Peltikaton pinnoitteen poistaminen

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
optimoija
Jäsen
Jäsen

Peltikaton pinnoitteen poistaminen

Viesti Kirjoittaja optimoija »

Konesaumattu peltikatto on noin 25 v vanha. Pelti on päällystetty muovipinnoitteella joka kuoriutuu aina keväisin sieltä täältä lumen ja jään mukana
alas. Kuorituneiden kohtien alla on kirkas pelti. Olen maalannut paljastuneet kohdat aina parin vuoden välein. Aika työläs projekti mutta mitä
muutakaan tuolle osaisi tehdä?

Tänään kiertelevä remppamies Englannista tarjosi katon maalausurakkaa jossa muovipinnoite poistettaisi kuumentamalla sitä liekillä ja kaapimalla.
Jäin epäileväiseksi miten tuo toimisi. Ainakin pystysaumojen kohdilta tuskin lähtisi irti. Pahimmassa tapauksessa sytyttäisivät katon laudoituksen
tuleen.

Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta?
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Re: Peltikaton pinnoitteen poistaminen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

Tuosta rempasta en tiedä mitään, mutta kiertelevistä englantilaisista sitäkin enemmän.

Pääsääntöisesti kehotan välttämään. Ovat kiertolaisia, jotka elättävät itsensä erilaisilla firaabeleilla. Yleensä kesken jätetyillä, kun tie polttaa taas alla. Olen nähnyt ja kuullut mm. asfalttitöistä, kivitöistä ja erilaisista rempoista. Yhteinen nimittäjä on se, että valtaosa tekee sutta (on siellä ammattimiehiäkin joukossa), ja jos joku onneton menee maksamaan etukäteen jotain, tai edes osatöistä, jää hommat siksensä.

Vakuutuksia ei ole, veroja ei makseta ja takuuta on tasan sen verran kun näkyvyyttä riittää ja mahdollisuus tarttua kauluksesta vielä on.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Ennenkuin päästää ketään puurakenteiselle katolle tohon kanssa heilumaan kannattaa selvitellä omat palovakuutukset ja firman vastuuvakuutukset. Jälkimmäistä varten pitäisi ensiksi tietää y-tunnus jotta voisi katsella millanen on firman historia. Näistä kiertelevistä kauppamiehistä on ollut puhetta julkisuudessa viimeaikoina. Eikä välttämättä positiivisessa hengessä...
shit happens
optimoija
Jäsen
Jäsen

Koitin miten muovipinnoite irtoaa pellinpalasta kun kaasupolttimella tohottaa. Muovi kyllä palaa/pehmiää ja sen saa kaavittua pois.
Pintaan jäi kuitenkin jotain töhnää, liekö ollut liimaa vai sulanutta muovia. Amatöörin silmin ei näyttänyt ihan sopivalta maalaamiseen.
Homma on sen verran työläs että saamani tarjous ei ole oikein suhteessa työmäärään.
Ves_ku
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
nupa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nupa »

Tikkurilalla on tuohon paikkaan oma maalikin, Repco. Työohjeet olivat, että srapaa kaiken irtoavan pinnoitteen ensin pois, sitten paikkamaalaus reilusti ohennetulla super rostexilla, uusi skrapaus kierros, jos ja kun pinnoite lähtee irtoamaan läikkien reunoista ja lopuksi päälle tämä repco. Maali ei oikeastaan kovetu ollenkaan, vaan jää ikään kuin kumimaiseksi ja ajatus on että sitoo irtoavan muovipinoitteen kiinni. Maalasin kaverin kanssa tuolla muutama vuosi sitten pari rivitalon kattoa, mistä muovipinnoite irtosi pahasti. En ole kyllä käynyt katolla katsomassa sen jälkeen, että miltä pinta näyttää. V-mäistä tuo maali on ainakin maalata, kuivuu todella nopeasti ja kiirus tulee maalatessa. Lisäksi peittää tuoreeltaan hyvin, mutta kuivuttuaan joutuu korjaamaan, kun kaikki paikat, missä on maalia vähänkin ohuemin alkavat paistaa läpi. Silti tuolla koittaisin itse, henkilökohtaisesti en usko, että millään konstilla saa vanhaa muovipinnoitetta niin irti että maalaus onnistuu ja hinta pysyy järkevänä.

Ja itse en päästäisi mitään kietelevää engelsmannia ilman tulityökortteja ja vakuutuksia tohon kanssa kymmentä metriä lähemmäs taloani!
KMS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KMS »

Kuinka yleistä tollanen on ollut, että konesaumatulle katolle laitetaan muovipinnoite? Eikö noissa ole galvanointia sit ollenkaan?

-k
koppelo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koppelo »

Konesaumattu peltikatto on nykyään hinnaltaan kallis ja vaatii ammattilaisen käsityötä. En ole ainakaan itse kuullut, että kukaan olisi tehnyt konesaumakattoa muovipellistä, vaan se on käytännössä aina kiiltävää sinkittyä peltiä. Se kuka teettää konesaumakaton, arvostaa laatua ja tekee katon vuosikymmeniksi.

Olisikohan kysyjällä mennyt konesaumakatto ja rivipeltikatto sekaisin? Rivipeltikatto on harvoin muuta kuin muovipeltiä. Asukkaalle ne saattavat vain näyttää samalta.

