Remontti taidot

Rintamamiestaloista ja muusta
Jamagi
Jäsen
Jäsen

Remontti taidot

Viesti Kirjoittaja Jamagi »

Millä tieto taidolla te remppailette omaa rintamameistaloanne? Oletteko rakennusalan ammattilaisia vai onko tuttu sukulaismies apurina vai kuinak homma toimii?

Itselläni ei paljon kokemusta rakennusalasta ole ja nykyiset työtkin ovat päätteen ääressä istumista. Välillä meinaa remontoidessa mennä sormi suuhun, eikä itkukaan kaukana ole.

Eniten harmaita hiuksia tuottaa täysin ristiriitaiset ohjeet, joita saa "asiantuntijasta" riippuen milloin mitäkin. Itse tekeminen onkin ollut mukavaa, vaikka välillä joutuu omia tekemisiään korjailemaankin.
beowulf
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja beowulf »

Kyllähän tässä ihan ilman koulutuksia remontoidaan.Hyviä vinkkejä olen saanut alan lehdistä,netistä ja jopa rautakaupasta. Hyvänä lisävinkkien antajina on jokunen työkaveri jolla on ollut rm-talo jo useampia vuosia joten ei luulisi ainakaan samoja virheitä tekevän kuin he aikoinaan.
Viimeksi muokannut beowulf, Ti Heinä 19, 2005 19:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iso pää vähän järkee, pieni pää ei yhtään järkee....
Ari
Admin

Viesti Kirjoittaja Ari »

Samoilla linjoilla beowulfin kanssa. Google on ollut kovassa käytössä ja ihmisiä on haastateltu. Vaikeutta lisää saadun tiedon ristiriitaisuus ja myös oman järjen käytöllä on merkitystä - sitä vaan pitäisi aina olla vähän enemmän. :lol: Toistaiseksi kaikki näyttäisi menneen suunnilleen oikein. 8)
tiias
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tiias »

Meillä isäntä on rakennusalalla ja siitä on apua kyllä toteuttamisessa :) Muuten korjausneuvoja on kyselty vanhoilta konkareilta, rakennusmestareilta ym. mutta ristiriitaisia neuvoja on tullut. Vaikeaa onkin niistä "arpoa" mikä on se oikea tapa kunnostaa. Kun nyt ei mitään peruuttamatonta tehtäis. Tää Rintamamiestalo.net on kyllä tosi hyvä juttu!
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Vasara ekan kerran kädessä kolmevuotiaana

Viesti Kirjoittaja maanma »

Isän kanssa tuli teininä kunnostettua yksi iso kesämökin sivurakennus varsin perusteellisesti perustukset mukaanlukien.

Ratkaisuiden ongelmallisuudesta luin Panu Kailan talotohtorin, jonka jälkeen olen aktiivisesti kyseenalaistanut kaikki vallitsevat trendit ja yrittänyt selvittää ns. perinteistä rakennustapaa - joka sekää ei ollut ongelmaton, vaikka toisinaan niin tuntuu.

Hienot kalliit ratkaisut jää meikäläisellä yleensä kauppaan. Yritän toteuttaa ratkaisut tekniikoilla, joista on mieluummin 30 vuoden toimivuusnäkemys - tai ainakin ongelmat/ratkaisut on tiedossa.

Netti on korvaamaton apuväline ja tämä sivusto on osoittautunut "vaihtoehtojen kultakaivokseksi"

Visio:
Tällä hetkellä mielestäni pahin ongelma rakennusmääräyksissä on maavaraisen laatan päälle laitettava ns. pakollinen kosteuseristys (lattiakaivo-tiloissa), joka estää maaperän sisäänpäin kuivumisen kosteissa tiloissa.

Ratkaisuksi esitetään salaojituksen kunnostamista. Nykymääräysten mukaan salaojituksen pitäisi olla 30cm laattaa alempana - mistä taas seuraisi paaluttamattoman talon painuminen savimaalla ja siihen liittyvät riskit rakenteille.

Minusta tähän tarvittaisiin vaihtoehto poikkeus.
Hanna
Jäsen
Jäsen

Millä tiedoilla/taidoilla remontoit ?

Viesti Kirjoittaja Hanna »

Meillä ei ollut jokseenkaan tapetointia enemmän kokemusta remppaamisesta. Yksi kylppäriremppa entiseen asuntoon oltiin apumiehinä. Kun etsimme itsellemme rm- taloa, kaikki täälläpäin olivat kuitenkin ns.alkuperäiskunnossa ja mietimme et parempi niin ettei ainakaan rempattu virheellisesti. Ja saa ns. oman maun mukaan rempata ja oman "näköisen". Jos tarkoitus olisi asustella talossa jokunen vuosi niin remppa ei olisi varmasti koko taloa koskevaa. Ostimme itsellemme talon jossa asustellaan koko ikämme.

