Yläpohja ilman tuuletusta - purun haju
Yläpohja ilman tuuletusta - purun haju
Ostamassamme talossa ei yläkolmiossa ole tuuletusreikiä. Nyt kun on ollut kovat kesäilmat niin on talossa alkanut haisemaan tunkkainen puru mikä voisi johtua yälkaton puruista jotka eivät pääse tuulettumaan? Yläkerran sisäkatot ovat remontin takia nyt auki niin että katossa on laudoitus esillä. Laudoituksen päällähän on paperi ja sen päällä purut. Varmaan tämänkin takia haju pääsee paremmin asuintiloihin? Auttaako ongelmaan jos tekee tuuletusreikiä yläkolmioon, ja miten ne tekee helpoiten, pyöreät vai neliskanttiset, miten isot? Korkeutta lienee noin seitsemän metriä, eli pitää jostain löytää tarpeeksi korkeat tikkaat.
Re: Yläpohja ilman tuuletusta - purun haju
Nostokori ei ole huono idea. Niitä saa muutamalla kympillä vuokralle, samalla saat ränni- tv-antenni- ja puunoksa-asioita hoideltua. Ihmisiä on kuollut tai halvaantunut siihen että ovat pudonneet puolestatoistakin metristä, ja tikkailla on inhottava keikkua jos pitäisi jotain työkaluakin käyttää samalla. Noin niinkuin varoituksen sanana tämä, kokemuksen rintaäänellä. Itte porailin reikäsahalla yläkerran makkarin ikkunan yläpuolelle korvausilmaventtiiliä ulkoapäin tikkailla seisten (sisältä ei reikäsaha ylettynyt), meinasin pudota kun pora haukkasi ja pidin vain toisella kädellä koneesta. Toisella tietty tikkaista. Enkä raskinut rakasta 18V DeWaltiani pudottaakaan
Kannattaa muuten laittaa kone ruuvausasentoon momenttirajoitukselle kun noita reikäsahahommia tekee
Ei haittaa jos "hälppäsee", kone vaan pärrää eikä väännä rannetta nurinniskoin. Minulla pysyi tikkaat pystyssä sen takia että talossa on pystysaumarimaverhous, eikä tikkaat hypänneet kuin yhden tai kahden riman yli tuossa tilanteessa.
Päätykolmion tuuletusreiät tein sitten nostokorista, ne kun tulivat vielä metrin verran korkeammalle. Telkkariantenniremontin takia hain korin vuokralle, nämä hoitui samalla. Ostin pari jotain vakiokokoista ritilää, olisko ollut 200x200 tai 160x160. Virallinen ohjeistushan on niinjaniin monta neliösenttiä per tuuletettavan tilan neliömetri, mutta hankin sellaiset mitkä kuvittelin saavani sopimaan. Mitoittelin ne about keskelle, aika ylös, ja sitten vaan reikä ensin poralla ja sitten pistosahalla. Saumariman joutui katkaisemaan, sekin kävi pistosahalla.
Kannattaa naulariveistä ym vähän katsella missä koolaukset ym laudoituksen takaiset rakenteet menee ennenkuin alkaa reikiä tekemään. Meillä tuli puolestaan noiden aukkojen tekemisen jälkeen hetken aikaa tuota kuvailemaasi hajua sisälle, en tiedä virtasiko ilma yläkolmion kautta sisälle vai tuliko se tuoksu ulos ritilöistä ja sisään ikkunoista. Mutta parissa viikossa haju hälveni.
Päätykolmion tuuletusreiät tein sitten nostokorista, ne kun tulivat vielä metrin verran korkeammalle. Telkkariantenniremontin takia hain korin vuokralle, nämä hoitui samalla. Ostin pari jotain vakiokokoista ritilää, olisko ollut 200x200 tai 160x160. Virallinen ohjeistushan on niinjaniin monta neliösenttiä per tuuletettavan tilan neliömetri, mutta hankin sellaiset mitkä kuvittelin saavani sopimaan. Mitoittelin ne about keskelle, aika ylös, ja sitten vaan reikä ensin poralla ja sitten pistosahalla. Saumariman joutui katkaisemaan, sekin kävi pistosahalla.
Kannattaa naulariveistä ym vähän katsella missä koolaukset ym laudoituksen takaiset rakenteet menee ennenkuin alkaa reikiä tekemään. Meillä tuli puolestaan noiden aukkojen tekemisen jälkeen hetken aikaa tuota kuvailemaasi hajua sisälle, en tiedä virtasiko ilma yläkolmion kautta sisälle vai tuliko se tuoksu ulos ritilöistä ja sisään ikkunoista. Mutta parissa viikossa haju hälveni.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
-
Simpauttaja
- Jäsen

Itse tein 3 vuotta sitten päätykolmioon reijät ryömimällä paloluukuista sisään. Sinne vaan roikalla valot ja sähkö. Pistosaha pauhaamaan haluaamasi kohtaa. Muistakaa hengitys suojain siel ei ilmakierrä vasta kuin reijät on auki.
