Uretaanin ja piipun kohtaaminen
Uretaanin ja piipun kohtaaminen
Miten olette toteuttaneet kun olette eristäneet uretaanilevyillä yläpohjan?
Periaatteessa ohjeen mukaan homma menisi niin, että uretaani jätetään 50mm irti piipusta ja uretaanin ja piipun väliin palovilla. Höyrynsulku hoidettaisiin alumiiniteipillä teipin toinen pää uretaaniin ja toinen piipun kylkeen.
Tässä on kuitenkin sellainen ongelma, että piippua lähimpänä oleva niska on alle 50mm päässä piipusta ja toiseksi piippu on rapattu jollain antiikkilaastin tapaisella röpelöpintaiselle tasoitteella josta lähtee käteen valkoista kun pyyhkäisee. En usko saavani teippiä kiinni tuohon tasoitteeseen tiiviistin niin että pysyy.
Teenkö ison virheen jos ruuttaan uretaania piipun kylkeen? Uretaanihan ei pala vaikka jotkut sekoittavat sen finnfoamiin joka palaa kuin soihtu. Aikaisempi viritelmä oli purut kiinni piipussa ja sillä on menty melkein 80 vuotta. Ainakin SPU:n edustaja sanoi, että uretaani hiiltyy, mutta ei syty palamaan. Jotkut kuulemma tekevät niin, että pistävät uretaanimakkaran piipun kylkeen ja sitten altapäin palovillaa näöksi, että näyttää tarkastajalle oikein tehdyltä. Ei tietysti neuvonut tekemään niin, mutta sanoi, että niinkin tehdään. Höyrynsulku kuitenkin helpompi tehdä uretaanilla.
Ei kai piippu kovin kuuma ole yläpohjassa ulkopinnaltaan jos tulisijat ovat alakerrassa?
Periaatteessa ohjeen mukaan homma menisi niin, että uretaani jätetään 50mm irti piipusta ja uretaanin ja piipun väliin palovilla. Höyrynsulku hoidettaisiin alumiiniteipillä teipin toinen pää uretaaniin ja toinen piipun kylkeen.
Tässä on kuitenkin sellainen ongelma, että piippua lähimpänä oleva niska on alle 50mm päässä piipusta ja toiseksi piippu on rapattu jollain antiikkilaastin tapaisella röpelöpintaiselle tasoitteella josta lähtee käteen valkoista kun pyyhkäisee. En usko saavani teippiä kiinni tuohon tasoitteeseen tiiviistin niin että pysyy.
Teenkö ison virheen jos ruuttaan uretaania piipun kylkeen? Uretaanihan ei pala vaikka jotkut sekoittavat sen finnfoamiin joka palaa kuin soihtu. Aikaisempi viritelmä oli purut kiinni piipussa ja sillä on menty melkein 80 vuotta. Ainakin SPU:n edustaja sanoi, että uretaani hiiltyy, mutta ei syty palamaan. Jotkut kuulemma tekevät niin, että pistävät uretaanimakkaran piipun kylkeen ja sitten altapäin palovillaa näöksi, että näyttää tarkastajalle oikein tehdyltä. Ei tietysti neuvonut tekemään niin, mutta sanoi, että niinkin tehdään. Höyrynsulku kuitenkin helpompi tehdä uretaanilla.
Ei kai piippu kovin kuuma ole yläpohjassa ulkopinnaltaan jos tulisijat ovat alakerrassa?
Re: Uretaanin ja piipun kohtaaminen
Kyllä minun käyttämät uretaanit ovat palaneet ihan iloisesti - syttyykin vielä aika herkästi. Ensimmäisenä kannattaa tietysti katsoa, että onko piipussa muurattu paksumpi kohta yläpohjan kohdalle. Paloeristyksenhän voi tehdä joko 50mm palovillalla, tai sitten kasinkertaisella tiilellä.
Mutta jos eristystä tarvitaan, ja uretaani olisi tulossa sitä vasten, niin itse toimisin näin:
- palovilla saneerauslaastilla piipun kylkeen
- palovillan päälle rappausverkko
- käsirappauslaastilla (tms) pinnoitus
- uretaanit vaahdolla kiinni tähän uuteen pintaan
Ei jää ilmavuotoja, ja suht yksinkertainen toteuttaa kiertämättä palomääräyksiä.
Mutta jos eristystä tarvitaan, ja uretaani olisi tulossa sitä vasten, niin itse toimisin näin:
- palovilla saneerauslaastilla piipun kylkeen
- palovillan päälle rappausverkko
- käsirappauslaastilla (tms) pinnoitus
- uretaanit vaahdolla kiinni tähän uuteen pintaan
Ei jää ilmavuotoja, ja suht yksinkertainen toteuttaa kiertämättä palomääräyksiä.
peukalo keskellä kämmentä...