Mietimme tätä rempan määrää ja laatua jonkun aikaa, mutta oli helppo päätös kuitenkin lähteä leikkiin kun isäntä on lvi-asentaja, isäni on tehnyt kirvesmieshommia, nykyisin maarakennusalalla, suvusta löytyy myös muurari ja sähkömies jotka tekevät nämä hommat kokonaan. Takka ja puuhella järjestyi kätevästi tuota kautta ja nopeasti asennettuna. Lisäksi käyttämässämme rautakaupan rakennusosastolla on yksi myyjä jonka luona käymme aina, kun hän on rakennusmestari. Nettiä käytämme myös paljon, mahdollisten poikkeavien mielipiteiden ratkaisemiseksi. Itse me teemme remonttia pääasiassa, mutta talkoilla hommia sitten kanssa paiskitaan porukalla. Neuvoja saa aina jos tulee tenkka poo :roll:
Kustannuksissa tietty paljon säästää, kun on vähän joka alalta miehiä ja koneita jo valmiina.

Tämä keskustelupalsta on todella hyödyllinen myös remppaa tehdessä, käyn aina lukemassa kaikki jutut ja monesti ei tarvitse edes itse kysyä kun joku muukin pohtii samaa asiaa :D
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Jaa-a. Mä en kyllä tiedä millä pätevyydellä mä meidän taloa rakennan, mutta noin yleisesti ottaen kuvittelen olevani vähän niinkuin joka alan lääninkätevikkö. Meillä isä on ollut suvun piirissä se ainoa remonttitaitoinen ja itse olen kulkenut sitten näillä kesän talkootyömailla heti kun pakki kädessä pysyi. Vuolin puukolla sormeen ennen kun osasin kävellä ja söin isin pakista muttereita niinkuin karkkia :D

Mä luulen että niin pienestä kun muistan niin aina on pitänyt ottaa selvää miten joku toimii. Sama se on nykyäänkin, pakko kokeilla talossa kaikkea mahdolista käsityöhommaa tyylihuonekalun teosta sähkövetoihin, maalatessa pitää oppia kalkkimaalit uuniin ja kellariin, maitomaalit roskiskatoksen seinään ja öljymaalin sotkeminen kaikkiin mahdollisiin muihin paikkoihin.

Aikaisemmin kunnostelin aktiivisesti puuveneitä ja ajattelin että talot olis vähän helpompia. Kyllähän talonkin pitää pitää vettä mutta sen ei sentään tartte kellua :P Ja tietty ensimmäisenä rupesin korjaamaan pari metriä korkeita 1800-luvun lopulla tehtyjä ikkunoita joiden nurkkaliitokset piti saada tiukemmiksi ja tarkemmiksi kun mikään siihen asti tekemäni venehomma...

Minusta se että ihmiset tekee jotain konkreettista itse on todella tärkeää.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

alkuun isävainaan opettamana, myöhemmin kesätöitä raksalla, harrastuksena puutyöt kitarankorjauksesta alkaen (ja paattikin on, noin 30-luvun keulakajuutallinen). ovi- ja ikkuna-asiat työn puolesta jokseenkin hallussa.

kirjallisuus ja netillisyys tutkittu, velipoika rak.mestaaja ja toinen sitäkin kätevämpi, serkku sähkömies jne. joten apuja saa tarvittaessa.

vielä kun saisi putkimiehen sukuun niin kaikki olis OK.

ja luonnevika: vankkumaton usko omiin kykyihin :D

mutta vakavammin: rmt:tä yksinkertaisempaa rakennetta saa hakea, eli kun vaan etenee järjellä niin kyllä se siitä.

tietyt työt aina ja ehdottomasti ammattilaisille (erityisesti sähköt, putkistot, perustusten iso korjaus ).
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Joo, tervehdys vaan uudelta foorumi jäseneltä!

Ekaa taloani tässä myös korjailen, tosin kuusitoistakesäisenä olin mukana varsin kattavassa vanhan talon peruskorjauksessa. Kyseisestä remontista on jäänyt jotain mielikuvia vaikka siinä lähinnä hanslankarina ja tunkkina toiminkin. Siinä tuo talo uudistettiin ja tiivistettiin vähän turhankin uudenveroiseksi, näin jälkikäteen kun ajattelee.

