Vinttitilan eristäminen, esimerkkikohde
-
kentiesrmt
- Uusi jäsen
Vinttitilan eristäminen, esimerkkikohde
Kertokaa viisaammat kuinka eristäisitte asuinkäyttöön tämän vinttitilan? Olen lukenut viestiketjuja ristiin rastiin ja jonkunlainen ajatus on, mutta olisi hienoa saada kommentit juuri tästä kohteesta!
http://img.cromet.fi/itemimages/realty/ ... 510186.jpg
Kiitos!
http://img.cromet.fi/itemimages/realty/ ... 510186.jpg
Kiitos!
-
kentiesrmt
- Uusi jäsen
Re: Vinttitilan eristäminen, esimerkkikohde
Niin ja vielä lisäkommenttina että ei mitään high techia vaan jotain tavallisen talliaisen kukkarolle sopivaa ja alkuperäistä rakennustekniikkaa kunnioittavaa ratkaisua haetaan 
Jos tuohon rakennusluvan haet,kuten mielestäni kuuluu tehdä,niin pitää tehdä uusien voimassaolevien määräysten mukaisilla
eristepaksuuksilla tai siis tietyillä energialuokka vaatimuksilla jotka vaatii eristeestä riippuen enemmän ja vielä enemmän eristepaksuutta.
Eli rakennesuunnittelijan tuohon joutuu lupien saamiseksi ottamaan.
Foorumilta löytyy polemiikkia lupien hakemisesta ja siitä että jätetään tietoisesti hakematta. Ja vastaavasti taloa ostavien närkästyksen
ilmaisuja kun ostokohteessa ei vastaaviin remontteihin ole lupia aikoinaan haettu.
Toki voi alunperin lähteä liikkeelle ajatuksesta että on jokin nimenomainen tietty eriste, elää sitten vain sen mukanaan tuomien huonekorkeuden menetysten mukaisesti.
Tämä asia vain on rakennesuunnittelijalle ilmoitettava.
Kuvan perusteellä "juuri tämä kohde" ei vaikuta mitenkään erikoiselta muiden kaltaistensa joukossa.
Itse jättäisin sivuvintit kylmiksi ja muut osat levymäisellä eristeellä. Ja jos vinokaton kohdalla korkeus on kriittinen tekijä niin SPU-eristeellä.
eristepaksuuksilla tai siis tietyillä energialuokka vaatimuksilla jotka vaatii eristeestä riippuen enemmän ja vielä enemmän eristepaksuutta.
Eli rakennesuunnittelijan tuohon joutuu lupien saamiseksi ottamaan.
Foorumilta löytyy polemiikkia lupien hakemisesta ja siitä että jätetään tietoisesti hakematta. Ja vastaavasti taloa ostavien närkästyksen
ilmaisuja kun ostokohteessa ei vastaaviin remontteihin ole lupia aikoinaan haettu.
Toki voi alunperin lähteä liikkeelle ajatuksesta että on jokin nimenomainen tietty eriste, elää sitten vain sen mukanaan tuomien huonekorkeuden menetysten mukaisesti.
Tämä asia vain on rakennesuunnittelijalle ilmoitettava.
Kuvan perusteellä "juuri tämä kohde" ei vaikuta mitenkään erikoiselta muiden kaltaistensa joukossa.
Itse jättäisin sivuvintit kylmiksi ja muut osat levymäisellä eristeellä. Ja jos vinokaton kohdalla korkeus on kriittinen tekijä niin SPU-eristeellä.
Ilman muuta lupa, koska kyseessä toimenpide joka vaikuttaa laajuustietoihin. Eli rakennusoikeutta pitää kiinteistöllä olla riittävästi. Ratkaistava myös paloturvallisuus eli poistuminen esim ikkunasta palotikkaiden kautta. Terveellisyys eli ilmanvaihto, minimissä poistohormi katolle ja raitisilmaventtiili, tai liittäminen talon koneelliseen ilmanvaihto/lämmöntalteenottojärjestelmään jos sellainen on.
Jos ikkuna on normaalikokoa ja tavanomaisessa paikassa korkeussuunnassa, tilaa näyttäisi hyvin olevan tarvittaville eristekerroksille, muutenkin kuin uretaanilla. Sivu-ullakot eristäisin, vaikka sitten jäisivät varastotilaksi. Eristettä ei kulu sen enempää ja rakenne on selkeämpi. Kantavan tolpparivin korvaaminen palkilla on mahdollista, mutta perusteltua ehkä vain jos huoneita tekee tähän kaksi.
