Oma nurkka

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: Oma nurkka

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:ALV on valtiontalouden kannalta valtavan merkittävä tulonlähde, mutta siihen liittyy iso ongelma: iso ALV jarruttaa talouden pyöriä.

Hyvä puoli tuossa ALV:ssä on se, että kaikenlaiset huijaritkin osallistuvat sen maksamiseen.

Minä suosin jopa niitä verojen korotuksia, jos toisena vaihtoehtona on jatkuva valtionvelan kasvu.

Tuosta ostopalvelut vs. kunnan omana työnä teetetty työ väännetään kättä poliittisella tasolla ja siinä keskustelussa on ajat sitten unohdettu faktat.

Tuossahan on vielä väliversiona sekin, että yksi tarjouksen tekijöistä on kunnan itsensä omistama osakeyhtiö.

Suomi ei koskaan toipunut siitä 90-luvun lamasta. Sen jälkeen on työpaikan vaihtaminen ollut erittäin vaikeaa ja siksi esimerkiksi työpaikkakiusaamisesta on niin paljon nykyisin juttua: ennen sitä vain ihminen lähti toiseen firmaan, jos sukset meni edellisessä ristiin. Tulotaso on kyllä noussut, mutta jotenkin tuntuu, etteivät työmarkkinat kokonaisuutena enää toimi.
Suomessa kai vielä ihan kohtuullinen ALV? Irlannissa yritysvero on ollut kevyt mutta se kai vähän eri asia ja sen johdosta osittain sukelsi, minä en ihan oikeasti noista asioista mitään tiedä, sivusta katsojahan minä vain.
Kamalan paljon rahaa on pankeilla kiinni ihmisten asunnoissa ja jos pitkillä laina-ajoilla on vedetty lainasummat maksimiin niin silloin on maksimoitu myös asuntojen hinnat sekä pankkikriisin todennäköisyys.

Näissä asuntojutuissa ei oikein ole mitään tolkkua, niillä ei ole mitään oikeaa hintatasoa vaan hinnat pomppivat ja romahtelevat kuin pörssikurssit konsanaan.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Mielestäni ei tarvitse korottaa veroja tai ottaa lisää velkaa, vähennetään sitä mitä kustannetaan, apu/tukirahoja jaetaan aivan hillittömästi, myös maan rajojen ulkopuolelle, summia jotka ovat suuria Suomelle, mutta mitättömiä kohteelle.

Nykyään tuo paikan vaihtaminen on hankalaa koska ollaan siirrytty työntekijöistä asiantuntijoihin, tietoa ja osaamista juuri ko. paikan vaatimuksiin pitää löytyä valtavasti, enää ei pysty menemään johonkin firmaan ja opettelemaan hommaa työn ohessa, kuten ennen, jopa yksinkertaisimmatkin hommat on tehty niin haastaviksi, että pitää olla paljon koulutusta, jos olet vuodenkin sivussa niin on tullut jo paljon uusia velvoitteita jotka pitää hallita, jos ei muuta niin eduskuntamme säätää uusia asioita jotka pitää täyttyä, lisää kortteja ja passeja, pian ei keretä kuin opiskelemaan ja opettamaan miten töitä pitäisi tehdä, sekä kirjoittelemaan raportteja, itse töitä ei koskaan päästä tekemään.

Tulee mieleen joku Orwellin maailma tai elokuvat Soylent Green/Island (kökkö, mutta itse tarinan runko on mitä herkullisin), jossa muka tärkeää ihmiset tekevät 100% omistautumisella koskaan havahtumatta siihen, että oikeasti ei tehdä mitään, mutta kunhan pidetään porukka niin kiireisenä ettei kerkeä liikoja pohtimaan mikä olisi järkevää.

No kuitenkin tuo sitten tietty rajoittaa aika paljon sitä paikan vaihtoa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Perusasetelma on se, että palkkaustilanteessa työntekijän pitää olla tosi hyvä saadakseen paikan ja tuon kriittisen hetken jälkeen hänen täytyy olla tosi huono, ennen kuin hänet potkitaan pois. Sen tason työntekijä, jota vanhana työntekijänä siedetään, ei ikinä kelpaisi uutena tulijana.