Käviskös siihen se punainen palokatko uretaani. Pullon oon nähnyt mutta en nyt netistä linkkiä löydä.
Muistaakseni pintaverhoukset saa viedä hormiin kiinni, vaikka materiaali olisi palavaa, mikäli paksuus on alle 30 mm. Villan alle voi siis ulottaa esimerkiksi kipsilevyn tai laudoituksen/panelin. Sen päällä höyrynsulkukin pysyy. Liitoksen pitäisi toisaalta olla joustava. Itse laitoin muistaakseni ullakolta käsin hormin ja uretaanin välisen kuilun pohjalle paperin sitä mitenkään kiinnittämättä siten, että paperi taittuu jonkin matkaa hormia vasten, ja sitten villan perään tiiviisti siten, että villa puristaa paperin hormia vasten.
- vesahy
- Jäsen

Kun olen noita meidän nykyisiä piipun läpivientejä katsellut, niin niissä on rakennettu hiekkalaatikko piipun ympäri. Se on vaan siitä huono ratkaisu, että kun hiekka kuivuu, niin se varisee alas pienestäkin raosta. Olen joskus miettinyt, että tekisi samanlaisen ratkaisun, mutta hiekan asemesta käyttäisi pienirakeista leca-papua, se ei ainakaan pala.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Samalla tavoin meilläkin oli hiekkaa kaukalossa piipun ympärillä. Sen korvasin villalla.vesahy kirjoitti:Kun olen noita meidän nykyisiä piipun läpivientejä katsellut, niin niissä on rakennettu hiekkalaatikko piipun ympäri. Se on vaan siitä huono ratkaisu, että kun hiekka kuivuu, niin se varisee alas pienestäkin raosta. Olen joskus miettinyt, että tekisi samanlaisen ratkaisun, mutta hiekan asemesta käyttäisi pienirakeista leca-papua, se ei ainakaan pala.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Turussa oli syyskuun alussa sairaalapalo, jossa vahingot oli suuret koska kaapeliläpivientien palokatkot puuttui. Jossain lehtijutussa haastateltu palomestari sanoin jotenkin niin että "noissa on nähty tiivisteenä jopa uretaania, joka on palo-ominaisuuksiltaan bensiinin luokkaa". En ole itse poltellut uretaania, mutta tuon perusteella en todellakaan käyttäisi sitä tuossa paikassa.
Toinen juttu on, että katon ja piipun pitää päästä elämään omaan tahtiinsa, niitä ei siis saa sitoa toisiinsa. Näin erityisesti hirsitaloissa, mutta yhtä lailla lautarakenteisissa. Eli koko väliä ei ole syytä täyttää, muuten joko katto vääntylee taikka piippu kärsii.
Palovillaa tiiviisti, ja jos tiivistys on vaikeaa niin alapintaan sitten jotain massaa tms. En tunne tuota palokatkouretaania, mutta se kuulostaisi teoriassa kohtuullisen hyvältä. Sitä tiivis kerros sisäkaton kohdale ja sitä ylöspäin sitten palovllaa.
Toinen juttu on, että katon ja piipun pitää päästä elämään omaan tahtiinsa, niitä ei siis saa sitoa toisiinsa. Näin erityisesti hirsitaloissa, mutta yhtä lailla lautarakenteisissa. Eli koko väliä ei ole syytä täyttää, muuten joko katto vääntylee taikka piippu kärsii.
Palovillaa tiiviisti, ja jos tiivistys on vaikeaa niin alapintaan sitten jotain massaa tms. En tunne tuota palokatkouretaania, mutta se kuulostaisi teoriassa kohtuullisen hyvältä. Sitä tiivis kerros sisäkaton kohdale ja sitä ylöspäin sitten palovllaa.
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Täytyykin tänään kokeilla kun kotiin pääsee miten se uretaani palaa.
SPU:n edustaja kertoi minulle sen, että uretaani ei pala ja että ihmisillä on väärä käsitys uretaanin palamisesta. Aika törkeästi teki jos valehteli päin naamaa. Tämä on onneksi helppo testata. Pala uretaania ja tulitikut.
SPU:n edustaja kertoi minulle sen, että uretaani ei pala ja että ihmisillä on väärä käsitys uretaanin palamisesta. Aika törkeästi teki jos valehteli päin naamaa. Tämä on onneksi helppo testata. Pala uretaania ja tulitikut.
On tullut tuota uretaanivaahdon palamista kokeiltua.
Tavallinen uretaanivaahto palaa liekillä mutta ei pidä paloa kauaa yllä. Siis sammuu suht pian kun liekki viedään pois.
