Veroasioita
Veroasioita
Entinen työkaveri sano, notta matkakorvaukset voi jättää laittamatta ja laittaa vasta seuraavalle vuodelle.
Tälle vuodelle kun tuloo niin paljon vähennyksiä niin pakko siirtää ens vuodelle ne mitkä pystyy eli.
Pystynkö tämän vuoden matkakorvaukset jättää merkitsemättä ja siirtämään ensivuoden verotukseen?
Tälle vuodelle kun tuloo niin paljon vähennyksiä niin pakko siirtää ens vuodelle ne mitkä pystyy eli.
Pystynkö tämän vuoden matkakorvaukset jättää merkitsemättä ja siirtämään ensivuoden verotukseen?
--------------------------------------------------
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.
Ammatilta laattaaja. 5 v. ainakin 200 kylppäriä laatoitettu.
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.
Re: Veroasioita
Fakta tietoo ei ole, mutta luulen ettei se noin mene. Verotukseen voi tehdä viiden vuoden sisällä oikaisuvaatimuksia. Ne kuitenkin vaikuttavat vain siihen kyseiseen verovuoteen. Eli mielestäni on mahdollista palauttaa veroilmoitus ja lisätä siihen matkakulut seuraavan viiden vuoden sisällä. Tänä vuonna vanhenee siis vuoden 2005 verotus, joka on luonnollisesti valmistunut vuonna 2006 ja siitä siis se viisi vuotta eteen päin.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
- Kauppis
- Jäsen

- Kotisivu: http://palaios.com
- Viesti:
Ne tulot ja menot merkataan sille vuodelle, kun ne on maksettu. Kuitin päivämärää ratkaisee.
Näin on minua ohjeistettu. Ne voi jättää laskuttamatta loppuvuodelta ja lykätä lappua heti 1.1.2012 eteenpäin. Jos se siis kelpaa maksajalle.
Näin on minua ohjeistettu. Ne voi jättää laskuttamatta loppuvuodelta ja lykätä lappua heti 1.1.2012 eteenpäin. Jos se siis kelpaa maksajalle.
isompi leka tänne!
Tarkoitatko matkakustannusten vähentämistä omassa verotuksessa vai mahdollisesti tuota Kauppiksen mainitsemaa (yleensä verovapaiden) matkakustannusten veloittamista toimeksiantajalta? Jälkimmäisellähän ei yleensä ole merkitystä verotukseen koska useimmiten ovat jo verottomia korvauksia. Ensimmäisestä tuntuisi hyvin epätodennäköiseltä että voisi siirtää, verottajalta siihen saa vastauksen. Tässä jotain yleistä asiasta: http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/veroi ... tyomatkat/PTM kirjoitti:Entinen työkaveri sano, notta matkakorvaukset voi jättää laittamatta ja laittaa vasta seuraavalle vuodelle.
Jotain loppuvuonna teetettyjä hommia onnistuu siirtämään seuraavan vuoden puolelle kotitalousvähennystä silmälläpitäen, jos saa asiasta sopivasti sumplittua päivämäärät.
Juu matkakustannukset kodin ja työpaikan väliltä. Työpäivän aikana ajetut kilometrit esim. jos joudun hakemaan tarvikkeita rtv:ltä ym.. niin saan verottomana työnantajalta.
Tosiaan entisellä työkaverilla on mennyt läpi se jos ei tältä vuodelta ole laittanut verotukseen matkakorvauksia sekä ateriakorvauksia niin son saanut ne seuraavan vuoden veroselvityksessä menemään läpi.
Eli jos tänä vuonna 2011 en laita matkakuluja sekä ateriankorvauksia niin voin ne vuoden 2012 lopulliseen verolappuun laittaa.
Mut täytynee asiaa kysyä verotoimistosta.
Tosiaan entisellä työkaverilla on mennyt läpi se jos ei tältä vuodelta ole laittanut verotukseen matkakorvauksia sekä ateriakorvauksia niin son saanut ne seuraavan vuoden veroselvityksessä menemään läpi.
