Osia remontista oppilastöinä?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Sirputin
Jäsen
Jäsen

Osia remontista oppilastöinä?

Viesti Kirjoittaja Sirputin »

Vaikka aiommekin tehdä mahdollisimman paljon itse, ajattelin tarjota osia remontista oppilastyönä teetettäviksi oppilaitoksiin.
Onko kukaan teettänyt osia remontista oppilastyönä? Millaisia kokemuksia löytyy, hyvä vai huonoja? Alempi hinta on toki yksi syy mutta onko laatu sitten vastaavasti niin huonoa ettei kannata? Otetaanko kohteita mielellään vastaa kouluissa vai onko niistä peräti ylitarjontaa? Millaisia töitä kannattaa tarjota?
Miten vastuuasiat menevät? Oppilaitos vakuuttaa oppilaansa, kattaako vakuutus myös oppilaan mahdollisesti tekemät virheet?
Ilman haaveita ei voi olla päämäärää, jonka toteutumista odottaa joka päivä.
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Osia remontista oppilastöinä?

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

...hehe. Just luin toisella foorumilla hyvän kuvauksen noiden oppilaiden ja laitosten tilanteesta...

Ollaan oltu tunneilla pipo silmillä jalat pulpetilla ja valmistumisen jälkeen on kateltu mallia miten omaan/mummolan kämppään on saneeraussähköt tehty. Sällit eivät ole koskaan avanneetkaan minkään tukkurin luetteloa ja netissäkin kiinnostaa vain lärvikirjat ja tviitterit. Myös järjen käyttö kalusteiden sijoittamisessa on usein näillä hemmoilla hukassa. Tekemällähän sitä oppii, mutta näköjään kukaan ei jaksa/ehdi valvoa asentajiensa jälkeä. Opi siinä sitten kun koskaan ei tarvitse korjata omia tekeleitään. Tuntuu että työpäivän kohokohta on tukka sekaisin mennä snagarille Onnisen t-paita päällä ja 50 erilaista työkalua helisten snikersien koukuissa. No, tulipahan taas avauduttua, sori. Onhan niitä hyviäkin tyyppejä, siinä mitään.

Hehe...
hämäläinen
Jäsen
Jäsen

Re: keittiötä pyöritellään...

Viesti Kirjoittaja hämäläinen »

Minä en ainakaan uskaltaisi teettää mitään oppilastyönä. Suomessa ammattikoulutus on aivan mielettömän huonoa nykyisin. Jo vuosia sitten vanhempieni tuttava sanoi puuseppälinjan opettajan hommasta eläkkeelle jäädessään, että pojat osaavat nyt valmistuessaan sen minkä hänen ikäluokkansa kouluun tullessaan. Opettajat ovat hyvin harvoin itse toimineet opettamassaan ammatissa muutamaa kuukautta kauempaa eli he eivät kykene opettamaan ammattiin kuuluvia taitoja. Poikkeuksia saattaa löytyä, itse en ole sellaisia tavannut. Ammattikasvatushallitus kuitenkin kirjaa ammattikoulutuksen tavoitteeksi valmiuden oppia ammatti, ei suinkaan ammatillisen pätevyyden saavuttamista.
Hirsipirttihirmu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hirsipirttihirmu »

No nyt on pakko sanoa sen verran, että useilla vanhoilla ihmisillä on itselläänkin jonkinlainen asenneongelma ja jaksetaan jaaritella tätä, että kuinka ennen kaikki oli paremmin ja varmaan joissain asioissa olikin, mutta ei tilanne nyt varmaan ihan noin huono ole. Ja missäs ne oppilaat oppis jos kukaan ei uskalla antaa niille hommia? Aika moni itsekin remontoiva aloittaa ihan nollasta ja ekat hommat on ihan silkkaa harjoittelua. Ei kai kaikki "tee se itse" hemmot ole rakennusalan ammattilaisia? Itse taas voisin hyvinkin kuvitella teettäväni oppilastyönä jotain remontin osia. Kyllähän työtä valvotaan jatkuvasti opettajan toimesta, toisin kuin monen työmiehen hommia. Harvoin jos koskaan ne oppilaat keskenään siellä työmaalla touhuaa.
deltar
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja deltar »