Remontoinneissa olen melkolailla aloittelija, vaikka nyt työkalut käsissä pysyykin kohtalaisesti. Isäukko on ollut apuna nosto- ym kahden miehen hommissa tilapäisesti, muuten olen puuhastellut lähinnä omin päin.

Muutama ajatus jotka ovat pääkopassani tislaantuneet omaa(pankin) taloa kunnostellessa ja uusia remontteja suunnitellessa:
1. Rm talot tehtiin aikoinaan purusta ja paperista kun ei muuta ollut. Nykyään voi käyttää nykyaikaisia eriste- ja tiivistemateriaaleja. Muovia en silti kyllä laita, mutta paperinen höyrynsulku bitumipaperin sijasta esimerkiksi on ok, mummiälestä.
2. Vaali kuitenkin vanhaa. Jos joku seinä tai välikatto on vähän vinossa, muista että se on osa sitä tunnelmaa johon ihastuit taloa ensi kertaa katsellessasi. Älä siis sorru yltiöpäisiin oikomis- ym touhuihin.
3. Jos naulaat jotain naulaa se kunnolla :) Käytä siis riittävän kokoisia nauloja. Ihan tosi :D
4. Tutki tarkkaan rakentaja.fi-sivut. Kaila on kanssa lukemisen arvoinen vaikka onkin vähän fundamentalisti.
5. Wanhat mestarit kunniaan mutta varauksella. Löydä oma mestarisi. Kaikki vanhat rakennusmiehet eivät ole loistavia rakennesuunnittelijoita. 40-50-lukujen taloista on säilynyt vain parhaat yksilöt. Röttelöt purettiin viimeistään 70-luvulla.
6. Lämpöeristä mieluummin vähän liian ohuesti kuin aivan liian paksusti. Jos joku kohta on nykyoppien vastainen mutta terve, kannattaa se jättää ennalleen (paitsi jos nyt tekee jotain radikaalia kuten laittaa suihkutiloja jompaankumpaan puiseen kerrokseen).
7. Teetä ammattityöt ammattilaisella. Jos käytät sukulais-ammattilaisten ystävällisyyttä hyväksesi, muista myös palkita ruhtinaallisesti. Pimeä työ ei aina ole halvin reitti. Ammattitöillä tarkoitan esim. sähkö- putki- perustus- ym. hommia
8. Jos haluat säästää energiaa, muuta kerrostaloon. Taloa pitää lämmittää ja tuulettaa. Vanhan talon raikkaus perustuu johonkin muuhun kuin nykymääräysten mukaiseen eristämiseen.
9. Elä telo ittees. Suojalasit päähän konetyökaluja käyttäessä tai kiven kanssa touhutessa, kuulosuojat päähän aina kun tulee meteliä (itse käytän esim. pitemmissä vasarointisessioissakin kuppeja) ja turvakengät ovat myös hintansa väärtit. Tällainen konttorirotta joutuu vielä suojaamaan työhön tottumattomat pikku kätösensäkin 11 numeroon hanskoilla ;-)
10. Harkitse. Meillä lähinnä saamattomuudestani johtuen tuli asuttua melkein vuosi ennen kuin mitään alkoi tapahtua. Tärkeysjärjestys ja kaikki muutkin suunnitelmat ovat menneet uusiksi moneen kertaan ja ovat edelleen käymistilassa.

Nämä nyt liittyi kysymykseesi tai sitten ei, mutta perustason rakennusfysiikan teoriaa kun käyttää pohjana (ihan siis kirjatietoa), ja maalaisjärkeä varovasti käyttäen soveltaa niitä käyttöön, niin pärjää aikas pitkälle noissa "pikku"remonteissa.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Anak
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Anak »

KariFS kirjoitti: 4. Tutki tarkkaan rakentaja.fi-sivut. Kaila on kanssa lukemisen arvoinen vaikka onkin vähän fundamentalisti.
Tuosta taisikin olla jossain puhetta, eli minusta kannattaa rakentaja.fi -sivustoa lukea kriittisesti koska se on sponsoroitu palvelu. Eli siellä mainostetaan niiden valmistajien tuotteita jotka ko. palvelussa mainostavat. En tiedä sopivatko mainostetut tuotteet aina vanhan talon rakenteisiin ja tyyliin. Ainakin minä luotan enemmän Kailan kirjoihin. ;)

-Antti
Frank
Jäsen
Jäsen

Re: Vasara ekan kerran kädessä kolmevuotiaana

Viesti Kirjoittaja Frank »

maanma kirjoitti:Isän kanssa tuli teininä kunnostettua yksi iso kesämökin sivurakennus varsin perusteellisesti perustukset mukaanlukien.