Aikaisemmin Suomessa palkat olivat pieniä ja firman oli helppo tehdä voittoa halvoilla työntekijöillä; nyt palkat ovat kovia (varsinkin kun huomioidaan sivukulut) ja firman on pakko harkita tosi tarkkaan, ennen kuin työntekijän palkkaa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Kappas vain, hyttysansat voivat olla sikatehokkaita:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011060 ... 4_uu.shtml

Kalliitakin näemmä ovat, kuinkahan kallista niiden käyttö on?

Hei, löytyi tee-se-itse versio: http://www.diyhappy.com/quick-and-dirty-mosquito-trap/
jtbo
Jäsen
Jäsen

On hieman hiki, kädetkin rakoilla, koko illan tein kateille uutta riippumattoa ja kattisuojasin yläkertaan kulun tuuletusikkunoita, että voin pitää räppänät selällään koko yön. On tämä +25 sisälämpöä aika paljon.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Onpas noita paljon ja kaikenlaisia :shock:
http://www.upm-kymmene.com/downloads/en ... iaisia.pdf

Kaikenlaisia ihme ötököitä näin kesäisin palloileekin, hyvä olla jotain katalogia kädenulottuvilla.

edit:
Tuo Chilen tulivuorenpurkaus on aika näky:
Kuva

Toki kuvaajakin hyödyntänyt hyvin nykyajan mahdollisuuksia, mutta aika villi tuollainen purkaus on, harvemmin sitä ukkoseksi mielletään.

Tuolla on lisää aika hyvin onnistuneita kuvia :shock:
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... apart.html
pvalila
Jäsen
Jäsen

Komeita kuvia, hyvä niitä on katsoa omasta nojatuolista: paikanpäällä en tahtoisi todellakaan olla.

Kuinka katit kestävät hellettä, paremmin vai huonommin kuin sinä?

Meillä ei vielä tarvinnut jäähdyttää alakertaa; yläkertaa olisi hyvä vähän viilentää mutta siellä ei ole ilppiä.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Tommoinenkin käynyt hiljattain :shock: Olikohan se niin että klo 20:00 aikaan saapuu aurinkomyrsky Suomeen. Hieno video jos ei muuta vaikutusta, aurinko on ärjynä näemmä :-) Vai pitäisiköhän olla jopa huolissaan :roll:

edit: Olipas hyvä linkki :-D Laitetaan sitten iltiksen vastaava mutta siinä ehkä joutuu katsomaan pitkän mainoksen ensin :(

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/auri ... 31881.html
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
jtbo
Jäsen
Jäsen

Tuolta aiemmin jo katselinkin, että saattaisi olla luvassa jotain:
http://sohowww.nascom.nasa.gov/data/rea ... atest.html

Tuolta voi vakoilla mitä oikeastaan näkyy laitteilla:
http://sohowww.nascom.nasa.gov/data/rea ... mages.html

Tuosta lienee kyse, en juuri noita kotimaisten lööppilehtien videoita saa toimimaan tällä etanayhteydelläni.
http://www.youtube.com/watch?v=Q_3u_0NN7OM

Kun auringon aktiivisuus on nyt nousussa seuraavat pari vuotta, niin noita tulee olemaan jatkossakin, koko auringon leveydeltä suoraan kohti jos tulisi laakia, niin siinä maakellariin elektroniikkaa kiireesti kantamaan :lol:

Jos tuo olisi tullut talvella olisi voinut olla revontuliin mahdollisuutta.

Tuo ei tuosta juuri hievahda, tosin ei se juuri siitä hievahtanut ennen hellettäkään, tosi nopeasti tuntuu myös karvaa kertyvän tuohon huopaan, kerran viikossa jos putsaa niin ei alkuperäistä väriä oikein erota, niin ja katti ei yhtään tykkää siitä, että tuota putsailee, niin annan sitten olla vähän karvainen, on noilla outoja preferenssejä.
Kuva

Toisia ei ole paljoa näkynyt, eilen jo vähän vähemmän leikkimiseen oli intoa, mutta kyllä nuo kohtalaisesti jakselevat, mua ei helle sinällään haittaa, mutta nukkuminen on vähän hankalaa kun lakanat liimautuu nahkaan.

Taidanpa lisätä jäitä katin juomakuppiin...

