Esitin ylläolevan kysymyksen tuolla pönttöuunikeskustelussa ja olen kysellyt muualtakin tästä asiasta ja yksiselitteinen vastaus on, että "ei ne tiilet ja laastit mitään haise, ei edes tuoksu".vesahy kirjoitti:Mutta miten on, voiko uusi uuni erittää huoneeseen makeahkoa tuoksua, joka on ajoittain aika voimakastakin? Peltikuorien sisällä on tulitiiliä, saviuunilaastia, valumassaa ja tulenkestävää laastia. Onko joku näistä aineista sellaista, josta tuo haju voisi johtua?
Eilen illalla se pistävän makea haju taas tuntui entistä voimakkaampana ja aamulla heräsin päänsärkyyn ja kurjaan oloon. Silmiä on kirvellyt jo muutaman päivän ja hengityskin tuntuu raskaalta kun nenän limakalvot ovat turvoksissa. Ja mikä kummallisinta, sydänkin tuntuu tekevän välillä ylimääräisiä potkuja. Ei voi siis johtua pönttöuunista. Olen nuuskinut joka nurkan moneen kertaan kun ensimmäiseksi tulee mieleen hometaloista kerrotut kauhutarinat. Mistään ei löydy mitään homeeseen viittavaa mutta haju on ja pysyy, välillä heikompana, välillä vahvempana.
Nyt olen alkanut epäillä, että vuodelta -97 peräisen oleva Huurteen Green Line-kotikylmiö voisi olla hajun aiheuttaja, mitään muuta en enää keksi. En tiedä mitä kylmäainetta siinä on sisällä, mutta eikös freonin käyttö ollut silloin vielä sallittua? Google löysi DuPontin julkaiseman Käyttöturvallisuustiedotteen ja siinä mainitaan terveysvaikutuksena mm. hengenahdistus ja sydämen rytmihäiriöt. Täsmää aika hyvin tämän aamun olooni. Soitin myös myrkytystietokeskukseen ja kyselin heiltä lisätietoja mutta he eivät osaa sanoa mitään tätä tarkempaa ennen kuin tietävät tarkemmin mikä kylmäaine on kysymyksessä. Kylmiö toimii ainakin toistaiseksi ihan normaalisti joten mitään suurta kertapossausta siinä ei ole tapahtunut. Voiko kompressorissa olla jokin tiiviste, joka on kulunut jo liian löysäksi?
Älkää nyt naurako, mutta kun oireet ovat aivan selvät ja sydämen rytmin pienet häiriöt pikkuisen pelottavat, niin kaikki asiallinen lisätieto kelpaa. Voin tietenkin kutsua kylmälaitehuollon paikalla mutta kun ajomatkaa tulee tunti per sivu plus työaika, niin kalliiksi sekin tulee. Saa tietenkin tulla, jos sillä saadaan asia kuntoon mutta haarukoin tätä ongelmaa nyt ensin muilla tavoin.
Ensi yön nukun varmuuden vuoksi yläkerran kesähuoneessa vaikka se jo aika viileä onkin.