Eli jos tänä vuonna 2011 en laita matkakuluja sekä ateriankorvauksia niin voin ne vuoden 2012 lopulliseen verolappuun laittaa.
Mut täytynee asiaa kysyä verotoimistosta.
- akim
- Jäsen

- Kotisivu: http://vanha-talo.blogspot.com/
Työkaverisi kusettaa joko verottajaa tai sinua. Viideltä vahvistetulta verovuodelta voit oikaista verotusta taannehtivasti, mutta se on eria asia. Sille vuodelle ne vähennykset kuuluu, kuin millä ne ovat oikeasti syntyneet. Muutenhan samalla verukkeella voisi vähentää esim. rajoista ylimenneet kotitalousvähennykset seuraavalle vuodelle.
Viimeksi muokannut akim, To Syys 29, 2011 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Asiaa kun tiedustelee niin ei kannattane vedota siihen kun kaverikin on saanut. Kuulostaa mielestäni hiukan erikoiselta jos asia noin olisi.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Juu en tietenkään sano ensimmäisenä, että kaveri on saanut tämän ja tämän verotuksessa läpi :D
- vesahy
- Jäsen

Eikös siinä ole ns. kassavirtaperiaate, että kuitissa oleva päivämäärä se määrää, mitä verovuotta vaaditus vähennykset koskevat? Kilometrikorvauksisa varmaan syntyy joulukuussa, mutta jos ne maksetaan vasta tammikuussa, niin ne kuuluvat sen vuoden verotukseen jollin ne on maksettu. Jotain voidaan voiton- ja tappiontasauksessa jakaa useammalle vuodelle, mutta siitä minulla ei ole omakohtaista kokemusta joten en osaa edes neuvoa. Jotain freelance-työn laskutusta vuosia sitten siirsin seuraavalle vuodella verotustaktisista syistä mutta pieleen meni sekin, sillä en osannut ennustaa seuraavan syksyn työtilauksia.akim kirjoitti:Sille vuodelle ne vähennykset kuuluu, kuin millä ne ovat oikeasti syntyneet.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Nyt taitaa kuitenkin mennä nuo eri asiat sekaisin. Ateriakorvaukset ja päivärahat ovat saman tyyppisiä kuin yleensä verottomat työnantajan maksamat matkakorvaukset (tai sitten minulla on aukko tiedoissa tuollaisen työntekijän omassa verotuksessa tekemän ateriakorvauksen osalta). Ja ne ovat tyystin eri asia kuin kodin ja työpaikan väliset työntekijän tekemät vähennykset. Jos työntekijä tekee työnantajalleen matkalaskun (eli päivärahat, ateriakorvaukset ja kilometrikorvaukset) jälkikäteen seuraavan vuoden puolella, niin sitten se on työnantajafirman asia miten sen kirjanpitoonsa hoitaa, firman tai maksajan tulokseen sillä on merkitystä mille tilikaudelle kohdistetaan. Mutta noilla nyt yleensä* ei ole mitään merkitystä työntekijän verotukseen. (Yleensä sen takia että joissain tapauksissa nuo voivat osin olla veronalaista esim jos maksetaan yli verovapaan osuuden tai muusta syystä katsotaan että on palkanluonteista, esim telakkatyöntekijöillähän tästä väännettiin peistä oikeudessa taannoin).PTM kirjoitti:Juu matkakustannukset kodin ja työpaikan väliltä. Työpäivän aikana ajetut kilometrit esim. jos joudun hakemaan tarvikkeita rtv:ltä ym.. niin saan verottomana työnantajalta.
Tuossa aiemmin linkkaamassani artikkelissa myös näköjään sanottiin yksikäsitteisesti että kodin ja työpaikan väliset kulut pitää laittaa oikealle vuodelle.
Lisäys: Vesahy tuossa mietiskeli miten kohdistetaan. Tähän vaikuttaa sitten minkä suhteen katsotaan mitäkin ja mikä kulu on kyseessä; tässä on eroja tavallisen palkansaajan, yrittäjän tai toiminimen joka on yksinkertaisen kirjanpidon piirissä tai kaksinkertaisen kirjanpidon piirissä olevilla. Lisättäköön vielä, että yksityishenkilöllä esimerkiksi tuo kotitalousvähennys kohdistuu maksuhetken mukaan.