Punainen palokatko uretaani ei tahdo edes palaa oikein millään, puhumattakaan siitä että pitäisi paloa yllä.
Itse vedin piipun ympärille palovillaa kaikkiin +50mm rakoihin, ja sitä pienempiin tuota palokatko-uretaania. Itse ainakin luotan että se menee pieniin rakosiin paremmin kuin villa sullottuna, ja pysyy paremmin oikeassa paikassaan kuin hiekka.
Tavallinen uretaanivaahto palaa liekillä mutta ei pidä paloa kauaa yllä. Siis sammuu suht pian kun liekki viedään pois.
Punainen palokatko uretaani ei tahdo edes palaa oikein millään, puhumattakaan siitä että pitäisi paloa yllä.
Itse vedin piipun ympärille palovillaa kaikkiin +50mm rakoihin, ja sitä pienempiin tuota palokatko-uretaania. Itse ainakin luotan että se menee pieniin rakosiin paremmin kuin villa sullottuna, ja pysyy paremmin oikeassa paikassaan kuin hiekka.
Kokeilin kanssa eilen tuota uretaanivaahdon palamista. Levyä minulla ei ollut vielä. Tarvii sitten kokeilla kun rupean levyttämään.
Uretaanivaahdon pala syttyy suht helposti kun sytkällä lämmittää, mutta sammuu varsin pian. Veikkaan kuitenkin, että jos kipinöistä puhutaan niin kuiva puru syttyy helpommin.
Uretaanivaahdon pala syttyy suht helposti kun sytkällä lämmittää, mutta sammuu varsin pian. Veikkaan kuitenkin, että jos kipinöistä puhutaan niin kuiva puru syttyy helpommin.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Oleellista on kuitenkin, että urtsu ei ole palovillaa, piste. Sillä voi kyllä varmaan tiivistää piipun ja eristelevyjen välin, mutta jos siellä on koko matkalla tuota tavaraa niin pieleen menee.
"Palavan pintamateriaalin saa ulottaa pippuun asti jos sen paksuus ei ylitä 30 mm", eli itse asiassa lauta + uretaanilevy jo ylittää tämän paksuuden.
Pekka
"Palavan pintamateriaalin saa ulottaa pippuun asti jos sen paksuus ei ylitä 30 mm", eli itse asiassa lauta + uretaanilevy jo ylittää tämän paksuuden.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
-
tessu
KYLLÄ se uretaani on palovaarallista ainetta eikä sitä tule käyttää palovaarallisissa tiloissa pelkästään semmoisenaan,meille jo putkipuolella opetettiin että ei sitten sohita sillä hitsipillillä sinne uretaanielementtiin kun putkia kanaalissa hitsaatte tai muutes on kunnon roihut!
-
HirviPOWER
- Uusi jäsen
Itse ainakin tein sillain että laitoin piippuavasten palovillan ja sitten villaa vasten uretaanilevyn. Raot täytin punaisella palonkestävällä uretaanilla.
- miguel1983
- Jäsen

Uretaanivaahto palaa aika iloisesti.
Eilen eristin kellarin karmia sillä ja kuivuneet heitin purseet pannuun sytykkeeksi. Syttyi vähintään yhtä hyvin, kuin nämä "sytykepalat" joita myydään kaupoissa. Samalla lailla stroksi ja routalevyt palaa aika iloisesti, on tullut kokeiltua ihan sytykkeinä pannussa.
Eilen eristin kellarin karmia sillä ja kuivuneet heitin purseet pannuun sytykkeeksi. Syttyi vähintään yhtä hyvin, kuin nämä "sytykepalat" joita myydään kaupoissa. Samalla lailla stroksi ja routalevyt palaa aika iloisesti, on tullut kokeiltua ihan sytykkeinä pannussa.
RMT vuosimallia 1956, 9x11 metriä ulkomitat, täysikokoisella kellarilla. Lämmitys; reilut 50 vuotta öljy (2000-2500l/v), nyt puu :) Juuri hankittu Termax 600 varaaja Jäspin Tupla II:sen kaveriksi. Kovilla pakkasilla 7-leivän uuni tulee hätiin.
Tuota palo luokiteltua uretaania saa ainakin wyrtiltä..sillä saa tehdä 30-240ei luokkaan asti palokatkoja joten en usko sen ainakaan edistävän paloa jos sellain tulisi eteen..toivottavasti ei tulekkaan! olenhan tuollaisia tyhjentänyt kymmeniä jo erinäisiin läpivienteihin tuossa linkki moiseen http://www.firebreak.fi/tuote.php?id=7& ... =0&kieli=1