Jos tuuletusrako supistuu eristeiden ja vesikaton väliseksi tilaksi, tuuletusta lienee parannettava, kunnon aukot räystäille ja yläkolmioon. Iso ullakko tasaa kosteutta antaa paljon enemmän anteeksi kuin kapea rako.
Jos ikkuna on normaalikokoa ja tavanomaisessa paikassa korkeussuunnassa, tilaa näyttäisi hyvin olevan tarvittaville eristekerroksille, muutenkin kuin uretaanilla. Sivu-ullakot eristäisin, vaikka sitten jäisivät varastotilaksi. Eristettä ei kulu sen enempää ja rakenne on selkeämpi. Kantavan tolpparivin korvaaminen palkilla on mahdollista, mutta perusteltua ehkä vain jos huoneita tekee tähän kaksi.
Jos tuuletusrako supistuu eristeiden ja vesikaton väliseksi tilaksi, tuuletusta lienee parannettava, kunnon aukot räystäille ja yläkolmioon. Iso ullakko tasaa kosteutta antaa paljon enemmän anteeksi kuin kapea rako.
Moi,
Nää on aika raskaita nää lupa- ja rakennusbyrokraattiset kuviot. Yksi vaihtoehto vois olla käyttää vinttiä kesähuoneena, jolloin vain pikkuinen ehostus riittäisi. Kunnostin oman rakentamattoman vinttini asuintiloiksi nk "by the book" ja näin jälkikäteen arvioituna ei taloudellisesti kannattanut. Tuli sen verran arvokkaita neliöitä.
k
Nää on aika raskaita nää lupa- ja rakennusbyrokraattiset kuviot. Yksi vaihtoehto vois olla käyttää vinttiä kesähuoneena, jolloin vain pikkuinen ehostus riittäisi. Kunnostin oman rakentamattoman vinttini asuintiloiksi nk "by the book" ja näin jälkikäteen arvioituna ei taloudellisesti kannattanut. Tuli sen verran arvokkaita neliöitä.
k
-
kentiesrmt
- Uusi jäsen
Kiitos kommenteista! Kyllä asia on tarkoitus hoitaa ihan luvan kanssa, eipähän tule ongelmia sitten jälkikäteen; rakennusoikeuttakin on.
-
kentiesrmt
- Uusi jäsen
Oikeassa olet siinä, että kalliiksi tuntuu tulevan kaikkine suunnitelmineen ja lupineen, mutta en tiedä onko vaihtoehtoja kun vintti olisi saatava makuuhuoneiksi...nykyisessä asuinkerroksessa kun ei ole tarpeeksi tilaa...?KMS kirjoitti:Moi,
k
Joskus kannattaa laajentaa kalliillakin. Pikkupaikkakunnilla, joissa vanhojen talojen hinnat liikkuvat sadan tonnin luokassa, on monesti järkevämpää vaihtaa isompaan taloon. Mutta jos haluaisi vaihtaa 300 000 talosta vaikka samanhintaiseenkin, on maksettava neljän prosentin varainsiirtovero koko ostohinnasta eli 12 000 euroa. Jos käyttää välittäjää ja teettää kuntotarkastuksen tms ollaan jo 20 000 eurossa, eikä tavoitelluista lisäneliöistä ole vielä maksettu euroakaan. Suunnitteluun ja lupakustannuksiin riittää puolet tuosta laadukkaastikin teetettynä.
Eikä tarvitse muuttaa pois kotoaan, jonka sijainti on kuitenkin varmaan hyvin perustein valittu juuri sinne missä haluaa olla. Jos paikan vaihto on tarpeen, sitten voi olla parempi katsoa isompaa taloa, vaikka siinä touhussa rahaa varainsiirtoveron muodossa palaakin.
Eikä tarvitse muuttaa pois kotoaan, jonka sijainti on kuitenkin varmaan hyvin perustein valittu juuri sinne missä haluaa olla. Jos paikan vaihto on tarpeen, sitten voi olla parempi katsoa isompaa taloa, vaikka siinä touhussa rahaa varainsiirtoveron muodossa palaakin.
