka olisi nätisti keittiön seinän ulkopuolella, mutta mietityttää että miten laittaa piuha ulos seinän läpi?
Voiko seinään suoraan porata reiän ja vetää piuhan ulos, vai mikä olisi paras tapa?
Jos voi niin millä moisen reiän tukkii tiiviiksi? esim 10mm pora ja mmj on reilut 8mm, jää kuitenkin pieni rako, haittaako?
Ulkopistorasia, johdon veto?
Re: Ulkopistorasia, johdon veto?
Läpivienti pitää tehdä asennusputken kanssa.
Laita vaikka valkoista silikonia MMJ:n ja putken rakoon. Tai vaikka akryylimassaa.
Ja muista vikavirtasuoja.
Laita vaikka valkoista silikonia MMJ:n ja putken rakoon. Tai vaikka akryylimassaa.
Ja muista vikavirtasuoja.
Re: Ulkopistorasia, johdon veto?
Sähkärillä lienee pakissaan sähkärin kittiä, elikkäs sähkömiehen paskaa, jota myös vista-kitiksi kutsutaan... jos ei ole niin on kohtuullisen outo sähkäri.
Silikoni, varsinkin saniteetti, ja tavallinen akryylimassa ovat virityksiä, joihin ei sähkäri sorru.
Toki on olemassa myös "nykyaikaisempia" massoja, joita myydään 300ml ruuttaan sopivissa tuubeissa, ja joita ammattikoulun tukankasvatuslinjalta karanneet juipit suosivat kun eivät vielä paremmasta tiedä
Silikoni, varsinkin saniteetti, ja tavallinen akryylimassa ovat virityksiä, joihin ei sähkäri sorru.
Toki on olemassa myös "nykyaikaisempia" massoja, joita myydään 300ml ruuttaan sopivissa tuubeissa, ja joita ammattikoulun tukankasvatuslinjalta karanneet juipit suosivat kun eivät vielä paremmasta tiedä
Re: Ulkopistorasia, johdon veto?
Se on makuasia sano koira kun muniaan nuoli.Aaltju kirjoitti:Silikoni, varsinkin saniteetti, ja tavallinen akryylimassa ovat virityksiä, joihin ei sähkäri sorru.
Ei vaan, oikeassa olet.
Ja kysyjälle: Sähkärihän sen käy sitten kytkemässä, eikö vain?
-
tessu
Re: Ulkopistorasia, johdon veto?
Jes sähkäri vetää taululta 16A sulakkeen kautta johdon ulos,näin meillä ja tupla pistorasia vielä niin voipi käytellä muitakin vermeitä esim.kesällä eikä tarvi johtoja olla nykimässä irti/kiinni kun vaihtaa konetta.
Sitten vielä pistorasialle hyvä paikka ettei se ole minkään tiellä tai joku muu sen,myös kannattaa huomioida että tarvitseeko kytkin kelloa lämmittimelle koska senkin voi asentaa jopa erikseen sisällekkin,vaihtoehtoja on monia ja ne on kiva huomioida kun kerta tekee.
Sitten vielä pistorasialle hyvä paikka ettei se ole minkään tiellä tai joku muu sen,myös kannattaa huomioida että tarvitseeko kytkin kelloa lämmittimelle koska senkin voi asentaa jopa erikseen sisällekkin,vaihtoehtoja on monia ja ne on kiva huomioida kun kerta tekee.
Re: Ulkopistorasia, johdon veto?
Putki seinästä läpi poraten niin, että se viettää pikkuisen alaspäin ulkopuolelle. Niin ei vahingossakaan mikään valuma- tai kondenssivesi pääse sisälle. Tiivistys kuten edelliset kertoivatkin. Riippuen siitä mitä eristettä seinässä on voit myös porata reilusti isomman reiän ja täyttää putken ympärystän uretaanilla.
Vikavirtasuoja ehdottomasti väliin, suosittelen myös asentamaan kellokytkimen sisälle. Helpottaa mukavasti elämää kun voi muuttaa lämmitysaikoja ilman että pitää mennä ulos pakkaseen.
Vikavirtasuoja ehdottomasti väliin, suosittelen myös asentamaan kellokytkimen sisälle. Helpottaa mukavasti elämää kun voi muuttaa lämmitysaikoja ilman että pitää mennä ulos pakkaseen.
Re: Ulkopistorasia, johdon veto?
Eli, reikä seinään, siihen putki, ja johto sitten putkeen "melkeinihansamamitä-massalla" tukkien.
Ja joo, taululta asti piuha, ei tule kuin ~5m piuhanvetoa.
Juha_P:n huoleen, sähkäri käy kyllä itse kytkennät tekemässä, tai ainakin tarkastamassa ennen sulakkeen paikalleen laittamista.
Ja joo, kyseinen sähkäri hyväksyy minunkin tekeleet, kun sattuu olemaan isäni
Ja joo, taululta asti piuha, ei tule kuin ~5m piuhanvetoa.
Juha_P:n huoleen, sähkäri käy kyllä itse kytkennät tekemässä, tai ainakin tarkastamassa ennen sulakkeen paikalleen laittamista.
Ja joo, kyseinen sähkäri hyväksyy minunkin tekeleet, kun sattuu olemaan isäni

