Paritalo yhdeksi asunnoksi, palo-osastointi?

Kokemukset kuntien ja kaupunkien rajoituksista ja määräyksistä. Toisissa kaupungeissa ei rajoituksia ole lainkaan ja joissakin hyvinkin tiukat määräykset vanhan rakennuskannan säilyttämiseksi. Kerro kokemuksesi.
Vastaa Viestiin
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viestit: 731
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 10:33
Paikkakunta: Turku
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Paritalo yhdeksi asunnoksi, palo-osastointi?

Viesti Kirjoittaja Khyron »

Kun nyt tässä ollaan pohtimassa paritalon ostoa niin tuli mieleen et mimmosia vaatimuksia tommosessa on palo-osastoinnin suhteen? Alusta on yhteistä ja siellä on käytävä joka menee ilman mitään ovia molempien asuntojen alle. Mutta asuin- ja yläkerroksessa ei asuntojen välissä ole ovia. Jos sinne aukkoja puhkaisee niin pitäisikö niissä olla palo-ovet?
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
tarpola
Jäsen
Jäsen
Viestit: 911
Liittynyt: La Syys 15, 2007 21:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paritalo yhdeksi asunnoksi, palo-osastointi?

Viesti Kirjoittaja tarpola »

Eikös ole palo-ovet kellarin ja asuinkerroksen välillä? Kellarihan ei kuulu kumpaankaan asuntoon vaan on tavallaan oma huoneistonsa. Jo kulunvalvonnan takia tämä on tarpeen, tuskin asunnosta toiseen pääsee noin vain kulkemaan. Välipohja lienee betonirakenteinen ja toimii palokatkona kellarin ja asuinhuoneistojen välillä.
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viestit: 731
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 10:33
Paikkakunta: Turku
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Paritalo yhdeksi asunnoksi, palo-osastointi?

Viesti Kirjoittaja Khyron »

Välipohja on betonia, taisivat alustan ovet olla lukollisia. Mutta mielestäni eivät kuitenkaan palo-ovia vaan ihan tavallisia puisia.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: Paritalo yhdeksi asunnoksi, palo-osastointi?

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Jos talo on nykyisin virallisesti paritalo, älä missään nimessä muuta sitä omakotitaloksi: kahden pienen asunnon hinta on paljon isompi kuin yhden ison.

Sen aikaa kun talon molemmat puoliskot ovat sinun, voit tehdä siihen sellaiset kulkuaukot kuin hyväksi näet; myyntihetkellä talon on oltava taas siinä kunnossa kuin se nyt on.

Muista, että asuttuasi kaksi vuotta yhtä asuntoa sun pitää muistaa muuttaa siihen toiseen, muutoin myyntivoitosta menee vero.
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viestit: 731
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 10:33
Paikkakunta: Turku
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Paritalo yhdeksi asunnoksi, palo-osastointi?

Viesti Kirjoittaja Khyron »

pvalila kirjoitti:Jos talo on nykyisin virallisesti paritalo, älä missään nimessä muuta sitä omakotitaloksi: kahden pienen asunnon hinta on paljon isompi kuin yhden ison.

Sen aikaa kun talon molemmat puoliskot ovat sinun, voit tehdä siihen sellaiset kulkuaukot kuin hyväksi näet; myyntihetkellä talon on oltava taas siinä kunnossa kuin se nyt on.

Muista, että asuttuasi kaksi vuotta yhtä asuntoa sun pitää muistaa muuttaa siihen toiseen, muutoin myyntivoitosta menee vero.
Kaks asuntoa vaatii kahdet keittiöt, kylppärit jne. Ei järkeä ajatella tommosia tällä hetkellä.

Verottajalta suullisesti kysytty asia, jos asuu useammassa asunnossa yhtä aikaa, esim. niissä on selkeä kulkuyhteys, niin ei mene veroa vaikkei kirjoja olis kaikkiin siirtänykkään. Tosin varmaan tilanne muuttuu jos ne myy erikseen. Ja tilanne voi myös muuttua muutamassa kymmenessä vuodessa kokonaan.