-
kentiesrmt
- Uusi jäsen
Samaa mieltä, vaihtaminenkin maksaa! Talo on pikkupaikkakunnalla, hinta erittäin kohtuullinen (olen siis vasta ostoaikeissa) ja sijainti lapsiperheelle hyvä. Talon kunto toki pitää tarkistaa mutta toistaiseksi näyttää hyvältä; talo kun on melkeinpä alkuperäiskunnossa, kunnallistekniikka on oikeastaan ainoa "uudistus". Meillä kun tekijöitä on omasta takaa, timpuria, peltiseppää ja sähkömiestä löytyy lähipiiristä, niin ajattelen pääseväni noin 8000 euron kustannuksilla vintin suhteen...lattiapinta-alaa on noin 70 neliötä ja mitään suurempia rakennemuutoksia ei ole tarkoitus tehdä (pystytuki vaakatueksi, katonkorotus tms). Ainut asia joka hieman huolettaa on mineriitti ulkoverhouksena...mutta se onkin jo sitten ihan toinen keskustelun aihe 
Moro taas,
En oikestaan kritisoinut laajentamisen kustannuksia yleisesti, vaan ainoastaan vintin rakentamisen järkevyyttä. Jos vain rakennusoikeutta on jäljellä ja tontin muoto sen antaa periksi, niin taloa kannattaa mun mielestä pyrkiä laajentamaan maan tasalla ja pitää vintti kylmänä. Tämä tietenkin pitää sisällään riskin talon ulkonäön huonontumisesta, mutta mun tapauksessa maan tasalle tehty laajentaminen tuli halvemmalla täyskorkeaa huoneneliömetriä kohden, mitä vinttiin. Mulla upposi vinttiin isosti rahaa ja seisomakorkeudellista tilaa saatiin aikaiseksi max parikymmentä neliötä. Tosin nämähän riippuu hirveästi vintin koosta, mutta jos esim. uretaanilla joutuu eristämään, niin pelkkiin eristeisiin voi mennä monta tonnia!
t:k
En oikestaan kritisoinut laajentamisen kustannuksia yleisesti, vaan ainoastaan vintin rakentamisen järkevyyttä. Jos vain rakennusoikeutta on jäljellä ja tontin muoto sen antaa periksi, niin taloa kannattaa mun mielestä pyrkiä laajentamaan maan tasalla ja pitää vintti kylmänä. Tämä tietenkin pitää sisällään riskin talon ulkonäön huonontumisesta, mutta mun tapauksessa maan tasalle tehty laajentaminen tuli halvemmalla täyskorkeaa huoneneliömetriä kohden, mitä vinttiin. Mulla upposi vinttiin isosti rahaa ja seisomakorkeudellista tilaa saatiin aikaiseksi max parikymmentä neliötä. Tosin nämähän riippuu hirveästi vintin koosta, mutta jos esim. uretaanilla joutuu eristämään, niin pelkkiin eristeisiin voi mennä monta tonnia!
t:k
-
kentiesrmt
- Uusi jäsen
Juu, ei tuo laajennuskaan ole hullumpi ajatus, sitä ajattelin lähinnä siinä vaiheessa jos/kun verhouksen vaihtaa mineriitistä puuksi...vaatii tosin lottovoittoa tai ameriikan tätiä jos/kun on tuo tässä vaiheessa suunniteltu ullakko-, pesutila- ja keittiöremppakin vielä maksettavana
Ikäni olen vanhaa taloa halunnut päästä laittamaan ja kun hommaan ryhdyn niin pyrkimys on säilyttää/kunnioittaa alkuperäistä niin paljon kuin mahdollista...nähtäväksi jää kuinka pitkälti se onnistuu; tuntuu että uuden tekeminen on toisinaan edullisempaa (hyötysuhteeltaan), niinkuin nyt tuo vintti versus laajennuskin ehkä osoittaa...
- tee-se-itse
- Jäsen

Meillä menossa just kyseinen remontti, lähtötilanne lähes sama kun kuvassa. Ainoo et meillä oli katon korkeus 1900mm. Enivei, meillä noi vino osuuksien välit jää tyhjiksi eli 100mm ilmarako jonka päälle 9" uus runko ja eristeet. kattoon 400mm eristettä ja seiniin 225mm. Ekovillaa ois tarkotus laittaa joko levynä tai puhaltaen tai sekä että. Kaiken se syö, omat ja varastetut 
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
Just tuon kuvan mukaista, aika yleistä, RMT-vinttiä pohdittiin Porissa Farmari-näyttelyssä. Saimme rakenteen ja kustannusten kannalta todella hyvät ohjeet, joissa yhdistettiin eri lämmöneristemateriaalit ominaisuuksiensa edellyttämällä tavalla.
