Kaupungin perusparannuksesta ei saa kotitalousvähennystä??

Jokaiselta rintamamiestalon omistajalta on varmasti monesti kysytty: "Löytyikö yllätyksiä". Vanhat talot saattavat joskus todellakin kätkeä sisäänsä niin iloisia kuin surullisiakin yllätyksiä. Remontoidessa niihin sitten törmää.
Vastaa Viestiin
eekisa
Jäsen
Jäsen

Kaupungin perusparannuksesta ei saa kotitalousvähennystä??

Viesti Kirjoittaja eekisa »

Moro,

Siis mitä ihmettä. Sain kotitalousvähennyksen veroilmoituksen kotiini tänään ja siinä sanotaan seuraavaa:
Olette vaatinut kotitalousvähennystä Tampereen kaupungin tekemästä työstä seuraavasti:
...blaa blaa euroja...

Yleishyödylliselle yhteisölle tavanomaisesta kotitaloustyöstä tai hoiva- ja hoitotyöstä maksettu korvaus oikeuttaa vähennykseen, vaikka yhteisö ei ole merkitty ennakkoperintärekisteriin eikä harjottaisi veronalaista toimintaa. Sen sijaan yleishyödylliselle yhteisiölle asuntojen perusparannuksesta tai kunnostuksesta maksetun työn kustannukset eivät oikeuta verovähennykseen, ellei yhteisö ole merkitty ennakkoperintärekisteriin ja harjoita veronalaista toimintaa.

Kotitalousvähennystä ei hyväksytä Tampereen kaupungin tekemästä työstä. Tampereen kaupungilla on y-tunnus mutta se ei harjoita veronalaista toimintaa.

Laki verotusmenettelystä 26 momentti
Siis mitä ihmettä??? Kaupunki kävi uusimassa mulle ulkorakennuksen sähkölinjoja kun edelliset oli vuodelta 49 tai jotain. Siinä oli sitten kuitissa työtä ja materiaaleja, jotka laitoin verottajalle.

Voisiko joku asiaa ymmärtävä kertoa, että mihin pykälään mun pitää tässä kohtaa vedota. Eihän tää nyt näin voi mennä. Mulle se kaupunki on tekijänä ihan sama asia kuin mikä tahansa muukin firma.

t. eekisa
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: Kaupungin perusparannuksesta ei saa kotitalousvähennystä??

Viesti Kirjoittaja pvalila »

eekisa kirjoitti:Moro,

Siis mitä ihmettä. Sain kotitalousvähennyksen veroilmoituksen kotiini tänään ja siinä sanotaan seuraavaa:
Olette vaatinut kotitalousvähennystä Tampereen kaupungin tekemästä työstä seuraavasti:
...blaa blaa euroja...

Yleishyödylliselle yhteisölle tavanomaisesta kotitaloustyöstä tai hoiva- ja hoitotyöstä maksettu korvaus oikeuttaa vähennykseen, vaikka yhteisö ei ole merkitty ennakkoperintärekisteriin eikä harjottaisi veronalaista toimintaa. Sen sijaan yleishyödylliselle yhteisiölle asuntojen perusparannuksesta tai kunnostuksesta maksetun työn kustannukset eivät oikeuta verovähennykseen, ellei yhteisö ole merkitty ennakkoperintärekisteriin ja harjoita veronalaista toimintaa.

Kotitalousvähennystä ei hyväksytä Tampereen kaupungin tekemästä työstä. Tampereen kaupungilla on y-tunnus mutta se ei harjoita veronalaista toimintaa.

Laki verotusmenettelystä 26 momentti
Siis mitä ihmettä??? Kaupunki kävi uusimassa mulle ulkorakennuksen sähkölinjoja kun edelliset oli vuodelta 49 tai jotain. Siinä oli sitten kuitissa työtä ja materiaaleja, jotka laitoin verottajalle.

Voisiko joku asiaa ymmärtävä kertoa, että mihin pykälään mun pitää tässä kohtaa vedota. Eihän tää nyt näin voi mennä. Mulle se kaupunki on tekijänä ihan sama asia kuin mikä tahansa muukin firma.

t. eekisa
Kuten tuossa selkeästi sanotaan, pitäisi kaupungin harjoittaa veronalaista toimintaa jotta sen lasku hyväksyttäisiin kotitalousvähennyksen piiriin (ja Tampere ei harjoita veronalaista toimintaa).
Jos tuon kaupungin laskun olisi maksanut jokin firma ja se olisi sitten kirjoittanut sulle siitä laskun, niin sitten se lasku olisi kyllä kelvannut.

Tuollainen firman kautta laskun kierrättäminen maksaa jotain, varsinkin jos se kaupungin lasku on ollut ilman alvia ja firmahan sen alvin joutuu päälle tietenkin laittamaan.

Lisäksi firmasta tulee työn suhteen vastuullinen eli jos kaupunki töppää homman niin firma joutuu siitä kantamaan vastuun.

Mulle oli aivan uusi juttu, että hoivatyötä kohdellaan eri tavalla kuin remppaamista!
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

Uskoisin, että kokonaistaloudellisesti sinulle oli edullisempaa teettää työ kaupungin työntekijöillä ilman kotitalousvähennystä, kuin yksityisellä kotitalousvähennyksen kanssa.

Voin olla väärässä.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jari h »

Yhtenä esimerkkinä oli juuri paikallissanomissa, että Porin Vesi teetti jonkun työn ulkopuolisella urakoitsijalla, mutta laskutti itse asiakasta, niin eipä siitäkään saanut verovähennystä, koska vesiyhtiö on kaupungin. Urakoitsija laskutti vesiyhtiötä.

Mulla meni vähennys ohi siitä, kun yrittäjä olikin lopettanut bisneksensä eikä ollut enää rekisterissä. Tein vastineen ja saa nähdä, kun lopulliset paperit tulee.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Kun taloyhtiö on laskuttajan ja lopullisen maksajan välissä käy aivan samalla tavalla, vähennyksiä ei saa (ja alvien vähennysoikeus menetetään).
mistofeles
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja mistofeles »

Ei muuten kannata suunnittelutyöstäkään pyytää kuitteja. Pimeänä vaan kaikki suunnitelmat. Niistä kun ei saa kotitalousvähennystä -"koska ne eivät ole teillä kotona tehty". Ei auttanut, vaikka kerroin piirustusten olleen tehdyn meillä keittiön pöydän ääressä.
Jos tuo on verottajan kanta, niin olkoon sitten. Miksi vaivautua keräämään kuitteja, jollei niillä mitään tee.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Meillä meni puolet suunnittelulaskusta kyllä ihan kyselemättä läpi kotitalousvähennykseen, kun laskussa luki puolet tunneista suunnittelutyötä eli piirtämistä (jota olisikin ollut vähän ehkä vaikea selittää tapahtuneeksi meidän keittiön pöydän ääressä kun ne suunnitelmat on tehty cadilla...) ja puolet oli sitten laskutettu "palaverit paikan päällä" -nimikkeellä ja siihen liitteeksi vielä päivät ja ajankohdat. Tulkintaahan nämä jutut aina on.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Vastaa Viestiin