Kellarin ilmanvaihdon parantaminen

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
MattiV
Jäsen
Jäsen

Kellarin ilmanvaihdon parantaminen

Viesti Kirjoittaja MattiV »

Moro.

Torpassa on 80-luvulla lähes asuinkelpoiseksi tehty kellari. Olen parantanut ilmanvaihtoa tekemällä korvausilmaventtiileitä kivijalkaan ja "asuinhuoneeseen" sisäseinän läpi poistoilmaliitännän hormiin. Talvella liikkuu ilma ihan ok, mutta kesäkuumalla vaan tuntuu jopa, että ilma ei ainakaan liiku tai jopa liikkuu väärään suuntaan, onko mahdollista , kun hormilla kuitenkin on pituutta aika reippaasti ?

Kellarissa, kun se nyt ei muutenkaan ole perinteisesti asuinkerros, voisi ajatella tekevänsä poikkeuksen ja avittaa ilmanvaihtoa koneellisesti, miel. pienellä budjetilla. Mitenkähän tämä kannattaisi tehdä - minkälaisia vehkeitä ylipäänsä ovat huippuimurit ja voiko niitä asentaa 90v vanhan talon hormiin, jonka läpimitta on se oliko nyt jotain 10x10 cm ja on piipunhatun alla. Muut hormit kai sitten pysyisivät painovoimaisina. Kellariin tulee kaksi poistoilmakäytössä olevaa ja kaksi tulisijahormia.

Vai kannattaisiko mieluummin ajatella jotain tuuletinviritystä rappujen yläpäähän läpi hirsiseinän ?
MikaR
Jäsen
Jäsen

Re: Kellarin ilmanvaihdon parantaminen

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Antamatta mitään ammattilaisen vinkkiä, niin mulla on aikalailla samanlainen homma käynnissä. Olen tehnyt kellarin reilu 25 neliön askartelutilaan vastakkaisille kiviseinille 105mm läpiviennit, ja mahdollisesti vielä yksi lisää toisaalle. Jos läpivetoa ei synny riittävästi, niin halvimmillaan poistoilmatuulettimia myydään 15 eurolla, jotka asennetaan 10cm aukkoon. Se ainakin on halpa ratkaisu sunkin tapauksessa, jos liittää tuon tuulettimen 10cm hormiaukkoon. Ilma poistuu hormiin ja korvausilmaa tulee seinäventtiileistä.
MattiV
Jäsen
Jäsen

MikaR kirjoitti:Antamatta mitään ammattilaisen vinkkiä, niin mulla on aikalailla samanlainen homma käynnissä. Olen tehnyt kellarin reilu 25 neliön askartelutilaan vastakkaisille kiviseinille 105mm läpiviennit, ja mahdollisesti vielä yksi lisää toisaalle. Jos läpivetoa ei synny riittävästi, niin halvimmillaan poistoilmatuulettimia myydään 15 eurolla, jotka asennetaan 10cm aukkoon. Se ainakin on halpa ratkaisu sunkin tapauksessa, jos liittää tuon tuulettimen 10cm hormiaukkoon. Ilma poistuu hormiin ja korvausilmaa tulee seinäventtiileistä.
Pitiköhän näissä rapattujen hormien tuulettimissa ottaa jotenkin huomioon, luodaanko hormiin yli- vai alipaine, vai liittyykö tuo vain liesituulettimiin ja rasvan kertymisiin... ? Liesituulettimessahan on vähän ikävää, jos liesituuletin "kyllästää" rappauksen rasvalla, mutta meillähän ei ole tätä ongelmaa.