Ja se varsinainen kysymys on vielä, pitääkö huolehtia palo-osastoinnista jos yhdistää paritalon huoneistot, eli puhkaisee uusia aukkoja niitten välille?
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
tarpola
Jäsen
Jäsen
Viestit: 911
Liittynyt: La Syys 15, 2007 21:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paritalo yhdeksi asunnoksi, palo-osastointi?

Viesti Kirjoittaja tarpola »

Jos paritalosta tekee omakotitalon niin osastointeja ei tarvita sen enempää kuin muissakaan omakotitaloissa. Asuinhuoneistojen yhdistämiseen tarvitset joka tapauksessa rakennusluvan, ja siinä yhteydessä asia tulee todetuksi. Luvan saamisessa ei varmaankaan ole ongelmia, koska kiinteistön käyttö muuttuu vähemmän vaativaksi, tarvitaan esimerkiksi vähemmän pysäköintitilaa jne.

Mutta sitten jos haluaa jaka asunnon myöhemmin paritaloksi, pitää taas hakea lupa ja silloin tarvitaan osastointi asuntojen välille, pitää osoittaa pysäköintipaikat ja mahdollisesti auton kääntöpaikka kahdelle taloudelle sillä tavoin kuin asemakaava määrää, molemmille oma tonttiliittymä jne. Ja vaatimukset tulkittaneen sen aikaisten eli tulevien määräysten mukaan, ei 1950-luvun ratkaisujen koska niistä on asuntoja yhdistettäessä luovuttu. Jotain myönnytyksiä voi saada kulttuurihistoriallisin perustein, jos vanha rakennus palautetaan alkuperäiseen asuunsa.

Mutta näitä nyt et kysynyt vaikka tällä innolla vastataan. Se varsinainen kysymäsi asia eli yhdistäminen on helppo juttu, ensin rakennuslupa ja sitten reiät seiniin. Mutta kyllä tuota tulevaakin kannattaisi miettiä, koska, kuten sanoit, tilanteet muuttuvat.
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viestit: 731
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 10:33
Paikkakunta: Turku
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Paritalo yhdeksi asunnoksi, palo-osastointi?

Viesti Kirjoittaja Khyron »

Ok, kiitos.

Ja joo, on toki hyvä tietää myös mitä tulevaisuudessa mahdollisesti tapahtuu.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Avatar
Hower
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1866
Liittynyt: To Elo 25, 2005 13:00

Re: Paritalo yhdeksi asunnoksi, palo-osastointi?

Viesti Kirjoittaja Hower »

tarpola kirjoitti: Mutta sitten jos haluaa jaka asunnon myöhemmin paritaloksi, pitää taas hakea lupa ja silloin tarvitaan osastointi asuntojen välille, pitää osoittaa pysäköintipaikat ja mahdollisesti auton kääntöpaikka kahdelle taloudelle sillä tavoin kuin asemakaava määrää, molemmille oma tonttiliittymä jne.
Osastonti noin, mutta paritalo on yksi kiinteistö, ei tarvita erillisiä asuntokohtaisia tonttiliittymiä sen kummemmin kuin yhdellä tontilla olevaan rivarariinkaan. Autopaikkojen määräkin on monesti suhteessa käytettyyn kerrosalaan, eli ei vaikutusta. Jos asemakaavassa on autopaikat/asunto niin sitten mennä semmosella.
tarpola
Jäsen
Jäsen
Viestit: 911
Liittynyt: La Syys 15, 2007 21:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paritalo yhdeksi asunnoksi, palo-osastointi?

