Puruseinä ja mineraalivilla sisäpuolella?

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: Puruseinä ja mineraalivilla sisäpuolella?

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Ketsuppitahra kirjoitti:^ just näi :wink:
Eikö olekin helppoa ja yksinkertaista :-D Muut kamat saavat aikaan monenlaista päänraavintaa :lol: Tottahan nuo muutkin varmaan toimii mutta ei jaksa pohtia moisia...

En minä mikään asiantuntija ole mutta ei ilman asiantuntijaa kannatakaan tehdä muuta kuin varmoja rakenteita :lol:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
RMTALO-54
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RMTALO-54 »

Niin termit on välillä hakuisessa, mutta yritän parantaa tapojani :-D .
Niin itse asiasta eikös tuo 50mm villa kärsi sitten kosteudesta? vai onko se niin pieni määrä eristettä ettei se haittaa? vähän niin kuin otsikon tapauksessa?
virtane
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja virtane »

RMTALO-54 kirjoitti:Niin termit on välillä hakuisessa, mutta yritän parantaa tapojani :-D .
Niin itse asiasta eikös tuo 50mm villa kärsi sitten kosteudesta? vai onko se niin pieni määrä eristettä ettei se haittaa? vähän niin kuin otsikon tapauksessa?
Tähän oppituntiin pitäis nyt sitten sisällyttämän kosteusfysiikan osa, jossa kerrotaan termit "suhteellinen kosteus" (%) joka on aina lämpötilan funktio. Erotuksena "absoluuttisesta kosteudesta" (g/m3). Nää vois löytää googlettamalla vaikka wikipediaa.
DonJenzus
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja DonJenzus »

virtane kirjoitti:Nää vois löytää googlettamalla vaikka wikipediaa.
Jos nyt tarkkoja ollaan, niin pelkkää wikipediaa et voi googlettaa koska google itsessään on hakukone, joka tutkii koko internetin
Wikipedialla sitten taas on oma hakukoneensa joka ei ole kytköksissä googleen
:lol: :lol: :lol:

Ja asiaan:

Meillä on kämppä lisälämmöneristetty kutakuinkin 15 vuotta sitten laittamalla 50mm kivivillaa (tai saattaa olla muuten lasivillaakin?) sisäseiniin ilman mitään höyrynsulkua.
Kun tässä ensi vuosien "luin rintamamiestalo-sivuilta,että seinät pitää kaikki avata" paniikista olen selvinnyt ja asiaa tutkinut niin toistaiseksi ei ole vastaan tullut homehtunutta paikkaa.
Ja eikös se näin ollut juu että toi 50mm vielä menee ilman höyrynsulkua, mutta siitä paksumpaan eristykseen jos mennään, niin sitten on jo asia erikseen?
öljyllä lämmittäminen on kallista
sähköllä lämmittää vielä kalliimmalla
maalämmön perustuskustannukset on älyttömät
eikä aurinkokaan Suomessa lämmitä tarpeeksi...
...taidanpa vetää villasukat jalkaan
joonak
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja joonak »

Meillä on hirsirunkoinen talo jonka alakerta on osittain lisäeristetty 5-10 sentillä lasivillaa. Tämän päällä on sitten lastulevy seinäpintana. Olen nyt laittamassa Haltexia pintaan ja pohdinkin että pitäisikö vanhat lisäeristykset purkaa pois ja laittaa Haltexi hirsien päälle vai laitanko Haltexit vain lastulevy päälle ja olen tyytyväinen.
virtane
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja virtane »

joonak kirjoitti:Meillä on hirsirunkoinen talo jonka alakerta on osittain lisäeristetty 5-10 sentillä lasivillaa. Tämän päällä on sitten lastulevy seinäpintana. Olen nyt laittamassa Haltexia pintaan ja pohdinkin että pitäisikö vanhat lisäeristykset purkaa pois ja laittaa Haltexi hirsien päälle vai laitanko Haltexit vain lastulevy päälle ja olen tyytyväinen.
Miksi olet yleensä muuttamassa rakennetta? 5-10 cm lasivillaa on toki parempi eriste kuin yksi ohut kuitulevy.
Lasivilla on toisaalta alttiimpi kosteuden tiivistymiselle, mutta kevyehkösti eristetty seinä kuivuu "mennentullen".
Jos tavoittelet parempaa lämmöneristävyyttä on syytä tarkastella kokonaisuutta kosteuden hallinnan kannalta. Ja hyvä lämmöneristävyys edellyttää sisäpuolista oikein toteutettua ja riittävää vesihöyryn (ja samalla tietenkin myös ilman) sulkua. Miten se tehdään onkin toinen tarina.
Asiaan paremmin perehtymättä sanoisin, että voit huoletta laittaa ohuen haltexin siihen päälle. Jos vanha rakenne on toiminut niin toimii se yhden pinnoitelevyn kanssa edelleenkin.
joonak
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja joonak »

virtane kirjoitti:
joonak kirjoitti:Meillä on hirsirunkoinen talo jonka alakerta on osittain lisäeristetty 5-10 sentillä lasivillaa. Tämän päällä on sitten lastulevy seinäpintana. Olen nyt laittamassa Haltexia pintaan ja pohdinkin että pitäisikö vanhat lisäeristykset purkaa pois ja laittaa Haltexi hirsien päälle vai laitanko Haltexit vain lastulevy päälle ja olen tyytyväinen.
Miksi olet yleensä muuttamassa rakennetta? 5-10 cm lasivillaa on toki parempi eriste kuin yksi ohut kuitulevy.
Lasivilla on toisaalta alttiimpi kosteuden tiivistymiselle, mutta kevyehkösti eristetty seinä kuivuu "mennentullen".
Jos tavoittelet parempaa lämmöneristävyyttä on syytä tarkastella kokonaisuutta kosteuden hallinnan kannalta. Ja hyvä lämmöneristävyys edellyttää sisäpuolista oikein toteutettua ja riittävää vesihöyryn (ja samalla tietenkin myös ilman) sulkua. Miten se tehdään onkin toinen tarina.
Asiaan paremmin perehtymättä sanoisin, että voit huoletta laittaa ohuen haltexin siihen päälle. Jos vanha rakenne on toiminut niin toimii se yhden pinnoitelevyn kanssa edelleenkin.
Taisin ilmaista itseäni hieman epäselvästi. Eli seinän rakenne on tällä hetkellä mineriitti-lautaverhous-hirsi-pinkopahvi-koolaukset/lasivilla-lastulevy. Ja nyt olisi siis tulossa tuon lastulevyn päälle Haltexi. Haltexi laitetaan ulkonäön, helppouden ja kaikumisen eston takia, ei niinkään eristämisen takia Ulkopuolelta sitten aikanaan pois tuo mineriitti.

Mutta itsekkin järkeilin että jos se on 30-40 vuotta toiminut niin miksi ei jatkossa.
Vastaa Viestiin