Eikö olekin helppoa ja yksinkertaistaKetsuppitahra kirjoitti:^ just näi
En minä mikään asiantuntija ole mutta ei ilman asiantuntijaa kannatakaan tehdä muuta kuin varmoja rakenteita
Eikö olekin helppoa ja yksinkertaistaKetsuppitahra kirjoitti:^ just näi
Tähän oppituntiin pitäis nyt sitten sisällyttämän kosteusfysiikan osa, jossa kerrotaan termit "suhteellinen kosteus" (%) joka on aina lämpötilan funktio. Erotuksena "absoluuttisesta kosteudesta" (g/m3). Nää vois löytää googlettamalla vaikka wikipediaa.RMTALO-54 kirjoitti:Niin termit on välillä hakuisessa, mutta yritän parantaa tapojani.
Niin itse asiasta eikös tuo 50mm villa kärsi sitten kosteudesta? vai onko se niin pieni määrä eristettä ettei se haittaa? vähän niin kuin otsikon tapauksessa?
Jos nyt tarkkoja ollaan, niin pelkkää wikipediaa et voi googlettaa koska google itsessään on hakukone, joka tutkii koko internetinvirtane kirjoitti:Nää vois löytää googlettamalla vaikka wikipediaa.
Miksi olet yleensä muuttamassa rakennetta? 5-10 cm lasivillaa on toki parempi eriste kuin yksi ohut kuitulevy.joonak kirjoitti:Meillä on hirsirunkoinen talo jonka alakerta on osittain lisäeristetty 5-10 sentillä lasivillaa. Tämän päällä on sitten lastulevy seinäpintana. Olen nyt laittamassa Haltexia pintaan ja pohdinkin että pitäisikö vanhat lisäeristykset purkaa pois ja laittaa Haltexi hirsien päälle vai laitanko Haltexit vain lastulevy päälle ja olen tyytyväinen.
Taisin ilmaista itseäni hieman epäselvästi. Eli seinän rakenne on tällä hetkellä mineriitti-lautaverhous-hirsi-pinkopahvi-koolaukset/lasivilla-lastulevy. Ja nyt olisi siis tulossa tuon lastulevyn päälle Haltexi. Haltexi laitetaan ulkonäön, helppouden ja kaikumisen eston takia, ei niinkään eristämisen takia Ulkopuolelta sitten aikanaan pois tuo mineriitti.virtane kirjoitti:Miksi olet yleensä muuttamassa rakennetta? 5-10 cm lasivillaa on toki parempi eriste kuin yksi ohut kuitulevy.joonak kirjoitti:Meillä on hirsirunkoinen talo jonka alakerta on osittain lisäeristetty 5-10 sentillä lasivillaa. Tämän päällä on sitten lastulevy seinäpintana. Olen nyt laittamassa Haltexia pintaan ja pohdinkin että pitäisikö vanhat lisäeristykset purkaa pois ja laittaa Haltexi hirsien päälle vai laitanko Haltexit vain lastulevy päälle ja olen tyytyväinen.
Lasivilla on toisaalta alttiimpi kosteuden tiivistymiselle, mutta kevyehkösti eristetty seinä kuivuu "mennentullen".
Jos tavoittelet parempaa lämmöneristävyyttä on syytä tarkastella kokonaisuutta kosteuden hallinnan kannalta. Ja hyvä lämmöneristävyys edellyttää sisäpuolista oikein toteutettua ja riittävää vesihöyryn (ja samalla tietenkin myös ilman) sulkua. Miten se tehdään onkin toinen tarina.
Asiaan paremmin perehtymättä sanoisin, että voit huoletta laittaa ohuen haltexin siihen päälle. Jos vanha rakenne on toiminut niin toimii se yhden pinnoitelevyn kanssa edelleenkin.