Toki osaan jopa minäkin sen verran aatella että jos yhden makkarin uhraa sauna/pesuhuone käyttöön niin sitten on sen verran vähemmän tilaa. Tällä hetkellä se riittää oikein hyvin, jatkossakin pitkään, muttei välttämättä aina. Eli se kiinnostaisi onko miten paljon kustannuseroa tehdä nämä tilat alakertaan makkarin tilalle, vai pahka. Toki on mukavaa jos saunan läheisyydestä on ovi ulos. Eniten itselläni on mielessä ollut juurikin se miten saunan yms saa tehtyä makkarin tilalle niin ettei 10v päästä ole ylläriä. Mutta jos samalla hintaa saa tehty pahkan, kuin makkarin tilalle pesutilat, niin toki pahka olisi siitä hyvä että riski pienenee ja yksi käyttöön jää yksi huone enemmän ilmaiseksi.Hower kirjoitti:Ei ole huono henki ja vallan jumalattoman hieno talo sulla onkin, upeasti laitettu ja varmaan toimiikin yksin-kaksineläjillä.akim kirjoitti:Onkohan mun talossa huono henki, kun siinä on aina ollut sisäsauna ja pesutila, vaikka kokoa on vain 65 nelilöä ja se on rakennettu 30-luvulla :D Vaikka neliöitä on noin vähän, niin silti on ihan toimiva pohja. Vaikka lisäksi on erillinen sisä-WC ja lisäksi pieni kodinhoitohuone/vilpola. Henkilökohtaisesti mua ei kiinnosta henkimaailman jutut.
Ehkä mulla oli mielessä enemmänkin perhekokoa oleva talo ja vaikka nuo märkätilat teknisesti saataisiinkin moittettomaan ja riskittömään kuntoon niin rakentamalla pesu/sauna/kodinhoitotilat ekan kerroksen asuinhuoneeseen niin tilankäyttö kyllä kärsii asumisen suhteen. Yksi huone häviää ekasta kerroksesta. Samoin saunotteluhommakin on mun mielestä vähän nihkeätä jos tilaa ei ole riittävästi. Ainakin perhe- taikka vierastilanteessa. Enkä nyt tarkoita löylyhuoneen kokoa vaan muuta oheistilaa. Peruskokoinen makkari lienee n. 10 - 12m2. Siihen kun änkeää saunan, pesuhuoneen ja erillisen kodinhoitotilan niin tilaa ei esim pukuhuoneelle jää, sitten kai vilvoitellaan, kuivatellaan ja puetaan olkkarissa kun makuuhoneet on yläkerrassa? Normikokoisessa 3-4h+k:n kerrostaloasunnossa pesutiloista on toki aina helppo hipsiä makkariin pukeutumaan...
Mulle itselleni saunominen on aikaa viepä rituaali ja sitä varten keltsussa on riittävästi tilaa. Löylyttelyn välillä istuskellaan siistissä puku/oleskeluhuonessa, vähemmän siistissä työ/möly/tupakkihuoneessa taikka pihalla, jonne on suora uloskäynti pukuhuoneesta. Käytännössä saunassa istuminen taikka siellä makoilu vie vähemmän aikaa kuin muu pölläily siinä sivussa.
Eli ap. kysyjälle; edelleen henk.kohtaisesti rakentaisin mieluummin lisää tilaa ulospäin.
muoks. Ei perhana; tuommoisella makuualkovissa olevalla Hondalla opettelin ajamaan prätkää joskus v.79 värikin on sama.... Hieno peli!
Osaako kukaan arvuutella paljonko on hinta-eroa pesupahkalla vs alakerran makkarin muuttamisella pesuhuoneeksi ja saunaksi?