Peltikaton pinnoitteen poistaminen

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
kraap
Jäsen
Jäsen

Re: Peltikaton pinnoitteen poistaminen

Viesti Kirjoittaja kraap »

KMS kirjoitti:
Vielä kätevämpää tosin olisi jos se kestäisi 50 vuotta.
Olisin silmittömän pettynyt, jos juuri laitattamani galvanoitu konesaumakatto kestäisi vain 50 vuotta:-). Toi lumijuttu on tietysti ihan hyvä peruste. Esim. piilopulpettikatot ovat niin loivia, että lumi jää helposti katolle...
Niin siis tarkoitin että se pinnoite kestäisi 50 vuotta. Meillä on nyt 15 vuotta vanha pinnoitettu katto josta pinnoite palanut aikalailla kokonaan pois. Kait se pelti siinä kestää vielä vaikka kuinka helvetin kauan, mutta ei tule lumi enää läheskään samalla tavalla alas kuin uutena. Ja lisäksi väri on haalistunut kovasti.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Konesaumakatto ja rivisaumakatto on sama asia ja näitä on tehty aikanaan myös muovipinnoitetusta sinkitystä pellistä kuten ryppypeltikattojakin.Kaikki muovipinnoitettu pelti ei kuitenkaan ole Rautaruukin valmistetta vaan myös ulkolaista tavaraa on tuotu Suomeen aikanaan paljonkin esimerkiksi British Steelin toimesta.Ruukki on näitä korvannut takuuseen todella paljon,jopa takuuajan jälkeen on tultu usein jollainlailla vastaan kustannuksissa.Nykyään muovipinnoitteita ei enää valmisteta vaan kaikki kattopelteihin käytettävät värilliset pellit ovat maalipintoja.Myös näiden pinnoitteiden alla on aina sinkitys.

Vanhan muovipinnoitteen poistoon on olemassa maalinpoistoaine jolla pinnoite on suhteellisen helppo poistaa ja tämän jälkeen sinkitty pelti on maalattavissa normaalisti.Aine on Solmasterin TMP(tehomaalinpoisto) ja Solmasterin sivuilta ainakin ennen löytyi jopa video jossa aineen toimintaa ja tehoa esiteltiin.Olen itse tätä ainetta kokeillut ja muovi todellakin irtoaa kivuttomasti ja esimerkiksi tässä Riihimäellä putsattiin toissa kesänä vanhan liikekiinteistön muovipinnoitettu saumakatto tällä aineella ja maalattiin uudelleen.
Se että onko työmäärä ja maalinpoistoon+uudelleen maalaukseen sijoitettu rahamäärä järkevä,on jokaisen itse harkittava ja ryppypeltien kohdalla on aivan varmasti järkevämpi vaihtaa pellit uusiin kuin poistaa maali ja maalata uudelleen mutta saumakatossa säästöä uuden tekemiseen tulee varmasti.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Kyllä konesaumakattoja tehtiin JUURI 1987,muistan kun olin työmaalla ja sähkömies luisti tuota kattoa alas ja sai meidän tuuletusputkesta kiinni,muuten olis henki menny.
Itse en katolle päässyt juuri tuon liukkauden takia,joo hyvin lumi tulee pois mutta oli ISO virhe laittaa muovia katolle pelkkä sinkittypelti ja kun se alkaa ruostumaan niin maalaus ja avot taas kestää,eipä taida olla muuta vaihtoehtoa tuolle muoville että antaa luonnon hoitaa se pois ja paikkamaalailla ja joskus värjää sit kokokaton hyvin kun muovit on tipotiessään.
Katolla ja muuteskin ulkosalla on aika rajut ilmaston vaihtelut että ei siel näy muu kestävän kuin kivi ja sekin joskus kuluu heh
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

8.7.2011 19:00 STT

Poliisi varoittaa huijarimaalareista

Poliisi varoittaa Päijät-Hämeessä liikkuneista huijareista, jotka tarjoavat katon maalaustöitä.

Huijarimaalarit tekevät asiakkaille halvan tarjouksen katon maalauksesta. Kun maalaustyöt alkavat, maalarit ilmoittavat lisätöistä, ja urakan hinta nousee. Töiden käynnistyttyä maalarit pyytävät osaa urakkasummasta käteisellä. Saatuaan rahat, huijarit poistuvat paikalta ja jättävät työt tekemättä.

Poliisin mukaan huijarit liikkuvat pääsääntöisesti pientaloalueilla. Maalareiden autoissa on irlantilaiset rekisterikilvet ja katon maalaustelineitä katolla.

Päijät-Hämeen poliisilaitos pyytää petetyiksi tulleita henkilöitä poliisilaitoksen alueella ottamaan yhteyttä numeroon 050 4564312 klo 8–20 tai sähköpostiin rikostorjunta.paijat-hame@poliisi.fi.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Poli ... at_uutiset

Viesti Kirjoittaja arisuo »

Pvc plastisol muovipinnoitetun peltikaton poistoon on Solmaster TMP maalin poistoaine, sitä kun levittää peltiriville alkaa maali kuplia ja lähtee irti pellistä näin luvataan, hankin ainetta ja olen tänään koko päivän ollut katolla ja koittanut saada ainetta toimivaksi, paikoitellen aine toimii hyvin mutta toisissa paikoissa sitten taas ei, etenkin rivien saumat ovat hankalia , koska muovipinta menee toisen pellin alle, lisäksi muovimaalin "liima" tuntuu jäävän pellille ja on märkänä pirun liukas, sekin varmaan pitäisi vielä jollakin saada pois, tietysti TMP:kin sen poistaisi mutta ehkä löytyy halvempiakin aineita, itse osti 250 neliön kattoa varten sitä 150 litraa ja maksoin 1000euroa.
Suojauksista on syytä pitää kiinni on aika myrkkyä, se on hyvä ettei aine valu eikä sulata maalia vaan sen voi irrottuaa keriä kasaan ja heittää katolta alas vaikka jonkin pressun päälle!

Vielä tuohon muovipellistä yleisesti, että 80-90 luvun vaihteessa sitä käytettiin hyvin yleisesti myös konesaumatuilla katoilla, tieto perustuu siihen, että appiukko oli tuolloin kattopeltiseppänä ja siksi minullakin on sellainen.
Vastaa Viestiin