Aijjuu, väsäsin tälläisen parissa minuutissa:
Kuva

edit: Yläkerrassa on nyt jo +28C, koko kuumimman ajan päivästä porottaa arska talon pitkälle sivulle, niin että rakenteet on tosi lämpöisiä sitten yönkin. Seuraavat kaksi päivää on ennustettu +29C tämän 'vain' +27C sijaan, ei juurikaan tuulta ja ei pilven hattaraa missään. Pitää nauttia vielä kun tätä juhlaa riittää, ei nimittäin ole pitkiin aikoihin ollut mannermainen ilmavirtaus voimakkaampi näin pitkästi, eikä ole muuten arskakaan ollut hiljaa niin pitkästi kuin nyt oli, siitä on kauan, 1930 luvulla viimeksi on taidettu saada nauttia lämpimistä kesistä näin pitkästi, mutta eihän se arskakaan ole ollut näin hiljaa ihan äskettäin, sitten kun aktiivisuus oikein alkaa, niin päästään nauttimaan kylmästä ja sateesta merellisen ilmastonalan päästessä niskanpäälle.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Oletko seuraillut noita ilppitarjouksia?
Tämä on eka kesä yläkerrassa myös sulle, et sinä ole siellä ennen kitunut.

Sinähän voisit asustaa viileämmässä alakerrassa päivät ja antaa vain kattien kitua ylhäällä, mutta se kai tuntuisi aika epäreilulta.

Toisaalta, eihän se katteja yhtään auta, vaikka sinä kuinka itseäsi piinaisit.

Minä pistin äsken ilpin jäähdyttämään, moni on kuumuutta valittanut mutta mulla ei ole ollut sisällä vielä liian lämmintä.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Oletko seuraillut noita ilppitarjouksia?
Tämä on eka kesä yläkerrassa myös sulle, et sinä ole siellä ennen kitunut.

Sinähän voisit asustaa viileämmässä alakerrassa päivät ja antaa vain kattien kitua ylhäällä, mutta se kai tuntuisi aika epäreilulta.

Toisaalta, eihän se katteja yhtään auta, vaikka sinä kuinka itseäsi piinaisit.

Minä pistin äsken ilpin jäähdyttämään, moni on kuumuutta valittanut mutta mulla ei ole ollut sisällä vielä liian lämmintä.
Miksi minä kylmään, kun lämpimässäkin olla voi? Sitä paitsi ylhäällä ei niinkään ole sitä ongelmaa rankenteiden kosteusvian kanssa kuin alhaalla, Kesäkuun lopulla voisi yrittää tehdä sille jotain.

Katit tykkää kovasti maisematasanteestaan, ei ikkunaa lainkaan, vain verkkoa, se on tuolla sivuposkessa, joka on kylmää varastotilaa, arvatkaapa kuinka kylmää siellä on?

Vedin paksua eläinaitaa ikkunan eteen todella lujasti kiinni, voisin varmaankin itse roiukkua siitä jos tahtoisin, lisänä hyttysverkko ja valoverho siten, että hyttysverkon ja eläinaidan välissä on tuota valoverhoa, joka sekin on aika paksua sorttia, joten jo olemus antaa vaikutelman, ettei tästä pääse, vaikkei nuo niin mahdottoman innokkaita ole edes yrittämään karkuun, mutta ikinä ei tiedä jos näkee jotain kiinnostavaa, tosin luulen, että tahtovat sitten kyllä takaisinkin, nuo ovat niin kuin kotonaan, emo mua ainoastaan huolettaa, sen takia kaikkia suojauksia pitää pistää.

Viime kesänähän mulla oli yläkerrassa ampumarata, josta valitettavasti jouduin luopumaan, siitäpä käyttöä alakerralle...

Ilppejä ei ainakaan sellaisia tunnu olevan joihin olisi varaa, eli odottaa täytyy kai sitten, mutta ainakin hämmennystä tuo jäiden vesikippoon kantaminen herättää, rasavillein liimautuu aina kuono kiinni kippoon katsomaan mitä ihmettä teen ja seuraa katseen herpautumatta jään putoamista, sitten silmät lautasina tuijottaa meikäläistä, seuraava jääpala tekee saman reaktion, toki niitä pitää sitten tassulla vielä alkaa sohimaan kunhan siirryn loitommaksi. Sama yksilö sohii myös kajareiden refleksiputkeen jos kuuntelen mieleistäni musaa, aivan kuin siellä muka olisi jotain saalistettavaa, hännänpää vaan kiemurtelee ja refleksiputken kimppuun sitten syöksytään, on suhteellisen koomisen näköistä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Hmmmm, kummalliset refleksin sun katillasi!