itsellä ei henk.koht. kokemusta mutta tiedän että on teetetty mm. yksi suojelukohde ammattiopiston opiskelijoilla, tosin aikuispuolen.Äijä säästi pitkän pennin ja tekijöinä oli hyvät tyypit..Joskus käy hyvä tuuri ja saa hyvät tekijät,näinhän se on ihan joka firmassakin.Kyllä sielläkin niitä elämäänsä kyllästyneitä on.Sinnehän ne kai luultavasti sieltä opiston penkiltä päätyy(?) Ja voihan yrittää kysellä opistosta motivoituneimpia opiskelijoita.Ainakin aikuispuolella oli jossain vaiheessa pulaa työharjoittelupaikoista. Luulen että mielellään ottaavat vastaan kohteen :wink:
Ves_ku
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Onhan se totta, että ammattikoulussa on porukkaa joka junaan ja osa vielä jää asemallekkin.
Aika touhua se opiskelu välillä oli kun itse ammattikoulun sähköpuolta kävin. Kyllähän sen silloin jo pystyi erottelemaan kuka tulee oikeasti tekemään koulutstaan vastaavaa hommaa. Tai kuka kouluttautuu uudelleen kun hiukan varttuu ja homma alkaa oikeasti kiinostamaan. Toisille vaan ammattikoulu siinä viidentoista ikävuoden nurkilla on aivan liian varhain. Monesti näitä juttuja on vanhojen koulukavereiden kanssa tullu kertailtua.
Nyt saman alan korkeakoulututkinnon jälkeen työelämässä olleena kohdalle on sattunut kuitenkin monia hyvin motivoituneita ammattikoulua suorittavia työharjoittelijoita tai juuri valmistuneita sähkäreitä. Ehkä on käynyt tuuri, mutta en kuitenkaan usko, että homma on aina näin.

Mitä tulee oppilastyönä teettämiseen niin en itse kyseisen laitoksen käyneenä kuitenkaan teettäisi oppilastyönä mitään ilman asian mukaista valvontaa. Tarkoitan tällä sitä, että työmaalla pitää olla koko ajan joku katsomassa perään. Monasti homma kuitenkin menee niin, että opettaja heittää sällit projektille ja lähtee itse viettämään luppoa.
Tämäkin on hiukan hankala juttu kun luonnollisesti määrärahat ei riitä jatkuvaan valvontaa useammalla työmaalla, mutta toisaalta taas ne todelliset osaajat juurikin kehittyisivät sillä oikealla työn teolla.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Voisin avautua asiasta "ammatillisen koulutuksen aliarvostus ja 70-luvulle luutuneet asenteet" vaikka kokonaisen oman topicin verran, mutta jätetään nyt väliin. Olen lisäksi jäävi, kun olen ammattiopistossa itse kolmatta viikkoa töissä.

Sen nyt voin ainakin sanoa, että joukkoon mahtuu niin opettaja- kuin opiskelijapuolelle kaikenlaista. Veikkaan, että asteikko ja kirjo on täsmälleen sama kuin sillä, että otat puhelinluettelon keltaiset sivut ja alat sieltä valkkaamaan vaikka sähkö- tai putkimiestä. On tosi hyviä tekijöitä, ja on ihan paskoja tekijöitä. Siksi asioista kannattaa sopia tarkasti etukäteen ja yrittää hankkia vaikka referenssejä jos niitä jostain löytää, opettajastahan tuo on aika pitkälle kiinni miten urakat etenevät. Tuo aikuispuoli on ihan hyvä vinkki, siellä on ehkä ne ulkomusiikilliset seikat vähän vähemmän tärkeitä ja ihmiset keskittyvät enemmän itse opiskeluun. Ja ei ne opettajatkaan mitään ihan urpoja yleensä ole, kyllä niillä jonkunlainen järki on sen suhteen ketä voi laittaa tekemään ns. asiakastöitä ja ketkä on parempi pitää siellä koulun omalla pajalla vaan.