Ratkaisuiden ongelmallisuudesta luin Panu Kailan talotohtorin, jonka jälkeen olen aktiivisesti kyseenalaistanut kaikki vallitsevat trendit ja yrittänyt selvittää ns. perinteistä rakennustapaa - joka sekää ei ollut ongelmaton, vaikka toisinaan niin tuntuu.

Hienot kalliit ratkaisut jää meikäläisellä yleensä kauppaan. Yritän toteuttaa ratkaisut tekniikoilla, joista on mieluummin 30 vuoden toimivuusnäkemys - tai ainakin ongelmat/ratkaisut on tiedossa.

Netti on korvaamaton apuväline ja tämä sivusto on osoittautunut "vaihtoehtojen kultakaivokseksi"

Visio:
Tällä hetkellä mielestäni pahin ongelma rakennusmääräyksissä on maavaraisen laatan päälle laitettava ns. pakollinen kosteuseristys (lattiakaivo-tiloissa), joka estää maaperän sisäänpäin kuivumisen kosteissa tiloissa.

Ratkaisuksi esitetään salaojituksen kunnostamista. Nykymääräysten mukaan salaojituksen pitäisi olla 30cm laattaa alempana - mistä taas seuraisi paaluttamattoman talon painuminen savimaalla ja siihen liittyvät riskit rakenteille.

Minusta tähän tarvittaisiin vaihtoehto poikkeus.
tee rakennusvirhe eli sisäpuolinen salaojitus. Veljeni teki tälläisen ratkaisun aikoinaan, juuri siitä syystä ettei halunut r-talonsa kallistuvan savipohjalla. Hyvin on toiminut jo 15v ja kellarissa oleva lankkulattia on kuiva. Pumppu puhaltaa vedet ulos ja se toimii. Kellaritiloissa on koneellinen poisto. Ainiin, rakennusinsinöörihän tuo velipoika on ;) Ei siis ole ihan "perinteinen" ratkaisu ja liekkö nykypäivänä edes sallittu
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pakoistinen »

Itsehän näistä hommista suurin osa tehdään. Itse sitä on oman talonsa paras asiantuntija. Matkan varrella oppii paljon googlesta, täältä ja kirjaston kirjoista. Vasara on minulla aina pysynyt hyvin kädessä, joten taidoista tai uskalluksesta se ei ole kiinni - enemmänkin tiedosta! :wink: Kokemukseni mukaan tekeminen on helppoa, mutta oikean tiedon löytäminen ei.

Mutta - kuten armeijassakin sanottiin kun etsittiin miehiä puuceen tyhjennykseen: "Erikoismiehet erikoistehtävään". Ostopalveluja käytämme niissä töissä, mitä ei itse ehditä tehdä. Esimerkiksi märkätilat teetetään alan firman puolesta. Hommat olisi osattu itsekin, mutta aikaa olisi mennyt paljon enemmän ja laiskuus iski. Nyt maksetaan hommista, ja valokuvataan kaikki työvaiheet varmuuden vuoksi.

Tietoa kannattaa kerätä *luotettavista* lähteistä. Suosittelen lämpimästi vilkaisemaan ainakin kahta tai kolmea eri lähdeteosta ennen kuin tekee lopulliset päätökset materiaaleista, suunnitelmista ja toteutuksesta. Nämä foorumit ovat erittäin hyvät, mutta välillä on vaikea erottaa hyviä ratkaisuja mielipiteiden joukosta. Samoin tulee usein kyseltyä asioita rautakaupan myyjiltä, kavereilta ja sukulaisilta, vaikka heillä ei välttämättä mitään erityistietämystä aiheesta olekaan.