Viesti Kirjoittaja tarpola »

Hower kirjoitti:
tarpola kirjoitti: Mutta sitten jos haluaa jaka asunnon myöhemmin paritaloksi, pitää taas hakea lupa ja silloin tarvitaan osastointi asuntojen välille, pitää osoittaa pysäköintipaikat ja mahdollisesti auton kääntöpaikka kahdelle taloudelle sillä tavoin kuin asemakaava määrää, molemmille oma tonttiliittymä jne.
Osastonti noin, mutta paritalo on yksi kiinteistö, ei tarvita erillisiä asuntokohtaisia tonttiliittymiä sen kummemmin kuin yhdellä tontilla olevaan rivarariinkaan. Autopaikkojen määräkin on monesti suhteessa käytettyyn kerrosalaan, eli ei vaikutusta. Jos asemakaavassa on autopaikat/asunto niin sitten mennä semmosella.
Joo totta, ei sitä toista liittymää ole pakko tehdä ja voipa olla ettei saakaan, sitten on vain käytännössä epämukavaa jos ajetaan vain toiseen päähän taloa eli toiseen kulku on naapurin päädyn kautta. Sanoin asian epätarkasti, mutta ajatuksena oli että vaikeusaste kasvaa kun joutuu miettimään kahden huushollin tarpeita yhden sijaan.
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen
Viestit: 331
Liittynyt: La Joulu 09, 2006 18:29
Paikkakunta: Turku

Re: Paritalo yhdeksi asunnoksi, palo-osastointi?

Viesti Kirjoittaja Ketsuppitahra »

pvalila kirjoitti:Jos talo on nykyisin virallisesti paritalo, älä missään nimessä muuta sitä omakotitaloksi: kahden pienen asunnon hinta on paljon isompi kuin yhden ison.

Sen aikaa kun talon molemmat puoliskot ovat sinun, voit tehdä siihen sellaiset kulkuaukot kuin hyväksi näet; myyntihetkellä talon on oltava taas siinä kunnossa kuin se nyt on.

Muista, että asuttuasi kaksi vuotta yhtä asuntoa sun pitää muistaa muuttaa siihen toiseen, muutoin myyntivoitosta menee vero.
Ehkä tää olis pätevä neuvo jossain pk-seudulla. Ei kuitenkaan Turussa, luulen ma. Meilläkin on tollanen paritalo, enkä mä kyllä näe että tästä paritalona sais ees sen vertaa myydessä, mitä sais yhden perheen talona. Paritalot on saatanasta muutenkin, eikä niitä juuri täällä päin harrasteta. Toisekseen, meillä ainakin nää asunnot on ihan vaan kolmioita eli kovin pieniä, ja ainoa pesuhuonekin on asuntojen yhteinen, juurikin siellä kellarissa viini Ei ihan nykyaikaista.
Avatar
Hower
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1866
Liittynyt: To Elo 25, 2005 13:00

Re: Paritalo yhdeksi asunnoksi, palo-osastointi?

Viesti Kirjoittaja Hower »

Ketsuppitahra kirjoitti: ..., meillä ainakin nää asunnot on ihan vaan kolmioita eli kovin pieniä, ja ainoa pesuhuonekin on asuntojen yhteinen, juurikin siellä kellarissa viini Ei ihan nykyaikaista.
Ei ole nykyaikaista, mutta tulevaisuuden askeettiseen ja hiilipäästöttömään elämäntapaan soveltuu oikein hyvin. Voipi olla, että tuommoisesta tulee vallan pakollinenkin järjestely kun oikein pinnistellään ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Yhteiskeittiötäkin kannattais harkita.
Eli älä nyt tee kovin hätäisiä ratkaisuja... voit olla aikaasi edellä.
tessu

Re: Paritalo yhdeksi asunnoksi, palo-osastointi?

Viesti Kirjoittaja tessu »

Niin ja eihän niitä palo-ovia tarvita kuin pannuhuoneeseen tms lain mukaan,normi huoneissa kyllä pitäisi riittää tavalliset ovet kerrostalot ovat sitten eriasia
Vastaa Viestiin