Ulkoverhouksen tuuletusrako ylhäällä

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Ulkoverhouksen tuuletusrako ylhäällä

Viesti Kirjoittaja Hippula07 »

Olen viimeistelemässä ulkoseinää ja vain ylin lauta puuttuu räystään alta. Uudessä verhouksessa on 22 mm tuuletusrako, jossa on alareunassa jyrsijäverkkoa hiirien torjumiseksi. Kysymykseni onkin, että pitääkö yläreunan rako myös verkottaa lintujen tms. varalta. Jätin siis raon n. 3 cm ylös, koska lape on tukittu ja tuuletusta ei saa ohjattua sinne.

- AJ
villelap
Jäsen
Jäsen

Re: Ulkoverhouksen tuuletusrako ylhäällä

Viesti Kirjoittaja villelap »

Tää on muuten hyvä kysymys. Olen kanssa itse miettinyt asiaa jonkin verran ja näillä näkymin en ole laittamassa, mutta teoriassahan hiiret pääsee väliin mellastamaan jos keksivät yläkautta kiivetä. Meillä on pystyverhous ja tuntuu, että aika homma hiireltä kiivetä korkea seinä ulkokautta ylös. Syksyllä ne kyllä etsivät lämpöä ja siksi hakeutuvat seinän väliin.
miksei
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja miksei »

Jätin tuuletusrakoa 4 senttiä räystään alle. Päätyosassa tuulen kanssa sinne meni vesi,valui sit seinälautojen takana alas. Tukin raon ja seinä kuiva. Lyhyet räystäät päädyssä tekivät tuon, sivuseinillä ei ongelmaa ole.
kappalainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kappalainen »

villelap kirjoitti:Tää on muuten hyvä kysymys. Olen kanssa itse miettinyt asiaa jonkin verran ja näillä näkymin en ole laittamassa, mutta teoriassahan hiiret pääsee väliin mellastamaan jos keksivät yläkautta kiivetä. Meillä on pystyverhous ja tuntuu, että aika homma hiireltä kiivetä korkea seinä ulkokautta ylös. Syksyllä ne kyllä etsivät lämpöä ja siksi hakeutuvat seinän väliin.
Tuttava kertoi kuinka oli juuri saanut vaiavalla verkotettua alareunan hiirien varalle, kun nurkkaa pitkin vilisti hiiri ja vilahti ylkäutta vintille. Hiiri menee jopa 5mm reiästä, joten aikas toivottomalta tuo estäminen tuntuu ja olen itse pikkuhiljaa kallistumassa pelkkien hyönteisten ja lintujen suurempaan estämiseen.pelkällä hyönteisverkolla. Hiiri pääsee vaikka ovesta jos on tullakseen.
Viimeksi muokannut kappalainen, Ke Syys 07, 2011 10:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön
villelap
Jäsen
Jäsen

Ei se nyt varmaan ihan sentään 5mm reijästä mene ainakaan täyskasvuinen? Olisko joku 8-10mm realistisempi rako mistä juuri mahtuisi änkeämällä?

Onko jollain oikein faktatietoa minkä kokoisesta raosta mahtuu täyskasvuinen hiiri? Monenlaisia huhuja liikkuu.

Mites jos räystäänaluslautojen raot pistää timpurin kynän paksuiset (7mm) niin silloin ei tarvisi verkottaa yläreunaa, koska eivät pääsisi sinne tuosta 7mm reiästä?
ramirez
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/

Viesti Kirjoittaja ramirez »

villelap kirjoitti:Ei se nyt varmaan ihan sentään 5mm reijästä mene ainakaan täyskasvuinen? Olisko joku 8-10mm realistisempi rako mistä juuri mahtuisi änkeämällä?

Onko jollain oikein faktatietoa minkä kokoisesta raosta mahtuu täyskasvuinen hiiri? Monenlaisia huhuja liikkuu.

Mites jos räystäänaluslautojen raot pistää timpurin kynän paksuiset (7mm) niin silloin ei tarvisi verkottaa yläreunaa, koska eivät pääsisi sinne tuosta 7mm reiästä?
Hiiri menee siitä mistä se saa pään työnnettyä läpi eli aika pienestä reijästä ne menee.
villelap
Jäsen
Jäsen

Niin olen kuullut, mutta mikä pään koko täyskasvuisella? Kellään tietoa?

Kerran jahtasin hiirtä sisällä ja se meni pesukoneen alle piiloon. Sai änketä itseään kunnolla että mahtui. Tarviikin mitata se väli kun pääsen kotiin. Näytti änkeeminen siltä, että jos rako olis pienempi niin ei olis mahtunut.
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Olen kuullut että hiiriä voisi olla useampaa eri mallia/kokoa ja jopa eri ikäisiä. Kuullostaa kyllä urbaanilta legendalta :wink:
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
kappalainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kappalainen »