Me ollaan teetetty amiksella toistaiseksi pihalle portti ja pyykinkuivaustelineet sekä keinun runko. Mainittakoon jääviydestä vielä, että tämä ennnen kuin olin edes aikeissa ko. oppilaitokseen töihin mennä. Jälki oli priimaa, toimitusaika (vaikka siitä varsinkin etukäteen meitä varoiteltiin) rivakka ja hinta erittäin kohtuullinen. Aikuispuolella tekivät, ja kuljettivat vielä kapineet samaan hintaan koulun autolla galvanoitaviksi ja sieltä meidän pihaan. Olen tyytyväinen.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Ves_ku
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

No joo, voisin itsekkin harkita jotain ton tyyppitä hommaa teettävänikin, mutta siinä ei maksimisaan saa kuin suden käsiinsä. Eri asia on päästää kaverit omaan kotiin vailla valvontaa hiukan nikkaroimaan.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Keskiyön Löylyt
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Keskiyön Löylyt »

ite teettäisin hommat ennemmin aikuisopistojen töinä kuin mitä ihan perinteisen amiksen hommina. voi olla vähä parempi todennäköisyys saada motivoituneemmat tekijät. ite teetin kylpyhuoneeseen aktivan kautta vesieristyksen ja laatoituksen ja operaatio hoitui kiitettävästi. tosin kannattaa varautua ettei hommassa ole mitään kiirettä koska tekijät ei ole vielä ammattilaisia. tais kestää koko homma reilun pariviikkoa jona aikana opettaja ja valvoja tais käydä lähes jokapäivä tarkastamassa työn etenemistä ja neuvomassa. mutta kannattaa seurailla sitä työtä sillä jouduin itekki vähä opettamaan laattajakoa kun näytti ettei ne saa sitä oikein passaamaan kunnolla. mutta kaikenkaikkiaan hyvin meni ja jälki on kiitettävää ja hintaa tuli koko hommalle 65 euroa :-D
rak46
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rak46 »

Pakko ehkä myös avautua tähän ketjuun, sivuten aihetta. En millään aliarvosta tai vst, mutta nykyään on todella vaikeaa saada nuoremmille käytännön oppia vaikka intoa olisikin nuorilla, itsekin työllistäisin mieluusti koulussa olevia ja antaisin mahdollisuuden, mutta nykypäivä ei anna enään niihin mahdollisuutta. Isommille työmaille mihin mekin teemme ison osan töistämme on turha kysyä opiskelijoita mukaan, ensinnäkin pitäisi olla isotukku kortteja esim: työturva ja tulityö (politiikoille ehdotus harjoittelija/opiskelijoille tietty vapaus näistä, tosin jotkut käyttäisivät näitä mahdollisuuksia sitten väärin) ne on "iso sijoitus yrittäjälle maksaa siitä hyvästä että saa opettaa ja neuvoa" . Toinen iso pointti yrittäjän kohdalla on että nuoret tulevaisuuden tekijät haaveilevat saavansa 15€ tunti liksaa heti kun on haalarit päällä. Tällä tavalla jatkaessamme, ei ole kohta enään rakennusalan ammattilaisia saatavilla!!! Tuntuu olevan nuorille ainoita mahdollisuuksia päästä mukaan ilman suhteita menemällä henk.vuokraus firmoihin jossa heitä käytetään julmasti hyväksi, kun katselee heidän työntekoa tulee pikemmin kameli tai orja mieleen kuin rakennustyöntekijä. Tosin sieltä kautta olen törmännyt ja 2 nuorta palkannut itselleni ja ollut tyytyväinen, ovat olleet jo vuoden minulla töissä, heistä näki kyllä että ovat tekijöitä tulevaisuudessa.
Vastaa Viestiin