Koitappas panna kysymystä osoitteeseen rpu.thermo@gmail.com Minulle ainakin selkis aika paljon eristämisen ja kosteuden merkityksestä. Jotkutne osaavat kertoa asiat yksinkertaisen ymmärrettävästi.
Koitappas panna kysymystä osoitteeseen rpu.thermo@gmail.com Minulle ainakin selkis aika paljon eristämisen ja kosteuden merkityksestä. Jotkutne osaavat kertoa asiat yksinkertaisen ymmärrettävästi.
Näyttää kivalta projektilta, koska ei tarvitse lähteä purkamaan kaikkea vanhaa ensin pois. Huone näyttää melko isolta, joten itse en lähtisi tuossa siirtämään sivuseiniä ollenkaan. Pilkottaako tuolta lautojen välistä peltikatto ilman aluskatetta? Silloin täytyy pitää huolta ilmaraon riittävyydestä ja sen tehokkaasta tuulettumisesta. En tiedä voisiko höyrynsulkumuovin vetäminen sisäpuolelle olla tässä tapauksessa hyvä asia, jotta asunnosta ei nouse niin paljon kosteutta tiivistymään peltikattoon.
Itse olen tykästynyt kivivillaan, joten tekisin jotenkin näin, lupa-asioihin tai rakennusmääräyksiin kantaa ottamatta. Lisäkoolaus seiniin ja vino-osiin. Samalla tarkastaisin rakenteet ja tarvittaessa vahvistaisin niitä. Molempiin tuulensuojalevyt ja 300mm kivivillaa. Katon tasaosaan niin paljon villaa kuin vaan mahtuu. Samalla kylmiksi jäävien sivuvinttienkin lattiaan kannattaa laittaa lisäeristystä, jos vaan mahdollista, suurin osa lämmöstä kun karkaa tuolta yläpohjan kautta.
Jaa miksi kivivillaa? Se sitoo ja luovuttaa kosteutta paljon paremmin kuin puhallusvilla, etsikää vaikka käsiinne se taannoinen Rakennusmaailman artikkeli. Huonointa homehtumaankin taisi olla. Ja olikos jopa hitusen paremmat u-arvotkin? Mielestäni paras eriste, kun otetaan hintakin huomioon.Tai sitten vaan yritän puolustaa omaa valintaani
Itse olen tykästynyt kivivillaan, joten tekisin jotenkin näin, lupa-asioihin tai rakennusmääräyksiin kantaa ottamatta. Lisäkoolaus seiniin ja vino-osiin. Samalla tarkastaisin rakenteet ja tarvittaessa vahvistaisin niitä. Molempiin tuulensuojalevyt ja 300mm kivivillaa. Katon tasaosaan niin paljon villaa kuin vaan mahtuu. Samalla kylmiksi jäävien sivuvinttienkin lattiaan kannattaa laittaa lisäeristystä, jos vaan mahdollista, suurin osa lämmöstä kun karkaa tuolta yläpohjan kautta.
Jaa miksi kivivillaa? Se sitoo ja luovuttaa kosteutta paljon paremmin kuin puhallusvilla, etsikää vaikka käsiinne se taannoinen Rakennusmaailman artikkeli. Huonointa homehtumaankin taisi olla. Ja olikos jopa hitusen paremmat u-arvotkin? Mielestäni paras eriste, kun otetaan hintakin huomioon.Tai sitten vaan yritän puolustaa omaa valintaani
Alkutilanne näyttää kovinkin tutulle, teimme vastaavan remontin pari vuotta sitten. Tuossa kuva tilasta puhallusvillat paikoillaan http://img26.imageshack.us/i/p1070636f.jpg/ jos lisätiedot/kuvat kiinnostavat, laita viestiä niin kokeilen kaivaa niitä. Budjetti on sinällään ihan realistinen jos ei tarvitse käyttää maksullista työvoimaa, itselläkin oli samaiset n.70 neliötä ja kun kaikkia kuitteja ynnäili summaksi tuli karvan verran yli 11000. Tuossa summassa on sitten jo maksullistakin työvoimaa mukana hiukan.