Sitähän koulussakin aina yritettiin sanoa... valitaan luotettavat lähteet. :)

Nyt aion tehdä aika radikaalin ratkaisun keittiössä, ja poiketa täysin tavallisista käytännöistä. Me tehdään keittiö vanhoista paloista itse. Ei siis mitään valmiskaappeja lainkaan. Tässä asetetaan suunnittelutaidot todelliselle koetukselle. Eteen tulee paljon mittaamista, tarkkaa sovitustyötä ja odotan useita pikkuongelmia, joita en osaa edes vielä ennustaa. :shock: Uskon, että niistä kuitenkin selvitään. Tarkan kaaviokuvan piirtäminen auttaa kummasti.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

pakoistinen kirjoitti:Nyt aion tehdä aika radikaalin ratkaisun keittiössä, ja poiketa täysin tavallisista käytännöistä. Me tehdään keittiö vanhoista paloista itse. Ei siis mitään valmiskaappeja lainkaan. Tässä asetetaan suunnittelutaidot todelliselle koetukselle. Eteen tulee paljon mittaamista, tarkkaa sovitustyötä ja odotan useita pikkuongelmia, joita en osaa edes vielä ennustaa. :shock: Uskon, että niistä kuitenkin selvitään. Tarkan kaaviokuvan piirtäminen auttaa kummasti.
Hei saisko tästä oman projektin?
Kävi se minullakin mielessä, mutta en ehtinyt jalostaa. Äkkiseltään ajatellen tekisin täyspuurungot liimalevystä (ei 2-laadusta) samoissa modulimitoissa kuin keittiöävalmistajatkin tekee. Ikea keittiökuvasto voisi olla suureksi avuksi.

Yhdeksi ongelmaksi näin upposaranoiden kiinnityksen, kun siihen ei tuntunut löytyvän valmista jyrsin/poranterämuottiratkaisua. Taisin sen kyllä jossain vuoden hakemisen jälkeen nähdäkin, mutta en muista missä.
Frank
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Frank »

maanma kirjoitti:
pakoistinen kirjoitti:Nyt aion tehdä aika radikaalin ratkaisun keittiössä, ja poiketa täysin tavallisista käytännöistä. Me tehdään keittiö vanhoista paloista itse. Ei siis mitään valmiskaappeja lainkaan. Tässä asetetaan suunnittelutaidot todelliselle koetukselle. Eteen tulee paljon mittaamista, tarkkaa sovitustyötä ja odotan useita pikkuongelmia, joita en osaa edes vielä ennustaa. :shock: Uskon, että niistä kuitenkin selvitään. Tarkan kaaviokuvan piirtäminen auttaa kummasti.
Hei saisko tästä oman projektin?
Kävi se minullakin mielessä, mutta en ehtinyt jalostaa. Äkkiseltään ajatellen tekisin täyspuurungot liimalevystä (ei 2-laadusta) samoissa modulimitoissa kuin keittiöävalmistajatkin tekee. Ikea keittiökuvasto voisi olla suureksi avuksi.

Yhdeksi ongelmaksi näin upposaranoiden kiinnityksen, kun siihen ei tuntunut löytyvän valmista jyrsin/poranterämuottiratkaisua. Taisin sen kyllä jossain vuoden hakemisen jälkeen nähdäkin, mutta en muista missä.
Kaverini teki vessa/kylppäriremontin yhteydessä itse kaikki kalusteet eli viilutti ne itse. Eka kertaa teki ja ei kuulemma ollut kummoinenkaan homma. Sirkkelillä levyt mittaansa (ohjureilla, sirkkeli mallia Festo) ja valmista viilua liimaten pintaan. Hommasi pitkän parrun samaa materiaalia parruna ja leikkasi niistä viilut kylkiin ja avot, siinä oli ovet ja kannet. Pakutti sitten rungot ihan jostain lastulevystä. EIkä maksanut paljoa.
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

Ei se kalusteiden tekeminen mitenkään mahdottoman vaikeata ole, varsinkin jos on kunnon vehkeet käytössä. Itse kävin parin vuoden ajan paikallisen kansalaisopiston puutyökursseilla. No, sana "kurssi" on vähän väärä mun kohdalla, lähinnä hyödynsin koulun työstökoneita, joilla sai tarkkaa ja siistiä jälkeä. Jännä sinänsä, että siellä se porukka koostui melkein tarkkaan kahdenlaisista ihmisistä: Oli vanhempaa ukkoporukkaa ja sitten nuoria naisia. Hyviä vinkkejä sieltä ainakin sai kokeneemmilta tekijöiltä.
Tein siellä osat kerrossänkyyn, hyllyköitä, lokerikoita, Boknäs-mallisen lattiakirjahyllyn ym.
Oikeastaan suosikkimateriaaliksi tuli koivuvaneri, näkyvät reunat listoitin puolen sentin koivulistalla...kiiltävä lakka päälle ja komeita kaapin ovia tuli (ainakin omasta mielestäni). Sopii hyvin tähän 50-lukulaiseen mökkiin.
Mutta hyvä työkoneet helpottaa paljon, varsinkin jos tekee isompaa projektia kuten keittiökalusteet
Vastaa Viestiin