PETEBJ75 kirjoitti:Olen kuullut että hiiriä voisi olla useampaa eri mallia/kokoa ja jopa eri ikäisiä. Kuullostaa kyllä urbaanilta legendalta :wink:
Puheessa on nuorempi hiiri. Ei ole urbaanilegenda. http://www.racx.fi/files/pdf/813/Jyrsija.pdf täysikasvuinen menee 6-7mm Lemmikkihiiri joka on poikasen kokoinen, mahtuu alle 5mm reiästä ja niille tehtävät reiät ovat alle 5mm, Eipä tuo siis tarvitse kuin yhden oksanreiän, haljenneen laudan, pahasti väljentyneen vanhan naulan reiän, hieman kieroutuneen laudan, avonaisen ikkuna, ja hyttysverkko ei pidättele.
Ja päälle nuo ovat jyrsijoitä, joten tuskin 6-7mm kolon kaivaminen kauaa vie täysikasvuisella hiirellä. Niinpä olen sitä mieltä, että hiiriverkko on turha ostos. Niitä on kaikkialla ja paras sijoittaa hiirien pyydystämiseen ja tyytyä tilanteseen. Kyllä niillä on omat reittinsä, joten ne on helppo poistaa.
Talvella niitä tulee rtm-taloon helpommin, jos kolaa lumet seinustalle. katselin viime talvena jälkiä ja seinän vierustaa nuo tykkäsivät kulkea.
Mitä se nyt eläinsuojelijatkin sanoo, kun ne jättää pihalle pakkaseen, kun joku sanoi, ettei kalojakaan saisi pitää elossa jäällä.
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Noissa ohjeissa neuvottiin tiivistämään läpivientejä uretaanimassalla. Jos se tarkoittaa uretaanivaahtoa, niin se ei jyrsijöitä pidättele.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

vesahy kirjoitti:Noissa ohjeissa neuvottiin tiivistämään läpivientejä uretaanimassalla. Jos se tarkoittaa uretaanivaahtoa, niin se ei jyrsijöitä pidättele.
Ehkä viittasit johonkin muuhuh, mutta jotenkin tuntuisi todella erikoiselta tiivistää ilmarako uretaanivaahdolla. Mutta uretaanivaahto lienee ratkaisee kaikki ongelmat.

Itse olen ajatellut myös niin että hiiret pääsee kyllä mihin vaan, joten parempi että pääsevät sitten kohtuudella sieltä poiskin. Turha yrittää rajoittaa kaikkea, kissalle töitä.
villelap
Jäsen
Jäsen

Vaikea on mitata sitä väliä mistä näin hiiren aikanaan änkeävän pesukoneen alle. Väli on 17mm etureunasta ja supistuu hiukan riippuen mistä kohtaa mittaa. Joka tapauksessa paniikissa näin hiiren sinne 17mm itseään änkeävän eikä helpolla päässyt vaan jalat löi tyhjää kun sinne meni. Suhtaudun hiukan epäillen tohon 7mm, mutta 10mm saattaa mennäkin oikein änkeämällä. Riippuu varmaan hiiren lihavuudestakin.

Aihehan on nyt ajankohtainen kun syksyllä ne sisätiloihin hakeutuvat.

Joku vois tehdä testin, että virittäis vaikka 8mm raon ja houkutusta taakse ja sitten vaikka kuvais yöllä, että meneekö läpi vai.

Sinänsä hyvä dokumentti tuo mikä linkitettiin.

Kyllähän hiiri varmaan menee uretaanista läpi, mutta toisaalta miksi se uretaania tajuaisi ruveta puremaan. Sen pitäisi tietää, että siitä pääsee puremalla läpi ja että takana on jotain houkuttelevaa.

Hiiret on mielestäni vaarallisia, koska ne voi pureskella johtoja. Meillä oli ulkoverhouksen välissä puhelinkaapeli jota selvästi oli jäystetty pienillä hampailla niin, että oli melkein metalli näkyvissä. Sähköjohdolle ei kovin kiva asia olisi ja niitä varmaan on monilla verhouksen alla. Ulkoverhouksen alta löytyi ainakin 10 paikkaa mihin oli paskottu ja jemmattu jyviä villan sekaan. Nyt on verkot.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

villelap kirjoitti:Niin olen kuullut, mutta mikä pään koko täyskasvuisella? Kellään tietoa?
Mä voin mitata puoliltaöin kun meen kotiin, on mittanauhakin jo valmiiksi taskussa. Meillä alkoi rapina eilisiltana. Oli pieni koira ihmeissään kun alkoi iltayhdeltätoista yläpohjassa tantsut!
malonari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja malonari »

Hiirikin hakee helpoimman reitin , että kyllä ainakin yksi selkee aukko kannattaa jättää ja siihen loukku :-) kuulemman mukaan töpseliin laitettava hiiren karkoitin on toimiva
ääni on korkea muttei ihmistä häiritse , tiedä sitten toimivuudesta omat kokemukset hiiristä on se ettei ne ihan säikkyjä ole ja ansa on ainut millä niitä saa vähennettyä
muttei hävitettyä .
Terassia tehdessä löysin ainakin yhden kulkureitin , rappusten vieressä oli epämääräinen kivikasa edellisen omistajan toimesta , sen poistaessani oli kivijalassa pieni
halkeema ja kolo johon oli sullottu koivun lehtiä siististi . Betonilla tukkoon ja jään odottamaan mistä kohtaa seuraavaksi alkaa rapina kuulua :evil:

Pienen vinkin voin heittää niille jotka ostavat muovisen pienen hiiren loukun , kannattaa ruuvata se laudan pätkään kiinni . Meillä oli sellainen ulkolla , saunan jälkee juuri
nukkumaan päästyä alkoi yläkerrasta kuulua sellainen räminä ja kolina että luultiin siellä olevan ainakin kissan kokoinen otus :lol: Ei kun katsomaan , kiva mennä ullakolle
saunanpuhtaana pyydystämään elukkaa , no eipä se peltohiirtä kummempi ollut mutta hirveet äänet sai aikaiseksi . Nokastaan oli jäänyt kiinni mutta sen verran että sai
happea , veti loukkua perässään pitkin lautalattiaa
Vastaa Viestiin