Sauna ja kylppäri kellarissa
Re: Sauna ja kylppäri kellarissa
Mahtaakohan siinä tasote pysyä....
Sen verran kommenttia tuohon ILPillä kuivattamiseen, että ei se kuivata ilmaa kuin jäähdytyksellä... lämmityksessä vaikutus kusteuteen on aivan sama kuin millätahansa lämpöpuhaltimella. Tai no kuivaahan se silloinkin, mutta ulkoilmaa 

-58 rmt, 112m2+kellari, ILP+VILP+ jämä kaksikko sähköllä, ei lisäeristystä
kulutus 2009-2010 noin 18500kWh+n. 2m3 puuta
kulutus 2009-2010 noin 18500kWh+n. 2m3 puuta
juu seinistä puretaan kamat pois ja lattiaan on tarkoituskin vain kylppärin osalle laittaa ihan mukavuus lämmitys ja myös hiukan kuivattaa käytön jälkeen. toi kanava juttu on spu kellarieristys oppaassa ja vaikuttaa hyvältä systeemiltä. eli ihan alareunaan seinään laitetaan sellainen kantikas putki joka on auki seinän puolelta eli kosteus pääsee läpi siihen ja poistuu painovoimaisesti tai koneellisesti sitä myöten ulos. sillä olisi tarkoitus kiertää koko kellarin ulkoseinät. paitsi jos se piki ei läpäise kosteutta, niin sit on mietittävä muuta. eristehän lovetaan alareunasta siten et se menee putken päälle.
Microsoft Office 2007Microsoft Office 2010
Microsoft Office 2007Microsoft Office 2010
Kyllä meidän ILP:ssa on ihan oma asentonsa kosteuden poistolle
-
- Jäsen
meillä olis kanssa edessä kellarissa pieni remppa pesuhuoneeseen. Itse sauna ihan ok. Tarkoitus olisi siis vain pinnat vaihtaa. Lattia (oiskoos se nyt sitä klinkerilaattaa) pelkästään maalata jos mahdollista.Jos ei pysy maali kiinni niin sitte kait uus klinkeri tilalle.
Näin olen ajatellut että kun puran noi vanhat manilevyt seinistä, niin jos ja toivottavasti kun sieltä paljastuu kuiva ja kaikinpuolin kunnossa oleva seinä takaa
niin en ala mitään sen kummempia vesieristeitä laittamaan (ehkä suihkunurkkaan), vaan korvaan seinäpinnat jollain muulla, mutta yritän tehdä rakenteen muuten samanlaiseksi. Minulla ei ole mitään hajua ulkopuolisista eristeistä. Mutta jos tosiaan seinä näyttää hyvältä levyn alla, olis mun mielestä järjen vastaista sitä muutenkaan toteuttaa. ..se nyt jääpi nähtäväksi.
Millaisiin vaikeuksiin tässä joudun?
jos siis vaikka kuvitellaan että myyn talon huomenna, ja seinälle laitetut vaikkapa nyt puupanelit mätänee 15vuoden päästä, niin olenko niin sanotusti kusessa kun en ole tehnyt vesieristeitä? Entäs jos sama tilanne mutta olen laittanut eristeen? (näin se ehkä mätänee sit jo 5 vuoden kuluttua =)
Eli eikö taloa saa korjata "samalla tyylillä" miten se on rakenettu?
Hyvä puolihan tässä olis se että jos noi paneelit mätänee niin niitä nyt ei ole vaikea repiä pois ja vaihtaa. Pääasia ettei se seinä siellä takana mätäne.
vai joudunko korvaamaan tulevalle omistajalle koko remontin, siis nynyaikaisten normien mukaan, niin että hän kaivaa pihat auki ja operoi taloa ulkoa ja sen jälkeen vielä sisältä. Olettaen että seinä ei ole kärsinyt. (sen ymmärtäisinkin etttä jos minun virheeni takia seinä murentunut tms.).
Vai kuittaantuuko asia niin että teen uusille asukkaille selväksi miten tuo on rakennettu?
Nämä kysymykset siis ihan vain mielenkiinnosta, en ole myymässä enkä ostamassa, ja jokainen tapaushan tietysti oikeudessa sitten katsotaan erikseen, mutta jos jollain kokemusta tällaisista jutuista.
Näin olen ajatellut että kun puran noi vanhat manilevyt seinistä, niin jos ja toivottavasti kun sieltä paljastuu kuiva ja kaikinpuolin kunnossa oleva seinä takaa

