Kellarisaunassa on se etu että vaikka puukiukaasta karkaa piippuun paljon lämpöä niin se jää piippuun ja ulos harakoille ei mene kovinkaan paljon. Sitä ei vaan huomaa niin konkreettisesti mistään. Jos piipun lämpö nousee asuinkerroksessa puoli astetta niin mitä se vaikuttaa mihinkään, sitä en osaa sanoa.
Itse olen ajatellut ilmalämpöpumppua kellariin, vielä ei tosin viitsi kun kaikki pinnat on kesken, Jos nyt laittaa sisäyksikön sinne niin sen joutuu irroittamaan kun tekee seinäpintoja.
Sähkön kulutus
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Tasan vuosi asuttu ja kulutus 19 000 Kwh. Yläpohja lisäeristetty, samoin sisäseinät. Uuni lämpenee yösähköllä, samoin yläkerran "pieni" pönttöuuni. Alakerran "suuri" pönttöuuni puilla kuin myös hella ja kellarin sauna. Kellarista puolet ilman lämmitystä ja puolet puolilämpimänä massavaraajalla yösähköllä. Lämpimiä neliöitä n. 135 ja puolilämmintä kellaria n. 15. Lämpötila asuintiloissa ajoittain liian korkea, jopa 24 astetta. Itse eläisin viileämmässäkin, en vain vaimolle tässä taistelussa pärjää. Ai niin, lämminvesivaraaja 300 l yösähköllä.