Porakaivo -> veden tulo hanoista huono
-
Iluvatar76
- Jäsen

Porakaivo -> veden tulo hanoista huono
Olemme katselleet ostoaikeissa yhtä taloa jossa on porakaivo. Kaikista hanoista vesi tulee todella hitaasti ja ainakin yhdestä hanasta tuli pelkästään kuumaa tai kuumempaa vettä.
Mistäköhän johtuu? Onko hanat rikki vai mistä voisi olla kyse?
Mistäköhän johtuu? Onko hanat rikki vai mistä voisi olla kyse?
- Maatilallinen
- Jäsen

Re: Porakaivo -> veden tulo hanoista huono
Siellä voipi olla muutama ongelma.
Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa hanojen ballofix sulut, onko "viiva" putken suuntaisesti. Näin pitäisi olla. Toiseksi kannattaa tarkistaa hanojen päässä olevat sihdit / poresuuttimet. Mulla ainakin menee porakaivovedessä nuo n. kuukaudessa tukkoon, jolloin pitää avata ja purkaa ne osiin ja sitten liottaa jossain aineessa joka puhdistaa niitä. Voit myös ostaa uudet sihdit.
Mutta jos ongelma koskee koko taloa, on paineet todennäköisesti huonot. Painesäiliön läheltä pitäisi löytyä painekytkin ja painemittari. Avaa hana, ja mene katsomaan mitä painemittari näyttää. Itselleni vaihdettiin uusi pumppu tuossa tiistaina, ja säädin paineeksi 3,8-5,2 bar. Kalvopaisunta-astian esipaine 0,7x pumpun käyntiinlähtöpaine.
Painekytkimestä avaat kannen ja siellä on kaksi säätöruuvia. Keskellä isompi ruuvi säätää pysäytyspaineen, eli kiristä tuota niin, että paineet nousee vähän päälle 5 bariin pumpun sammumishetkellä. Tarkasta kuitenkin, että paisunta-astia ole 4bar pytty. Tällöin suurin sallittu paine 4bar. Yleensä uudemmat noista on 6 tai 10 kilon pyttyjä. Sitten kun olet tuon säätänyt, säädä pienemmästä ruuvista käyntiinlähtöpaine jonnekin tuonne vajaaseen 4 kiloon.
Hanat voi olla myös rikki, mulla on suihkun hanoissa ongelmana kuuman veden pieni paine. Kuumaa tulee seinäliittimestä kuitenkin hyvin. Siksi tänään pitäisi tulla uudet hanat. Yleensä vesikalusteella pitäisi olla 300kPa käytettävissä, jotta homma toimii odotetusti. Eli 3bar siellä hanan takana kun hana auki. Tällöin pumpulla pitää olla painetta lähes 4, kun tulee kuitenkin painehäviötä.
Ongelmana voi olla myös pumpun tuotto, mutta aluksi pitäisi tulla kunnolla vettä. Esimerkiksi mulla on nyt ongelma kun uudesta pumpusta tulee vain 700-800 litraa tunnissa vettä, mutta tänään vaihdetaan uusi ejektori jolla homman pitäisi korjaantua
Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa hanojen ballofix sulut, onko "viiva" putken suuntaisesti. Näin pitäisi olla. Toiseksi kannattaa tarkistaa hanojen päässä olevat sihdit / poresuuttimet. Mulla ainakin menee porakaivovedessä nuo n. kuukaudessa tukkoon, jolloin pitää avata ja purkaa ne osiin ja sitten liottaa jossain aineessa joka puhdistaa niitä. Voit myös ostaa uudet sihdit.
Mutta jos ongelma koskee koko taloa, on paineet todennäköisesti huonot. Painesäiliön läheltä pitäisi löytyä painekytkin ja painemittari. Avaa hana, ja mene katsomaan mitä painemittari näyttää. Itselleni vaihdettiin uusi pumppu tuossa tiistaina, ja säädin paineeksi 3,8-5,2 bar. Kalvopaisunta-astian esipaine 0,7x pumpun käyntiinlähtöpaine.
Painekytkimestä avaat kannen ja siellä on kaksi säätöruuvia. Keskellä isompi ruuvi säätää pysäytyspaineen, eli kiristä tuota niin, että paineet nousee vähän päälle 5 bariin pumpun sammumishetkellä. Tarkasta kuitenkin, että paisunta-astia ole 4bar pytty. Tällöin suurin sallittu paine 4bar. Yleensä uudemmat noista on 6 tai 10 kilon pyttyjä. Sitten kun olet tuon säätänyt, säädä pienemmästä ruuvista käyntiinlähtöpaine jonnekin tuonne vajaaseen 4 kiloon.
Hanat voi olla myös rikki, mulla on suihkun hanoissa ongelmana kuuman veden pieni paine. Kuumaa tulee seinäliittimestä kuitenkin hyvin. Siksi tänään pitäisi tulla uudet hanat. Yleensä vesikalusteella pitäisi olla 300kPa käytettävissä, jotta homma toimii odotetusti. Eli 3bar siellä hanan takana kun hana auki. Tällöin pumpulla pitää olla painetta lähes 4, kun tulee kuitenkin painehäviötä.
Ongelmana voi olla myös pumpun tuotto, mutta aluksi pitäisi tulla kunnolla vettä. Esimerkiksi mulla on nyt ongelma kun uudesta pumpusta tulee vain 700-800 litraa tunnissa vettä, mutta tänään vaihdetaan uusi ejektori jolla homman pitäisi korjaantua
-
Iluvatar76
- Jäsen