Ja mitä noihin kiertäviin huijareihin tulee, niin ihmettelen miten joku voi edes harkita sellaisen pestaamista töihin. Sama juttu joka kesä, ja aina joku menee lankaan...
optimoija
Jäsen
Jäsen

En pidä itseäni ihan höperönä sentään. Kyllä tuo on konesaumattu muovipinnoitettu peltikatto vuodelta 1987 jonka isäni laitatti.
Minulle on kerrottu että tuohon aikaan markkinoille tuli nuo pinnoitetut pellit ja että noissa alkuajan Rautaruukin pelleissä oli aika
paljon tuota vikaa. Niitä jokin verran kuulemma takuuseen vaihdettiinkin. Muovin alla on galvanoitu pinta. Kun tuota pinnoitetta lastalla
työntelee irti niin paikka paikoin se on tiukassa, paikoin taas näyttää olevan irti kuin siinä ei olisi liimaa tms. ollenkaan.
Ainakin itse olen tullut siihen tulokseen että taloon ei laiteta enää mitään mistä ei ole 20 v kokemus.

Katolla oleva jää on aika pirullista tavaraa kun se lähtee keväällä tulemaan alas niin lujassa pitää kaikki katolla olla.
koppelo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koppelo »

Olisikohan katto sitten jotakin koe-erää vuodelta 1987? Muovipinnoitetulla pellillä ei ole saumakattoa paljon tehty ennen sitä ajankohtaa, eikä sen jälkeenkään. Nuo vanhat muovipinnoitteet kuoriutuu lähestulkoon kaikki ennemmin tai myöhemmin pois. Alla on kyllä hyvä sinkkipinta, mutta ulkonäkö on kamala.

Ruuvatun peltikaton kohdalla halvinta olisi purkaa koko katto ja laittaa uudet pellitykset tilalle. Saumattu katto on kuitenkin eri juttu. Itse en lähtisi käyttämään vippaskonsteja maalien kanssa ja polttaminenkin on aika riskaabelia katoilla. Entä jos vain odottaisit vielä muutaman vuoden, etkä tekisi katolle muuta kun irtoavan pinnoitteen harjausta aina aika ajoin? Tavoitteena olisi saada pinnoite sillä tavalla kokonaan pois, ja joskus myöhemmin maalaisit sitten koko katon uudelleen, tavallaisella peltikattomaalilla.
MarkusT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MarkusT »

koppelo kirjoitti:Konesaumattu peltikatto on nykyään hinnaltaan kallis ja vaatii ammattilaisen käsityötä. En ole ainakaan itse kuullut, että kukaan olisi tehnyt konesaumakattoa muovipellistä, vaan se on käytännössä aina kiiltävää sinkittyä peltiä.

Olisikohan kysyjällä mennyt konesaumakatto ja rivipeltikatto sekaisin? Rivipeltikatto on harvoin muuta kuin muovipeltiä.
Kyllähän noita konesaumakattoja nykyään tehdään paljonkin pinnoitetusta pellistä.(esim. Pural-maali pinnalla).
Ja eikö konesauma ja rivipeltikatto = sama tavara. ns. Classic katteet ovat sitten asia erikseen. Vain konesauman näköisiä.
No mutta menee jo pahasti asian ohi.
Kirjoitusten oikeellisuudesta niin tiedä, mutta parhaani mukaan arvailen.
KMS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KMS »

Mutta onko pelkkä galvanointi sitten niin silmittömän huono asia, että pitää laittaa se muovi siihen lisäksi päälle? Tää ei nyt oikein avaudu mulle: Jos olisi pelkästään galvanoitu konesauma- tai mikä tahansa katto, niin ei se vielä 25 vuodessa pitäisi olla moksiskaan. Mitä virkaa siis sillä muovipinnoitteella, jos se itsessään laukaisee korjaustarpeen???

k
optimoija
Jäsen
Jäsen

koppelo kirjoitti: Entä jos vain odottaisit vielä muutaman vuoden, etkä tekisi katolle muuta kun irtoavan pinnoitteen harjausta aina aika ajoin? Tavoitteena olisi saada pinnoite sillä tavalla kokonaan pois, ja joskus myöhemmin maalaisit sitten koko katon uudelleen, tavallaisella peltikattomaalilla.
Näin olen menetellyt tähän asti, olen sutinut paljaita kohtia maalilla jotta katto ei näyttäisi niin pahalta ja jotta pelti olisi suojattu. Homma vaan ei näytä loppuvan ja kyllästyttää tuo katolla heiluminen. Tällä menolla arvelen että hommaa riittää vielä 40 v ajaksi, nimittäin varjon puoleiselta lappeelta ei kuoriutuminen ole vielä edes alkanut.
kraap
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kraap »

KMS kirjoitti:Mutta onko pelkkä galvanointi sitten niin silmittömän huono asia, että pitää laittaa se muovi siihen lisäksi päälle? Tää ei nyt oikein avaudu mulle: Jos olisi pelkästään galvanoitu konesauma- tai mikä tahansa katto, niin ei se vielä 25 vuodessa pitäisi olla moksiskaan. Mitä virkaa siis sillä muovipinnoitteella, jos se itsessään laukaisee korjaustarpeen???

k
Ainakin ehjä pinnoite pistää lumen liikkeelle tyyliin heti kun se on satanut. Ihan kätevä asia. Vielä kätevämpää tosin olisi jos se kestäisi 50 vuotta.
KMS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KMS »

Vielä kätevämpää tosin olisi jos se kestäisi 50 vuotta.
Olisin silmittömän pettynyt, jos juuri laitattamani galvanoitu konesaumakatto kestäisi vain 50 vuotta:-). Toi lumijuttu on tietysti ihan hyvä peruste. Esim. piilopulpettikatot ovat niin loivia, että lumi jää helposti katolle...
Vastaa Viestiin