Edit n: Korjasin vielä "kaksinkertaisen verotuksen" -> "kaksinkertaisen kirjanpidon". Vaikka molemmat välillä yrittäjästä tuntuu pitävän kutinsa.
Joillakin aloilla, esim rakennusalalla pystyy vähentämään verotuksessa ateriakorvauksen suuruinen summa, jos työnantaja ei maksa ko. korvausta. Kysyjä tarkoittaa varmasti tätä.
terv Tommi
terv Tommi
Väännetään sitten rautalangasta.
Matkakorvaukset: Verottomana saan palkan yhteydessä työpäivän sisällä ajetut kilometrit.
Kodin ja ensimmäisen työmaakohteeni nyt onneksi sama kohde aamuisin, niin laitan itse verotukseen vähennyksiin.
Tähän liittyen kysyin saanko siirtää kodin-työpaikan matkakorvaukset seuraavalle vuodelle.
Kuten tähän tuli jo muutamilta vastaus että tänä vuonna ajetut kilometrit kuuluu tälle vuodelle eikä voi siirtää ensi vuoden verotukseen.
Ateriakorvaus: Olen rakennusalalla töissä, työnantaja ei maksa korvauksia joten ne laitan verotukseen.
Ajattelin vaan notta miten saan kaiken verovähennykset hyödynnettyä kertä tällä hetkellä on jo veroprosentti 0.
Täydet kotitalousvähennykset, ateriankorvaukset, matkakorvaukset on laitettu
Mut juu.. ajattelin vielä pyytää kertyneet lomat tämän vuoden puolella maksettavaksi niin saa ne "verottomana".
Matkakorvaukset: Verottomana saan palkan yhteydessä työpäivän sisällä ajetut kilometrit.
Kodin ja ensimmäisen työmaakohteeni nyt onneksi sama kohde aamuisin, niin laitan itse verotukseen vähennyksiin.
Tähän liittyen kysyin saanko siirtää kodin-työpaikan matkakorvaukset seuraavalle vuodelle.
Kuten tähän tuli jo muutamilta vastaus että tänä vuonna ajetut kilometrit kuuluu tälle vuodelle eikä voi siirtää ensi vuoden verotukseen.
Ateriakorvaus: Olen rakennusalalla töissä, työnantaja ei maksa korvauksia joten ne laitan verotukseen.
Ajattelin vaan notta miten saan kaiken verovähennykset hyödynnettyä kertä tällä hetkellä on jo veroprosentti 0.
Mut juu.. ajattelin vielä pyytää kertyneet lomat tämän vuoden puolella maksettavaksi niin saa ne "verottomana".
Ateriakorvaus sisältyy päivärahaan. Jos on päivärahapäiviä niin niiltä päiviltä ei voi vähentää ateriakorvausta...
Ei se mene kuin elokuvissa...
Joo, sori mun tietämättömyyttä tuosta käytännöstä rakennusalalla. Eli kyseessähän siis on tulonhankkimisvähennys niille tiedoksi jotka saattavat ihmetellä mistä kyse.PTM kirjoitti:Väännetään sitten rautalangasta.
...
Tarkoittanet, että sulla on verokortti, jossa pidätysprosentti on nolla tällä hetkellä? Ja alkuvuodesta olet maksanut veroja isompien tulojen ja/tai pienempien vähennysten mukaan lasketulla "veroprosentilla". Jos näin, ollos huoleti: aikanaan verottaja tarkastelee koko vuotta ja palauttaa ylimääräiset tai pyytää lisää.PTM kirjoitti:Ajattelin vaan notta miten saan kaiken verovähennykset hyödynnettyä kertä tällä hetkellä on jo veroprosentti 0.
Kuulostaa epätodennäköiseltä että koko vuoden osalta veroprosenttisi olisi nolla. Kaikissa mainitsemissasi vähennyksissä on yläraja suht matalalla ja kotitalousvähennystä lukuunottamatta niitä ei saa kotona makoillen tai pimeitä töitä tehden.