Kiitos vastauksesta. Paljonko jouduit pulittamaan uudesta pumpusta ja ejektorista?
- Maatilallinen
- Jäsen

Tänään ei vaihdettukaan ejektoria koska se ei tullut.
Luultavasti jotain n. 2k€ noista pitää pulittaa, Grundfosin hinnastossa jo pelkkä pumppukin maksaa tuon 2k€ alv 0%, mutta ei se kuulemma oikeasti noin paljoa maksa. Ejektori maksaa muutaman satasen, joten tuohon 2k€ luokkaan menee. Sitten tietysti työt päälle. Eli pumppu Grundfos CR 5-11DW ja ejektori 22B. Kaivo mulla n. 30 metriä syvä ja tuotto todella kova. 18 metriä oli porattu ja sitten oli alkanut tulla vettä ihan tosissaan ja jatkettu vielä porausta ja sen jälkeen vielä oli painehalkaisu tehty niin vettä tulee nyt niin paljon kuin pystyy pumppaamaan.
Entinen pumppu Grundfos CPE 3-80 ja ejektori 11B.
Luultavasti jotain n. 2k€ noista pitää pulittaa, Grundfosin hinnastossa jo pelkkä pumppukin maksaa tuon 2k€ alv 0%, mutta ei se kuulemma oikeasti noin paljoa maksa. Ejektori maksaa muutaman satasen, joten tuohon 2k€ luokkaan menee. Sitten tietysti työt päälle. Eli pumppu Grundfos CR 5-11DW ja ejektori 22B. Kaivo mulla n. 30 metriä syvä ja tuotto todella kova. 18 metriä oli porattu ja sitten oli alkanut tulla vettä ihan tosissaan ja jatkettu vielä porausta ja sen jälkeen vielä oli painehalkaisu tehty niin vettä tulee nyt niin paljon kuin pystyy pumppaamaan.
Ongelma voinee olla myös umpeen ruostuneet vesiputket. Kuulostaa juurikin siltä, kun johonkin tulee paremmin kuumaa, siellä voisi olla kupariputkella osittain, siis esim. justiin lämminvesiputkia.
Maatilallinen kirjoitti:Tänään ei vaihdettukaan ejektoria koska se ei tullut.
Meillä tulee myös pumpun vaihto väistämättä eteen ja ikivanha Grundfosin ejektoripumppu pääsee kohta eläkkeelle. Itse harkitsen porakaivon reikään laitettavaa pumppua, joka voisi olla edullisinta mallia koska kaivon syvyys on vain noin 30 metriä.
Onko joku hyvä syy miksi pitäisi pysyä ejektoripumpussa eikä hankkia tuollaista kaivoon tiputettavaa mallia?
Käsittääkseni tuo kaivoon tiputettava on ejektoripumppua edullisempi vaihtoehto.
Minkä kokoinen porareikä sulla on kaivossa? Meillä juuri oli vastaava projekti, ja paikallinen kaivofirma ei halunnut 4" reikään pudottaa pumppua, heidän mielestään saattaa jäädä ko. kaivoon sopiva pumppu kiinni reikään jos ja kun joskus nostetaan ylös. Meillä tosin 96m syvä reikä... Joten päädyin uuteen Grundfosin ejektoripumppuun, samalla vaihdettiin ejektori ja tehtiin kaivoon painehalkaisu, ja taas vettä riittää!r_vesa kirjoitti: Meillä tulee myös pumpun vaihto väistämättä eteen ja ikivanha Grundfosin ejektoripumppu pääsee kohta eläkkeelle. Itse harkitsen porakaivon reikään laitettavaa pumppua, joka voisi olla edullisinta mallia koska kaivon syvyys on vain noin 30 metriä.
Onko joku hyvä syy miksi pitäisi pysyä ejektoripumpussa eikä hankkia tuollaista kaivoon tiputettavaa mallia?
Käsittääkseni tuo kaivoon tiputettava on ejektoripumppua edullisempi vaihtoehto.
- Maatilallinen
- Jäsen