Perusilmanvaihdossa ei nyt luulisi tosiaan ainakaan huoneilman kosteudesta koituvan niin suuria ongelmia, vaikka hormissa olisi pieni ylipaine... vai... ? Olisko täällä LVI-porukkaa kuulolla ?
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

MattiV kirjoitti:Talvella liikkuu ilma ihan ok, mutta kesäkuumalla vaan tuntuu jopa, että ilma ei ainakaan liiku tai jopa liikkuu väärään suuntaan, onko mahdollista , kun hormilla kuitenkin on pituutta aika reippaasti?
Näinhän siinä käy kun ilma on kuuma ja kesä lämmittää piipun ja hormin yläpäässä olevan ilman paljon lämpimämmäksi kuin kellarin ilma. Ei se kellarin kylmä (eli painava) ilma hormissa pääse ylöspäin ominvoimin.
MattiV
Jäsen
Jäsen

MattiV kirjoitti:
MikaR kirjoitti:Antamatta mitään ammattilaisen vinkkiä, niin mulla on aikalailla samanlainen homma käynnissä. Olen tehnyt kellarin reilu 25 neliön askartelutilaan vastakkaisille kiviseinille 105mm läpiviennit, ja mahdollisesti vielä yksi lisää toisaalle. Jos läpivetoa ei synny riittävästi, niin halvimmillaan poistoilmatuulettimia myydään 15 eurolla, jotka asennetaan 10cm aukkoon. Se ainakin on halpa ratkaisu sunkin tapauksessa, jos liittää tuon tuulettimen 10cm hormiaukkoon. Ilma poistuu hormiin ja korvausilmaa tulee seinäventtiileistä.
Pitiköhän näissä rapattujen hormien tuulettimissa ottaa jotenkin huomioon, luodaanko hormiin yli- vai alipaine...
Perusilmanvaihdossa ei nyt luulisi tosiaan ainakaan huoneilman kosteudesta koituvan niin suuria ongelmia, vaikka hormissa olisi pieni ylipaine... vai... ?
Vieraan vallan voorumilta löytyi kaksi osviittaa:

http://www.rakentaja.fi/index.asp?s=/su ... /34082.htm
http://www.rakentaja.fi/index.asp?s=/ke ... 170/1/0/1/

Eli ilmeisesti
- kondenssista ei ongelmia, jos hormi on kunnossa
- jos lämmitän samassa kerroksessa saunaa ja asuinhuoneen tuuletin on päällä, niin kannattaa laittaa väliovi kiinni

=> alkaa kuulostaa hyvältä tuo poistoilmatuuletin, vai löytyykö muita mielipiteitä. Minkälainen päristin se muuten on noin äänen tuottamisen kannalta, alkaako surina ottaa koppaan, jos huoneessa pitempään oleskelee tai asuu ? Onko siinä joku muuntaja tms. vai meneekö suoraan verkkotöpikkään ?
MikaR
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MikaR »

MattiV kirjoitti:alkaa kuulostaa hyvältä tuo poistoilmatuuletin, vai löytyykö muita mielipiteitä. Minkälainen päristin se muuten on noin äänen tuottamisen kannalta, alkaako surina ottaa koppaan, jos huoneessa pitempään oleskelee tai asuu ? Onko siinä joku muuntaja tms. vai meneekö suoraan verkkotöpikkään ?
Niissä ei ole muuntajaa tai valmista kaapelia, vaan kuoret avataan ja kytketään omaan sokeripalaansa kuten lamputkin. Eli joko sähkönjakorasiaan tai sitten itse rakentelee pistokekaapelin sille.

Veikkaisin, että mitä arvokkaampiin mennään niin sitä käyttömukavempia ne on. Noi 15 euron kapistukset löytyy Biltemasta ja 20 euroa Tarjoustalossa. Mulla on vessan poistoilmana toi Bilteman vehje ja onhan se aika äänekäs, että ei sitä oleskelutiloihin halua hurisemaan. Tarjoustalon kapistus tulee kellarin askartelutilaan reikään, joka on läpivienti saunaan korvausilmaksi. Siihen laitan väliin säätimen (valonhimmennin), jolla saan säädettyä saunan raittiin ilman sopivaksi.

Eli jos se oleskelutilaan tulee, niin kehottaisin joko katsomaan onko arvokkaammat puhaltimet hiljaisempia tai sitten jokin säädin väliin rajoittamaan täyttä höökiä. Noissa halppiksissa luvataan n. 34dB melua.
Vastaa Viestiin