Minusta on vuosien ja kilojen mukana aivan eri mies kuin mitä olin nuorena. Nuorena mulla oli aivan ilmiömäinen kyky kestää kuumaa ilmanalaa, mutta tuosta ei ole enää mitään jäljellä.

Ilppi teki tehtävänsä ja kun vielä tuli ilta, niin piti käydä hakemassa pitkähihainen pusero päälle.

Huomenna jos menee putkeen, niin saan rulokaapistot hankittua.

Hassua, mutta mulla on hyvä mieli tuosta: on kiva saada työhuone järjestykseen.

Huomenna on myös eka päivä, kun mulla ei ole opetusta eikä muuta menoa lainkaan.

Kirjanpitoja, laskutusta ja opetusmateriaalien järjestelyä olisi vaikka kuinka, mutta ne eivät edellytä mun raahautumistani autolla/junalla pois kotoa.

Kakaroilla loppui koulu lauantaina ja mä olen sen jälkeen ollut aivan raato. Aamuisin olen saanut nukkua normaalia (=06.45) pidempään (=07.45) mutta silti (tai ehkä juuri siksi) olen iltapäivisin ollut niin puhki, että mun on ollut joka päivä pakko vetäistä päiväunet! Aivan kuin mun kroppani tietäisi, että nyt mun on mahdollista vetäistä torkut iltapäivisin...

Kun rundit laskevat niin infarkti taitaa olla vaarana.

jtbo, mikä se sun sinisävyinen piirustuksesi on? Kateille suunnittelemasi puuhaelementti?
jtbo
Jäsen
Jäsen

Kunhan kokeilin mallintaa koolausta ja villalevyjä, ei tuollaista ole tarkoitus rakentaa.

Äläkä kysy miksi tein palkit sinisestä, jotenkin se oli vaan kiva, koska se oli mahdollista :mrgreen:
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Kunhan kokeilin mallintaa koolausta ja villalevyjä, ei tuollaista ole tarkoitus rakentaa.

Äläkä kysy miksi tein palkit sinisestä, jotenkin se oli vaan kiva, koska se oli mahdollista :mrgreen:
Milloin ajattelit availla alakerran seinärakenteita? Alkaa varmaan hiljalleen olla sen verran lämmintä, että tarkenee olla vaikka seinä olisi vähän aikaa purettunakin!

Tärkeintä on saada yleiskuva tilanteesta, vaikka voimavarat eivät aivan riittäisi kaikkea (heti) kuntoon laittaakaan.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Sanotaanko näin, että sopivassa välissä, lämmin on hyvä, mutta heikkokuntoisena ei pidä liikoja rehkiä kovasti lämpimässä.

Täällä sisällä on +28C, katteja ei kiinnosta pätkääkään lämmin ruoka, minkä kyllä ymmärtää, läppärikin tuntuu reagoivan kuumaan, tämä on aivan tulinen, vaikka alla on levy + koroke, istuallaanhan ei kannata edes yrittää tehdä mitään, pääkipu olisi taattu.

Pitäisi alkaa kohta raahautumaan kauppaan, vaan fillarointi ei oikein nappaa, ajoneuvollakaan ei oikein innostaisi, se vaikutus toki helteellä on, että ei ole niin kamalasti voimia, jo 10 aikaan aamusta kun alkaa olemaan +26C niin ei oikein pysty ennen lämmintä keliäkään montaa asiaa tekemään alta pois.

Sunnuntaina vasta vähän helpotusta, maanantaina ei kai edes +20C mene rikki, eli keskiarvohan on ihan hyvä :lol:

No tiistaina enää +14C, sitten itkettää kun sataa ja on kylmä, ennemmin helle kuin kylmyys.

Emokatti alkaa pikkuhiljaa keräämään muuten luottamusta, olen usein saanut tulla noin metrin päähän ja ojennella kättä sen nokkaan nuuskittavaksi, eikä se ole tehnyt muuta kuin tyrkännyt nokkansa kiinni käteen ja laittanut silmänsä kiinni nenän täristessä, viikko pari sitten olisi loikkinut karkuun salamana. Se on ihan hyvä juttu tuo, koskettaminen vielä liian aikaista sille, mutta kovaa kyytiä on ihan viikossakin muutosta kaikkien osalta tapahtunut, Miuku alkaa jo pyörimään jaloissa.
Vastaa Viestiin