Ejektoripumput tuntuu kestävän, ainakin Grundfosilla, voivat kestää vuosikymmeniä. Uppopumpuissa lähinnä huonoja puolia on se, että ne jää herkemmin reikään, eli varsinkin 4" reikään jää helpolla jumiin. Uppopumput myös saattavat ukkosella kärähtää herkästi, tuo kaivo kun on aika hyvä maadoitus. Uppopumppu pyörähtää aina käyntiin lähtiessään, jos pumppu huonosti reiässä niin saattaa iskeytyä aina käynnistyessään kiveen ja ikä ei ole pitkä. Lisäksi minun mielestä sähköosien vieminen veden alle syvälle arvelutttaa, saattaa vioittua herkemmin kuin ejektoripumppu maan päällä.r_vesa kirjoitti:Meillä tulee myös pumpun vaihto väistämättä eteen ja ikivanha Grundfosin ejektoripumppu pääsee kohta eläkkeelle. Itse harkitsen porakaivon reikään laitettavaa pumppua, joka voisi olla edullisinta mallia koska kaivon syvyys on vain noin 30 metriä.
Uppopumput ei tosin vie niin paljoa sähköä, mutta ei tuo sähkönkulutus ole kovin merkittävää millään pumpulla talousvesikäytössä. Eri asia jos pumpataan 24 tuntia vuorokaudessa vettä johonkin ja pumppu käy ihan koko ajan.
Mulle laitettiin ainakin uusi ejektoripumppu ja ejektori, uppopumpusta ei edes puhuttu. Ejektoripumppu on varma ja hyvä peli jolla taas jonkun vuosikymmenen pärjää
Tänään vaihdettiin myös tuo ejektori. Eli nyt CR 5-11DW ja ejektori 22B. Vettä tulee 2000 litraa tunnissa, enemmän kuin vanhalla, 1600l/h. Tämän paketin hinta jää 1700-1800 euroon + työt. Eli minun mielestä tuo ejektori on varmempi ja parempi systeemi, kunhan se on oikein tehty. Mulla runsastuottoinen kaivo, joten ejektori siellä sellaisenaan, mutta mikäli kaivon tuotto on pienempi kuin pumpun tuotto, niin ejektori pitäisi varustaa 11 metrin mittaisella imuputkella.
Vaihdettiin vielä suihkujen hanat ja avot, nyt tulee suihkustakin vettä 18 litraa minuutissa
Niin, ja mikäli pesuallashanoissa on vanhat kalustesulut seinässä, eli sellaiset meisselillä kierrettävät (ei ballofix, näitä kierretään useita kierroksia), niin nuo kannattaa kiertää kiinni ja auki pari kertaa kun vesi valuu hanasta. Mulla oli yksi hana, josta tuli kuumaa vettä tosi huonosti ja tällä toimenpiteellä kuuman veden paine nousi normaaliksi
Hyviä perusteluja ejektorin puolesta, täytyy vielä harkita asiaa.
Kaivon reikää en ole mitannut, kaksi erikokoista putkea sinne menee (olisiko 32 ja 25?), mutta se varsinainen ongelma on paineet koska pumppu ei jaksa juuri yli kahden barin paineita muodostaa. Hanat ei tässä tapauksessa liene ongelma koska paineen vähyys on nähtävissä jo painekytkimellä ennen hanoja.
Nyt kuitenkin keittiön ja eteisen lattiaremppa sekä keittiöremppa pois alta ennen pumpun vaihtoa
Kaivon reikää en ole mitannut, kaksi erikokoista putkea sinne menee (olisiko 32 ja 25?), mutta se varsinainen ongelma on paineet koska pumppu ei jaksa juuri yli kahden barin paineita muodostaa. Hanat ei tässä tapauksessa liene ongelma koska paineen vähyys on nähtävissä jo painekytkimellä ennen hanoja.
Nyt kuitenkin keittiön ja eteisen lattiaremppa sekä keittiöremppa pois alta ennen pumpun vaihtoa