Sitä vaihtoehtoa minäkin olen miettinyt. Mutta saako tuuletusritilät kiinnitettyä sisältäpäin?Simpauttaja kirjoitti:Itse tein 3 vuotta sitten päätykolmioon reijät ryömimällä paloluukuista sisään. Sinne vaan roikalla valot ja sähkö. Pistosaha pauhaamaan haluaamasi kohtaa. Muistakaa hengitys suojain siel ei ilmakierrä vasta kuin reijät on auki.
-
Simpauttaja
- Jäsen

mvaarimo kirjoitti:Sitä vaihtoehtoa minäkin olen miettinyt. Mutta saako tuuletusritilät kiinnitettyä sisältäpäin?Simpauttaja kirjoitti:Itse tein 3 vuotta sitten päätykolmioon reijät ryömimällä paloluukuista sisään. Sinne vaan roikalla valot ja sähkö. Pistosaha pauhaamaan haluaamasi kohtaa. Muistakaa hengitys suojain siel ei ilmakierrä vasta kuin reijät on auki.
7 metrin tikkailla ruuvattiin sitten ulkopuolelta ritilät paikoilleen. Oli se turvallisempaa tehä reikä siel maaten välikolmiossa. Tikkaillakin tehtiin et toinen piti viel tikkaista alhaalla kii ettei pääse kaatumaan.
pitäs kai nuo tieten itekki täs joskus tehä mut ku ei tosiaan yllä kuin korin avulla...on sen verta korkeella...tai sit pitäs painua ostamaan uudet alumiinitikkaat ku entiset ei yllä kuin yläkerran ikkunan puoliväliin...toisaalta olen miettinyt että kun on jo 62
vuotta mennyt ilmankin niin tarvinneeko noita tehdä....
vuotta mennyt ilmankin niin tarvinneeko noita tehdä....
Jos johonki hommaan menee maan tasolla 10 minuuttia niin nostokorissa se kestää 20 minsaa (ja vähemmän kun tottuu heilumiseen) ja tikkailta vajaa tunti. Ne henkilönosturivuokrat on niin edullisia ja hommat nopeutuu senverran reilusti että ite en ees harkitse enää muita vaihtoehtoja. Kannattaa katella valmiiksi ne otsalautojen kuntotarkastukset ja oksimiset niin tekee ne sitten samalla.
Varmaan teen sisäpuolelta reiän ja sitten kiinnitän ritilän ulkopuolelta tikkailla. Noita henkilönostimia kun olen katsonut netistä niin vaikutta päivävuokra olevan noin 150 euroa, eli aika kalliiksi tulisivat ritilät. Minun on paikko laittaa kaksi reikää kumpaankin päätyyn. Laitanko 150 x 150 vaiko 200 x 200?
Tän mallisen ritilän voisi onnistuakin asentamaan sisältäpäin.
http://www.byggmax.com/fi-fi/prod/pid-25520.aspx
http://www.byggmax.com/fi-fi/prod/pid-25520.aspx
Se on aina vähän siitä kiinni miten asiat hinnoittelee. Jos ja kun sulla kuitenkin on muutakin hommaa yläilmoissa niin siinä mielessä kori ei kamalan kallis ole. Ja sitten siinä on sekin että tikkailta on paljon helpompi tulla päälleen alas kuin nostokorista.mvaarimo kirjoitti:Varmaan teen sisäpuolelta reiän ja sitten kiinnitän ritilän ulkopuolelta tikkailla. Noita henkilönostimia kun olen katsonut netistä niin vaikutta päivävuokra olevan noin 150 euroa, eli aika kalliiksi tulisivat ritilät. Minun on paikko laittaa kaksi reikää kumpaankin päätyyn. Laitanko 150 x 150 vaiko 200 x 200?
Kannattaa soitella noita koreja, vuokraamoilla saattaa olla viikonloppuisin halvemmat taksat. Mulla oli sillai että otin sen perjantaina iltapäivällä vähän ennen sulkemisaikaa ja palautin sunnuntaina (koneen piti olla palautettuna ma kun liike aukesi). 60 euroa maksoi se lysti.
Mutta päätös on sinun, elä telo ittees
Kari
Onhan se aivan eri juttu, jos kori maksaa 60 euroa vkonloppu tai 150 euroa/vrk!
Tuo halvempi taksa sopisi ehkä mullekin hyvin, talon ympärys on suhteellisen tasainen eli sen korin voi jopa saada talon luokse: korin kanssa kun se säästetty 50 minsaa saattaa helposti palaa siihen, kun taistelee rakkineen tienvarresta talon taakse.
Tuo halvempi taksa sopisi ehkä mullekin hyvin, talon ympärys on suhteellisen tasainen eli sen korin voi jopa saada talon luokse: korin kanssa kun se säästetty 50 minsaa saattaa helposti palaa siihen, kun taistelee rakkineen tienvarresta talon taakse.
Ja mitään mainostamatta niin telineethän saa huokeasti vuokralle vaikka päiväksi
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... 39#p143839