Millaisiin vaikeuksiin tässä joudun?
jos siis vaikka kuvitellaan että myyn talon huomenna, ja seinälle laitetut vaikkapa nyt puupanelit mätänee 15vuoden päästä, niin olenko niin sanotusti kusessa kun en ole tehnyt vesieristeitä? Entäs jos sama tilanne mutta olen laittanut eristeen? (näin se ehkä mätänee sit jo 5 vuoden kuluttua =)
Eli eikö taloa saa korjata "samalla tyylillä" miten se on rakenettu?
Hyvä puolihan tässä olis se että jos noi paneelit mätänee niin niitä nyt ei ole vaikea repiä pois ja vaihtaa. Pääasia ettei se seinä siellä takana mätäne.
vai joudunko korvaamaan tulevalle omistajalle koko remontin, siis nynyaikaisten normien mukaan, niin että hän kaivaa pihat auki ja operoi taloa ulkoa ja sen jälkeen vielä sisältä. Olettaen että seinä ei ole kärsinyt. (sen ymmärtäisinkin etttä jos minun virheeni takia seinä murentunut tms.).
Vai kuittaantuuko asia niin että teen uusille asukkaille selväksi miten tuo on rakennettu?
Nämä kysymykset siis ihan vain mielenkiinnosta, en ole myymässä enkä ostamassa, ja jokainen tapaushan tietysti oikeudessa sitten katsotaan erikseen, mutta jos jollain kokemusta tällaisista jutuista.
Minä ainakin teen puusta seinäpinnat. Laitan vaan koolauksen ja betonin väliin huopaa, niin ei kosteus pääse puuhun. Ala- ja yläpäähän kunnon ilmarako et pääsee tuulettumaan välistä.
Tähän ihan kommenttina.
Olen nyt kahden vuoden aikana käynyt läpi meidän koko puuverhoillun kellarin ja huomioinut, että:
-Kaikki ne sisä- ja ulkoseinät, joissa oli koolausten välissä lasivillaa, olivat joko homeessa, osin lahoja tai ainakin haisivat.
Pahimpia ne, joissa oli villan ja panelin välissä vielä alumiinipaperi.
-Muutamissa sisä- ja rapun ulkoseinässä oli betonia vasten 22mm rima koolauksena ja sen päällä paneli. Näissä ei mitään ongelmia.
Pariin kohtaan jätin näitä paikalleen, koska en etsimälläkään löytänyt mitään vaurioita.
Olen nyt kahden vuoden aikana käynyt läpi meidän koko puuverhoillun kellarin ja huomioinut, että:
-Kaikki ne sisä- ja ulkoseinät, joissa oli koolausten välissä lasivillaa, olivat joko homeessa, osin lahoja tai ainakin haisivat.
Pahimpia ne, joissa oli villan ja panelin välissä vielä alumiinipaperi.
-Muutamissa sisä- ja rapun ulkoseinässä oli betonia vasten 22mm rima koolauksena ja sen päällä paneli. Näissä ei mitään ongelmia.
Pariin kohtaan jätin näitä paikalleen, koska en etsimälläkään löytänyt mitään vaurioita.
Rupesin opettelemaan Howerblogin tekoa!
tarkotus on kerätä tänne noita omia ratkaisujani kuvien ja tekstien muodossa...
Voi olla, että aika hitaasti tämä blogihomma etenee (niinkuin remppakin)
tämä on ihan vaan testi..
http://howerblogi.blogspot.com/
tarkotus on kerätä tänne noita omia ratkaisujani kuvien ja tekstien muodossa...
Voi olla, että aika hitaasti tämä blogihomma etenee (niinkuin remppakin)
tämä on ihan vaan testi..

http://howerblogi.blogspot.com/